B Bo Berglund skrev:
Vilken årsmodell?
Jag har en MY 2020...
Väntar på att de skall börja sälja MY 2024 så att batteriet räcker hela vägen till sommarstugan i Roslagen.
Som det nu är så tar det slut halvvägs, men den nya modellen skall visst få 19 kWh batteri som räcker 100 km.
Men inget datum för säljstart ännu.
Snart är där så mycket batteri att man inte behöver bensinmotorn 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Snart är där så mycket batteri att man inte behöver bensinmotorn 😉
ID.7 heter den modellen.😄
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Snart är där så mycket batteri att man inte behöver bensinmotorn 😉
Fast vi åker relativt ofta till Karlstad 300 km och då skulle man behöva en ren elbil med 75 kWh batteri...
I långresefallen behövs bensinen.
 
B Bo Berglund skrev:
Fast vi åker relativt ofta till Karlstad 300 km och då skulle man behöva en ren elbil med 75 kWh batteri...
I långresefallen behövs bensinen.
Eller ladda halvvägs, och det är ju inte för alla.
Men den diskussionen tas med fördel i en annan tråd 😊
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Majgårdarna
13th Marine 13th Marine skrev:
Snart är där så mycket batteri att man inte behöver bensinmotorn 😉
Finns det någon som köper en GTE idag?

Jag provade bygga en och med drag och backkamera, bränslevärmare så kostar den 600 000kr?

Tillvalen är ju enormt dyra, helt otroligt att VW forsätter med detta.

Du får ju en fullutrustad Tesla Y för 560 000.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Finns det någon som köper en GTE idag?

Jag provade bygga en och med drag och backkamera, bränslevärmare så kostar den 600 000kr?

Tillvalen är ju enormt dyra, helt otroligt att VW forsätter med detta.

Du får ju en fullutrustad Tesla Y för 560 000.
Personligen hade jag köpt en enyaq eller id4 då jag inte vill stödja Musky på något sätt.
Men det är en fråga för en annan tråd.
 
P
För att inte tala om försäkringspremierna på en Tesla 😱

Testade på skoj på TH på en modell Y. 17 000:-/året helförsäkring 1000-1500 mil.

Motsvarande betalar jag 6000 kr för GTEn
 
Redigerat:
B Bo Berglund skrev:
Vilken årsmodell?
Jag har en MY 2020...
Väntar på att de skall börja sälja MY 2024 så att batteriet räcker hela vägen till sommarstugan i Roslagen.
Som det nu är så tar det slut halvvägs, men den nya modellen skall visst få 19 kWh batteri som räcker 100 km.
Men inget datum för säljstart ännu.
Blev en 2020, nybegagnad,
B Bo Berglund skrev:
Vilken årsmodell?
Jag har en MY 2020...
Väntar på att de skall börja sälja MY 2024 så att batteriet räcker hela vägen till sommarstugan i Roslagen.
Som det nu är så tar det slut halvvägs, men den nya modellen skall visst få 19 kWh batteri som räcker 100 km.
Men inget datum för säljstart ännu.
Årsmodeller är jag dålig på, men den togs ut i november 2020, så är väl en 2020 då helt enkelt.

Har det mesta av utrustningen man vill ha/behöver, plus panoramaglastak (som jag helst skippat) samt lite bra att ha grejer. Strax under 4000 mil har den rullat och är väl fräschare än gemene tjänstebilspassat
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Blev en 2020, nybegagnad,
Vad ligger en sådan på för prisnivå? Har tittat på en Skoda Superb iV kombi med 4200 mil på mätaren som är tillverkad 11-2020. Denna bil är lite rymligare än Passaten men den kostar 370 tusen.
 
R roli skrev:
Vad ligger en sådan på för prisnivå? Har tittat på en Skoda Superb iV kombi med 4200 mil på mätaren som är tillverkad 11-2020. Denna bil är lite rymligare än Passaten men den kostar 370 tusen.
Skulle säga en 50-70 tusen billigare. Tittade också på superben men priset kontra utrustning är off. Vidare har passaten mer utrustning som du inte får på superben.
 
J
lsoderlund lsoderlund skrev:
Blev en 2020, nybegagnad,

Årsmodeller är jag dålig på, men den togs ut i november 2020, så är väl en 2020 då helt enkelt.

Har det mesta av utrustningen man vill ha/behöver, plus panoramaglastak (som jag helst skippat) samt lite bra att ha grejer. Strax under 4000 mil har den rullat och är väl fräschare än gemene tjänstebilspassat
2020 fick en mkt bättre variant på självkörning, travel sssist, som faktiskt funkar rätt bra. Tidigare bilar (jag hade golfar, men de har vad jag förstår samma system som passaten hade tidigare) var som att åka med en full munk när den skulle styra mellan linjerna själv. Går att använda om man av misstag tappar fokus, men inte alls nåt autonomt.

Travel assist var faktiskt en funktion som gick att använda, i köer eller på seg motorväg så kör bilen nästan sig självt.
13th Marine 13th Marine skrev:
Eller ladda halvvägs, och det är ju inte för alla.
Jag är benägen att hålla med. Om bensinmotorn nästan aldrig används så är det bara en felkälla och leder till dyrare underhåll och högre vikt. Det är bara en smal nisch kvar för hybrider när BEV blivit så bra som de är nu. PHEV känns nästan meningslöst då. Kanske en HEV med pyttebatteri kan vara bränslebesparande och rationell för vissa marknader / tillämpningar. Men en passat med 20kwh batteri, är lite varken eller...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
B Bo Berglund skrev:
Väntar på att de skall börja sälja MY 2024 så att batteriet räcker hela vägen till sommarstugan i Roslagen.
Den nya Passaten är dessutom 15cm längre än nuvarande, jag har några cm tillgodo för att få in vår 2018 i garaget så att det går att köra ner porten.
 
  • Gilla
FilipE
  • Laddar…
mnils skrev:
Den nya Passaten är dessutom 15cm längre än nuvarande, jag har några cm tillgodo för att få in vår 2018 i garaget så att det går att köra ner porten.
Nog för att BEV kommit långt. Men många fixar inte 30 mils vinterkörning i motvind med moddigt väglag och -5 till -15 grader i temperatur.

Tror plug-in-hybrider kommer finnas länge, så länge inte alla kan ladda hela tiden överallt, även de som bor i lägenheter, så kommer hybrider i alla dess former vara populära.

I mitt val stod det mellan GTE/Superb IV eller en Tesla Model Y. Alla nybegagnade, dock svårt att räkna hem en teslas högre inköpspris. Man kan tanka och serva bra länge innan man kommer ikapp ekonomiskt.

En helt ny passat för, som den jag byggde med samma utrustning jag har nu, hade jag inte köpt. 685k vill Vw ha för en likadan. Då är ju en BEV enda vettiga valet.
 
P
Hade nog klarat mig med en elbil om det inte var för husvagnen. Blir dålig ekonomi att ha två bilar så GTEn var en bra kompromiss. Dessutom kör vi nog 90 % på el så det blir ändå hyffsat billiga mil.
 
mnils skrev:
Den nya Passaten är dessutom 15cm längre än nuvarande, jag har några cm tillgodo för att få in vår 2018 i garaget så att det går att köra ner porten.
Verkar som du bor likadant som jag...
Jag har bara c:a 2 dm kvar att fördela fram och bak när jag kör in bilen i garaget.
Men längst in finns det en bokhylla med uppstaplade "saker" längst ner så om jag tar bort dem och flyttar upp understa hyllan en bit så kan jag nog få köra in ytterligare 15 cm. Men tight blir det.

En annan sak är vår garagedörr som hissas upp med fjärrkontroll...
Om bilen står parkerad därinne och med dörren nere så kan det bli katastrof ifall man kommer åt nyckelns bagage-knapp...
Då öppnas luckan men stannar när den slår emot garagedörrens insida och sedan går det inte att hissa upp dörren för den låser sig mot bagageluckans underkant som trycker mot dörren....
Har fått limma fast en kloss på insidan av dörren för att stoppa bagageluckan från att öppna så långt att den låser mot balkarna på insidan av rull-dörren.
Och det går inte att stänga av bagageöppningen via nyckeln heller, funkar även om bilen är låst.🤬☹️🤬
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.