lsoderlund lsoderlund skrev:
En helt ny passat för, som den jag byggde med samma utrustning jag har nu, hade jag inte köpt.
Går det att bygga den nya GTE MY 2024 redan?
Jag har bara kommit till 2023-modellen när jag tittat...
Var i Akalla för en vecka sedan och frågade en säljare men han kunde inte säga när de skulle börja sälja den eller vad priset skulle bli.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har bara kommit till 2023-modellen när jag tittat...
Fortfarande så att man kan bygga sin GTE men då är det den gamla modellen 2023.
 
Första kvartalet 2024 kommer nya.
 
Nyss köpt en passat gte. Vad kör ni för försäkring och varför? Såg IF inte hade något åldersavdrag på högvoltabatterie, det känns som rätt så viktigt med en 6 år gammal hybrid? Eller rekomenderas något annat och varför?
 
B Bo Berglund skrev:
Fast vi åker relativt ofta till Karlstad 300 km och då skulle man behöva en ren elbil med 75 kWh batteri...
I långresefallen behövs bensinen.
När jag kör åt det hållet från Stockholm så kör jag förbi Karlstad och stannar i Grums i 13 minuter för laddning innan jag kör vidare ner till Strömstad. Jag hinner precis pissa på Rasta…

För att Bensinare/hybrid skall vara snabbare måste jag uppgradera min blåsa…
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
K knibbeman skrev:
Nyss köpt en passat gte. Vad kör ni för försäkring och varför? Såg IF inte hade något åldersavdrag på högvoltabatterie, det känns som rätt så viktigt med en 6 år gammal hybrid? Eller rekomenderas något annat och varför?
Jag kör den som bilhandlaren krängde på mig, det är VWs försäkring men som om jag inte missminner mig hanteras av IF. Har varit för lat för att byta, men dags att kika på det nu när bilen närmar sig 8år.
Tänk på att batteriet ska ha 8års garanti (eller 16000mil).
 
P
Har också VW/IF. 15000 mil på maskinskada och lägst premie av de jag kollade med.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kör den som bilhandlaren krängde på mig, det är VWs försäkring men som om jag inte missminner mig hanteras av IF. Har varit för lat för att byta, men dags att kika på det nu när bilen närmar sig 8år.
Tänk på att batteriet ska ha 8års garanti (eller 16000mil).
Ja just det ska hålla 80% fram till 8 år eller 16000mil?
 
P Peter_K skrev:
Har också VW/IF. 15000 mil på maskinskada och lägst premie av de jag kollade med.
Tror det får bli den
 
K knibbeman skrev:
Ja just det ska hålla 80% fram till 8 år eller 16000mil?
80 eller 70%, jag har dålig koll.

Vår är 7år gammal, har gått strax norr om 10k mil, häromveckan visade bilen att jag hade 49km el i batteriet. Bilen har max visat 50km i vår ägo (köpte den 2.5år gammal med lite under 4000mil på mätaren).

Vi har kört uppskattningsvis 2/3 på el, uppskattningsvis 1000-1500 laddcykler och har då tappat ca 2% av batteriet, jag är inte så rätt för att batterierna tappar i kapacitet iaf ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
80 eller 70%, jag har dålig koll.

Vår är 7år gammal, har gått strax norr om 10k mil, häromveckan visade bilen att jag hade 49km el i batteriet. Bilen har max visat 50km i vår ägo (köpte den 2.5år gammal med lite under 4000mil på mätaren).

Vi har kört uppskattningsvis 2/3 på el, uppskattningsvis 1000-1500 laddcykler och har då tappat ca 2% av batteriet, jag är inte så rätt för att batterierna tappar i kapacitet iaf ;)
låter mycket bra !
 
K knibbeman skrev:
Nyss köpt en passat gte. Vad kör ni för försäkring och varför? Såg IF inte hade något åldersavdrag på högvoltabatterie, det känns som rätt så viktigt med en 6 år gammal hybrid? Eller rekomenderas något annat och varför?
Jag körde bilförsäkringen via villaägarna. Längre maskinskada än övriga. Täcker även batteriet som maskinskada. Billigare också.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Jag körde bilförsäkringen via villaägarna. Längre maskinskada än övriga. Täcker även batteriet som maskinskada. Billigare också.
har kollat där men dom har kraftig reducering av högvoltsbatteriet efter hur gammal bilen är. min 6 år vilket blev avdrag med 60% av kostnaden. IF = inget åldersavdrag
 
K knibbeman skrev:
har kollat där men dom har kraftig reducering av högvoltsbatteriet efter hur gammal bilen är. min 6 år vilket blev avdrag med 60% av kostnaden. IF = inget åldersavdrag
Ok, då är väl saken plättlätt. Min bil är ju ändå ganska ny att jag kör villaägarnas ett år framöver i alla fall.

Från det ena till det andra? Ni som har fälgar större än 17”, tänker typ 18”, upplever ni bilen som stötig?

Min har 17” på både sommar och vinterdäcken, men tycker de ser lite litet, om än bekvämt.
Ämnar väl köra slut på dessa däck först, men vore intressant med en reflektion.

Hittar inte heller ”min” färg i katalogerna som går att läsa i från 2020 (på vag:s hemsida). Min är brunmetallic åt det mörka hållet
 
Oavsett försäkring så bör väl ändå garantin gälla på en så ny bil?

Vi har 18" på sommar och 17" på vinter, 18" är jäkligt snyggt, men bullrigare.

Jag brukar skämtsamt säga att min bil är fullutrustad, den hade allt utom stora stereon och färg, så den är helt enkelt vit (prioriterade rätt utrustning över färgen får jag erkänna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.