Låter udda, så gör inte vår med 360graderskameran, utan jag måste stanna på R för att den ska köra igång kameran.
 
J
Jag skulle vilja ha backkametan på hela tiden när jag kör med släp, går det?

Hur var det förresten, var stänger man av larmet inför tex en färjeresa?
 
T tobbbias skrev:
Hej, jag satt och kollade lite i menyerna igår efter att stänga av backkameran. Många ggr så drar bilen igång backkameran när jag drar växelspaksväljaren från P och förbi R ned till D. Det stör mig lite att den ska klonka fram backkameran trots att jag ska köra framåt...
Om jag fick välja helt själv så skulle det vara en tidsfördkjutning om 2 sekunder innan den startade igång backkameran...
Men kanske finns det en funktion att man manuellt startar backkameran de ggr jag inte orkar vända på huvudet..?
Var lite snabbare med växelväljaren så hinner backkameran inte öppnas.
 
E Edlunn skrev:
Var lite snabbare med växelväljaren så hinner backkameran inte öppnas.
Jo, men jag tycker spaken känns lite rappligt om jag tar i för mkt... (dvs går snabbt genom lägena). Men det är såklart ett alternativ. Dock undrar jag vilket som är dyrast att byta ut sen efteråt...
Får väl leva med det där klonket när emblemet bak ska lyftas upp åt kameran.

I övrigt är jag väldigt nöjd med bilen!
Även förbrukningen är trevlig. Har kört 230 mil nu och har fortfarande en 35 mil bensin kvar. Snittförbrukning på 1,6 L/100 km. Vanlig stadskörning. Tankar i mellan 70-100 kWh i bilen per månad enligt energimätaren vid uttaget.
 
J JohanLun skrev:
Jag skulle vilja ha backkametan på hela tiden när jag kör med släp, går det?

Hur var det förresten, var stänger man av larmet inför tex en färjeresa?
Jag tror du gör det när skärmen för backkameran kommer upp, så finns det en meny på högersidan om jag minns rätt. Där tror jag att du kan stänga av varningsljudet...
 
Nu har jag återigen råkat ut för att bakluckan på min GTE MY20 öppnar sig oväntat.
Det verkar bero på fjärrkontrollen i "nyckeln" som jag har i fickan och som aktiveras när jag rör mig.
Problemet är att lucköppningen inte har en motsvarande funktion för luck-stängning utan här måste man handgripligen trycka på knappen i bakkanten på luckan för att stänga den....
Dvs man måste förflytta sig till bilen och utföra stängningen.
Räckvidden på nyckeln är väldigt lång, betydligt längre än jag skulle vilja. Kanske 100 m eller så...

Finns det någon inställning som man kan göra för att begränsa när luckan skall kunna öppnas till exempel att tillåta detta bara om bilen är upplåst?
 
T tobbbias skrev:
Men kanske finns det en funktion att man manuellt startar backkameran de ggr jag inte orkar vända på huvudet..?
Om du trycker på knappen till höger om växelväljaren som styr kameran så kan du både sätta på och stänga av kameran.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J
B Bo Berglund skrev:
Om du trycker på knappen till höger om växelväljaren som styr kameran så kan du både sätta på och stänga av kameran.
Jag har enklare modellen, tror inte jag har sådan knapp. På min förra bil (Golf) hade jag fler knappar bla för automatisk parkering. Jag var för snål att välja tillval på gte då det mesta jag ville ha fanns i standard utförande.
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag återigen råkat ut för att bakluckan på min GTE MY20 öppnar sig oväntat.
Det verkar bero på fjärrkontrollen i "nyckeln" som jag har i fickan och som aktiveras när jag rör mig.
Problemet är att lucköppningen inte har en motsvarande funktion för luck-stängning utan här måste man handgripligen trycka på knappen i bakkanten på luckan för att stänga den....
Dvs man måste förflytta sig till bilen och utföra stängningen.
Räckvidden på nyckeln är väldigt lång, betydligt längre än jag skulle vilja. Kanske 100 m eller så...

Finns det någon inställning som man kan göra för att begränsa när luckan skall kunna öppnas till exempel att tillåta detta bara om bilen är upplåst?
Jag har varit med om det med, tror det är för att den knappen är upphöjd.
Men visst ska man kunna fjärrstänga med? Provat att hålla in knappen lite längre?
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag återigen råkat ut för att bakluckan på min GTE MY20 öppnar sig oväntat.
Det verkar bero på fjärrkontrollen i "nyckeln" som jag har i fickan och som aktiveras när jag rör mig.
Problemet är att lucköppningen inte har en motsvarande funktion för luck-stängning utan här måste man handgripligen trycka på knappen i bakkanten på luckan för att stänga den....
Dvs man måste förflytta sig till bilen och utföra stängningen.
Räckvidden på nyckeln är väldigt lång, betydligt längre än jag skulle vilja. Kanske 100 m eller så...

Finns det någon inställning som man kan göra för att begränsa när luckan skall kunna öppnas till exempel att tillåta detta bara om bilen är upplåst?
Detta råkade jag ut för flera gånger i början.
Kom fram till att det var den lilla fjärren till värmaren som vek sig mot fjärren till bilen och oavsiktligt tryckte på öppna bakluckan-knappen. Detta hände ofta när nycklarna låg i fickan och jag böjde mig fram för att ta av mig skorna.

Efter att grannen knackat på två gånger för att berätta att bakluckan stod öppen så tog jag av värmar-fjärren och satte den på min andra nyckelknippa. Efter det har det aldrig hänt igen.
 
B Bo Berglund skrev:
Om du trycker på knappen till höger om växelväljaren som styr kameran så kan du både sätta på och stänga av kameran.
Funkar bara om man har det utökade baklucke-paketet. (Det med sensor som man kan öppna genom att svepa med foten under bilen).
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Funkar bara om man har det utökade baklucke-paketet. (Det med sensor som man kan öppna genom att svepa med foten under bilen).
Då har dom ändrat det på senare modeller, jag kunde både öppna och stänga från fjärr utan att ha nån rörelsefunktion.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Då har dom ändrat det på senare modeller, jag kunde både öppna och stänga från fjärr utan att ha nån rörelsefunktion.
Stämmer. Kunde det på min förra också. Men inte på den nya..
Man måste också hålla inne knappen inne i bilen för att stänga numera. Tidigare räckte det med att trycka på knappen.
 
S StevieGee skrev:
Kom fram till att det var den lilla fjärren till värmaren som vek sig mot fjärren till bilen och oavsiktligt tryckte på öppna bakluckan-knappen. Detta hände ofta när nycklarna låg i fickan och jag böjde mig fram för att ta av mig skorna.

Efter att grannen knackat på två gånger för att berätta att bakluckan stod öppen så tog jag av värmar-fjärren och satte den på min andra nyckelknippa. Efter det har det aldrig hänt igen.
Tack för tipset! :)
Jag har en nyckelring med både bilnyckeln och fjärren till garagedörren på.
Nu har jag sett att det sätt de är hopsatta på gör att garagefjärrens utböjda del kommer mot knappsidan på bilnyckeln och då trycker den på mittknappen (luckan) när man trycker ihop dem.
Nu har jag vänt på garagefjärren så att dess platta baksida kommer mot bilnyckeln och nu kan jag inte forcera detta med lucköppningen längre. :)
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Tack för tipset! :)
Jag har en nyckelring med både bilnyckeln och fjärren till garagedörren på.
Nu har jag sett att det sätt de är hopsatta på gör att garagefjärrens utböjda del kommer mot knappsidan på bilnyckeln och då trycker den på mittknappen (luckan) när man trycker ihop dem.
Nu har jag vänt på garagefjärren så att dess platta baksida kommer mot bilnyckeln och nu kan jag inte forcera detta med lucköppningen längre. :)
Alltid kul att kunna hjälpa till.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.