774 526 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Vi har en GTE 2020 och undrar ifall någon vet om det är möjligt att stänga av lampan i bagageutrymmet när bakluckan är öppen? Enda sättet vi hittat är att lura bilen att luckan är stängd, men skulle vara smidigare ifall den gick att stänga av.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Slocknar den inte efter en stund om luckan står öppen ?M MWHN skrev:
Har inte testat på min egen så det var bara en tanke.
Edit:
Gick ut och testade och efter 10-15 minuter hade den slocknat.
Redigerat:
Testade själv och det stämmer. Däremot tänds den igen när man öppnar en dörr, så antagligen är det därför upplevelsen varit att den varit tänd i timmar 😀P Peter_K skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Serviceavtalet för 300 ish per månad lönar sig snabbt om du har en bil med soltak eller kommande service på dsg. Bara där sparar du in kostanden.
Oljeservicen på motorn är ju småpotatis i sammanhanget. Oljefilter och 3,8 liter olja är inte dyrt, ens på firma.
Oljeservicen på motorn är ju småpotatis i sammanhanget. Oljefilter och 3,8 liter olja är inte dyrt, ens på firma.
Kanske en dum fråga.
Men börjar mer och mer landa i en begagnad GTE.
Hur vet man om en 2020-> har IQ Light och är det värt att välja en sådan bil före en med "vanliga/standard" strålkastarna.
Hur är standardstereon. Verkar vara ytterst frå som väljer tillvals-högtalarpaketen idag, oavsett märke. Hur låter det jämfört med något annat? Stereo, förbrukning (overall både stad och landsväg) och strålkastarljuset är viktigt (kör mycket kväll vintertid, då långa sträckor) när vi byter bil. LED-ramp kan jag tänka mig montera.
Kommer från Audi A6 4G/C7.
Men börjar mer och mer landa i en begagnad GTE.
Hur vet man om en 2020-> har IQ Light och är det värt att välja en sådan bil före en med "vanliga/standard" strålkastarna.
Hur är standardstereon. Verkar vara ytterst frå som väljer tillvals-högtalarpaketen idag, oavsett märke. Hur låter det jämfört med något annat? Stereo, förbrukning (overall både stad och landsväg) och strålkastarljuset är viktigt (kör mycket kväll vintertid, då långa sträckor) när vi byter bil. LED-ramp kan jag tänka mig montera.
Kommer från Audi A6 4G/C7.
Annan kanske dum fråga.
Är det värt den extra pengen att köpa en 2020 med uppdaterade batteriet och småändringar eller är det lika bra att köpa typ en 2018?
Är det värt den extra pengen att köpa en 2020 med uppdaterade batteriet och småändringar eller är det lika bra att köpa typ en 2018?
Köp en som du fortfarande har täckning på maskinskadan, det är det viktigaste.lsoderlund skrev:
Jag hade en 2020, de var nog lite bättre med stort batteri mm, men infotainment/apptjänster sög hårt, den tidigare tror jag var bättre. De tidiga tror jag mekatroniken rasade på ofta. Så ingen årsmodell är nog "bra". Jag hade vanliga LED ljus, inte nåt extra, ingen extradisplay. Ljuset var ingen höjdare. Ljudet var OK men raduons funktioner tragiska. Tror inte en högre spec är bättre. Jag saknade dock inte fler displayer, snarast vilja ha färre och fungerande. Så de finesserna hade nog inte gjort mig gladare.
Återigen. Det som går sönder är dyrt. Du vill inte betala det själv. Köp en med så låga mil att du kan ta det på maskinskada. Annars, skippa denna bilen. Den kommer kosta mer i reparationer än du tjänar i bränsle. Tror jag.
Jag tror som du skrev ovan, GTEerna var nog ofta nakna. GTE köptes av ointresserade snåljåpar. Den var billigare än många andra billigare bilar pga förmånsvärdet. Få köper väl en passat och högspecar den, det är liksom inte den kundgruppen man riktar sig till? När jag köpte min så var en Superb iV har jag för mig ungefär lika i kostnad, vet inte om det var Latrin&Klorinvarianten då, den stack nog iväg lite till... Men även utan L&K paketet var den nog mer utrustad än GTEn. Men jag tror det inte gick att beställa skodan då, eller om det var långa väntetider...
Redigerat:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Valde en 2020 just för att få ut lite mera körning på el. Ljudet är ok men inte i närheten av Dynaudio som jag hade tidigare i en Tiguan. Har IQ light med LED matrix och det lilla jag kört i mörker så tycker jag både hel och halvljus är riktigt bra. Köpte den med 1 års garanti. Lite dyrare men inget jag ångrar då jag fått byta båda baklyktorna samt repa parkeringshjälpen bak.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Bränsleförbrukning på landsväg beror ju på många faktorer men vi har kört till Öland 2 ggr i sommar, 50 mil enkel väg och med fulladdat batteri har den gått på ca 0,49.
Den mesta stadskörningen här hemma sker på el så inget svar där.
Den mesta stadskörningen här hemma sker på el så inget svar där.
I rätt driftsfall så kan man köra väldigt mycket på el. Om man får till laddningen. Vilket jag aldrig fick på jobbet, då appen avbröt min laddning hela tiden och VW aldrig fick ordning på det. Appen satte alltid en ivägkörningstid med värmning på nån udda tid, hemma över natten så inföll den ofta när bilen stod där eller redan när man startade laddning, men dagtid så kunde den börja ladda och sen tryckte den in denna spöktid och avbröt. Jobbets parkeringar var extra jobbigt för de startar inte direkt, så man kunde inte se om det funkade, som hemma. Hemma kunde man ta bort ivägkörnignstiden. Eftersom appen inte fukade 9 gånger av 10 så fick man gå ned varje lunch och radera ivägkörningstiden, men då hade jobbets stolpe trott man laddat klart och la en sist i kön. Så fick man åka hem på bensin. Så det var ett jäkla gående till bilen. Och då vi har stora parkeringar så tar det en kvart tur och retur till bilen. Ibland 20. Då ruttnar man.P Peter_K skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Laddar bara hemma och till jobbet åker jag pendeltåg. Köpte med bensinvärmare men jag får testa lite med elvärme i vinter. Problemet är att vi aldrig har några fasta tider som bilen körs.J JohanLun skrev:I rätt driftsfall så kan man köra väldigt mycket på el. Om man får till laddningen. Vilket jag aldrig fick på jobbet, då appen avbröt min laddning hela tiden och VW aldrig fick ordning på det. Appen satte alltid en ivägkörningstid med värmning på nån udda tid, hemma över natten så inföll den ofta när bilen stod där eller redan när man startade laddning, men dagtid så kunde den börja ladda och sen tryckte den in denna spöktid och avbröt. Jobbets parkeringar var extra jobbigt för de startar inte direkt, så man kunde inte se om det funkade, som hemma. Hemma kunde man ta bort ivägkörnignstiden. Eftersom appen inte fukade 9 gånger av 10 så fick man gå ned varje lunch och radera ivägkörningstiden, men då hade jobbets stolpe trott man laddat klart och la en sist i kön. Så fick man åka hem på bensin. Så det var ett jäkla gående till bilen. Och då vi har stora parkeringar så tar det en kvart tur och retur till bilen. Ibland 20. Då ruttnar man.
Min var ju defekt. Men köper man en beg får man nog än mindre hjälp än när bilen är flång ny och inte funkar... Och ändå gick min inte att fixa, på 2 år.P Peter_K skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg