774 778 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Ser du också detta som jag ser för väg 278 mot Furusund?A Avemo skrev:
Jag gick till bilen och testade att lägga en rutt som skulle vara på samma sida av spärren som där jag befinner mig. Jag skrev in Furusund men det gick inte att ange det som adress, ingenting hände. I vanliga fall kommer det ju upp ett antal alternativ.
Inte heller Blidö eller andra orter på "utsidan" av den här röda vägspärren...
Däremot kunde jag ange destination genom att klicka på Furusund på kartan och då fungerade det så att NAV fixade en väg dit.
Så det här felmeddelandet är tydligen kopplat till den rödspärrade vägen, man kan inte ha start och mål på olika sidor av denna...
Frågan som kvarstår är hur man kan avlägsna rödspärren?
Jag tycker personligen att Googles karta är bättre än den i bilen. Med android auto så har man ju dessutom sin musik, meddelanden, streamad radio etc på samma skärm. Tror jag använt bilens inbyggda navigation max 20 ggr. Har man betalt för den så förstår jag att man vill den ska funka... Bo, har du testat android auto? Så att det kommer upp på bilens skärm?
Bilden jag lade upp är tagen på väg 278 vid Humlö. Jämför kartorna på din och min bild så ser du att det är samma plats, men jag är mer inzoomad vid östra änden av avspärrningen på din karta. Jag får intrycket att du och jag har sommarställe nära varandra.B Bo Berglund skrev:
Det är ganska uppenbart fråga om system med alltför stort självförtroende. Jag har sett flera sådana hos Volkswagen. Givetvis går det inte att beräkna en rutt som innefattar sträckan Furusund Penningby utan att använda väg 278. Problemen är två. Det första att man inte får veta vad problemet är. Bara "Ruttberäkning misslyckades". Det andra att man inte får möjligheten att rätta den felaktiga informationen.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jag tror jag kollade när jag köpt bilen i fjol. Men man måste ju mixtra med att koppla ihop bilen med mobilen osv så jag tyckte att den inbyggda var tillräckligt OK för oss. Finns installerad på min telefon men jag har glömt hur man får den över till bilen...J JohanLun skrev:
Ta dig tiden att fixa det så slipper du svära över nav mer sen. Allt funkar bättre, röststyrning, musik, telefon.B Bo Berglund skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Man får väl bara det i mittkonsollen? Jag med digitala mätartavlor får ju kartan där.
Jag har just gått från analoga mätare i golfen till digitala mätare i ID4:n. Utan att säga något om analoga eller digitala rent principiellt tycket jag det är häpnadsväckande hur mycket sämre de har fått till det i ID4:n. Den lilla displayen mellan mätarna på golfen hade många fler funktioner än displayen framför ratten i ID4:n. Så det är mer som är viktigt än ifall mätarna är digitala eller analoga.Stefan N skrev:
Och glöm inte det bästa av allt. Röststyrning!!J JohanLun skrev:Jag tycker personligen att Googles karta är bättre än den i bilen. Med android auto så har man ju dessutom sin musik, meddelanden, streamad radio etc på samma skärm. Tror jag använt bilens inbyggda navigation max 20 ggr. Har man betalt för den så förstår jag att man vill den ska funka... Bo, har du testat android auto? Så att det kommer upp på bilens skärm?
Trist bara att man måste vara sladd-ansluten.
Har du en mobil av det senare snittet så finns det ju redan förberett på mobilen. Har du iPhone så funkar det också lika bra.B Bo Berglund skrev:
Sätt i sladden i mittkonsollen och i mobilen så kommer det upp automatiskt på skärmen i bilen där du kan välja att ansluta till android auto (android). Lätt som en plätt och tusen gånger bättre navigator..
Tog kontakt med VW gällande att bilen visar fel maxfart i skyltavläsning/gps. Enligt de så ”är det fel i många andra bilar med och även i manualen står det att detta kan bli fel”
Får inte ens intrycket av att man verkar vilja försöka lösa problemet utan bara vill få kunden att acceptera felet.
Hade man vetat att VW är så här usla att ha att göra med hade man ju inte tagit denna bilen..
Får inte ens intrycket av att man verkar vilja försöka lösa problemet utan bara vill få kunden att acceptera felet.
Hade man vetat att VW är så här usla att ha att göra med hade man ju inte tagit denna bilen..
Det är bra om man kan vara så konkret som möjligt. Vad har du kommit fram till? Jag har kommit fram till följande:N NyAnvändare skrev:
1. Tabellen med hastigheter är mycket sämre än på en tidigare Volkswagen jag haft. Genom att tejpa över kameran får man se hur illa tabellen fungerar.
2. Kameran läser nästan alltid av skyltar som man vill att den skall läsa av. Tyvärr läser den ofta även av skyltar som man inte vill att den skall läsa av. Sådana som sitter på avfarter eller parallella vägar till exempel.
3. Om kameran läser av skylten "omkörningsförbud upphör" så ändrar den nästan alltid hastigheten till 90.
När de kommer med dåliga ursäkter för att det blir fel kan det vara bra att kontra med att det i praktiken ofta fungerar bättre i äldre modeller som saknar skyltavläsningen. Och det med "omkörningsförbud upphör" är ju en ren bugg.
Konkret har jag märkt att den alltid ändrar från 40 i timmen till 50 i typ alla samhällen efter ca 500 m in i samhället. Det är säkert GPS som overridar skyltavläsningen och GPSen verkar ha fel farter.A Avemo skrev:Det är bra om man kan vara så konkret som möjligt. Vad har du kommit fram till? Jag har kommit fram till följande:
1. Tabellen med hastigheter är mycket sämre än på en tidigare Volkswagen jag haft. Genom att tejpa över kameran får man se hur illa tabellen fungerar.
2. Kameran läser nästan alltid av skyltar som man vill att den skall läsa av. Tyvärr läser den ofta även av skyltar som man inte vill att den skall läsa av. Sådana som sitter på avfarter eller parallella vägar till exempel.
3. Om kameran läser av skylten "omkörningsförbud upphör" så ändrar den nästan alltid hastigheten till 90.
När de kommer med dåliga ursäkter för att det blir fel kan det vara bra att kontra med att det i praktiken ofta fungerar bättre i äldre modeller som saknar skyltavläsningen. Och det med "omkörningsförbud upphör" är ju en ren bugg.
