13th Marine 13th Marine skrev:
Jaha! Är det det den knappen är till?!
Däremot har den digitala varianten fördelen av att den kopplas av automatiskt vid nästa upplåsning, medan man behöver komma ihåg att stänga av den fysiska knappen.
 
E sthlm01 skrev:
eller att den känner av uttagets max (10a
Det finns det ingen elbil som kan känna av.
 
E sthlm01 skrev:
I och med att jag laddat med 3x20a box länge och inte behövt fundera har jag glömt hur laddningen fungerar i standardläge maximal; betyder det att bilen går upp till sitt max (16a?) eller att den känner av uttagets max (10a)?
Det finns en gräns som laddaren meddelar bilen och en gräns internt i bilen. Den lägre av dessa gäller och båda kan vara ställbara. De flesta stickproppsanslutna laddkablar är begränsade till 10A. Men det finns sådana som kan ställas upp till 16A. Det är upp till den som kopplar in laddkabeln att ställa in den så att inte säkringen löser.
 
A Avemo skrev:
Det finns en gräns som laddaren meddelar bilen och en gräns internt i bilen. Den lägre av dessa gäller och båda kan vara ställbara. De flesta stickproppsanslutna laddkablar är begränsade till 10A. Men det finns sådana som kan ställas upp till 16A. Det är upp till den som kopplar in laddkabeln att ställa in den så att inte säkringen löser.
Ok, tack. Så när jag har ”maximal” i bilen inställd kommer laddning ske till 10a (vilket är vad som anges på laddaren)? När jag har ”reducerad” inställd kommer den ladda till 6a (iom att bil < laddare)?
 
Redigerat:
Jahapp, idag på väg till Kolmården så plötsligt började det låta som att jag hade tappat halva avgassystemet. Ser inte ut att hänga något under bilen så jag antar att det glidit isär någonstans bara. Borde ju inte ha hunnit rosta sönder på den korta tiden kan man tycka.

Har någon varit med om något liknande på sin GTE?
 
Har frågan om optimering varit uppe? Jag har på mina senaste bilar kört optimering för att få ut det lilla extra, senast polestar i min v70. Finns det fler här som har optimerat GTE? är det värt det?
 
Hur då optimera???
 
B Bo Berglund skrev:
Hur då optimera???
Trimma, chippa, optimera :) kärt barn har många namn
 
Det veekar inte vara många som chipsar sin gte. Antagligen iom att de oftast är i tjänstebilsträsket och att drivlinan är rätt komplex. Man vill väl inte stå i ett läge där VW vägrar garanti när växellådan ger upp.
De flesta firmorna tycks nöja sig att trimma bensinmotorn så det blir ju relativt liten förändring. Finns nån som verkar pilla på begränsningarna för elmotor också så att den ger max längre upp i registret.
 
J
U Ursidae skrev:
Det veekar inte vara många som chipsar sin gte. Antagligen iom att de oftast är i tjänstebilsträsket och att drivlinan är rätt komplex. Man vill väl inte stå i ett läge där VW vägrar garanti när växellådan ger upp.
De flesta firmorna tycks nöja sig att trimma bensinmotorn så det blir ju relativt liten förändring. Finns nån som verkar pilla på begränsningarna för elmotor också så att den ger max längre upp i registret.
Ofta kommer negativa effekter, risk för slitage eller haveri, eller ökade emissioner. De fall när jag tycker det är vettigt är när två i princip lika drivlinor har fått olika effekt pga marknadsskäl, tex om Seat har 20hk mindre än VW men drivlinan är identisk.
 
J JohanLun skrev:
Ofta kommer negativa effekter, risk för slitage eller haveri, eller ökade emissioner. De fall när jag tycker det är vettigt är när två i princip lika drivlinor har fått olika effekt pga marknadsskäl, tex om Seat har 20hk mindre än VW men drivlinan är identisk.
Sanning med modifikation, när man chippar så finslipas mjukvaran, sen får hjärnan styra givetvis, att klämma fullt på 6an med husvagn är ingen hit. Men att ett chip skulle ge negativa effekter stämmer inte.
 
JonasWe JonasWe skrev:
Sanning med modifikation, när man chippar så finslipas mjukvaran, sen får hjärnan styra givetvis, att klämma fullt på 6an med husvagn är ingen hit. Men att ett chip skulle ge negativa effekter stämmer inte.
Det beror ju på hur man har dimensionerat motorn och övrig drivlina från början, men självklart ökar risken för att något ska gå sönder. Ökat slitage är också högst sannolikt.

Sedan är ju inte VW automatlådor direkt kända för att vara skottsäkra heller.
 
JonasWe JonasWe skrev:
Sanning med modifikation, när man chippar så finslipas mjukvaran, sen får hjärnan styra givetvis, att klämma fullt på 6an med husvagn är ingen hit. Men att ett chip skulle ge negativa effekter stämmer inte.
Du kan inte säga att det generellt saknas negativa effekter. Möjligtvis i specifika fall. Det man gör är att optimera mot andra parametrar än tillverkaren gjort. I bästa fall har tillverkaren endast av marknadsskäl låtit motorn bli svagare än på en annan modell med i grunden samma motor. Då kan det mycket väl var att det inte finns några nackdelar. Men ofta tar trimfirman mindre hänsyn till utsläpp och slitage. Något man kan vara rimligt säker på är att tillverkaren har lagt mer jobb på att optimera motorstyrningen än trimfirman.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D David L skrev:
Det beror ju på hur man har dimensionerat motorn och övrig drivlina från början, men självklart ökar risken för att något ska gå sönder. Ökat slitage är också högst sannolikt.

Sedan är ju inte VW automatlådor direkt kända för att vara skottsäkra heller.
Samma där, om man inte använder huvudet är det klart det går sönder, det gör allt. Men sak samma, folk på detta forum verkar vara mer negativa, än positiva, så vi lägger ner frågan :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
JonasWe JonasWe skrev:
Samma där, om man inte använder huvudet är det klart det går sönder, det gör allt. Men sak samma, folk på detta forum verkar vara mer negativa, än positiva, så vi lägger ner frågan :)
Vem har varit negativ? Om någon har erfarenhet är det väl intressant att höra även på detta forum. Skall jag spekulera lite så är det gissningsvis många som haft miljön i åtanke när de valt en GTE. Och då kanske man drar sig för att ändra på bilen så att den troligtvis släpper ut smutsigare avgaser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.