774 777 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
MODE?
När jag körde ut till landet sist råkade jag trycka på fel knapp när jag skulle byta till hybridläge när jag körde upp på motorvägen...
I stället för bilden med hybrid- och el-läge dök en annan bild upp som jag aldrig sett förut. Den handlade om "DCC med Driving Mode", vilket inte säger mig mycket...
Knappen sitter mellan El- och GTE-knapparna till vänster om växelspaken.
Efter att jag kom fram försökte jag hitta vad det handlar om i bilhandboken, men där står bara namnen på lägena och väldigt kortfattad beskrivning som inte säger mig något. Men det står att detta val stannar kvar när man stänger bilen så att det är kvar nästa gång man startar...
Så nu vet jag inte vad jag skall göra, för vad det var inställt på från början vet jag inte och jag kunde inte kolla det när det hände heller för jag körde ju...
När jag kom fram var det inställt på något som kallas ECO, men jag har ingen aning om vad det innebär för driften. Så jag ändrade till Normal i stället.
Men jag skulle vilja veta vad dessa lägen egentligen innebär, dvs skillnaderna mellan dem. Är det någon här som vet?
Några bilder:
Knapparna som man byter med:
E-Mode väljaren:
MODE-väljaren:
GTE-knappen visar detta, vad har den för funktion?
Vad är "elektrisk boost"? Har aldrig använt detta.
När jag körde ut till landet sist råkade jag trycka på fel knapp när jag skulle byta till hybridläge när jag körde upp på motorvägen...
I stället för bilden med hybrid- och el-läge dök en annan bild upp som jag aldrig sett förut. Den handlade om "DCC med Driving Mode", vilket inte säger mig mycket...
Knappen sitter mellan El- och GTE-knapparna till vänster om växelspaken.
Efter att jag kom fram försökte jag hitta vad det handlar om i bilhandboken, men där står bara namnen på lägena och väldigt kortfattad beskrivning som inte säger mig något. Men det står att detta val stannar kvar när man stänger bilen så att det är kvar nästa gång man startar...
Så nu vet jag inte vad jag skall göra, för vad det var inställt på från början vet jag inte och jag kunde inte kolla det när det hände heller för jag körde ju...
När jag kom fram var det inställt på något som kallas ECO, men jag har ingen aning om vad det innebär för driften. Så jag ändrade till Normal i stället.
Men jag skulle vilja veta vad dessa lägen egentligen innebär, dvs skillnaderna mellan dem. Är det någon här som vet?
Några bilder:
Knapparna som man byter med:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E-Mode väljaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MODE-väljaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GTE-knappen visar detta, vad har den för funktion?
Vad är "elektrisk boost"? Har aldrig använt detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mode har ju förinställda värden men du kan själv sätta in egna under individual. Boost är ju en elektrisk buffert som man samlar på sig och kan användas under tex omkörning. Har man digitala displayen syns det längst till höger på effektskalan om den är laddad.
Om du trycker på Individual så ser du vilka inställningar det handlar om. De andra är fasta inställningar. Det är om klimatreglering, farthållare mm
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Kommer man längre på en batteriladdning om man ställer in ECO?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Beror lite på hur man kör, men ja det borde man.
Eco innebär bland annat lägre maxläge på kupefläkten och att dynamiskt helljus samt kurvljus stängs av. Troligtvis ändras även växellådans beteende.
Eco innebär bland annat lägre maxläge på kupefläkten och att dynamiskt helljus samt kurvljus stängs av. Troligtvis ändras även växellådans beteende.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Idag hände nått intressant, fick panikbromsa med bilen som därefter tänder varningslampan och säger "rekuperation, bruksanvisning!".
Har ännu inte listat ut vad den menade, men den släcktes efter någon minut.
Har ännu inte listat ut vad den menade, men den släcktes efter någon minut.
Jag tror att man skapar sig en övermäktig uppgift om man alltid skall förstå vad alla bilens meddelanden betyder. Min golf brukade vid till synes helt sporadiska tillfällen tjuta gällt och visa någon bilsymbol på displayen. Ingen text och ingen förklaring. Sedan försvann den efter några sekunder. Enstaka gånger sammanföll det med något hastigt förlopp framför bilen. Jag tror mig ha räknat ut att symbolen var för systemet "front assist". Men tre år med bilen räckte inte för att räkna ut vad den varnade för.
Det blir en följetong detta (om jag orkar lämna in den igen).S StevieGee skrev:
Nu har bilen varit inlämnad 4 gånger för att den då och då visar detta felmeddelandet.
Diverse uppdateringar, kamerabyten, kalibreringar och hjulinställningar!? har inte hjälpt. Totalt 12 dagar på verkstaden.
Fick tillbaka den för fjärde gången förra veckan och nyss fick jag upp felmeddelandet igen. Tror inte att jag kommer lämna in den igen. Stänger nog av skyltavläsningsfunktionen istället. Hade det inte varit en tjänstebil så hade jag aldrig gett mig...
Har en Passat GTE 2021
När jag kör med adaptiv farthållare så händer det (har hänt 10-15 gånger på 2 månader) att det mitt på motorvägen utan bilar i närheten kommer upp ”följer 30km/h”. Samtidigt bromsar bilen in till 30km/h.
Någon som vet vad detta beror på och hur man stänger av den ”funktionen”?
När jag kör med adaptiv farthållare så händer det (har hänt 10-15 gånger på 2 månader) att det mitt på motorvägen utan bilar i närheten kommer upp ”följer 30km/h”. Samtidigt bromsar bilen in till 30km/h.
Någon som vet vad detta beror på och hur man stänger av den ”funktionen”?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Dålig kartdata eller så hittade den en skylt på en sidoväg.K kent_n skrev:Har en Passat GTE 2021
När jag kör med adaptiv farthållare så händer det (har hänt 10-15 gånger på 2 månader) att det mitt på motorvägen utan bilar i närheten kommer upp ”följer 30km/h”. Samtidigt bromsar bilen in till 30km/h.
Någon som vet vad detta beror på och hur man stänger av den ”funktionen”?
Rota runt i menyerna så hittar du det nog tillsist.
Glad att min 2017 inte har den featuren...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Skulle till att uppdatera min kartdata inför en längre färd förra helgen, då min bil inte har egen 4G-koppling har jag valt att inte prenumerera på Carnet eller vad den nu heter idag, så jag får uppdatera via SD-kort.
Tyvärr har jag inget helt 32Gb så det sket sig tillslut (tyvärr måste man ta hela Europa, och kan inte ta bara Sverige) men jag konstaterade att även om de påstår att datan är uppdaterad juni 2021 så kan de individuella ländernas data vara äldre än så, Sverige och alla andra jag kikade på var från September 2020
Tyvärr har jag inget helt 32Gb så det sket sig tillslut (tyvärr måste man ta hela Europa, och kan inte ta bara Sverige) men jag konstaterade att även om de påstår att datan är uppdaterad juni 2021 så kan de individuella ländernas data vara äldre än så, Sverige och alla andra jag kikade på var från September 2020
Hej
Har en splitterny GTE som visar helt fel farter(hastighetsbegränsning)i GPS:en. Den läser av skyltarna och ändrar maxfarten till 40 men sedan inne i städerna så switchar den om till 50 bla. Fler som råkat ut för detta? Otroligt irriterande. Tycker i en helt ny bil från 2021 ska man slippa titta på skyltar
Har en splitterny GTE som visar helt fel farter(hastighetsbegränsning)i GPS:en. Den läser av skyltarna och ändrar maxfarten till 40 men sedan inne i städerna så switchar den om till 50 bla. Fler som råkat ut för detta? Otroligt irriterande. Tycker i en helt ny bil från 2021 ska man slippa titta på skyltar
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Har du läst de senaste inläggen i tråden?N NyAnvändare skrev:Hej
Har en splitterny GTE som visar helt fel farter(hastighetsbegränsning)i GPS:en. Den läser av skyltarna och ändrar maxfarten till 40 men sedan inne i städerna så switchar den om till 50 bla. Fler som råkat ut för detta? Otroligt irriterande. Tycker i en helt ny bil från 2021 ska man slippa titta på skyltar
nu har jag problemet med min är inte att den läser skyltar fel utan att från ha läst skylten rätt så ändrar den om efter typ 100m till fel hastighet. Tex inne i stan är det 40, bilen tror det är 50.13th Marine skrev:
Kan man inte slå av skyltavläsningen så den enbart går på GPS och fartbegränsningarna där?
Eller måste man ladda ner någon ny karta för att få det att funka?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Du vet väl om att det finns andra skyltar än hastighetsskyltar? Hur avgör du vad som är på skylten om du inte tittar?N NyAnvändare skrev:Hej
Har en splitterny GTE som visar helt fel farter(hastighetsbegränsning)i GPS:en. Den läser av skyltarna och ändrar maxfarten till 40 men sedan inne i städerna så switchar den om till 50 bla. Fler som råkat ut för detta? Otroligt irriterande. Tycker i en helt ny bil från 2021 ska man slippa titta på skyltar
