774 681 lĂ€st ·
3 928 svar
775k lÀst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlĂ€gg
FÄr prova i morgon nÀr det Àr ljust ute. Just nu ser man ingenting ner i schaktet dÀr man skall fylla vÀtskan. Men röret gÄr i en 90 graders böj och fortsÀtter en bra bit ur sikte snett Ät höger nÀr man tittar ner.
Och nu Àr bilen i garaget, visserligen inte uppvÀrmt men sitter ihop med huset pÄ lÄngvÀggen sÄ det brukar vara plusgrader dÀr Àven om det Àr fimbulvinter ute...
Det har inte varit kallare Àn -5 sen jag Äkte pÄ resan dÀr jag fick problemet, och jag toppade upp med utblandad vÀtska (typ 2:1) innan jag Äkte i fredags. Det var dÄ jag mÀrkte att det gick i förvÄnansvÀrt lite (nÀstan inget)...
Det betyder nog att hela tanken antagligen inte har kunnat frysa, bara slangarna och munstyckena tror jag.
Om jag kan suga ut en liter eller sÄ och fylla pÄ med koncentrat sÄ blir det nog Ok.
Och nu Àr bilen i garaget, visserligen inte uppvÀrmt men sitter ihop med huset pÄ lÄngvÀggen sÄ det brukar vara plusgrader dÀr Àven om det Àr fimbulvinter ute...
Det har inte varit kallare Àn -5 sen jag Äkte pÄ resan dÀr jag fick problemet, och jag toppade upp med utblandad vÀtska (typ 2:1) innan jag Äkte i fredags. Det var dÄ jag mÀrkte att det gick i förvÄnansvÀrt lite (nÀstan inget)...
Det betyder nog att hela tanken antagligen inte har kunnat frysa, bara slangarna och munstyckena tror jag.
Om jag kan suga ut en liter eller sÄ och fylla pÄ med koncentrat sÄ blir det nog Ok.
Jag har fÄtt byta nÄgra "strypventiler" (tror de var till för att hindra att tanken skulle hÀverttömas genom torkarspolarna) som jag tror hade frusit sönder. Men den erfarenheten Àr sÄ gammal att den nog saknar relevans. De senaste 30-40 Ären har jag dock frostskydd Äret runt sÄ det har aldrig varit aktuellt med fryst spolarsystem.A Avemo skrev:
Skulle jag tvingas satsa pengar pÄ "hÄller" eller "hÄller inte" skulle jag dock satsa pÄ att nÄgot skadas vid en total djupfrysning, men har jag fel sÄ Àr det ju toppen.
Jag satsar inga pengar och jag kommer inte att prova avsiktligt. Men vi kanske kan fÄ Äterkoppling nÀr @Bo Berglund fÄtt sin tank tinad om nÄgra dagar.Alfredo skrev:
MultiMan
Medlem
· VĂ€sternorrland
· 6 842 inlĂ€gg
MultiMan
Medlem
- VĂ€sternorrland
- 6 842 inlÀgg
Jag har frusit sönder spolarmotorer i BMW, det var efter det jag började med att alltid köra med spolarvÀtska, Äret runt. Det hÄller Àven rutan renare sommartid, iaf bra vÀtskor.A Avemo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlĂ€gg
Bara för att se hur tanken kan se ut pÄ en VW letade jag efter Youtube-videor om "windscreen washer reservoir" och hittade denna video om en helt annan modell men dÀr övre Ànden som jag ser nÀr jag fyller ser liknande ut...
C:a 6m30s in i videon ser man hur tanken kommer ut pÄ den högra sidan av fronten (GTE har sin pÄ vÀnster sida). Jag tog ett par klipp dÀrifrÄn och den ser ut sÄ hÀr:
Dvs det jag sett uppifrÄn nÀr jag fyllt pÄ Àr de vita rören i övre Ànden men tanken sjÀlv Àr ju sÄ lÄngt ner att det Àr omöjligt att fÄ ner en slang dit genom de 90-graders krökarna...
Det ser antagligen liknande ut pÄ GTE.
FÄr nog ge upp slangförsöket och i stÀllet köra torkarna med spolning i morgon en halvtimme eller sÄ för att tömma tanken...
C:a 6m30s in i videon ser man hur tanken kommer ut pÄ den högra sidan av fronten (GTE har sin pÄ vÀnster sida). Jag tog ett par klipp dÀrifrÄn och den ser ut sÄ hÀr:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs det jag sett uppifrÄn nÀr jag fyllt pÄ Àr de vita rören i övre Ànden men tanken sjÀlv Àr ju sÄ lÄngt ner att det Àr omöjligt att fÄ ner en slang dit genom de 90-graders krökarna...
Det ser antagligen liknande ut pÄ GTE.
FÄr nog ge upp slangförsöket och i stÀllet köra torkarna med spolning i morgon en halvtimme eller sÄ för att tömma tanken...
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlĂ€gg
Jag har ocksÄ alltid fyllt i spolarvÀtska nÀr jag varit hemma. Men i somras var vi ute i Roslagen vid vÄr sommarstuga nÀr det blev tomt och dÄ fanns bara vatten att tillgÄ...MultiMan skrev:
Har inte behövt spola sÀrskilt mycket sedan dess sÄ i tanken Àr det nog i stort sett bara vatten nu. Utom de nÄgra dl spolarvÀtska jag fick dit i fredags....
Jag brukar aldrig blanda i mer koncentrerad spolarvÀtska Àn att det Àr frostsÀkert till -10. Kallare Àn sÄ behövs ingen spolning och jag har aldrig varit med om att det frusit sönder under de drygt 40 Är jag haft bil.
à ker f.n. Passat GTE och kör med samma princip utan att det frusit sönder. Vid nÄgot till fÀlle har fryspunkten för spolarvÀtskan varit högre Àn -10 och det har frusit , dÄ har jag pytsat i lite koncentrerad som tinat isklumpen.
à ker f.n. Passat GTE och kör med samma princip utan att det frusit sönder. Vid nÄgot till fÀlle har fryspunkten för spolarvÀtskan varit högre Àn -10 och det har frusit , dÄ har jag pytsat i lite koncentrerad som tinat isklumpen.
Toppa upp med varm vÀtska tills det rinner över, ev suga ut lite och sen repetera till det tinat?
Hamnar man bakom en saltbil eller liknande med fastfrusen spolning kan det ju bli livsfarligt pĂ„ riktigt snabbtâŠ
För mig har bÄde strÄlkastarspolarna och spolarmotorn frusit söder pÄ en passat men konstig nog tyckte VW att grejerna skulle palla detta sÄ det byttes pÄ garanti utan knorr. Vanlig sommarspolvÀtska som inte riktigt höll det som utlovats
Hamnar man bakom en saltbil eller liknande med fastfrusen spolning kan det ju bli livsfarligt pĂ„ riktigt snabbtâŠ
För mig har bÄde strÄlkastarspolarna och spolarmotorn frusit söder pÄ en passat men konstig nog tyckte VW att grejerna skulle palla detta sÄ det byttes pÄ garanti utan knorr. Vanlig sommarspolvÀtska som inte riktigt höll det som utlovats
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 913 inlĂ€gg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 913 inlÀgg
Medlem
· Stockholm
· 4 899 inlĂ€gg
LÀttaste sÀttet att tömma behÄllaren utan att nöta torkare borde vara att lyfta ut den bakre och köra den spolningen. Men skulle sjÀlv köra framtorkarna dÄ det gÄr mer vÀtska pÄ bÄde ruta och lampor.