J
B Bo Berglund skrev:
Man kan också installera en brytare före laddboxen och styra den via en styrenhet som kollar elpriset.
Min dotter hart gjort så men de har ingen laddbox utan använder motorvärmaruttagen som fanns vid deras hus när de köpte det för några år sedan. De har en Shelly-switch i elcentralen som styr motorvärmarna, och ett program i en RaspberryPi som läser av elpriset i realtid och slår på strömmen när det är under ett gränsvärde som de satt själva.
Shellyn kopplar upp med WiFi så att man kan skicka på den kommandon via nätet.
Gäller bara välja en switch som med marginal klarar strömmen...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Ja, det går ju inte med en laddbox med maximaleffekt precis, men ett 16A värmaruttag kan man switcha. Det funkar för dem för de åker rätt lite dagligen så det handlar bara om att pytsa i sisådär 10 kWh för att toppa upp. När det är tomt efter en långkörning tar det såklart längre tid att åter komma upp i fullt batteri. De har en KIA elbil med 65 kWh batteri tror jag.
Såklart är detta bara vettigt ifall man har timdebitering, som de har.
Själv har jag en Passat GTE MY20 med 13 kWh batteri så då är det ju mindre mängder energi att hantera. Och vanligt rörligt abonnemang.
 
B Bo Berglund skrev:
Ja, det går ju inte med en laddbox med maximaleffekt precis, men ett 16A värmaruttag kan man switcha. Det funkar för dem för de åker rätt lite dagligen så det handlar bara om att pytsa i sisådär 10 kWh för att toppa upp. När det är tomt efter en långkörning tar det såklart längre tid att åter komma upp i fullt batteri. De har en KIA elbil med 65 kWh batteri tror jag.
Såklart är detta bara vettigt ifall man har timdebitering, som de har.
Själv har jag en Passat GTE MY20 med 13 kWh batteri så då är det ju mindre mängder energi att hantera. Och vanligt rörligt abonnemang.
Kör de 16A genom en Shelly-switch? Vilken då?
Den har jag blir obehagligt varm redan vid 10A.
 
martin43 martin43 skrev:
Kör de 16A genom en Shelly-switch? Vilken då?
Den har jag blir obehagligt varm redan vid 10A.
Det är visst en speciell typ som är avsedd att byggas in i elcentralen och som klarar större laster. Den sitter ungefär som de här automatbrytarna på skena i centralen. Tror att de hade en elektriker att sätta dit den. Men jag vet inte typbeteckningen. Tror att den heter Shelly Pro.

Men det är alltså inte en sån där Shelly-Plug S som jag själv använder för att kunna slå av och på en dator ute vid stugan hemifrån via nätet. Det är en rund sak man stoppar in i ett vägguttag och sedan sätter förbrukaren i. Den klarar max 12A.
Ser ut så här:
Rund Shelly Plug för eluttag som visar max 2500W belastning
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Shelly Pro-2 är byggd för montage i elskåp..
Ser ut så här (men är inte säker på att det är den de har använt):
Shelly Pro-2 modul för montage i elcentral med indikatorer för kraft, Wi-Fi, LAN och utgångar.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Hakar också på denna tråd, är relativ ny ägare till en passat gte 2019 som rullat ungefär 5500mil. En fråga om laddning. När den har nått maxladdning så visar det 39km räckvidd på el, nu är det runt nollan här uppe i norr. Är det helt vanligt vid den här årstiden eller har batteriet tappat mycket i kapacitet tro? Tack för svar!
 
D Dykarn123 skrev:
Hakar också på denna tråd, är relativ ny ägare till en passat gte 2019 som rullat ungefär 5500mil. En fråga om laddning. När den har nått maxladdning så visar det 39km räckvidd på el, nu är det runt nollan här uppe i norr. Är det helt vanligt vid den här årstiden eller har batteriet tappat mycket i kapacitet tro? Tack för svar!
Räckvidden är baserad på tidigare förbrukning och temperatur, 39km runt nollan verkar normalt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Räckvidden är baserad på tidigare förbrukning och temperatur, 39km runt nollan verkar normalt.
Okej tack för svar inte tror jag frun kommer 39 som den visar dock men. Bara funderade på fast laddaren satt i och var fulladdad så visade det ändå "bara" 39km i skärmen. Men som du säger det kanske är helt normalt då.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Det är så här på min GTE MY20:
Om jag kör till stugan på sommaren (93 km så batteriet töms) och sedan laddar fullt därute så blir det 61 km räckvidd indikerat.
Samma färd nu i oktober ger c:a 50 km räckvidd i displayen.
Om jag kör runt ikring hemmet till flera olika ställen och använder säg halva batteriet innan laddning så bli det ungefär 40 km indikerat efteråt.
Den här visningen går inte att lita på alls, tex visade den 41 km innan jag åkte till stugan senast men batteriet räckte i alla fall över 50 km innan det var slut...

Jag kallar den för en gissningsmätare.
 
När kom stora batteriet? (12 vs 10kWh)
 
B Bo Berglund skrev:
Shelly Pro-2 är byggd för montage i elskåp..
Ser ut så här (men är inte säker på att det är den de har använt):
Nu har jag kollat upp vad de använder för switch till ladduttagen:
Det är en Shelly Pro-4PM med 4 individuella switchar vardera för 16A, totalt max 40A. Går på samma grupp dock. Styrs via ethernetkabel eller WiFi såvitt jag vet.
Shelly Pro-4PM switch med fyra kanaler och en skärm som visar energiförbrukningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
När kom stora batteriet? (12 vs 10kWh)
Med Passat GTE MY 20, dvs våren 2020. Och det är såvitt jag vet på 13 kWh.
Beställde i Sept 2019, fick bilen 25/5 2020...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Dykarn123 skrev:
Okej tack för svar inte tror jag frun kommer 39 som den visar dock men. Bara funderade på fast laddaren satt i och var fulladdad så visade det ändå "bara" 39km i skärmen. Men som du säger det kanske är helt normalt då.
Det låter ganska normalt. Du kan prova gå ut i bilen och slå av värmen så borde den hoppa upp ett par km till. Att förvärma bilen när den är inkopplad och sedan klara sig hela eller delar av vägen utan värme gör märkbar skillnad på räckvidden.
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag kollat upp vad de använder för switch till ladduttagen:
Det är en Shelly Pro-4PM med 4 individuella switchar vardera för 16A, totalt max 40A. Går på samma grupp dock. Styrs via ethernetkabel eller WiFi såvitt jag vet.

Får man dra in en ethernetkabel i elcentralen på det där viset?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det låter ganska normalt. Du kan prova gå ut i bilen och slå av värmen så borde den hoppa upp ett par km till. Att förvärma bilen när den är inkopplad och sedan klara sig hela eller delar av vägen utan värme gör märkbar skillnad på räckvidden.
Okej tack för svar då bör jag inte vara så orolig då att batteriet är "föråldrat" på bilen ändå
 
Det tycker jag inte du ska vara. Blunda för den nu, och så spanar du in den när det börjar bli varmare i vår istället. Då går räckvidden åt ett trevligare håll. (=
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.