Vw tog väl helt bort den mekaniska kopplingen till växellådan här om året iofs, det ger friheten att placera växelväljaren som man vill. Att ha den på spak bakom ratten blir nog vanligare även i Europa, detr ju standardplaceringen i amerikat sedan länge. Frigöt ju en massa utrymme i mittkonsollen dessutom.
 
Här ser man lite bättre hur den ser ut i mittkonsollen.
Modernt bilinteriör, digital instrumentpanel, touch-skärm, rymlig, minimalistisk design, ljus färgsättning, Volkswagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Har haft min passat gte MY2020 och 5650 mil på service nu idag.
Fick en anmärkning på oljefukt mellan växellåda och motor där de vill göra en djupare felsökning . Vad tror ni det kan vara och är det något "farligt" , Är det ett vanligt problem på Passat GTE
Bara start av felsökningsavgift på VW är ju 1900 kr så kommer ju utan problem gå upp i självrisken för maskinskada
 
Ganska vanligt, kostar runt 40 att åtgärda då växellådan ska ur så ta det på maskinskada.
 
P
U Ursidae skrev:
Vw tog väl helt bort den mekaniska kopplingen till växellådan här om året iofs, det ger friheten att placera växelväljaren som man vill. Att ha den på spak bakom ratten blir nog vanligare även i Europa, detr ju standardplaceringen i amerikat sedan länge. Frigöt ju en massa utrymme i mittkonsollen dessutom.
Tror inte det funnits någon riktig mekanisk koppling på länge. Frun råkade lägga i P i 100 km/h . Ingenting hände.
 
G
P Peter_K skrev:
Tror inte det funnits någon riktig mekanisk koppling på länge. Frun råkade lägga i P i 100 km/h . Ingenting hände.
Finns en vajer från spak till växellådan på min VW 2022 med DSG7 DQ500. Vad vajern gör vet jag inte.
 
P
G OMathson skrev:
Finns en vajer från spak till växellådan på min VW 2022 med DSG7 DQ500. Vad vajern gör vet jag inte.
Ok. Har en 2020. Kan ju säga att jag fick hjärtat i halsgropen då jag satt bredvid. Hände dock ingenting.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ganska vanligt, kostar runt 40 att åtgärda då växellådan ska ur så ta det på maskinskada.
Egentligen helt sjukt att man kan tillverka och sälja bilar med allvarliga konstruktionsfel och helt glatt löser försäkringsbolaget det🤔
Vw i det här fallet tjänar dessutom en massa extrapengar på det här.
Win win🙃
 
P Peter_K skrev:
Tror inte det funnits någon riktig mekanisk koppling på länge. Frun råkade lägga i P i 100 km/h . Ingenting hände.
På min 2018 finns det en klar mekanisk koppling till P-läget iaf. Om jag bilen rört sig lite efter att man lagt i P så känner man i spaken att den kärvar lite när man ska komma ur P. Sen finns det kanske en block så att P-spärren inte kan gå i om bilen rullar, verkar som en vettig grej. 🙂
 
P
U Ursidae skrev:
På min 2018 finns det en klar mekanisk koppling till P-läget iaf. Om jag bilen rört sig lite efter att man lagt i P så känner man i spaken att den kärvar lite när man ska komma ur P. Sen finns det kanske en block så att P-spärren inte kan gå i om bilen rullar, verkar som en vettig grej. 🙂
Ja det kan ju bli lite olyckligt annars om man lägger i p eller backen i hög fart.
 
M
Googla gear selector för dsg-lådorna så ser ni "kopplingen"😀
 
M
P Peter_K skrev:
Ja det kan ju bli lite olyckligt annars om man lägger i p eller backen i hög fart.
Mechatronicen styr väl växellägena och den är elektriskt styrd. Sitter nog en skyddsfunktion som gör att växellådan inte havererar om man kör framåt och råkar lägga in backen. Sitter en switch vid växelspaken som känner av växellåget som nog har del i detta. Min egna folka har det numera klassiska felet på denna switch då den glappar och jag får ett felmeddelande ibland som säger typ "fel, verkstad, lämna bilen endast i läge P".
 
Någon mer som har / haft problme med laddning av er Passat via Tibber senaste veckan. Det kom ut en ny OCU mjukvara via OTA till bilen för en vecka sedan. Någon mer som fick den? och efter det går det inte ladda via tibber. laddningen starta men avslutas efter ca 30 minuter varje gång. Styr jag laddningen manuellt direkt på tid i laddaren funkar det bra så något har hänt i integrationen Tibber och min bil..
Någon som känner igen samma?
 
Tog steget ut i helgen och införskaffade mig en GTE. Nybegagnad, men med lite mer utrustning är de flesta basmodellerna.

Får ser hur det lirar, kört svärmors leasade Niro Phev nu senaste veckan, då hon har någon månad kvar på leasingen och köpt en bil istället. Var nog det som gjorde att jag köpte en plug-in-hybrid själv. Förbrukat typ 6 liter bensin på 50 mil i Niron.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Tog steget ut i helgen och införskaffade mig en GTE. Nybegagnad, men med lite mer utrustning är de flesta basmodellerna.
Vilken årsmodell?
Jag har en MY 2020...
Väntar på att de skall börja sälja MY 2024 så att batteriet räcker hela vägen till sommarstugan i Roslagen.
Som det nu är så tar det slut halvvägs, men den nya modellen skall visst få 19 kWh batteri som räcker 100 km.
Men inget datum för säljstart ännu.
 
  • Gilla
lsoderlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.