774 587 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Gäller bara välja en switch som med marginal klarar strömmen...B Bo Berglund skrev:Man kan också installera en brytare före laddboxen och styra den via en styrenhet som kollar elpriset.
Min dotter hart gjort så men de har ingen laddbox utan använder motorvärmaruttagen som fanns vid deras hus när de köpte det för några år sedan. De har en Shelly-switch i elcentralen som styr motorvärmarna, och ett program i en RaspberryPi som läser av elpriset i realtid och slår på strömmen när det är under ett gränsvärde som de satt själva.
Shellyn kopplar upp med WiFi så att man kan skicka på den kommandon via nätet.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Ja, det går ju inte med en laddbox med maximaleffekt precis, men ett 16A värmaruttag kan man switcha. Det funkar för dem för de åker rätt lite dagligen så det handlar bara om att pytsa i sisådär 10 kWh för att toppa upp. När det är tomt efter en långkörning tar det såklart längre tid att åter komma upp i fullt batteri. De har en KIA elbil med 65 kWh batteri tror jag.
Såklart är detta bara vettigt ifall man har timdebitering, som de har.
Själv har jag en Passat GTE MY20 med 13 kWh batteri så då är det ju mindre mängder energi att hantera. Och vanligt rörligt abonnemang.
Såklart är detta bara vettigt ifall man har timdebitering, som de har.
Själv har jag en Passat GTE MY20 med 13 kWh batteri så då är det ju mindre mängder energi att hantera. Och vanligt rörligt abonnemang.
Kör de 16A genom en Shelly-switch? Vilken då?B Bo Berglund skrev:Ja, det går ju inte med en laddbox med maximaleffekt precis, men ett 16A värmaruttag kan man switcha. Det funkar för dem för de åker rätt lite dagligen så det handlar bara om att pytsa i sisådär 10 kWh för att toppa upp. När det är tomt efter en långkörning tar det såklart längre tid att åter komma upp i fullt batteri. De har en KIA elbil med 65 kWh batteri tror jag.
Såklart är detta bara vettigt ifall man har timdebitering, som de har.
Själv har jag en Passat GTE MY20 med 13 kWh batteri så då är det ju mindre mängder energi att hantera. Och vanligt rörligt abonnemang.
Den har jag blir obehagligt varm redan vid 10A.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Det är visst en speciell typ som är avsedd att byggas in i elcentralen och som klarar större laster. Den sitter ungefär som de här automatbrytarna på skena i centralen. Tror att de hade en elektriker att sätta dit den. Men jag vet inte typbeteckningen. Tror att den heter Shelly Pro.martin43 skrev:
Men det är alltså inte en sån där Shelly-Plug S som jag själv använder för att kunna slå av och på en dator ute vid stugan hemifrån via nätet. Det är en rund sak man stoppar in i ett vägguttag och sedan sätter förbrukaren i. Den klarar max 12A.
Ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shelly Pro-2 är byggd för montage i elskåp..
Ser ut så här (men är inte säker på att det är den de har använt):
Hakar också på denna tråd, är relativ ny ägare till en passat gte 2019 som rullat ungefär 5500mil. En fråga om laddning. När den har nått maxladdning så visar det 39km räckvidd på el, nu är det runt nollan här uppe i norr. Är det helt vanligt vid den här årstiden eller har batteriet tappat mycket i kapacitet tro? Tack för svar!
Räckvidden är baserad på tidigare förbrukning och temperatur, 39km runt nollan verkar normalt.D Dykarn123 skrev:Hakar också på denna tråd, är relativ ny ägare till en passat gte 2019 som rullat ungefär 5500mil. En fråga om laddning. När den har nått maxladdning så visar det 39km räckvidd på el, nu är det runt nollan här uppe i norr. Är det helt vanligt vid den här årstiden eller har batteriet tappat mycket i kapacitet tro? Tack för svar!
Okej tack för svar inte tror jag frun kommer 39 som den visar dock men. Bara funderade på fast laddaren satt i och var fulladdad så visade det ändå "bara" 39km i skärmen. Men som du säger det kanske är helt normalt då.E Edlunn skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Det är så här på min GTE MY20:
Om jag kör till stugan på sommaren (93 km så batteriet töms) och sedan laddar fullt därute så blir det 61 km räckvidd indikerat.
Samma färd nu i oktober ger c:a 50 km räckvidd i displayen.
Om jag kör runt ikring hemmet till flera olika ställen och använder säg halva batteriet innan laddning så bli det ungefär 40 km indikerat efteråt.
Den här visningen går inte att lita på alls, tex visade den 41 km innan jag åkte till stugan senast men batteriet räckte i alla fall över 50 km innan det var slut...
Jag kallar den för en gissningsmätare.
Om jag kör till stugan på sommaren (93 km så batteriet töms) och sedan laddar fullt därute så blir det 61 km räckvidd indikerat.
Samma färd nu i oktober ger c:a 50 km räckvidd i displayen.
Om jag kör runt ikring hemmet till flera olika ställen och använder säg halva batteriet innan laddning så bli det ungefär 40 km indikerat efteråt.
Den här visningen går inte att lita på alls, tex visade den 41 km innan jag åkte till stugan senast men batteriet räckte i alla fall över 50 km innan det var slut...
Jag kallar den för en gissningsmätare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
När kom stora batteriet? (12 vs 10kWh)
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Nu har jag kollat upp vad de använder för switch till ladduttagen:B Bo Berglund skrev:
Det är en Shelly Pro-4PM med 4 individuella switchar vardera för 16A, totalt max 40A. Går på samma grupp dock. Styrs via ethernetkabel eller WiFi såvitt jag vet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Det låter ganska normalt. Du kan prova gå ut i bilen och slå av värmen så borde den hoppa upp ett par km till. Att förvärma bilen när den är inkopplad och sedan klara sig hela eller delar av vägen utan värme gör märkbar skillnad på räckvidden.D Dykarn123 skrev:
B Bo Berglund skrev:
Får man dra in en ethernetkabel i elcentralen på det där viset?
Okej tack för svar då bör jag inte vara så orolig då att batteriet är "föråldrat" på bilen ändåtveksamt skrev: