Jag vart aldrig kompis med B-läget, men det ska ju va det mest snåla alternativet.
 
Jag håller med @Avemo här, att frirulla borde vara det effektivaste.
Såfort du regenerar så har du effektförluster, och så har du effektförluster i att du har drivit mer än du behövde.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller med @Avemo här, att frirulla borde vara det effektivaste.
Såfort du regenerar så har du effektförluster, och så har du effektförluster i att du har drivit mer än du behövde.
Hoppas någon testar det o mäter.
Läste en berättelse för länge sedan, där mr Motor på SAAB berättade hur de hade förutsett att frihjul i nedförsbacke var bästa lösningen , minns att de hade funderat på propeller framför jular som tog upp kraften som motide eller något likadane , och det var ju då för bensinbil o egentligen ointressant för elbilar.

Men det jag minns är att man förvånande nog kunde mäta att den metod de trodde mest på, var det som var mätbart sämre.

Tror gör man i religiösa sammanhang , verkligheten mäter man istället :cool:
 
Sitter just nu i en lånebil (en golf som är sprillans ny).
I den kan jag ansluta med Android Auto via Bluetooth.
Detta kan jag inte göra i min GTE från December 2019.
Någon som vet om detta går att få tillgängligt via någon uppdatering hos VW eller nåt man måste betala extra för?
 
S sinclairhacker skrev:
Läste en berättelse för länge sedan, där mr Motor på SAAB berättade hur de hade förutsett att frihjul i nedförsbacke var bästa lösningen
På gamla Saabar kom frihjulet till för att tvåtaktsmotorerna inte skulle gå utan smörjning när man motorbromsade. När det sedan blev fyrtaktsmotor så var det fortfarande samma växellåda och därmed fortfarande frihjul. Sedan kan en bra säljare alltid hitta fler positiva egenskaper. Så länge det är förgasare borde det tveklöst vara snålare med frihjul. Med insprutning är jag inte lika säker.

På golfen växlade jag en del mellan B och D. Samma läge är inte bekvämast i alla lägen. Och jag tyckte inte att något av lägena var oförutsägbart. När man precis startat och batteriet var fulladdat fick man inte så mycket broms. I övrigt var det konsekvent.

På ID4:n tycket jag i stället att det är D-läget som är oförutsägbart. Den börjar motorbromsa om man närmar sig en korsning eller ändrad hastighetsbegränsning. Där har resultatet blivit att jag oftast använder B-läget.
 
A Avemo skrev:
På gamla Saabar kom frihjulet till för att tvåtaktsmotorerna inte skulle gå utan smörjning när man motorbromsade. När det sedan blev fyrtaktsmotor så var det fortfarande samma växellåda och därmed fortfarande frihjul. Sedan kan en bra säljare alltid hitta fler positiva egenskaper. Så länge det är förgasare borde det tveklöst vara snålare med frihjul. Med insprutning är jag inte lika säker.

På golfen växlade jag en del mellan B och D. Samma läge är inte bekvämast i alla lägen. Och jag tyckte inte att något av lägena var oförutsägbart. När man precis startat och batteriet var fulladdat fick man inte så mycket broms. I övrigt var det konsekvent.

På ID4:n tycket jag i stället att det är D-läget som är oförutsägbart. Den börjar motorbromsa om man närmar sig en korsning eller ändrad hastighetsbegränsning. Där har resultatet blivit att jag oftast använder B-läget.
Fast SAAB satte frihjul på den första 99:an också. Åtminstone den med 1,7 l motorn. Det var en dålig idé
 
Vad tycker folk om onlinefunktionerna? Har köpt en begagnad GTE från 2018. Är det värt att lägga pengar på plustjänsten i appen? Verkar vara generellt strulig och seg om man läser åsikter här.
Jag har bränslevärmare som kanske kan vara trevligt att starta nör man är på avstånd, är det mer nice to haves grejer. Det känns ganska luddigt när man läser hos vw.
 
Hej,

På min Passat GTE 2017 kunde laddning ställas in på definierade amper-nivåer. På nuvarande från 2020 står enbart ”reducerad laddning”. Någon som vet vilken ampere det avser?

Jag har laddbox hemma men behöver under en renovering i villan istället ladda i 10a schuko (ledararea 1,5mm3). Jag är medveten om råden från Elsäkerhetsverket. Det gäller cirka 6 veckor, dagligen mestadels från halvt till fullt batteri (tomt till fullt anges ta 9 timmar). Så, regelbundet under en begränsad tid, låg effekt, helt ny elinstallation av elektriker, inget annat på säkringen förutom en lampa. Självklart eget ansvar/val, men önskar ändå höra era erfarenheter vid dylik situation. Alternativet är att jag köper en längre kabel till boxen att använda under renoveringen för att trygga nattsömnen.
 
Jag har kört i över två år med ett vanligt uttag, inte helnytt i en installation från 71.
:thinking::seenoevil:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E sthlm01 skrev:
På min Passat GTE 2017 kunde laddning ställas in på definierade amper-nivåer. På nuvarande från 2020 står enbart ”reducerad laddning”. Någon som vet vilken ampere det avser?
På ID4 har jag fått höra att det blir 6A om man ställer den på reducerad laddning. Det gäller troligen en passat också.

E sthlm01 skrev:
Jag har laddbox hemma men behöver under en renovering i villan istället ladda i 10a schuko (ledararea 1,5mm3). Jag är medveten om råden från Elsäkerhetsverket. Det gäller cirka 6 veckor, dagligen mestadels från halvt till fullt batteri (tomt till fullt anges ta 9 timmar). Så, regelbundet under en begränsad tid, låg effekt, helt ny elinstallation av elektriker, inget annat på säkringen förutom en lampa. Självklart eget ansvar/val, men önskar ändå höra era erfarenheter vid dylik situation. Alternativet är att jag köper en längre kabel till boxen att använda under renoveringen för att trygga nattsömnen.
Här kan det vara på plats att titta på orsaken till elsäkerhetsverkets rekommendationer. Gamla, slitna och / eller dåliga installationer tål ibland inte den ström de borde tåla. Det kan fungera bra så länge man inte belastar dem hårt och länge med exempelvis en elbilsladdare. Din installation är ny och förhoppningsvis välgjord. Det är inga problem att ladda med full ström i ditt uttag. I synnerhet inte om det bara gäller en begränsad tid.
 
A Avemo skrev:
På ID4 har jag fått höra att det blir 6A om man ställer den på reducerad laddning. Det gäller troligen en passat också.


Här kan det vara på plats att titta på orsaken till elsäkerhetsverkets rekommendationer. Gamla, slitna och / eller dåliga installationer tål ibland inte den ström de borde tåla. Det kan fungera bra så länge man inte belastar dem hårt och länge med exempelvis en elbilsladdare. Din installation är ny och förhoppningsvis välgjord. Det är inga problem att ladda med full ström i ditt uttag. I synnerhet inte om det bara gäller en begränsad tid.

I och med att jag laddat med 3x20a box länge och inte behövt fundera har jag glömt hur laddningen fungerar i standardläge maximal; betyder det att bilen går upp till sitt max (16a?) eller att den känner av uttagets max (10a)?
 
J JohanLun skrev:
Jag skulle vilja ha backkametan på hela tiden när jag kör med släp, går det?

Hur var det förresten, var stänger man av larmet inför tex en färjeresa?
Detta stod jag och svor över på Gotlandsfärjan när min första GTE, som hade knappen vid dörren, byts ut mot nr 2 där avstängningen gömts på rätt ologisk plats i menysystemet.
 
J
E sthlm01 skrev:
Detta stod jag och svor över på Gotlandsfärjan när min första GTE, som hade knappen vid dörren, byts ut mot nr 2 där avstängningen gömts på rätt ologisk plats i menysystemet.
Vet du hur man gör?
 
E sthlm01 skrev:
Detta stod jag och svor över på Gotlandsfärjan när min första GTE, som hade knappen vid dörren, byts ut mot nr 2 där avstängningen gömts på rätt ologisk plats i menysystemet.
Jaha! Är det det den knappen är till?!
 
J JohanLun skrev:
Vet du hur man gör?
Inte med mindre än att jag börjar leta i menyerna, så jag är inte bättre lämpad än dig att hitta det, därav att jag lämnade det osagt i mitt första inlägg. Skulle gissa på ”lås & parkera” eller dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.