774 416 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Låter bra det! En sista nördfråga för en som inte har så bra koll. Bifogar 2 st bilder från uttag i garaget där bilen står, undrar om det är skillnad på vilket uttag man väljer, ena är vanligt och står 6 på, kanske 6ah? Andra vid centralen står det 16ah på. Bätttre att ladda från det vid centralen eller har det ingen skillnad? Tack!tveksamt skrev:
Om allt är rimligt gjort så hade jag hellre valt uttaget vid centralen och/eller ställt ned laddatrömmen. Problemet är att man inte på utsidan kan se om allt är rimligt gjort.D Dykarn123 skrev:Låter bra det! En sista nördfråga för en som inte har så bra koll. Bifogar 2 st bilder från uttag i garaget där bilen står, undrar om det är skillnad på vilket uttag man väljer, ena är vanligt och står 6 på, kanske 6ah? Andra vid centralen står det 16ah på. Bätttre att ladda från det vid centralen eller har det ingen skillnad? Tack!
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Skillnaden är att man inte belastar ett halvdåligt vägguttag så att det potentiellt kan riskera brand...D Dykarn123 skrev:
Spelar ingen roll för batteriet, men väl för huset där uttaget sitter.
Lägre maxström ger förstås längre laddtid dock.
@Dykarn123 Laddar du i ett vanligt uttag med den medföljande laddaren (den med en klump på sladden) bör du också se till att klumpen inte hänger från uttaget, det kan ge ökat slitage på uttaget/stickproppen vilket också kan leda till problem över tid.
Så häng upp den på en krok, lägg den på en hylla i närheten eller liknande.
Så häng upp den på en krok, lägg den på en hylla i närheten eller liknande.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Om du bor i villa så att du har kontroll på garaget på tomten, så definitivt skaffa en laddbox!
Du får bidrag för att sätta upp den från staten också.
Men skaffa en 3-fas laddbox då även om en Passat GTE inte kan utnyttja det.
Den laddar bara på 1-fas och således med absolut max 3,7 kW så att ladda det lilla 13 kWh batteriet med de 11 kWh som man max kan ladda in i det tar bortåt 4 timmar.
Med en 3-fas laddbox är du i bättre läge ifall du skaffar en ren elbil senare.
PS:
Jag bor i ett villaområde byggt 1977 och matningen till garaget (underjordskabel) är bara med 2,5 kvmm ledare så det begränsar strömmen till 16A per fas. Och huvudsäkringen till huset är på 3x16A också.
Så vi ställde ner laddboxen till 13A enfas och det har fungerat utan att byta upp säkringen till 20A eller 25A.
Men med en elbil så blir det nog till att:
- Säkra upp huset till 25A
- Gräva ner en ny matningskabel till garaget
- Byta laddbox till en 3-fas (ja, jag insåg inte hur det skulle bli framöver när jag beställde box till min GTE)
Den laddar bara på 1-fas och således med absolut max 3,7 kW så att ladda det lilla 13 kWh batteriet med de 11 kWh som man max kan ladda in i det tar bortåt 4 timmar.
PS:
Jag bor i ett villaområde byggt 1977 och matningen till garaget (underjordskabel) är bara med 2,5 kvmm ledare så det begränsar strömmen till 16A per fas. Och huvudsäkringen till huset är på 3x16A också.
Så vi ställde ner laddboxen till 13A enfas och det har fungerat utan att byta upp säkringen till 20A eller 25A.
- Byta laddbox till en 3-fas (ja, jag insåg inte hur det skulle bli framöver när jag beställde box till min GTE)
Redigerat:
Byter du till laddbox får du förutom framtidssäkringen mot en ren elbil också lugn och ro i att en elektriker ser över den installationen så att den blir korrekt och du kan ladda bilen tryggt.D Dykarn123 skrev:
Gör du det nu får du ju också halva kostnaden för det i subvention så det blir inte så hiskeligt dyrt. Du får också möjlighet till snabbare laddning än vad som är möjligt med den medföljande laddaren (sladden med klump).
Då vi laddar på natten så räcker även 13a långt (vi har 25 som hs men ställt ned då jag inte fått lastbalansering funka än) - jag har aldrig upplevt att det inte är färdigladdat på morgonen, vi har iof bara 41kwh batteri och oftast är det 40-60% kvar, men även tomt bör det funka för det mesta. (Lägger till att jag numera har en Zoe med 3 fas laddning)B Bo Berglund skrev:Om du bor i villa så att du har kontroll på garaget på tomten, så definitivt skaffa en laddbox!
PS: