774 777 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Så, nu är vår GTE besiktigad för andra gången i sitt liv och med blankt papper. Bilen är nu fem år gammal och har gått 8000mil.
Nojjade mig lite över rostiga bakbromsar men de var fullt godkända och kontrollanten tyckte det lät onödigt att byta.
Nojjade mig lite över rostiga bakbromsar men de var fullt godkända och kontrollanten tyckte det lät onödigt att byta.
Besiktningen kontrollerar väl mest att de inte drar snett och att inte belagen är utslitna. Sedan får de se ut hur de vill. Rostiga skivbromsar bak är väl något som alltid varit ett problem för alla som kör någorlunda sansat. På ID3 och ID4 har trumbromsarna kommit tillbaka.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
De kontrollerar också att där är bett nog i dem.A Avemo skrev:
VW tyckte jag skulle överväga att byta ut skivorna redan för 2000mil sedan.
Jag hade en Ford Focus som jag lämnade på service. Mekanikern sade när jag hämtade den att det nog var dags att byta skivor bak snart. Han trodde mig knappt när jag berättade att de var ett år gamla. De är helt enkelt inte gjorda för att hålla om man inte bromsar en massa i onödan.13th Marine skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jag har installerat Android Auto och Waze i min telefon, som är en Samsung Galaxy S7, så inte en av senaste modell.S StevieGee skrev:Har du en mobil av det senare snittet så finns det ju redan förberett på mobilen. Har du iPhone så funkar det också lika bra.
Sätt i sladden i mittkonsollen och i mobilen så kommer det upp automatiskt på skärmen i bilen där du kan välja att ansluta till android auto (android). Lätt som en plätt och tusen gånger bättre navigator..
Men det dyker inget upp automatiskt när jag sätter in sladden mellan telefonen och mittkonsolens USB-uttag...
Jag kan ansluta telefonen med Bluetooth och då jag är i bilen så svarar den på inkommande samtal via bilens ljudsystem tex.
Om det går att koppla ihop, skall man då använda Google Maps eller Waze?
Vad jag vet så går det inte att använda Google Maps eller Waze över Bluetooth. Bara genom Android Auto/Apple Carplay med sladd.B Bo Berglund skrev:Jag har installerat Android Auto och Waze i min telefon, som är en Samsung Galaxy S7, så inte en av senaste modell.
Men det dyker inget upp automatiskt när jag sätter in sladden mellan telefonen och mittkonsolens USB-uttag...
Jag kan ansluta telefonen med Bluetooth och då jag är i bilen så svarar den på inkommande samtal via bilens ljudsystem tex.
Om det går att koppla ihop, skall man då använda Google Maps eller Waze?
Starta det i telefonen och anslut med sladden. Sen startar du det i bilen via meny-knappen.
Tyvärr är den kinkig med kabel, usbc kostar massor mot vanliga och sladdarna håller ett halvår. Välj uttaget i lådan mellan sätena slipper du bryta sönder de andra idiotiskt placerade uttagen. 
Tror att du måste ladda ned / uppdatera Google Play Services och android auto appen. Har en Samsung s7 och det funkar på den. Du ska även kunna använda bilen utan nyckel med bara telefon, men risken är det blir som för en Tesla ägare som fick låna min telefon för att ringa sin fru, hans iPhone strulade och han kom varken in i bilen eller kunde ringa på hjälp.
Tror att du måste ladda ned / uppdatera Google Play Services och android auto appen. Har en Samsung s7 och det funkar på den. Du ska även kunna använda bilen utan nyckel med bara telefon, men risken är det blir som för en Tesla ägare som fick låna min telefon för att ringa sin fru, hans iPhone strulade och han kom varken in i bilen eller kunde ringa på hjälp.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Det du avser verkar vara knappen "APP"...S StevieGee skrev:
Jag provade att starta Waze och sedan Google Maps och båda lägger ut en stor blaff-ruta med text ovanpå kartan så att den skyms. Hittar ingenstans att stänga den rutan. Men det går i alla fall att navigera till och från stugan med dessa eftersom de inte har markerat Furusundsvägen som avstängd. Hade inte så lång tid på mig att testa detta dock.
Det funkar givetvis med knappen APP också. Jag syftade på MENU -> App-Connect som också funkar..B Bo Berglund skrev:Det du avser verkar vara knappen "APP"...
Jag provade att starta Waze och sedan Google Maps och båda lägger ut en stor blaff-ruta med text ovanpå kartan så att den skyms. Hittar ingenstans att stänga den rutan. Men det går i alla fall att navigera till och från stugan med dessa eftersom de inte har markerat Furusundsvägen som avstängd. Hade inte så lång tid på mig att testa detta dock.
Men bra, då har du hittat in i alla fall. Det var ju syftet.
Blaffan som du kallar den, är det den gröna rutan till vänster i bild? Det är ju denna som är hela navigeringen. Den visar ju hur du ska svänga och även nästa sväng. Och även alla tillgängliga filer samt vilken av dem du ska ligga i. Utan denna blir det svårt att navigera annat än på landet.
Kartan täcker ca 2/3 av skärmen om du hellre kollar där. Men den brukar inte jag använda annat än för att välja vilken rutt jag ska ta.
Den nedre rutan (vit) till vänster är diverse inställningar, söka nya rutter, söka längs vägen m.m. kanske inte används så ofta, men bra när den väl behövs.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
OK, jag bara slog på bilen och kopplade in min telefon för att se hur det skulle se ut. Ingen riktig färd dock.
Men Waze klarade inte att navigera till Mor Karins Väg i Karlstad, hittade uppenbarligen inte den platsen.
Google klarade det och kunde visa upp en väg dit förbi den i GTE-NAV förbjudna vägsträckan på Furusundsvägen...
Får prova nästa gång vi åker nånstans hur detta fungerar, det jag behöver är ett återstående vägavstånd till målet i km. Dessutom mot tidigare okända destinationer en vägbeskrivning förstås.
Men Waze klarade inte att navigera till Mor Karins Väg i Karlstad, hittade uppenbarligen inte den platsen.
Google klarade det och kunde visa upp en väg dit förbi den i GTE-NAV förbjudna vägsträckan på Furusundsvägen...
Får prova nästa gång vi åker nånstans hur detta fungerar, det jag behöver är ett återstående vägavstånd till målet i km. Dessutom mot tidigare okända destinationer en vägbeskrivning förstås.
Google kommer ge dig bättre information än VW enligt min erfarenhet. Waze lägger till av användare inrapporterade saker, poliser, vilt, olyckor... Men är i övrigt sämre. Google äger vad jag förstår Waze, varför de inte gör en bra app istället för två som är bra på olika saker förstår jag inte. Det är iallafall bättre än Apples kartor som när jag hade iPhone för ganska många år sen ofta försökte rutta mig till mål i USA som få även innebar "en färjetransport"B Bo Berglund skrev:OK, jag bara slog på bilen och kopplade in min telefon för att se hur det skulle se ut. Ingen riktig färd dock.
Men Waze klarade inte att navigera till Mor Karins Väg i Karlstad, hittade uppenbarligen inte den platsen.
Google klarade det och kunde visa upp en väg dit förbi den i GTE-NAV förbjudna vägsträckan på Furusundsvägen...
Får prova nästa gång vi åker nånstans hur detta fungerar, det jag behöver är ett återstående vägavstånd till målet i km. Dessutom mot tidigare okända destinationer en vägbeskrivning förstås.
Håller med. Skit i Waze. Google Maps är mycket bättre.
Nästa gång du har det inkopplat så håller du inne röststyrningsknappen på höger sida av ratten och säger: "Navigera till Mor Karins väg Karlstad" så ska du få se på saker..
Nästa gång du har det inkopplat så håller du inne röststyrningsknappen på höger sida av ratten och säger: "Navigera till Mor Karins väg Karlstad" så ska du få se på saker..
Eller säg att du vill lyssna på beegees, trafik Stockholm eller nåt annat. Om man köper att Google vet allt man vill. Jag har accepterat det.S StevieGee skrev:
