Hur ser det ut i din app där du har en utgråad rad för fordonet? Jag måste antingen vara blind eller så har jag inte den alls…
 
P
Utgråat på min med
 
  • Skärmkopiering av bil-relaterad mobilapp, menyval, meddelande om saknat avtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilapp skärm, felmeddelande, bilrelaterad, inget avtal för tjänsten, ber användaren försöka igen senare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Peter_K skrev:
Utgråat på min med
Det är ju sjukt sneaky och snålt av Vw, de har ju ändå andra aktiva funktioner, så varför inte dess. Volvo delar dem gratis, så även BMW och Mercedes.

Lär väl dyka upp tredjepartsutvecklare för detta om de skall dryga 100-lappen per månad för att kunna låsa bilen med telefonen
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
om de skall dryga 100-lappen per månad för att kunna låsa bilen med telefonen
Det är inte bilens mobilnätskommunikation man betalar för då? Alltså att ha ett aktivt fungerade SIM kort i bilen?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte bilens mobilnätskommunikation man betalar för då? Alltså att ha ett aktivt fungerade SIM kort i bilen?
Det är väl delvis det, sen hade de sist jag kollat buntat ihop det med en massa andra tjänster ingen vill ha.

Vår GTE har en "liten" uppkoppling, så den kan bara styra laddning och visa status om jag betalar för tjänsten.
Nu saknar bilen "stora" uppkopplingen så man kan få kartuppdateringar mm via den. Skulle jag betalat för tidigare nämnd tjänst så hade dessa funktioner funkat om jag kopplat upp bilen via nätverk (nej, blåtands tethering/carplay/android auto duger inte, man måste skapa en wifi hotspot med mobilen om man är ute och kör.)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte bilens mobilnätskommunikation man betalar för då? Alltså att ha ett aktivt fungerade SIM kort i bilen?
Fast den ger ju ändå info om senaste körningen, info om att dörrar och fönster samt dylikt är stängt eller öppet. Så funktionen att bilen skickar och tar emot info finns där ändå, hela tiden. Man väljer att låsa funktioner som skulle få en mer användbarhet och smidigare bilägande. Detta kan vara en dealbraker för väldigt många.

Ta bar detta som att visa räckvidden i gamla appen, men inte i den nya.
Bil-app gränssnitt visar Volkswagen Passat, funktioner, meddelande om saknat avtal för tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Appskärm med bild av svart bil, räckviddsindikator, fordonsinställningar som klimatkontroll och laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Fast den ger ju ändå info om senaste körningen, info om att dörrar och fönster samt dylikt är stängt eller öppet.
OK. Så "datakommunikationen" fungerar utan extra avgift? Beror det på att bilen är relativt ny tro?
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Detta kan vara en dealbraker för väldigt många.
Dealbreakern för mig är att slå på parkeringsvärmaren. Det är nog den enda egentliga (och "oumbärliga") nytta jag har av appen. Ska bli väldigt "intressant" att se om de får till det i nya appen innan den gamla "dör".
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Så "datakommunikationen" fungerar utan extra avgift? Beror det på att bilen är relativt ny tro?
Det fungerar på min också. 2020 årsmodell. WE Connect Plus har gått ut och jag har inte förlängt det då 1690/år är lite i saftigaste laget. Räckvidd på el eller bensin visas dock ej längre tyvärr men kördata och Fordonets tillstånd visas.
 
P Peter_K skrev:
Det fungerar på min också. 2020 årsmodell. WE Connect Plus har gått ut och jag har inte förlängt det då 1690/år är lite i saftigaste laget.
En vild och ogrundade killgissning är att det fungerar "några år", kanske tre eller fem. Kan inte tänka mig att ett fungerande SIM-kort ingår avgiftsfritt för alltid.

Är det någon som vet hur länge "nöduppringning" brukar fungera på olika bilmodeller om man inte betalar någon "årsavgift"?
 
J
Är det gamla 3g modem i dessa bilar?
De upphör ju tekniskt att funka snart...

Men WeeConnect funkade ju såpass dåligt att det ändå inte var mkt att hänga i granen.
 
P
J JohanLun skrev:
Är det gamla 3g modem i dessa bilar?
De upphör ju tekniskt att funka snart...

Men WeeConnect funkade ju såpass dåligt att det ändå inte var mkt att hänga i granen.
MY20 har 4G.
 
Jag är helt okunnig i detta med olika trådar och kanske har jag lagt upp denna fråga i denna grupp förut eller så är jag i helt fel grupp men jag gör ett försök och hoppas på överseende om det hamnar fel....
Jag är på gång att köpa min första "riktiga" bil och har snöat in på Passat GTE hybrid. Jag står dock och velar mellan två stycken och vet inte vilken jag ska välja. Båda ligger långt bort så jag har inte möjlighet att åka och kolla på båda bilarna... båda bilarna är från 2017 och kostar ca 209 000.
Det svåra i valet är att den ena gått lite mindre ca 12500 mil medans den andra gått 17700 mil. Men den senare bilen har panoramataket, automatisk parkering, körfilsassiatent, skyltegennkänning, trailersassistent, gps, elstol för passagerare och hade up display och läder säten. Det är ju funktioner jag tilltalas av helt klart! Men är de extra funktionerna mer värt att gå på än 5000 mil?
Båda har enligt försäljarna ifyllda serviceböcker, va det nu innebär, tror det mest är filter och oljebyten men när brukar det generellt vara dags för större insatser som byte av bromsar och kamrem mm?
Hoppas någon gär kan hjälpa mig navigera lite i detta.
Försäljaren vill sälja på mig en garanti på 24 år hos Garantipartner. Är det någon som har erfarenhet av dem och vet om det är seriösa och värt att lägga pengar på?
 
amanda Feldt amanda Feldt skrev:
Försäljaren vill sälja på mig en garanti på 24 år hos Garantipartner. Är det någon som har erfarenhet av dem och vet om det är seriösa och värt att lägga pengar på?
Ett enmansbolag med en 25-åring som VD kan ju givetvis vara väldigt seriöst.
Men litar mer på de stora försäkringsbolagen, därför köpte vi en GTE med 6000mil
på mätaren, maskinskadan gäller till 15000mil.

Så mitt råd är väl att inte köpa en bil med så komplicerad drivlina, speciellt från VW, utan att ha en bra försäkring.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Man skall nog satsa på en med låga mil, helt klart. Efter maskinskadans utgång får man nog kontrollera service och skick noggrant.

Har du någon som kan felsöka din bil. Alla GTE har många felkoder, framförallt på lådan, så länge de kommer ut gröna är det lugnt, lådan är i grunden inte byggd för dubbla drivlinor.

Men läs ut alla felkoder innan köp på bil som gått över 12.000 mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.