NÖDNYCKEL, var sätter man in den?
Vi hade en diskussion om hur man gör ifall nyckeln inte funkar (tomt batteri etc).
Då finns det beskrivet på sid 68 i bilhandboken hur man får fram nödnyckeln ur nyckelfodralet.
Där finns en bild som visar fodralet med urtagen nödnyckel. För användning hänvisas till denna bild på sid 68, dvs exakt där man är och där står inget om hur man använder denna metallnyckel.
Vi har letat efter ett hål där den kan passa men utan framgång.
På vår gamla SAAB fanns det ett nyckelhål i handtaget på bilen där nödnyckeln passade men inte här...
Gäller alltså Passat GTE MY 2020.
Nån som vet hur det skall gå till att öppna och hur man gör för att köra med nödnyckeln?
 
@lsoderlund
Nej det var inte batteribyte jag frågade om, det vet jag hur man gör.
Utan det var nödnyckelns nyckelhål som inte nämns i instruktionsboken....
 
tveksamt tveksamt skrev:
@Bo Berglund
[media]
Tack, det var ju lösningen!
Man kan undra hur VW tänker när de beskriver användningen i en cirkel som bara hgar med hur man får fram nyckeln ur fodralet....
😀
 
G
Luftfickor kan det också vara.
Tips, ha inte nivån på Max, verkar "ånga" ut mer, vet inte hur men i mina vw (flera olika) har kylvätskan minskat om jag haft nära Max men inte vid nära Min.

Antar att du använder G12 evo.
 
Ny dum fråga:
Hur tömmer man spolarvätskebehållaren?
Jag har vanligt vatten i den sedan i somras när det inte fanns nåt annat att fylla på med. Men jag hade glömt det och nu har det frusit så den inte spolar som den skall. Men den är i princip full, så jag behöver tömma behållaren innan jag fyller på vintervätskan.
Men hur skall man göra det? Finns det något sätt att tömma den eller måste man köra spolning tills det är tömt (om man nu får ut något den vägen alls)?
Och hur kan man spola utan att torkarna far omkring och slits ut?
Går det att trycka ner en slang och suga ut vätskan?
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist
  • Laddar…
P
Trycka ner en slang har jag provat på en annan bil Helt omöjligt. Hade som du haft "sommar blandning" i mest vatten och diskmedel och sedan fyllt på med för lite sprit så det frös på vägen upp till Åre. Tinade inte förens vi kom hem igen. Enklast är nog att bara spola ur allt om det inte frusigt, annars ställa bilen i ett varmgarage och låta tina.
 
B Bo Berglund skrev:
Och hur kan man spola utan att torkarna far omkring och slits ut?
Det är väl bara att ställa torkararmarna i upplyft läge?
 
useless useless skrev:
Det är väl bara att ställa torkararmarna i upplyft läge?
Inte på en Passat...
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Trycka ner en slang har jag provat på en annan bil Helt omöjligt.
Varför skulle det inte fungera? Har man inte tillräckligt styv slang kan man väl "stadga" den med en stump najtråd eller liknande,
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det inte fungera? Har man inte tillräckligt styv slang kan man väl "stadga" den med en stump najtråd eller liknande,
På den bil jag försökte (Ford S.Max) så var de så många böjar att det var helt omöjligt att få ner en plastslang. Har det inte frusigt är väl de enklaste att bara spola ur allt.

Kanske ska tillägga att jag stod ute på en parkering på vägen upp i 15-20 minus så jag var ju inte jättesugen på att skruva bort något heller.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte på en Passat...
Kanske ska förtydliga lite. På en Passat är motorhuven i vägen så man kan inte fälla upp torkarna när de är vilande i horisontalläge. För att fälla ut dem måste man ställa torkarna i serviceläge, det vill säga mer eller mindre vertikalt. Startar man torkarna utfällda går det ont...

Ovanstående gäller inte nödvändigtvis för alla varianter/årsmodeller.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MultiMan
B Bo Berglund skrev:
Ny dum fråga:
Hur tömmer man spolarvätskebehållaren?
Jag har vanligt vatten i den sedan i somras när det inte fanns nåt annat att fylla på med. Men jag hade glömt det och nu har det frusit så den inte spolar som den skall. Men den är i princip full, så jag behöver tömma behållaren innan jag fyller på vintervätskan.
Men hur skall man göra det? Finns det något sätt att tömma den eller måste man köra spolning tills det är tömt (om man nu får ut något den vägen alls)?
Och hur kan man spola utan att torkarna far omkring och slits ut?
Går det att trycka ner en slang och suga ut vätskan?
Om behållaren varit helt full och frusit med rent vatten bör du nog vara beredd på att saker börjar läcka när du väl töat innehållet. Motorn kan ha frusit sönder. Chansar aldrig på sådant själv utan har kört -15C-blandning som minimum året runt de senaste 30 åren, men jag bor ju iofs i Ångermanland.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om behållaren varit helt full och frusit bör du nog vara beredd på att saker börjar läcka när du väl töat innehållet. Motorn kan ha frusit sönder. Chansar aldrig på sådant själv utan har kört -15C-blandning som minimum året runt de senaste 30 åren, men jag bor ju iofs i Ångermanland.
Det är någon handfull gånger jag varit med om att spolarvätska frusit. Men jag har aldrig sett några bestående konsekvenser av det. Delarna brukar ju vara gjorda av en något elastisk plast. Och det lär ju ta ett tag innan det är genomfruset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.