B Bo Berglund skrev:
Men funkar den för GTE också? Det står ju i texten att den är för ID-serien, dvs elbilar och kanske inte för laddhybrider då?
Ja, funkar för GTE också
 
P
B Bo Berglund skrev:
Men funkar den för GTE också? Det står ju i texten att den är för ID-serien, dvs elbilar och kanske inte för laddhybrider då?
Ja den funkar. Bara att prova.
 
Isakare Isakare skrev:
Är energiåtervinningen så bra att bromsarna knappt behövs ??
Det verkar som att när man bromsar "lagom" hårt så blir bromsarna inte använda utan det laddas in energi i batteriet i stället. Det leder till att skivorna rostar efter ett tag så rådet är att regelbundet (1 gång i veckan?) bromsa hårt för då används klossarna och skivorna "slipas" rena.
 
B Bo Berglund skrev:
Det verkar som att när man bromsar "lagom" hårt så blir bromsarna inte använda utan det laddas in energi i batteriet i stället. Det leder till att skivorna rostar efter ett tag så rådet är att regelbundet (1 gång i veckan?) bromsa hårt för då används klossarna och skivorna "slipas" rena.
Jo men det är ju en allmänt vedertagen sanning oavsett drivning att det bromsas för lite.
Bromsskivor inkl belägg måste regelbundet få en hård inbromsning.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
Mats-S
lsoderlund lsoderlund skrev:
Alternativet är en begagnad dieselkombi från BMW, MB eller Audi.
MB:s dieslar är oslagbara om du vill ha kvalitet. 220D har funnits i typ 70 år, MB vet hur man ska tillverka en diesel med KVALITET :) Dom är helt enkelt världsledande på dieselmotorer, punkt slut.

Har själv varit ägare till dieslar från Volvo, VAG, BMW och MB. MB slår alla med hästlängder 👍 Tex vridmomentet på MB ligger långt över alla konkurenter, kan ligga med fullastat släp på 6:an i 82 km/h utan problem även i relativt kraftiga motlut. Vridet på VAG var bara skit jämfört med MB.
 
Redigerat:
B Bo Berglund skrev:
Det verkar som att när man bromsar "lagom" hårt så blir bromsarna inte använda utan det laddas in energi i batteriet i stället. Det leder till att skivorna rostar efter ett tag så rådet är att regelbundet (1 gång i veckan?) bromsa hårt för då används klossarna och skivorna "slipas" rena.
På min GTE så väljer bilen emellanåt att inte regenerera utan kör bromsarna istället, inprogrammerad beteende för att försöka hålla skivorna i drift.
Bilen regenererar inte heller med fullt batteri, eller ett väldigt kallt batteri.

Med det sagt bytte jag skivor bak när bilen var 5år, inte för att de inte gick genom besiktningen utan för att jag tröttnade på verkstaden tjat vid varje besök (de fick inte byta, de var för dyrt, det fick en vanlig mekare göra).
 
Min GTE -18 fick nedslag på besiktningen nu förra veckan för att bromsskivorna var för rostiga, och även beläggen var slut. Så nästa vecka ska jag byta belägg och skivor runt om. Hos en lokal småmeckare... Ska bli spännande att se vad han tar för det. Jag har inte ens frågat om pris.
Sen ska jag bromsa hårt varje vecka 😆
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Min bilprovning gick på faktisk bromsverkan, vilket var helt klart godkänt trots rostiga skivor.

Jag betalade 1500kr för Boschskivor och klossar från autodoc, mekaren tog 1500kr för att byta.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Min bilprovning gick på faktisk bromsverkan, vilket var helt klart godkänt trots rostiga skivor.

Jag betalade 1500kr för Boschskivor och klossar från autodoc, mekaren tog 1500kr för att byta.
Fram och bak?
Jag fick ok på bromsverkan också men "2X" på beläggen.
Men ffa så har jag varit så jävla less på att kolla på de där rostiga skivorna sen jag köpte bilen 2021, så nu ryker dem.. 😆
 
T tobbbias skrev:
Fram och bak?
Jag fick ok på bromsverkan också men "2X" på beläggen.
Men ffa så har jag varit så jävla less på att kolla på de där rostiga skivorna sen jag köpte bilen 2021, så nu ryker dem.. 😆
Bara bak, får erkänna att bilen ser mycket trevligare ut nu 😅
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Hmm, upplever att uppdateringarna från bilen till appen/nätet är långsammare än tidigare, sedan någon månad tillbaka kanske.
Någon annan som upplevt detta?
 
Fick höra en grej idag.
Bekanta till en kompis fick lämna sin GTE på Gotland sen den slutat fungera. Verkstaden, som jag uppfattade det aktoriserad, säger att det är styrboxen som måste bytas, men de vill även byta växellådan. De hittar en beg låda som gått dubbla miltalet, men försäkringsbolaget vill inte gå med på att den lådan monteras. Vekstaden vill inte lämna nån garanti på att bara byta styrboxen, utan vill byta låda oxå, bilen står fortfarande kvar på Gotland, ägarna fick ta hyrbil hem till fastlandet.
Kompisen berättar det här på jobbet, då berättar en konsult de har att han haft samma problem, och fick samma förslag, både styrbox och låda ska bytas.
Men en mindre verkstad bytte bara styrboxen, och bilen har gått flera tusen mil sen dess.
 
  • Wow
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fick höra en grej idag.
Bekanta till en kompis fick lämna sin GTE på Gotland sen den slutat fungera. Verkstaden, som jag uppfattade det aktoriserad, säger att det är styrboxen som måste bytas, men de vill även byta växellådan. De hittar en beg låda som gått dubbla miltalet, men försäkringsbolaget vill inte gå med på att den lådan monteras. Vekstaden vill inte lämna nån garanti på att bara byta styrboxen, utan vill byta låda oxå, bilen står fortfarande kvar på Gotland, ägarna fick ta hyrbil hem till fastlandet.
Kompisen berättar det här på jobbet, då berättar en konsult de har att han haft samma problem, och fick samma förslag, både styrbox och låda ska bytas.
Men en mindre verkstad bytte bara styrboxen, och bilen har gått flera tusen mil sen dess.
Låter som ännu ett skäl att leta lågmilad där man fortfarande kan ha maskinskada på försäkringen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag tänker avyttra vår GTE när den närmar sig åldern där man inte kan maskinskadeförsäkra den längre.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
P
VW märkesförsäkring har 15000 mil eller 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.