774 611 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
1000 varv på motorn är ju för att den laddar upp batteriet samtidigt. Så är alla hybrider, mild som plug-in-hybrid. Man får liksom tänka annorlunda med hybrid, kontra vanlig traditionell fossilbilK knibbeman skrev:
Har du fullt batteri, så går ju inte motorn igång.
Tycker det är riktigt högt. Men säkert som du säger 👍lsoderlund skrev:
Enligt en kompis som jobbar på vag så är mechatronic fel vanligt. Dessa byts då till den ringa kostnaden av ca 45000kr. Jag hade en GTE , gick hur bra som helst och inga tecken på dålig växellåda. När jag startade den en morgon kom det upp, fel på växellåda, går att köra i begränsat läge. Kan säga att bilen röde sig inte ur fläcken. Bilen var fullservad med byte av växellådsolja tidigare än rek. Första vid 4000mil och andra vid 10000mil. Detta hände när den gått 11000 mil. Blev bärgning till vag verkstad där man konstaterade fel på mechatronic enhet. Den byttes. Men bilen fungerade ändå inte och de fick lov att byta hela växellådan då de menade att den hade ett intärn läckage. Allt detta skedde enl vag under natten när den stod parkerad. Första bilen jag ägt som tar livet av sig under en natt.Onsalakorven skrev:
Slutnota ca 180 000kr för försäkringsbolaget och ca 12000kr för mig. Hade detta skett 1000mil senare hade jag fått stå för kalaset.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Bytte bil för ganska exakt ett år sedan och va inne på att köpa en beggad GTE men vågade inte. Blev en vanlig diesel i stället.
Tror inte beggade dyra hybrider är jättebra ekonomiskt för privatpersoner, för stor risk för dyra reparationer.
Tror inte beggade dyra hybrider är jättebra ekonomiskt för privatpersoner, för stor risk för dyra reparationer.
H Henke55 skrev:Enligt en kompis som jobbar på vag så är mechatronic fel vanligt. Dessa byts då till den ringa kostnaden av ca 45000kr. Jag hade en GTE , gick hur bra som helst och inga tecken på dålig växellåda. När jag startade den en morgon kom det upp, fel på växellåda, går att köra i begränsat läge. Kan säga att bilen röde sig inte ur fläcken. Bilen var fullservad med byte av växellådsolja tidigare än rek. Första vid 4000mil och andra vid 10000mil. Detta hände när den gått 11000 mil. Blev bärgning till vag verkstad där man konstaterade fel på mechatronic enhet. Den byttes. Men bilen fungerade ändå inte och de fick lov att byta hela växellådan då de menade att den hade ett intärn läckage. Allt detta skedde enl vag under natten när den stod parkerad. Första bilen jag ägt som tar livet av sig under en natt.
Slutnota ca 180 000kr för försäkringsbolaget och ca 12000kr för mig. Hade detta skett 1000mil senare hade jag fått stå för kalaset.
Det är konstigt att det inte finns lagstiftning som kräver att tillverkare tar ansvar för fel i sina produkter. Det känns orimligt att vi som konsumenter, genom våra försäkringsbolag, måste bidra till tillverkarnas vinst genom att betala för överprissatta reservdelar och reparationer för de defekta produkter de har tillverkat.😠H Henke55 skrev:Enligt en kompis som jobbar på vag så är mechatronic fel vanligt. Dessa byts då till den ringa kostnaden av ca 45000kr. Jag hade en GTE , gick hur bra som helst och inga tecken på dålig växellåda. När jag startade den en morgon kom det upp, fel på växellåda, går att köra i begränsat läge. Kan säga att bilen röde sig inte ur fläcken. Bilen var fullservad med byte av växellådsolja tidigare än rek. Första vid 4000mil och andra vid 10000mil. Detta hände när den gått 11000 mil. Blev bärgning till vag verkstad där man konstaterade fel på mechatronic enhet. Den byttes. Men bilen fungerade ändå inte och de fick lov att byta hela växellådan då de menade att den hade ett intärn läckage. Allt detta skedde enl vag under natten när den stod parkerad. Första bilen jag ägt som tar livet av sig under en natt.
Slutnota ca 180 000kr för försäkringsbolaget och ca 12000kr för mig. Hade detta skett 1000mil senare hade jag fått stå för kalaset.
Men kul att du klarade dig lindrigt undan👍
Det är ju ändå så att man har ett skydd i form av konsumentköplagen i 2 år och ofta garanti ytterligare ett par år.
När en bil passerat 10.000 mil och 7 år är den till 50% förbrukad, snart utanför maskinskada och garantier. Att de då säljs för kanske 1/3 av nypriset tycker jag är otroligt mycket för dyrt. Prisfallet borde vara högre.
Sen kan man tycka att garantin på en bil borde vara 5 år minst, man borde kunna förvänta sig de håller så länge...
Vad kostar en beg 2016 GTE med 12.000 mil på mätaren? Nya kostade de väl 500.000. Rimligt pris borde väl vara 100.000, inte mer...
När en bil passerat 10.000 mil och 7 år är den till 50% förbrukad, snart utanför maskinskada och garantier. Att de då säljs för kanske 1/3 av nypriset tycker jag är otroligt mycket för dyrt. Prisfallet borde vara högre.
Sen kan man tycka att garantin på en bil borde vara 5 år minst, man borde kunna förvänta sig de håller så länge...
Vad kostar en beg 2016 GTE med 12.000 mil på mätaren? Nya kostade de väl 500.000. Rimligt pris borde väl vara 100.000, inte mer...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
200k är de billigaste 2016-2017 med <13000mil på blocket.
220k verkar vara det generella priset.
220k verkar vara det generella priset.
Der är marknaden som bestämmer priset alltså tillgång och efterfrågan.J JohanLun skrev:Det är ju ändå så att man har ett skydd i form av konsumentköplagen i 2 år och ofta garanti ytterligare ett par år.
När en bil passerat 10.000 mil och 7 år är den till 50% förbrukad, snart utanför maskinskada och garantier. Att de då säljs för kanske 1/3 av nypriset tycker jag är otroligt mycket för dyrt. Prisfallet borde vara högre.
Sen kan man tycka att garantin på en bil borde vara 5 år minst, man borde kunna förvänta sig de håller så länge...
Vad kostar en beg 2016 GTE med 12.000 mil på mätaren? Nya kostade de väl 500.000. Rimligt pris borde väl vara 100.000, inte mer...
Ingen efterfrågan mycket långt pris och givetvis om det är motsatsen så ett högre pris.
Det fullt tillåtet att buda 100k om det står mycket högre på prislappen men säljare är nog inte så intresserad.
Allt är valfritt men konsekvens efter agerande.
Alltså är det betydligt bättre affär att äga en helt ny bil och sälja efter 13000 mil och 7 år, när bilen kostade knappt 500k ny och efter halva livslängden halva priset. Jag vågar garantera en 7 år gammal GTE kommer i snitt kosta mer än 30k i rep de kommande 7 åren.13th Marine skrev:
Med tanke på hur min presterade två år och ju var fabriksny skulle jag aldrig köpa en 7 år gammal...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Jag tänker avyttra vår innan jag inte längre har någon maskinskadeförsäkring.J JohanLun skrev:Alltså är det betydligt bättre affär att äga en helt ny bil och sälja efter 13000 mil och 7 år, när bilen kostade knappt 500k ny och efter halva livslängden halva priset. Jag vågar garantera en 7 år gammal GTE kommer i snitt kosta mer än 30k i rep de kommande 7 åren.
Med tanke på hur min presterade två år och ju var fabriksny skulle jag aldrig köpa en 7 år gammal...
Väntar bara på att begagnatpriserna ska sjunka på rena elbilar.
Jag har en Passat GTE 2020. Den var nyss inne för att byta packboxen mellan växellåda och motor efter 5000 mil. Bedrövlig kvalitet det händer så fort. Färsäkringsbolaget fick ju stå för merparten.
I alla fall det var två veckor sedan och nu när jag startade bilen med benisnmotor första gången efter så varnade bilen för låg kylvätskenivå. Jag kör mycket korta sträckor så nu två veckor efter var första gången benismotorn behövde gå in. Jag tror ju den börjat läcka kylarvätska någonstans eller så har verkstan slarvat vid bytet av packboxen
Min fråga för er som kan bilar bättre.
Jag fick fylla på ca 5 dl kylarvätska för att få upp den till max när den klagade och ska prova köra bilen igen på bensinmotorn för att se om den sjunker igen
I alla fall det var två veckor sedan och nu när jag startade bilen med benisnmotor första gången efter så varnade bilen för låg kylvätskenivå. Jag kör mycket korta sträckor så nu två veckor efter var första gången benismotorn behövde gå in. Jag tror ju den börjat läcka kylarvätska någonstans eller så har verkstan slarvat vid bytet av packboxen
Min fråga för er som kan bilar bättre.
- De har ju tagit ur växellådan ur bilen, Lossar man även då på några kylarvätskeslangar så de troligast orsakat detta elelr skadat några slangar
- Kan verkstan slarvat och fylla på kylarvåtska efter bytet
- Eller är det ett oberoende fel som uppkommit ( Känns ju inte troligt)
Jag fick fylla på ca 5 dl kylarvätska för att få upp den till max när den klagade och ska prova köra bilen igen på bensinmotorn för att se om den sjunker igen