774 823 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Har en Passat GTE MY2020.
Har noterat att det finns två lägen när man lägger bilen i Drive ( D och B) Använder man B beter sig bilen mer som en elbil med kraftig motorbroms så fort man släpper gasen och laddar batteriet medan i D som frirullar bilen om man släpper gasen.
Någon som har koll på för och nackdelarna med de båda lägena beträffande räckvidd på batteri eller andra för och nackdelar och när man bör använda de olika lägena.
Någon som vet?
Har noterat att det finns två lägen när man lägger bilen i Drive ( D och B) Använder man B beter sig bilen mer som en elbil med kraftig motorbroms så fort man släpper gasen och laddar batteriet medan i D som frirullar bilen om man släpper gasen.
Någon som har koll på för och nackdelarna med de båda lägena beträffande räckvidd på batteri eller andra för och nackdelar och när man bör använda de olika lägena.
Någon som vet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Beror väl helt på körstil. Jag växlar mellan dem utifrån behov.
Har jag möjlighet att planera körningen och frirulla kör jag på "D". Behöver jag göra hårda motorinbromsningar, alternativt bromsa precis så hårt att man inte aktiverar de riktiga bromsarna så kör jag med "B"
Har jag möjlighet att planera körningen och frirulla kör jag på "D". Behöver jag göra hårda motorinbromsningar, alternativt bromsa precis så hårt att man inte aktiverar de riktiga bromsarna så kör jag med "B"
Kan man planera körningen så att man alltid kan frirulla till stopp så är det det effektivaste med avseende på räckvidd. Men dels är det inte helt lätt och dels kan det vara lite tålamodsprövande. Och det är väldigt bekvämt att använda B-läget. Jag skulle bara önska att den motorbromsade ända till stillastående. Av någon anledning är den programmerad att uppföra sig som en bil med gammaldags automatlåda och krypa framåt när gasen är släppt.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Det har väl mest med hur ”varmkört” batteriet är. Den gröna skalan under 0% (rekuperation) visar hur stark effekt du kan få. Om batteriet är på 50% och bilen har stått en stund kommer bromsverkan också bli mycket låg för att sedan öka. Om du precis laddat fullt och batterierna är vid optimal driftstemp skulle jag gissa att du får full effekt från start (och bäst förbrukningssiffror).S StevieGee skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Denna skalan börjar på 0 vid ”kallt” batteri och ökar allteftersom batteriet når optimal driftstemp. Det är även den som visar när du får max bromseffekt i B. Direkt efter laddning (eller under) står mätaren ofta på max, men får bilen stå så sjunker den till 0. Då jobbar inte batteriet optimalt och förbrukningen blir mkt hög från start. Det är väl dessutom en av tankarna bakom ivägkörningstid, dvs en tid när batterierna skall vara fulladdade och ”varmkörda”?! Det är väl den bästa liknelsen till kallstart av en bensinmotor?andr.ljung skrev:
Det har väl mest med hur ”varmkört” batteriet är. Den gröna skalan under 0% (rekuperation) visar hur stark effekt du kan få. Om batteriet är på 50% och bilen har stått en stund kommer bromsverkan också bli mycket låg för att sedan öka. Om du precis laddat fullt och batterierna är vid optimal driftstemp skulle jag gissa att du får full effekt från start (och bäst förbrukningssiffror).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Den analoga har ett konstant grönt fält där, men jag antar att nålen bara visar faktisk regenerering.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Mätaren visar två saker. Tillgänglig maximal regenerering (ökar över tid samt vid laddning) samt hur stor regenereringen är i realtid. Man ser mao klart och tydligt när bilen har minst (i princip obefintlig) motorbroms samt maximal. Det sammanfaller då med att bilen har körts ett tag eller nyligen laddats.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Precis, men den analoga kan inte visa tillgänglig maximal regerenering utan att faktiskt använda den.
Den har bara ett helt målat grönt fält.
Den har bara ett helt målat grönt fält.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Min analoga visare i en GTE MY2020 ser ut så här.
Man ser genast ifall bilen bromsar och regenererar genom att visaren går över från höger till vänster sida (rakt upp är noll).
När man kör på B-läget måste man hela tiden hålla gaspedalen i ett visst läge för att den inte skall bromsa, det är ganska tröttsamt. Med D-läget blir det mycket bekvämare. Jag lärde mig köra bil i en Saab 96 som hade frihjul och det är likadant där, mycket bekvämare körning.
Man ser genast ifall bilen bromsar och regenererar genom att visaren går över från höger till vänster sida (rakt upp är noll).
När man kör på B-läget måste man hela tiden hålla gaspedalen i ett visst läge för att den inte skall bromsa, det är ganska tröttsamt. Med D-läget blir det mycket bekvämare. Jag lärde mig köra bil i en Saab 96 som hade frihjul och det är likadant där, mycket bekvämare körning.


