13th Marine 13th Marine skrev:
Motoroljan ska väl ändå bytas vid 12000mil med, så det borde kvitta.
Troligtvis har de väl lite och göra och vill skinna dig på en extra.
Precis min tanke..
 
useless useless skrev:
Är det 1500-mils intervall på motoroljan? Det trodde jag alla hade slutat med nu för tiden...
Stämmer. 1500 mil på oljan.
 
Ok. Jag tänkte att det var längre intervall på den. I så fall var ju resonemanget att ta växellådan nu när man ändå håller på rimligt.
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Ja, jag har beklagat mitt förr i tråden om att en bil som har potential att nyttja motoroljan väldigt lite inte ens har någon beräkning för när oljan är dålig, utan 1500mil jämnt (kör man bensinvarianten som är nästan identisk men utan elmotorn så är det 3000mil dynamiskt som gäller)
 
Ja, dom måste vara nästan ensamma om 1500 mil fast intervall idag. Fast å andra sidan borde det bli ganska billiga oljebyten eftersom man inte behöver long-life oljan för 500:- litern. Men det är väl bara önskedrömmar att en bilverkstad skulle vara billig helt plötsligt..
 
Det är tyvärr bara önskedrömmar, skulle tro att det är precis samma pris på den servicen för de stoppar in Long lifw oljan.
 
Nä, det är inte oljan som driver kostnaden i verkligheten. Verkstäder köper ju inte precis oljan till macken-priser.
 
Det spelar ingen roll vad dom köper in oljan för. Så länge dom säljer den för flera hundra kronor litern så är det en stor del av kostanden för ett oljebyte.
 
Problem!!
Jag laddar min GTE via ett vanligt 220v utomhusuttag. Detta har jag använt i flera år utan problem. Men nu har det börjat strula.
Efter ca 5 minuters laddning så börjar laddaren blinka rött på alla tre lampor.

Jag har testat ett annat uttag på en annan grupp i en vecka och det funkar klockrent. Bytte uttaget även om det såg väldigt fräscht ut och testade att ladda igen. Samma problem!

Någon som kan vet vad felet kan vara?

(Det är inget märkbart fel på uttaget. Har kört poolpumpen i en vecka utan problem och grabben har sin dator på samma grupp och den har funkat)
 
Redigerat:
S StevieGee skrev:
Problem!!
Jag laddar min GTE via ett vanligt 220v utomhusuttag. Detta har jag använt i flera år utan problem. Men nu har det börjat strula.
Efter ca 5 minuters laddning så börjar laddaren blinka rött på alla tre lampor.

Jag har testat ett annat uttag på en annan grupp i en vecka och det funkar klockrent. Bytte uttaget även om det såg väldigt fräscht ut och testade att ladda igen. Samma problem!

Någon som kan vet vad felet kan vara?

(Det är inget märkbart fel på uttaget. Har kört poolpumpen i en vecka utan problem och grabben har sin dator på samma grupp och den har funkat)
Jag fick laddaren utbytt till min golf när den uppförde sig på samma sätt. Det var inte varje gång, men flera gånger. Det verkade påverkas av om klumpen låg platt eller hängde i kabeln. Vatten i klumpen kanske? Hur som helst var lösningen en ny laddare.
 
Det är bara så konstigt att den inte gör samma sak på det andra uttaget. Får kolla om jag kan låna en kollegas laddare och testa..
 
Inte för att det nödvändigtvis har med saken att göra, men klumpen bör rimligen inte hänga i kabeln utan hållas uppe på annat vis.
 
Tack. Min klump ligger på marken.
Fick felet igår och bytte till ett annat uttag via en förlängningssladd utan att röra på klumpen. Laddade felfritt resten av laddningen. Så det måste vara något elfel. Väldigt konstigt. Allt det okej ut.
 
J
S StevieGee skrev:
Tack. Min klump ligger på marken.
Fick felet igår och bytte till ett annat uttag via en förlängningssladd utan att röra på klumpen. Laddade felfritt resten av laddningen. Så det måste vara något elfel. Väldigt konstigt. Allt det okej ut.
Klumparna sägs ju hålla ca 1-3 år för de som använder bara den... Min höll de två år jag hade bilen, men jag hade laddbox så den användes nog mindre än 50ggr totalt. Jag hade den gummiklädda. Har för mig jag hört det finns 3 vanligt förekommande modeller.
 
M
S StevieGee skrev:
Tack. Min klump ligger på marken.
Fick felet igår och bytte till ett annat uttag via en förlängningssladd utan att röra på klumpen. Laddade felfritt resten av laddningen. Så det måste vara något elfel. Väldigt konstigt. Allt det okej ut.
Tre röda lampor som blinkar betyder ”internt fel” och går inte att specificera mer än så.
Det beror med 95% sannolikhet inte på eluttaget / anläggningen, ibland räcker det att låta den vara urkopplad någon timma och ibland räcker det att vända på stickproppen och ibland är laddaren slut när det sker jämt.

märklig laddare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.