774 523 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Det verkar som att när man bromsar "lagom" hårt så blir bromsarna inte använda utan det laddas in energi i batteriet i stället. Det leder till att skivorna rostar efter ett tag så rådet är att regelbundet (1 gång i veckan?) bromsa hårt för då används klossarna och skivorna "slipas" rena.Isakare skrev:
Jo men det är ju en allmänt vedertagen sanning oavsett drivning att det bromsas för lite.B Bo Berglund skrev:
Bromsskivor inkl belägg måste regelbundet få en hård inbromsning.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
MB:s dieslar är oslagbara om du vill ha kvalitet. 220D har funnits i typ 70 år, MB vet hur man ska tillverka en diesel med KVALITETlsoderlund skrev:
Har själv varit ägare till dieslar från Volvo, VAG, BMW och MB. MB slår alla med hästlängder 👍 Tex vridmomentet på MB ligger långt över alla konkurenter, kan ligga med fullastat släp på 6:an i 82 km/h utan problem även i relativt kraftiga motlut. Vridet på VAG var bara skit jämfört med MB.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 666 inlägg
På min GTE så väljer bilen emellanåt att inte regenerera utan kör bromsarna istället, inprogrammerad beteende för att försöka hålla skivorna i drift.B Bo Berglund skrev:
Bilen regenererar inte heller med fullt batteri, eller ett väldigt kallt batteri.
Med det sagt bytte jag skivor bak när bilen var 5år, inte för att de inte gick genom besiktningen utan för att jag tröttnade på verkstaden tjat vid varje besök (de fick inte byta, de var för dyrt, det fick en vanlig mekare göra).
Min GTE -18 fick nedslag på besiktningen nu förra veckan för att bromsskivorna var för rostiga, och även beläggen var slut. Så nästa vecka ska jag byta belägg och skivor runt om. Hos en lokal småmeckare... Ska bli spännande att se vad han tar för det. Jag har inte ens frågat om pris.
Sen ska jag bromsa hårt varje vecka 😆
Sen ska jag bromsa hårt varje vecka 😆
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 666 inlägg
Min bilprovning gick på faktisk bromsverkan, vilket var helt klart godkänt trots rostiga skivor.
Jag betalade 1500kr för Boschskivor och klossar från autodoc, mekaren tog 1500kr för att byta.
Jag betalade 1500kr för Boschskivor och klossar från autodoc, mekaren tog 1500kr för att byta.
Fram och bak?13th Marine skrev:
Jag fick ok på bromsverkan också men "2X" på beläggen.
Men ffa så har jag varit så jävla less på att kolla på de där rostiga skivorna sen jag köpte bilen 2021, så nu ryker dem.. 😆
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 666 inlägg
Fick höra en grej idag.
Bekanta till en kompis fick lämna sin GTE på Gotland sen den slutat fungera. Verkstaden, som jag uppfattade det aktoriserad, säger att det är styrboxen som måste bytas, men de vill även byta växellådan. De hittar en beg låda som gått dubbla miltalet, men försäkringsbolaget vill inte gå med på att den lådan monteras. Vekstaden vill inte lämna nån garanti på att bara byta styrboxen, utan vill byta låda oxå, bilen står fortfarande kvar på Gotland, ägarna fick ta hyrbil hem till fastlandet.
Kompisen berättar det här på jobbet, då berättar en konsult de har att han haft samma problem, och fick samma förslag, både styrbox och låda ska bytas.
Men en mindre verkstad bytte bara styrboxen, och bilen har gått flera tusen mil sen dess.
Bekanta till en kompis fick lämna sin GTE på Gotland sen den slutat fungera. Verkstaden, som jag uppfattade det aktoriserad, säger att det är styrboxen som måste bytas, men de vill även byta växellådan. De hittar en beg låda som gått dubbla miltalet, men försäkringsbolaget vill inte gå med på att den lådan monteras. Vekstaden vill inte lämna nån garanti på att bara byta styrboxen, utan vill byta låda oxå, bilen står fortfarande kvar på Gotland, ägarna fick ta hyrbil hem till fastlandet.
Kompisen berättar det här på jobbet, då berättar en konsult de har att han haft samma problem, och fick samma förslag, både styrbox och låda ska bytas.
Men en mindre verkstad bytte bara styrboxen, och bilen har gått flera tusen mil sen dess.
Låter som ännu ett skäl att leta lågmilad där man fortfarande kan ha maskinskada på försäkringen.Isakare skrev:
Fick höra en grej idag.
Bekanta till en kompis fick lämna sin GTE på Gotland sen den slutat fungera. Verkstaden, som jag uppfattade det aktoriserad, säger att det är styrboxen som måste bytas, men de vill även byta växellådan. De hittar en beg låda som gått dubbla miltalet, men försäkringsbolaget vill inte gå med på att den lådan monteras. Vekstaden vill inte lämna nån garanti på att bara byta styrboxen, utan vill byta låda oxå, bilen står fortfarande kvar på Gotland, ägarna fick ta hyrbil hem till fastlandet.
Kompisen berättar det här på jobbet, då berättar en konsult de har att han haft samma problem, och fick samma förslag, både styrbox och låda ska bytas.
Men en mindre verkstad bytte bara styrboxen, och bilen har gått flera tusen mil sen dess.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 666 inlägg
Jag tänker avyttra vår GTE när den närmar sig åldern där man inte kan maskinskadeförsäkra den längre.