A Avemo skrev:
Vem har varit negativ? Om någon har erfarenhet är det väl intressant att höra även på detta forum. Skall jag spekulera lite så är det gissningsvis många som haft miljön i åtanke när de valt en GTE. Och då kanske man drar sig för att ändra på bilen så att den troligtvis släpper ut smutsigare avgaser.
Har du läst svaren jag fått? Jag frågade om det var värt det, ingen har erfarenhet men alla har något att säga, så typiskt killgissare..
 
J
Då jag jobbar med utveckling i branschen även om jag själv inte jobbar med exakt detta så känner jag ändå många som har väldigt stor kompetens inom detta. Generellt har trimfirmorna som nämnts tidigare inte tillnärmelsevis av den kompetens, kunskap och utrustning för att slipa mjukvaran till något bättre. Kanske lite mer effekt och lägre förbrukning. Men till en kostnad.
Men folk har trimmat motorer i alla tider, så kör på. Men att tro att trimfirmorna har genier och tillverkarna mossiga och dåliga ingenjörer och det är därför trimfirmorna får ut mer effekt är fel. De kan helt enkelt skita i mycket av det som tillverkarna måste ta hänsyn till. Livslängd och miljö är väl de största argumenten att inte trimma tänker jag.
 
  • Gilla
b_hasse och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Då jag jobbar med utveckling i branschen även om jag själv inte jobbar med exakt detta så känner jag ändå många som har väldigt stor kompetens inom detta. Generellt har trimfirmorna som nämnts tidigare inte tillnärmelsevis av den kompetens, kunskap och utrustning för att slipa mjukvaran till något bättre. Kanske lite mer effekt och lägre förbrukning. Men till en kostnad.
Men folk har trimmat motorer i alla tider, så kör på. Men att tro att trimfirmorna har genier och tillverkarna mossiga och dåliga ingenjörer och det är därför trimfirmorna får ut mer effekt är fel. De kan helt enkelt skita i mycket av det som tillverkarna måste ta hänsyn till. Livslängd och miljö är väl de största argumenten att inte trimma tänker jag.
Hehe... känner :)
Det är ingen som sagt att en trimfirma har mer kompetens heller för den delen, vet inte varför du drar upp det?

Min fråga var riktad till de som har trimmat sina bilar, inte killgissare som ska säga sitt bara för att. Jag vet risker och konsekvenser, men detta var fel forum för input helt enkelt.
 
JonasWe JonasWe skrev:
Har du läst svaren jag fått? Jag frågade om det var värt det, ingen har erfarenhet men alla har något att säga, så typiskt killgissare..
Jag förstår inte varför hela ämnet skulle bli ointressant efter att tre personer på ett sakligt sätt påpekat att det i ett allmänt finns nackdelar med att chiptrimma en motor. Vi behöver inte diskutera det vidare. Men jag kan inte se svaren som irrelevanta bara för att de inte är odelat positiva.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
J
Har du gott om pengar och skiter i miljön, trimma på. Jag skulle personligen valt något bättre (eller billigare) att utgå från än en passat gte.
 
[QUOTE="JohanLun, post: 4371150, member: Jag skulle personligen valt något bättre (eller billigare) att utgå från än en passat gte. Ur den aspekten är det ju en usel bil.[/QUOTE]

Ditt tidigare svar var intressant, nu har jag inte köpt en gte för trimmandes skull utan jag ser det som en säkerhets grej, omkörningar tex. Att harva runt med 300nm eller 500nm är enorm skillnad. Min tanke är el till och från jobbet, när jag drar släp eller behöver kraft för en omkörning så har jag en lite kraftigare motor, där av min fråga om någon hade input att ge. Men jag verkar för nu vara ensam om det, så jag återkommer till frågan om ett halvår och utvärderar min egen fråga :)

Slutet gott, allting gott
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
JonasWe JonasWe skrev:
Ditt tidigare svar var intressant, nu har jag inte köpt en gte för trimmandes skull utan jag ser det som en säkerhets grej, omkörningar tex. Att harva runt med 300nm eller 500nm är enorm skillnad. Min tanke är el till och från jobbet, när jag drar släp eller behöver kraft för en omkörning så har jag en lite kraftigare motor, där av min fråga om någon hade input att ge. Men jag verkar för nu vara ensam om det, så jag återkommer till frågan om ett halvår och utvärderar min egen fråga :)

Slutet gott, allting gott
Det är ju en rätt liten förbättringsmotor som sitter i. Tror det var passat gte gruppen på FB där nån trimmat som nog kan ge inputs. Undrar om det inte var eldelen han fått mest ur? Men tror åxå det stod att lådan var en svag länk. Jag skulle fundera på vad som händer om (när) det rasar... Då jag misstänker det kommer gå rätt lätt att se att du pillat på styrenheten. Är du beredd att betala detta själv så är det väl lungt, men jag tror inte du ska räkna med att åka under radarn och verkstan inte ska förstå vad du gjort. Dvs goodwill/garanti/försäkring är nog inte något att lita på ska ersätta det som rasar...
 
J JohanLun skrev:
Är du beredd att betala detta själv så är det väl lungt, men jag tror inte du ska räkna med att åka under radarn och verkstan inte ska förstå vad du gjort. Dvs goodwill/garanti/försäkring är nog inte något att lita på ska ersätta det som rasar...
Helt med på det, det tillhör chansningen att gå utanför helbilsgodkännande.
 
Kanske inte relaterat till just GTE'n men de i familjen som är känsliga har klagat på att de lätt blir åksjuka sen vi köpte Passaten för några veckor sen.
Nu är det flera ändringar som kom på en gång. Automatlåda med frihjul och eldriften gör ju kördynamiken annorlunda. Den går ju väldigt tyst också vilket kanske påverkar att man inte riktigt uppfattar rörelserna på samma sätt. Fjädringen är kanske lite svajigare. Hög är den nu ju men egentligen ganska fast, om än kanske inte som mina tidigare bilar. De är vana vid lägre och hårdare. Någon som upplevt samma?
Funderar på om man skulle sätta på hårdare sänkningsfjädrar som kanske skulle ge mer distinkta rörelser. Att få bort suv-stuket är dessutom en bonus isf.
 
S
JonasWe JonasWe skrev:
Ditt tidigare svar var intressant, nu har jag inte köpt en gte för trimmandes skull utan jag ser det som en säkerhets grej, omkörningar tex. Att harva runt med 300nm eller 500nm är enorm skillnad. Min tanke är el till och från jobbet, när jag drar släp eller behöver kraft för en omkörning så har jag en lite kraftigare motor, där av min fråga om någon hade input att ge. Men jag verkar för nu vara ensam om det, så jag återkommer till frågan om ett halvår och utvärderar min egen fråga :)

Slutet gott, allting gott
Räcker inte Gte-läget för omkörning?
Ännu mer vridmoment med framhjulsdrift lär väl inte göra någon praktisk skillnad. Gte:n är ju baktung och lite sladdrig.
 
J
S sinuslinus skrev:
Räcker inte Gte-läget för omkörning?
Ännu mer vridmoment med framhjulsdrift lär väl inte göra någon praktisk skillnad. Gte:n är ju baktung och lite sladdrig.
Jag tycker min går som en full gris om man kör lite aktivt genom kurvor. Rakt fram med bra grepp är det den starkaste bil jag haft med ett fint vrid. Men på krokiga vägar är det inte någon rolig bil. Men, den är vad man väntar sig. Jag har nog hamnat i det där facket man placerade gubbar i hatt med volvo 245 när man var ung. Så då sitter en passat fint. :D
 
S
J JohanLun skrev:
Jag tycker min går som en full gris om man kör lite aktivt genom kurvor. Rakt fram med bra grepp är det den starkaste bil jag haft med ett fint vrid. Men på krokiga vägar är det inte någon rolig bil. Men, den är vad man väntar sig. Jag har nog hamnat i det där facket man placerade gubbar i hatt med volvo 245 när man var ung. Så då sitter en passat fint. :D
Du menar så här? :beer:
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Skulle nog må bra av lite lägre och hårdare fjädrar.
 
J
U Ursidae skrev:
Skulle nog må bra av lite lägre och hårdare fjädrar.
Kanske. Eller så är viktfördelning kass så att inte ens några cm lägre tyngdpunkt och styvare fjädrar kan fixa det. Detta är inte en sportbil helt enkelt. Det är en ganska startsnabb gubbbil. Men visst är det kul att trycka på med den ibland för den är rätt rapp på att accelerera rakt fram när grepp finns...
 
Lite mer vikt bak brukar ju hjäpa till snarare än stjälpa, 50/50 brukar höjas som idealet. Nu görs väl älgtestat med maxlast iofs.

Nu har jag inte haft min så länge men spontant känns det som om den behöver hårdare sättning, man flyter fram lite väl mycket Annars är det mest hjälpmedlena som stör i kurvorna, sädär behagligt när filhjälpen vill styra ut när man skär intill en kantlinje tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.