Puh, inatt var det kyligt, garaget är fullt med byggprojekt, och snart är det dags att ta sig tillbaka till kontoret igen (mitt jobb tror inte på att jobba hemma, så vi får max vara hemma två dagar i veckan).
Jag behöver nog avfärdsladdning.
Ska jag verkligen behöva skaffa weconnect igen?! :sweat:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag använde avfärdsladdning förut, men det är ju rätt meningslöst eftersom jag nästan alltid fick trycka in laddknappen för att starta direkt. Så jag tog bort alla avfärderna ur systemet och nu laddar den genast man sätter in kontakten.
Då blir bilen ju redo så snart det går och man behöver inte riskera ett halvtomt batteri ifall man skulle behöva dra iväg tidigare...
 
  • Gilla
Nudel
  • Laddar…
Fördelen med avreseladdning är att batteriet är varmt samt att man kan få kupén varm och rutorna isfria.
 
J
B Bo Berglund skrev:
Jag använde avfärdsladdning förut, men det är ju rätt meningslöst eftersom jag nästan alltid fick trycka in laddknappen för att starta direkt. Så jag tog bort alla avfärderna ur systemet och nu laddar den genast man sätter in kontakten.
Då blir bilen ju redo så snart det går och man behöver inte riskera ett halvtomt batteri ifall man skulle behöva dra iväg tidigare...
Tyvärr har jag gjort samma sak, mitt we-disconnect hade ju nån bugg så den hittade på egna tider så jag alltid stod med tomt batteri, så nu kör jag utan avresetider. Till vintern blir det att försöka få det att funka igen, vi ska vara på kontoret 2 dagar i veckan som det ser ut - det gör mycket att bilen slutladdas och värms direkt innan avfärd.
 
Det går alldeles utmärkt att använda avfärdsladdning utan We-connect.
 
E Edlunn skrev:
Det går alldeles utmärkt att använda avfärdsladdning utan We-connect.
Ja det gör det förvisso, men då måste man ut till bilen och ställa in det =)

Själv tycker jag de kunde gjort den funktionen mycket enklare, ställ bilen och "nästa avfärd poppar upp".
Där skulle man snabbt och enkelt kunna ställa in nästa gång man kör iväg, men nääää, in och triskas i en meny man bara kommer åt om bilen är igång.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Provade Passat GTE kombi nyligen, 2021 år modell. Laddade fullt och körde blandat, motorväg, landsväg stadskörrning. Körde lugnt enl. hastighetsbegränsningen och mjukt. Kom 32 km på el. Laddade fullt igen och körde en längre sträcka och körde väldigt lugnt med rnl. hastighetsbegränsningen. Kom 38 km.
Skulle vilja sammanfatta det att man kan köra 3 mil max normalt sett. Om man inte anstränger sig.

Körde också Toyota RAV 4 laddhybrid. Laddade fullt och körde blandat, motorväg, landsväg stadskörrning, enligt hastighetsbegränsningen Körde 7,5 mil 100% el. Testade inte en andra gång att köra extra lugnt. Borde kommit över 8 mil då.

båda cirka 15 °C utomhus och värme igång.

Gissa vilken bil det blev köpt?
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Rav4an är ganska ny och har ett rejält batteripack, de nyare GTE har också större pack, men inte lika stora som Rav4an. Jag har en äldre GTE med det lite mindre batteriet.
Klimatanläggning igång och motorvägsfart får man inte mer än 20km. Men 40km i landsväg och rätt temp ute är inte en omöjligthet.
 
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Rav4an är ganska ny och har ett rejält batteripack, de nyare GTE har också större pack, men inte lika stora som Rav4an. Jag har en äldre GTE med det lite mindre batteriet.
Klimatanläggning igång och motorvägsfart får man inte mer än 20km. Men 40km i landsväg och rätt temp ute är inte en omöjligthet.
Jag har ungefär 5 mil till jobbet och kommer ofta men inte alltid hela vägen. Kör jag max 90, nyvärmd, ej extrem temperatur ute verkar det öka chansen rejält att komma fram. Det går utan problem att komma 5 mil om man tänker lite på hur man kör... "Nya" GTE 2020.
 
J JohanLun skrev:
Jag har ungefär 5 mil till jobbet och kommer ofta men inte alltid hela vägen. Kör jag max 90, nyvärmd, ej extrem temperatur ute verkar det öka chansen rejält att komma fram. Det går utan problem att komma 5 mil om man tänker lite på hur man kör... "Nya" GTE 2020.
Men då har du också 25% mer batteri också? :D
Skulle gärna haft det batteriet, händer att bensinmotorn kickar in strax innan destinationen, sjukt frustrerande.

Aja, får hålla ut några år till innan det är dags att byta igen, får hoppas på att det finns en lämplig begagnad elbil som väntar på mig då.
 
Magnus Filip skrev:
Provade Passat GTE kombi nyligen, 2021 år modell. Laddade fullt och körde blandat, motorväg, landsväg stadskörrning. Körde lugnt enl. hastighetsbegränsningen och mjukt. Kom 32 km på el. Laddade fullt igen och körde en längre sträcka och körde väldigt lugnt med rnl. hastighetsbegränsningen. Kom 38 km.
Skulle vilja sammanfatta det att man kan köra 3 mil max normalt sett. Om man inte anstränger sig.

Körde också Toyota RAV 4 laddhybrid. Laddade fullt och körde blandat, motorväg, landsväg stadskörrning, enligt hastighetsbegränsningen Körde 7,5 mil 100% el. Testade inte en andra gång att köra extra lugnt. Borde kommit över 8 mil då.

båda cirka 15 °C utomhus och värme igång.

Gissa vilken bil det blev köpt?
Jag åker Passat GTE kombi -21 sedan ett år tillbaka och dina siffror på Passatens räckvidd stämmer inte med mina erfarenheter.
Enlig spec ska räckvidden vara upp till 56km. Jag har vid två tillfällen nått över 60km vid mycket bra förhållanden, +20°C och hastighet på runt 70km/h. Vid de 15°C som beskrivs ovan så har räckvidden varit 45-50km för mig. Runt 0°C är räckvidden 30-35km med värmen på.
Intressant är att i farter över 100km/h så ökar förbrukningen rejält medan den i stadstrafik är förvånansvärt låg.
 
P
E Edlunn skrev:
Jag åker Passat GTE kombi -21 sedan ett år tillbaka och dina siffror på Passatens räckvidd stämmer inte med mina erfarenheter.
Enlig spec ska räckvidden vara upp till 56km. Jag har vid två tillfällen nått över 60km vid mycket bra förhållanden, +20°C och hastighet på runt 70km/h. Vid de 15°C som beskrivs ovan så har räckvidden varit 45-50km för mig. Runt 0°C är räckvidden 30-35km med värmen på.
Intressant är att i farter över 100km/h så ökar förbrukningen rejält medan den i stadstrafik är förvånansvärt låg.
Jag körde blandat, stadstrafik, landsväg, motorväg, vanligt rätt lugnt, körde om någon gång. Körde ungefär som de flesta andra. Skulle vilja säga att 3 mil kan man räkna med cirka.GTE år 2021. Inte värt 150000 kr extra om jag får skriva vad jag tycker.

Körde en gång den gamla GTE och kom 18 km i 0 °C. Då kan det lika gärna kvitta att hålla på och ladda.

Både +20 °C och 70 km/h samtidigt är sällsynt, Men visst, om man ger sig dän på att rulla maximalt så går det att komma längre säkert.

Själv kör jag med fokus på trafiken, takten och ser mig om noga. Är inte intresserad av att flytta den fokusen till att köra extra bränslesnålt mer än någon enstaka gång för man vill inte irritera medtrafikanterna.. Ibland ser man folk som inte håller hastighetsbegränsningen uppåt sätt, alltså de ligger och slökör. Är farligt för det orsakar situationer i onödan.
 
J
Nu har jag kört ovanligt lite, knappt 2000 mil, men jämfört med den provtur du tagit vill jag nog säga att jag i nuvarande klimat kommer längre än 3 mil. Men givetvis påverkar hur man kör. Motorväg eller kort och aktiv körning ger förstås kortare räckvidd
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Ja vad vet jag som pendlar 32 (nästan alltid hela vägen på el) samt 39km (oftast hela vägen på el) till jobb om räckvidden.
 
  • Gilla
David L och 1 till
  • Laddar…
J
Som förmånsbil kostade gte lika mycket per månad som en vanlig passat. Bonus, högre andrahandsvärde och. Lägre förmå svärde...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.