774 488 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Sådär. Liten uppdatering på oljeläckaget.S StevieGee skrev:Andra gången min GTE 2020 är inne för oljeläckage nu. Första gången var vid 6000 mil och åtgärdades på garantin. Då byttes någon packning vid växellådan.
Redan vid 9000 mil hittade de oljeläckage igen, men då ville leasingbolaget inte åtgärda felet. Nu vid 12000 mil ville de helt plötsligt åtgärda felet. Så nu håller VW på att riva ner växellådan för att leta oljeläckage.. skulle visst ta några dagar sa verkstaden.
Hoppas ingen av er råkar ut för detta. Det låter inte som att det blir billigt.
Efter en vecka på verkstaden ringde VW mig nyss. De hade haft svårt att lokalisera oljeläckaget och till slut lyft ur både motor och växellåda. Olja visade sig slutligen komma från tätningen bakom svänghjulet.
Leasingbolaget ville inte ta kostnaden för denna reparation och beslutade att låta saken vara.. Så VW skulle plocka ihop bilen igen. De skulle vara klara tidigast på fredag eftermiddag.
Nyfiken som jag är så frågade jag såklart vad kostnadsförslaget hamnade på för reparationen. Det var tur att jag satt ner, annars hade jag nog ramlat baklänges.
51000 kr skulle det kosta!!! Bilen är alltså inte ens 3 år och har gått 12000 mil. Kul att åka på en reparation på 51000 spänn då.
Det sjukaste är att killen från VW som jag talade med säger att det tyvärr är ganska vanligt att de läcker där..
Och maskinskadeförsäkringen gäller inte längre vid 12000mil? Blir kul för den som köper den bilen begagnad!S StevieGee skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Stora kostnaden är väl ur med motor och växellåda sen i igen. De bytte väl packboxen för när allt är ur så är ju det mesta redan gjort?S StevieGee skrev:Sådär. Liten uppdatering på oljeläckaget.
Efter en vecka på verkstaden ringde VW mig nyss. De hade haft svårt att lokalisera oljeläckaget och till slut lyft ur både motor och växellåda. Olja visade sig slutligen komma från tätningen bakom svänghjulet.
Leasingbolaget ville inte ta kostnaden för denna reparation och beslutade att låta saken vara.. Så VW skulle plocka ihop bilen igen. De skulle vara klara tidigast på fredag eftermiddag.
Nyfiken som jag är så frågade jag såklart vad kostnadsförslaget hamnade på för reparationen. Det var tur att jag satt ner, annars hade jag nog ramlat baklänges.
51000 kr skulle det kosta!!! Bilen är alltså inte ens 3 år och har gått 12000 mil. Kul att åka på en reparation på 51000 spänn då.
Det sjukaste är att killen från VW som jag talade med säger att det tyvärr är ganska vanligt att de läcker där..![]()
Vad jag förstår så ville inte leasingbolaget ta kostnaden för reparationen och fick bara betala en felsökningsavgift på 2000 kr.
Men felet är inte åtgärdat.. låter ju galet i mina öron. Men vet inte hur leasingbolaget resonerar. Blir ju svårt att sälja bilen defekt.
Men felet är inte åtgärdat.. låter ju galet i mina öron. Men vet inte hur leasingbolaget resonerar. Blir ju svårt att sälja bilen defekt.
Otroligt, det kan väl bara kostat en hundring till att byta packbox. Man borde väl kunnat hitta en kompromiss som båda vann på. Näe, detta talar väl för att inte köpa en beg GTE. VW borde bytt denna på goodwill när de väl rotat så djupt...S StevieGee skrev:
Är du säker på att de inte bytte packbox? Verkstan måste ju tyckt det var helt bisarrt att montera tillbaka allt oreparerat...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Osannolikt att verkstaden accepterade bara 2000kr för i och ur med motor och låda.S StevieGee skrev:
De har inte bytt något. Och enligt honom jag talade med skulle det kosta 2000 kr i felsökningsavgift. Inget annat.
Vet inte mer än det som de sagt till mig. Ska fråga mer när jag hämtar ut bilen på fredag.
Vet inte mer än det som de sagt till mig. Ska fråga mer när jag hämtar ut bilen på fredag.
Nu har jag hämtat bilen. De hade inte reparerat felet och det kostade 2000 kr.G OMathson skrev:
Dubbelkollade allt..
Frågade också om det var så de jobbade. Och mycket riktigt, det var det. Kunden betalar enbart en felsökningsavgift på 2000 kr. Får en kostnad för att reparera felet som motsvarar tiden de lagt ner och tiden för att utföra reparationen. Kunden kan avstå. Frågade då om det inte är lite risky att jobba så, men fick till svar att i 99% av alla gånger så vill kunden åtgärda felet..
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Man skulle ha smitit in när de hade lunch och bytt packboxenS StevieGee skrev:Nu har jag hämtat bilen. De hade inte reparerat felet och det kostade 2000 kr.
Dubbelkollade allt..
Frågade också om det var så de jobbade. Och mycket riktigt, det var det. Kunden betalar enbart en felsökningsavgift på 2000 kr. Får en kostnad för att reparera felet som motsvarar tiden de lagt ner och tiden för att utföra reparationen. Kunden kan avstå. Frågade då om det inte är lite risky att jobba så, men fick till svar att i 99% av alla gånger så vill kunden åtgärda felet..
VW byter takräckes profil mellan varje modell, så köper du vw original till passat kan du inte ta med det om du köper en annan bil. Jag lånade takräcke av brorsan när jag åkte på skidresa förra vintern för det jag hade till bilen innan, golf sc, passade inte. Jag skulle köpt något som går att byta fötter på när man byter bil.D Dykarn123 skrev: