Någon med sin passat kopplad till Home Assistant? Jag upplever att den inte svarar när man försöker ex. starta den elektriska förvärmningen om den stått ett tag. Oklart om det är för att den stått låst ett ta eller för att den inte startats på ett tag. Ett tag här är alltså någon/några dagar.
Någon som har erfarenhet/tankar på området?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Någon med sin passat kopplad till Home Assistant? Jag upplever att den inte svarar när man försöker ex. starta den elektriska förvärmningen om den stått ett tag. Oklart om det är för att den stått låst ett ta eller för att den inte startats på ett tag. Ett tag här är alltså någon/några dagar.
Någon som har erfarenhet/tankar på området?
Jag kör med home assistant men har inte upplevt problemet du beskriver. Däremot har jag generella problem med weconnect sedan i fredags kväll, varken HA, Tibber eller Weconnect-appen får in någon fordonsdata eller kan kommunicera med bilen. Inte weconnect på webben heller. Sett att fler haft problem senaste dagarna.
 
E egge skrev:
Jag kör med home assistant men har inte upplevt problemet du beskriver. Däremot har jag generella problem med weconnect sedan i fredags kväll, varken HA, Tibber eller Weconnect-appen får in någon fordonsdata eller kan kommunicera med bilen. Inte weconnect på webben heller. Sett att fler haft problem senaste dagarna.
Aha, intressant. Kanske är något man kan justera, inställningsmässigt någonstans som jag missat. Klart tråkigt när man försöker vara smidig och slå på värmen i bilen via HA bara för att reglaget ska studsa tillbaka för att bilen inte svarar på anropet.

Inga problem med kontakten med bilen här dock, till HA ska sägas, weconnect-appen har jag inte använt på mycket länge.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Aha, intressant. Kanske är något man kan justera, inställningsmässigt någonstans som jag missat. Klart tråkigt när man försöker vara smidig och slå på värmen i bilen via HA bara för att reglaget ska studsa tillbaka för att bilen inte svarar på anropet.

Inga problem med kontakten med bilen här dock, till HA ska sägas, weconnect-appen har jag inte använt på mycket länge.
Jag kan inte komma ihåg att jag gjort något annat än installerat integrationen för bilen och angivit de parametrar som efterfrågas. Har du angivit S-PIN? Den behövs väl för att kunna styra saker, utan den går det väl bara att läsa ut vissa värden om jag kommer ihåg rätt?
 
E egge skrev:
Jag kan inte komma ihåg att jag gjort något annat än installerat integrationen för bilen och angivit de parametrar som efterfrågas. Har du angivit S-PIN? Den behövs väl för att kunna styra saker, utan den går det väl bara att läsa ut vissa värden om jag kommer ihåg rätt?
Jodå, ibland går det fint. Jag får känslan att det går bra när bilen är använd/upplåst nyligen. Om den fått stå ett par dagar så är det sämre. Oklart var en ev. brytpunkt isf. är.
 
J
E egge skrev:
Jag kör med home assistant men har inte upplevt problemet du beskriver. Däremot har jag generella problem med weconnect sedan i fredags kväll, varken HA, Tibber eller Weconnect-appen får in någon fordonsdata eller kan kommunicera med bilen. Inte weconnect på webben heller. Sett att fler haft problem senaste dagarna.
Nu har jag inte kvar min passat, men jag hade ständiga problem med att bilen inte uppdaterade. Den verkar bara klara x antal kommunikationer innan den slutar, jag tror VW är för snåla (den säger för att spara bilens batteri, men jag tror knappast att det tar någon kraft att tala om att skicka ett paktet data - ev måste bilens ECUer väckas för att läsa/skriva status på värmare, dörrar mm).

Min bil visade ständigt fel på om dörrar var öppna eller stängda, att styra laddning och värmning över appen fungerade mycket bristfälligt. Jag fick aldrig klarhet i vad som var fel, trots timmar av felsökning tillsammans med VW. Jag tror helt enkelt det var kasst implementerat och VWs servrar var extremt instabila.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu har jag inte kvar min passat, men jag hade ständiga problem med att bilen inte uppdaterade. Den verkar bara klara x antal kommunikationer innan den slutar, jag tror VW är för snåla (den säger för att spara bilens batteri, men jag tror knappast att det tar någon kraft att tala om att skicka ett paktet data - ev måste bilens ECUer väckas för att läsa/skriva status på värmare, dörrar mm).

Min bil visade ständigt fel på om dörrar var öppna eller stängda, att styra laddning och värmning över appen fungerade mycket bristfälligt. Jag fick aldrig klarhet i vad som var fel, trots timmar av felsökning tillsammans med VW. Jag tror helt enkelt det var kasst implementerat och VWs servrar var extremt instabila.
Det kan jag snarare tro på då. Om den bara har ett antal uppdateringar/incheckningar efter att motorn stannat/bilen låsts verkar det rimligt att den inte längre svarar om den stått ett par dagar, man har förbrukat dessa X kommunikationer helt enkelt.
Nästa fråga blir då om man får fler genom att låsa upp bilen eller om den måste startas..
 
J
tveksamt tveksamt skrev:
Det kan jag snarare tro på då. Om den bara har ett antal uppdateringar/incheckningar efter att motorn stannat/bilen låsts verkar det rimligt att den inte längre svarar om den stått ett par dagar, man har förbrukat dessa X kommunikationer helt enkelt.
Nästa fråga blir då om man får fler genom att låsa upp bilen eller om den måste startas..
Eftersom det verkar helt ologiskt implementerat är säkert även detta inte grundat i någon större eftertanke... :D
 
Andra gången min GTE 2020 är inne för oljeläckage nu. Första gången var vid 6000 mil och åtgärdades på garantin. Då byttes någon packning vid växellådan.
Redan vid 9000 mil hittade de oljeläckage igen, men då ville leasingbolaget inte åtgärda felet. Nu vid 12000 mil ville de helt plötsligt åtgärda felet. Så nu håller VW på att riva ner växellådan för att leta oljeläckage.. skulle visst ta några dagar sa verkstaden.
Hoppas ingen av er råkar ut för detta. Det låter inte som att det blir billigt.
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
Skickade på vintersulorna idag på gten, såg att däckstorleken är 245/45 r18, är detta en "vanlig" storlek? Tycker det låter som breda däck i mina ögon.
 
D Dykarn123 skrev:
Skickade på vintersulorna idag på gten, såg att däckstorleken är 245/45 r18, är detta en "vanlig" storlek? Tycker det låter som breda däck i mina ögon.
Denna dimension som vinterdäck?! inte så kul om man ofta kör i moddigt väglag.
En GTS och de med diverse stylingpaket kommer väl knappast upp i det på sommardäck original. Min GTS levererades med 235/45/18 på sommardäcken
 
235/45 R18 har vi som sommardäck på vår GTE MY17.
Vinterdäcken vill jag minnas är 215 breda, på 17".
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Denna dimension som vinterdäck?! inte så kul om man ofta kör i moddigt väglag.
En GTS och de med diverse stylingpaket kommer väl knappast upp i det på sommardäck original. Min GTS levererades med 235/45/18 på sommardäcken
Ja både som sommar och vinterdäck, tyvärr.
 
Får man ens ha så breda vinterdäck på en GTE MY18?
 
D Dykarn123 skrev:
Skickade på vintersulorna idag på gten, såg att däckstorleken är 245/45 r18, är detta en "vanlig" storlek? Tycker det låter som breda däck i mina ögon.
Det är nog vanligt, men är det lämpligt, säkert och ekonomiskt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.