774 561 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Det är ju sjukt sneaky och snålt av Vw, de har ju ändå andra aktiva funktioner, så varför inte dess. Volvo delar dem gratis, så även BMW och Mercedes.P Peter_K skrev:
Lär väl dyka upp tredjepartsutvecklare för detta om de skall dryga 100-lappen per månad för att kunna låsa bilen med telefonen
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Det är väl delvis det, sen hade de sist jag kollat buntat ihop det med en massa andra tjänster ingen vill ha.Alfredo skrev:
Vår GTE har en "liten" uppkoppling, så den kan bara styra laddning och visa status om jag betalar för tjänsten.
Nu saknar bilen "stora" uppkopplingen så man kan få kartuppdateringar mm via den. Skulle jag betalat för tidigare nämnd tjänst så hade dessa funktioner funkat om jag kopplat upp bilen via nätverk (nej, blåtands tethering/carplay/android auto duger inte, man måste skapa en wifi hotspot med mobilen om man är ute och kör.)
Fast den ger ju ändå info om senaste körningen, info om att dörrar och fönster samt dylikt är stängt eller öppet. Så funktionen att bilen skickar och tar emot info finns där ändå, hela tiden. Man väljer att låsa funktioner som skulle få en mer användbarhet och smidigare bilägande. Detta kan vara en dealbraker för väldigt många.Alfredo skrev:
Ta bar detta som att visa räckvidden i gamla appen, men inte i den nya.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Det fungerar på min också. 2020 årsmodell. WE Connect Plus har gått ut och jag har inte förlängt det då 1690/år är lite i saftigaste laget. Räckvidd på el eller bensin visas dock ej längre tyvärr men kördata och Fordonets tillstånd visas.Alfredo skrev:
En vild och ogrundade killgissning är att det fungerar "några år", kanske tre eller fem. Kan inte tänka mig att ett fungerande SIM-kort ingår avgiftsfritt för alltid.P Peter_K skrev:
Är det någon som vet hur länge "nöduppringning" brukar fungera på olika bilmodeller om man inte betalar någon "årsavgift"?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Jag är helt okunnig i detta med olika trådar och kanske har jag lagt upp denna fråga i denna grupp förut eller så är jag i helt fel grupp men jag gör ett försök och hoppas på överseende om det hamnar fel....
Jag är på gång att köpa min första "riktiga" bil och har snöat in på Passat GTE hybrid. Jag står dock och velar mellan två stycken och vet inte vilken jag ska välja. Båda ligger långt bort så jag har inte möjlighet att åka och kolla på båda bilarna... båda bilarna är från 2017 och kostar ca 209 000.
Det svåra i valet är att den ena gått lite mindre ca 12500 mil medans den andra gått 17700 mil. Men den senare bilen har panoramataket, automatisk parkering, körfilsassiatent, skyltegennkänning, trailersassistent, gps, elstol för passagerare och hade up display och läder säten. Det är ju funktioner jag tilltalas av helt klart! Men är de extra funktionerna mer värt att gå på än 5000 mil?
Båda har enligt försäljarna ifyllda serviceböcker, va det nu innebär, tror det mest är filter och oljebyten men när brukar det generellt vara dags för större insatser som byte av bromsar och kamrem mm?
Hoppas någon gär kan hjälpa mig navigera lite i detta.
Försäljaren vill sälja på mig en garanti på 24 år hos Garantipartner. Är det någon som har erfarenhet av dem och vet om det är seriösa och värt att lägga pengar på?
Jag är på gång att köpa min första "riktiga" bil och har snöat in på Passat GTE hybrid. Jag står dock och velar mellan två stycken och vet inte vilken jag ska välja. Båda ligger långt bort så jag har inte möjlighet att åka och kolla på båda bilarna... båda bilarna är från 2017 och kostar ca 209 000.
Det svåra i valet är att den ena gått lite mindre ca 12500 mil medans den andra gått 17700 mil. Men den senare bilen har panoramataket, automatisk parkering, körfilsassiatent, skyltegennkänning, trailersassistent, gps, elstol för passagerare och hade up display och läder säten. Det är ju funktioner jag tilltalas av helt klart! Men är de extra funktionerna mer värt att gå på än 5000 mil?
Båda har enligt försäljarna ifyllda serviceböcker, va det nu innebär, tror det mest är filter och oljebyten men när brukar det generellt vara dags för större insatser som byte av bromsar och kamrem mm?
Hoppas någon gär kan hjälpa mig navigera lite i detta.
Försäljaren vill sälja på mig en garanti på 24 år hos Garantipartner. Är det någon som har erfarenhet av dem och vet om det är seriösa och värt att lägga pengar på?
Ett enmansbolag med en 25-åring som VD kan ju givetvis vara väldigt seriöst.amanda Feldt skrev:
Men litar mer på de stora försäkringsbolagen, därför köpte vi en GTE med 6000mil
på mätaren, maskinskadan gäller till 15000mil.
Så mitt råd är väl att inte köpa en bil med så komplicerad drivlina, speciellt från VW, utan att ha en bra försäkring.
Man skall nog satsa på en med låga mil, helt klart. Efter maskinskadans utgång får man nog kontrollera service och skick noggrant.
Har du någon som kan felsöka din bil. Alla GTE har många felkoder, framförallt på lådan, så länge de kommer ut gröna är det lugnt, lådan är i grunden inte byggd för dubbla drivlinor.
Men läs ut alla felkoder innan köp på bil som gått över 12.000 mil.
Har du någon som kan felsöka din bil. Alla GTE har många felkoder, framförallt på lådan, så länge de kommer ut gröna är det lugnt, lådan är i grunden inte byggd för dubbla drivlinor.
Men läs ut alla felkoder innan köp på bil som gått över 12.000 mil.

