774 824 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag undrar om det är något konstigt med laddluckan på min 2018, ska den inte varna om man åker iväg med luckan öppen? Min säger ingenting...
Den klickar ju till lite när man öppnar/stänger men det kanske bara är ett enkelt mekaniskt lås?
Den klickar ju till lite när man öppnar/stänger men det kanske bara är ett enkelt mekaniskt lås?
Min första bil, en SAAB -99 med sina "självjusterande bromsar" fick man också rådet att tokbromsa med ibland för att de inte skulle börja krypa ut och ligga på hela tiden. Känns som det gått hela vägen runt nu...A Avemo skrev:
Hej,
Jag går i tankarna om att byta bort min V70 D4 -16 för en Passat GTE ~17-18års modell.
Kan jag få lite för/nackdelar? servicekostnader, rost?, utrustnings nivåer
Vad är det för skillnad på Led High / Led Low?
Vad är det för skillnad på stereo/mitt konsolen, ser att det finns bla dessa tre:
1:
2:
3:
Jag går i tankarna om att byta bort min V70 D4 -16 för en Passat GTE ~17-18års modell.
Kan jag få lite för/nackdelar? servicekostnader, rost?, utrustnings nivåer
Vad är det för skillnad på Led High / Led Low?
Vad är det för skillnad på stereo/mitt konsolen, ser att det finns bla dessa tre:
1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Min GTE MY 2020 klagar direkt ifall jag försöker börja köra med laddluckan öppen. Händer rätt frekvent beroende på hur jag har laddboxen i förhållande till bilen...D David L skrev:
Det som var självjusterande var väl i så fall handbromsen. Det brukar inte finnas något att justera på skivbromsar.engs skrev:
Jag tycker så länge jag haft ett intresse för bilar att man regelbundet får höra detta råd att bromsa hårt då och då för att inte skivorna skall rosta och bromskolvarna fastna. Ibland med formuleringen att folk bromsar för lite som om det vore förarens fel att inte bilen är byggd för normal körning.
Jag har haft fyra golf7 innan min passat, jag tror det är samma "radio" i dem. De tidiga hade först inte android auto (eller carplay) och en mkt sämre skärm, sen fick de android och carplay (men android funkade inte pga buggar) men nånstans 2018 så började de funka bra med android. Jag vet inte om de släppt mjukvara så de äldre funkar bra nu. De som funkat bra har haft "glas" touch på knapparna och inte fysiska knappar har jag för mig. Android auto är värt mkt, så kolla att det funkar bra. Kan kanske även bero på vilken mobil man har, eller att nya versioner av appen funkar bättre. Filhållning har inte varit speciellt användbart på modeller före 2020, man vill mest stänga av det. Backradar och dödavinkeln varnare tycker jag är mycket bra, tror de ingått i nåt paket. Jag tror de "lägre versionerna" utom topmodellen på belysning funkar rätt mediokert (med autoavbländning mm). Övrigt lull-lull (luckor, inredning mm) är väl sånt man får värdera själv om man är villig att betala för...JonasWe skrev:
Hej,
Jag går i tankarna om att byta bort min V70 D4 -16 för en Passat GTE ~17-18års modell.
Kan jag få lite för/nackdelar? servicekostnader, rost?, utrustnings nivåer
Vad är det för skillnad på Led High / Led Low?
Vad är det för skillnad på stereo/mitt konsolen, ser att det finns bla dessa tre:
1:
[bild]
2:
[bild]
3:
[bild]
Det skulle inte kunna hänga ihop med inställningen om standardhastigheter eller vad de nu kallar det?N NyAnvändare skrev:
Tryckte runt på måfå i nav-inställningarna på vår touran häromdagen och hittade något med hastigheter i samhälle, landsväg och något mer. Vill minnas att de var satta till 50/70/90.
Låter som att det kan vara något sådant men de inställningarna finns tyvärr inte att hitta i Passaten. För det känns verkligen som att den slår över till någon standard i alla samhällen till 50 efter att ha läst av skylten om 40 rätt initialt.tensiden skrev:
Den övre displayen är den som kom i alla Passat 2018, det är i princip enda skillnaden sedan bilen släpptes 2015 och tills den blev rejält uppdaterad 2020.JonasWe skrev:
Hej,
Jag går i tankarna om att byta bort min V70 D4 -16 för en Passat GTE ~17-18års modell.
Kan jag få lite för/nackdelar? servicekostnader, rost?, utrustnings nivåer
Vad är det för skillnad på Led High / Led Low?
Vad är det för skillnad på stereo/mitt konsolen, ser att det finns bla dessa tre:
1:
[2:
3:
Det som är dyrt med GTE:n är byte av olja i växellådan som skall göras var 6000:e mil, kostar över 10 papp.
Tipset är att köpa en bil hos Volkswagen som är så pass ny att du får DWA garanti (motsvarar nybilsgaranti 1år) och som man kan köpa till serviceavtal för 3år/4500mil så har du koll på de kostnaderna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Nja oljebytet går väl i sig inte på 10, utan hela servicen går på 11-12k. Gjorde den förra våren.
Det känns bakvänt att en bil som har potential att nyttja oljan väldigt lite inte har flexibelt oljeintervall utan har fast på 1500mil/1år.
Det känns bakvänt att en bil som har potential att nyttja oljan väldigt lite inte har flexibelt oljeintervall utan har fast på 1500mil/1år.
Okej, tack för inputmnils skrev:Den övre displayen är den som kom i alla Passat 2018, det är i princip enda skillnaden sedan bilen släpptes 2015 och tills den blev rejält uppdaterad 2020.
Det som är dyrt med GTE:n är byte av olja i växellådan som skall göras var 6000:e mil, kostar över 10 papp.
Tipset är att köpa en bil hos Volkswagen som är så pass ny att du får DWA garanti (motsvarar nybilsgaranti 1år) och som man kan köpa till serviceavtal för 3år/4500mil så har du koll på de kostnaderna.
Vet du vad den sista är för display? den jag kallar 3.
Alright, tack för inputJ JohanLun skrev:Jag har haft fyra golf7 innan min passat, jag tror det är samma "radio" i dem. De tidiga hade först inte android auto (eller carplay) och en mkt sämre skärm, sen fick de android och carplay (men android funkade inte pga buggar) men nånstans 2018 så började de funka bra med android. Jag vet inte om de släppt mjukvara så de äldre funkar bra nu. De som funkat bra har haft "glas" touch på knapparna och inte fysiska knappar har jag för mig. Android auto är värt mkt, så kolla att det funkar bra. Kan kanske även bero på vilken mobil man har, eller att nya versioner av appen funkar bättre. Filhållning har inte varit speciellt användbart på modeller före 2020, man vill mest stänga av det. Backradar och dödavinkeln varnare tycker jag är mycket bra, tror de ingått i nåt paket. Jag tror de "lägre versionerna" utom topmodellen på belysning funkar rätt mediokert (med autoavbländning mm). Övrigt lull-lull (luckor, inredning mm) är väl sånt man får värdera själv om man är villig att betala för...
Jag kikar 2018 då dessa nu "släpps" som leasing och säljs vidare. Kollar endast executive business paketen så borde vara med en del lull lull
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
