774 567 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag kommer byta jobb och kommer i nya jobbet att pendla ca 3-10 mil dagligen. Kommer kunna ladda hemmavid och gratis på jobbet. Det är den där gratisladdningen jag hoppas kunna nyttja så mycket som möjligt. På samtliga landställen kommer jag även kunna ladda. Så mina 35 milaresor (landstället längst bort kommer kunna göras med fulladdat batteri).
Det som lockar är väl de vardagliga resorna som man förhoppningsvis kommer kunna göra på el istället för med bensin/diesel. Har ca 1,5 mil till jobbet, och kanske måste åka till annan plats än kontoret för att möta "kund" kan vi kalla det, men väl där kommer jag kunna ladda en 4-5 timmar dagligen på kontoret. Såldes borde ju resorna kunna göras på el.
Därav intresset för en GTE. Dock lite kluven till Passats kvalitet, då jag på när håll inte varit på så imponerad tidigare generation (B7). Efter att ha tidigare åkt A6:a som är såld, så åker vi runt i vår 14 år gamla andrabil. Behovet är således tämligen trängande, om än att jag kan vänta lite. Superb IV lockar också, men är rätt dyr. Alternativet är en begagnad dieselkombi från BMW, MB eller Audi.
Hade väl helst velat ha en E-klass 300DE 4-matic, men den prislappen är svår att svälja.
Det som lockar är väl de vardagliga resorna som man förhoppningsvis kommer kunna göra på el istället för med bensin/diesel. Har ca 1,5 mil till jobbet, och kanske måste åka till annan plats än kontoret för att möta "kund" kan vi kalla det, men väl där kommer jag kunna ladda en 4-5 timmar dagligen på kontoret. Såldes borde ju resorna kunna göras på el.
Därav intresset för en GTE. Dock lite kluven till Passats kvalitet, då jag på när håll inte varit på så imponerad tidigare generation (B7). Efter att ha tidigare åkt A6:a som är såld, så åker vi runt i vår 14 år gamla andrabil. Behovet är således tämligen trängande, om än att jag kan vänta lite. Superb IV lockar också, men är rätt dyr. Alternativet är en begagnad dieselkombi från BMW, MB eller Audi.
Hade väl helst velat ha en E-klass 300DE 4-matic, men den prislappen är svår att svälja.
Det låter mer som det är fel på laddstolpen på ditt jobb.J JohanLun skrev:I rätt driftsfall så kan man köra väldigt mycket på el. Om man får till laddningen. Vilket jag aldrig fick på jobbet, då appen avbröt min laddning hela tiden och VW aldrig fick ordning på det. Appen satte alltid en ivägkörningstid med värmning på nån udda tid, hemma över natten så inföll den ofta när bilen stod där eller redan när man startade laddning, men dagtid så kunde den börja ladda och sen tryckte den in denna spöktid och avbröt. Jobbets parkeringar var extra jobbigt för de startar inte direkt, så man kunde inte se om det funkade, som hemma. Hemma kunde man ta bort ivägkörnignstiden. Eftersom appen inte fukade 9 gånger av 10 så fick man gå ned varje lunch och radera ivägkörningstiden, men då hade jobbets stolpe trott man laddat klart och la en sist i kön. Så fick man åka hem på bensin. Så det var ett jäkla gående till bilen. Och då vi har stora parkeringar så tar det en kvart tur och retur till bilen. Ibland 20. Då ruttnar man.
Jag har aldrig råkat ut för spöktider när jag programmerat avresetid men jag håller med om att appen är ganska kass. Hur långsam som helst och av och till måste den installeras om då den inte kan hantera uppdateringar på annat sätt än ominstallation.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Den nya VW appen är betydligt snabbare.E Edlunn skrev:Det låter mer som det är fel på laddstolpen på ditt jobb.
Jag har aldrig råkat ut för spöktider när jag programmerat avresetid men jag håller med om att appen är ganska kass. Hur långsam som helst och av och till måste den installeras om då den inte kan hantera uppdateringar på annat sätt än ominstallation.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.volkswagen.weconnect
Laddstolparna hade dålig logik. Men det var nåt fel på bilen / servern. Jag hade en ivägkörningstid som aldrig gick att ta bort. Den kom tillbaka. Man kunde ta bort alla ivägkörningstider i bilen. Efter ett tag var en tid tillbaka att den skulle värma och ladda till - jag minns inte - i stil med kl 03.00 på morgonen, då var alltid bilen varm och laddad. Man kunde ta bort alla tider i appen. Den där spöktiden kom ändå tillbaka. Jag raderade appen. kontot, VW bytte styrenhet. Jag satt med nån telefonsupport i deutchland. Jag gjorde inte allt samtidigt dock. Jag tror det var fel på VWs servrar. De lyckades aldrig lösa det. Ibland var laddtiden borta ett par dar, ibland kom den tillbaka efter en halvtimme. Om man försökte sätta laddtider i appen så kom den oftast tillbaka rätt omedelbart. Om man lät bli appen så dröjde det ibland längre. Jag fick även meddelandet att "för att spara fordonets batteri kan du inte göra fler åtkomster" eller nåt sånt. När det var typ ett halvår kvar på leasingen kastade jag in handduken.E Edlunn skrev:Det låter mer som det är fel på laddstolpen på ditt jobb.
Jag har aldrig råkat ut för spöktider när jag programmerat avresetid men jag håller med om att appen är ganska kass. Hur långsam som helst och av och till måste den installeras om då den inte kan hantera uppdateringar på annat sätt än ominstallation.
Laddstolparna på jobbet är schuko, man pluggar in, loggar in en app, slår på att man vill ladda. Hamnar i en "kö". När det är "min tur" provar stolpen att slå på elen. Om bilen INTE vill ha ström så slår stolpen av. Då måste man gå in i appen och aktivera igen. Därav kan man INTE ha en ivägkörningstid programmerad när man laddar där. Eftersom min bil nästan alltid fick en ivägkörningstid så gick den nästan aldrig att ladda på jobbet. Stolparna är kass. Men med min Zoe har det funkat varenda gång. Fast den behöver jag å andra sidan inte ladda på jobbet, billigare hemma nästan alltid. Var i vintras när priserna några dagar var skyhöga som mitt jobb hade ett lägre fast pris...
Om det inte är "gratis för alla" (typ ICA MAXIs gratisladdare) så ska du nog egentligen betala förmånsvärde för gratis laddning. Eller betala marknadspris. Arbetsgivaren får inte bjuda på gratis laddning. Inte ens gratis parkering (om parkeringen jämte jobbet kostar - finns det plenty of gratisparkering så kan man få parkera gratis, alternativ platserna är tillgängliga för allmänheten att parkera på). Så, passa dig lite, du kan bli sköntaxerad för det där...lsoderlund skrev:
Jag kommer byta jobb och kommer i nya jobbet att pendla ca 3-10 mil dagligen. Kommer kunna ladda hemmavid och gratis på jobbet. Det är den där gratisladdningen jag hoppas kunna nyttja så mycket som möjligt. På samtliga landställen kommer jag även kunna ladda. Så mina 35 milaresor (landstället längst bort kommer kunna göras med fulladdat batteri).
Har du en förmånsbil så kan modellen vara så att du får fritt bränsle. Parkering på jobbet ingår normalt i förmånsvärdet. Men läggs till om du parkerar privatbil.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
När jag klickar länken kommer jag till en annan app än WeConnect...P Peter_K skrev:
Verkar heta Volkswagen i stället för WeConnect.
Vilken version av WeConnect har ni?
Jag har 5.17.2 men den är inte kandidat för uppdatering på min Galaxy S10 telefon.
Och min app är jätteseg hela tiden (varit så sen jag köpte min GTE 2020 i maj).
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
För tillfället är gratis laddning på arbetsplatsen en skattefri förmån men fram till i somras var det lite mer risky business. Nya reglerna började gälla första juli i år men det är under en 3 års (test?) period - vi får väl se hur det blir efter sista juni 2026…J JohanLun skrev:Om det inte är "gratis för alla" (typ ICA MAXIs gratisladdare) så ska du nog egentligen betala förmånsvärde för gratis laddning. Eller betala marknadspris. Arbetsgivaren får inte bjuda på gratis laddning. Inte ens gratis parkering (om parkeringen jämte jobbet kostar - finns det plenty of gratisparkering så kan man få parkera gratis, alternativ platserna är tillgängliga för allmänheten att parkera på). Så, passa dig lite, du kan bli sköntaxerad för det där...
Har du en förmånsbil så kan modellen vara så att du får fritt bränsle. Parkering på jobbet ingår normalt i förmånsvärdet. Men läggs till om du parkerar privatbil.
/U
Ah, det hade jag missat, kanske värt att kolla vad det kostar... vi får ju betala, men de kan ju sänkt kostnaden (även om jag tyvärr inte tror det)ullberg skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Ja det är en ny app som är under utveckling. Saknar ännu en del funktioner men snabbare än We Connect.B Bo Berglund skrev:När jag klickar länken kommer jag till en annan app än WeConnect...
Verkar heta Volkswagen i stället för WeConnect.
Vilken version av WeConnect har ni?
Jag har 5.17.2 men den är inte kandidat för uppdatering på min Galaxy S10 telefon.
Och min app är jätteseg hela tiden (varit så sen jag köpte min GTE 2020 i maj).
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Har inte förlängt mitt We Connect Plus då jag är tveksam till om det är värt 1695:-/årAlfredo skrev:
Läser man om appen så skriver VW att den är under utveckling så det kommer nog så småningom.
Det som är bra med den nya är att jag kan se batteristatus vilket försvann i We Connect appen då jag inte har förlängt abonnemanget.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Måste fråga er som har en GTE, tror bromsskivor diskuterats här förut.
Köade sakta bredvid en GTE här om dagen, och skadad som man är noterade jag att den hade väldigt dåliga bromsskivor, mörkflammiga fram och riktigt rostiga bak. Bilen såg väldigt fin ut, de blåa bromsoken rena, så jag tänkte att jag måste kolla hur gammal bilen är och hur långt den gått.
Bilen var tillverkad 10/20, tagen i trafik 08/21, så nån mätarställning fanns ju inte då bilen inte varit på besiktning än.
Är energiåtervinningen så bra att bromsarna knappt behövs ??
Köade sakta bredvid en GTE här om dagen, och skadad som man är noterade jag att den hade väldigt dåliga bromsskivor, mörkflammiga fram och riktigt rostiga bak. Bilen såg väldigt fin ut, de blåa bromsoken rena, så jag tänkte att jag måste kolla hur gammal bilen är och hur långt den gått.
Bilen var tillverkad 10/20, tagen i trafik 08/21, så nån mätarställning fanns ju inte då bilen inte varit på besiktning än.
Är energiåtervinningen så bra att bromsarna knappt behövs ??
Kör man inte på motorväg och mest i stadstrafik annars så blir det nog lätt så. Inte superhög regen men med lite planering så behöver man inte mycket broms.
Gäller att 'hänga på hejdarna' ibland meo för att hålla dem i skick.
Gäller att 'hänga på hejdarna' ibland meo för att hålla dem i skick.