774 773 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
jo tackMultiMan skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Tror jag redan summerat det i de senaste posterna, men bilen kör på både skylt och kartdata, hur den väljer vet jag inte. Jag har samma problem i min, uppdaterade kartdatan strax efter jag köpte den, då ändrade sig bara vilka sträckor den visade fel på.N NyAnvändare skrev:nu har jag problemet med min är inte att den läser skyltar fel utan att från ha läst skylten rätt så ändrar den om efter typ 100m till fel hastighet. Tex inne i stan är det 40, bilen tror det är 50.
Kan man inte slå av skyltavläsningen så den enbart går på GPS och fartbegränsningarna där?
Eller måste man ladda ner någon ny karta för att få det att funka?
Aktualiteten på kartdatan i just din bil vet jag inte, beror lite på vilken nav du har och om din bil har internetåtkomst (att du kan använda appen för att styra laddning räknas inte).
Som jag skrev ovan, laddade manuellt in den senaste kartan i bilen, den verkar kallas 2021/2022 av VW
Tack, har 4g i min bil men hittar ingenstans var man kan uppdatera kartan eller hur man gör det? Hur uppdaterade du din manuellt?13th Marine skrev:
Tror jag redan summerat det i de senaste posterna, men bilen kör på både skylt och kartdata, hur den väljer vet jag inte. Jag har samma problem i min, uppdaterade kartdatan strax efter jag köpte den, då ändrade sig bara vilka sträckor den visade fel på.
Aktualiteten på kartdatan i just din bil vet jag inte, beror lite på vilken nav du har och om din bil har internetåtkomst (att du kan använda appen för att styra laddning räknas inte).
Som jag skrev ovan, laddade manuellt in den senaste kartan i bilen, den verkar kallas 2021/2022 av VWthinking
Och verkar ha kartdata som för Sverige senast är uppdaterad 2020.
Om jag förstår dig rätt så visas fortfarande fel farter trots uppdateringen? Rätt kasst detta av VW..
Vi kan väl summera det såhär: VW skulle behöva rejält med hjälp av t.ex. Google för allt interaktivt i bilen, inkl. kartorna/gps/infotainment m.m. varför uppfinna hjulet på nytt?
Navigatiorn är rent ut sagt jäkligt kass!
Navigatiorn är rent ut sagt jäkligt kass!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Vill minnas att den delvis själv kan säga "det finns ny kartdata för detta område, vill du ladda ner det?".N NyAnvändare skrev:
Sen ska du kunna gräva dig ner i en meny och typ under systeminformation hitta knappen "onlineuppdatering" eller liknande. På samma ställe kan du välja att läsa in kartdata över SD-kort. Där hittade jag datan genom att söka typ "VW kartuppdatering".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Håller med.S StevieGee skrev:
Jag tycker inte man idag kan släppa en bil och sedan inte uppdatera infotainment löpande. Eller för den delen de "självkörande" delarna.
Noterade att Volvo numera säljer sina bilar "med Google", undrar hur länge de kommer hålla med uppdateringar.
För att prova om hastighetsbegränsningarna enligt GPS stämmer kan man prova att tejpa över kameran för avläsningen och se var den visar rätt hastighet. En mycket märklig detalj som jag noterat är att om bilen läser av skylten "omkörningsförbud upphör" så ändrar den hastigheten till 90 km/h. Jag har en ID4 och ingen GTE. Men det är fortfarande Volkswagen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Blåste in senaste kartdatan härom veckan, noterar att bilen efter en tid byter från 40 (avläst skylt) till 50 på en längre väg. Har varit 40 där de senaste fem åren iaf...
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Låsproblem...
Finns det nån inställning man kan göra så att bilen inte låser sig själv igen efter att man låst upp den?
Om jag låser upp bilen och sen börjar gå mot den med last i händerna så medan jag går mot bilen så låser den sig och jag måste få fram "nyckeln" igen och låsa upp för att komma in i den!
Varför är det så här och hur stänger man av det?
Det verkar som att sisådär 45 sekunder efter man låst upp den så låser den igen....
GTE MY 2020 uttagen 25/5-20
Finns det nån inställning man kan göra så att bilen inte låser sig själv igen efter att man låst upp den?
Om jag låser upp bilen och sen börjar gå mot den med last i händerna så medan jag går mot bilen så låser den sig och jag måste få fram "nyckeln" igen och låsa upp för att komma in i den!
Varför är det så här och hur stänger man av det?
Det verkar som att sisådär 45 sekunder efter man låst upp den så låser den igen....
GTE MY 2020 uttagen 25/5-20
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Har du kollat i menyerna?
Det är för att bilen inte ska stå olåst om man råkar komma åt "lås upp"-knappen.
Det är för att bilen inte ska stå olåst om man råkar komma åt "lås upp"-knappen.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Nu har jag råkat ut för ett YTTERST irriterande fenomen rörande navigeringen i vår GTE 2020....
Vi har haft bilen i ett drygt år nu och vi har använt navigatorn dels för att hitta men också för att se exakt hur långt det är kvar till målet.
Detta har fungerat OK hela tiden men för några dagar sedan bestämde sig navigatorn för att sluta fungera!
Den visar fortfarande kartor och placerar oss där vi är osv.
Men så snart man vill ställa in ett mål för navigeringen visas denna skylt upp:
Detta gäller också lagrade mål som vi använt tidigare.
Så nu har jag fått övergå till att köra mobiltelefonen.....
Såklart är jag nu på sommarstället långt från min verkstad.
Nån som vet vad det kan bero på?
Vi har haft bilen i ett drygt år nu och vi har använt navigatorn dels för att hitta men också för att se exakt hur långt det är kvar till målet.
Detta har fungerat OK hela tiden men för några dagar sedan bestämde sig navigatorn för att sluta fungera!
Den visar fortfarande kartor och placerar oss där vi är osv.
Men så snart man vill ställa in ett mål för navigeringen visas denna skylt upp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta gäller också lagrade mål som vi använt tidigare.
Så nu har jag fått övergå till att köra mobiltelefonen.....
Såklart är jag nu på sommarstället långt från min verkstad.
Nån som vet vad det kan bero på?
Finns det någonstans på väg till sommarstället en väg som det inte finns några alternativ till att köra? Tror i så fall navigatorn att den vägen är avstängd någonstans? Jag var med om samma sak nyligen. Det visade sig att navigatorn felaktigt trodde att ett flera km långt avsnitt av väg 278 var avstängt. Var den får infon ifrån vet jag inte. Men den är tydligen inte pålitlig.B Bo Berglund skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jaha, nu var jag nere i bilen och kollade. Så här ser det ut på Furusundsvägen:
I måndags åkte vi ut till stugan vid 18-tiden och navigeringen var påsatt och fungerade tills vi var inne på Norrortsleden och närmade os Åkersberga. Då plötsligt hade vi inga avstånd längre och navigeringen var avslagen.
Därefter har det varit på detta vis när stugan är inblandad som mål eller start. Jag får testa i morgon om jag i Norrtälje kan få på navigeringen till Järfälla.
Och så vill man ju veta varför den här vägen blivit avstängd i navigeringen....
Den är definitivt farbar. Jag har åkt den senast idag.
Och hur skall man få bort blockeringen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I måndags åkte vi ut till stugan vid 18-tiden och navigeringen var påsatt och fungerade tills vi var inne på Norrortsleden och närmade os Åkersberga. Då plötsligt hade vi inga avstånd längre och navigeringen var avslagen.
Därefter har det varit på detta vis när stugan är inblandad som mål eller start. Jag får testa i morgon om jag i Norrtälje kan få på navigeringen till Järfälla.
Och så vill man ju veta varför den här vägen blivit avstängd i navigeringen....
Den är definitivt farbar. Jag har åkt den senast idag.
Och hur skall man få bort blockeringen?
Redigerat:
