774 753 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Min ICA maxi och några till har gratis laddning, då kan man ju ladda, dock snor man ju platsen för de med elbil som "måste" ladda, så jag skulle nog undvika på typiska "långreseladdplatser" då det ger så lite på en PHEV. På ICA har jag inget dåligt samvete att ta en plats. Jag laddar på jobbet, annars är det sällsynt att jag laddar på annat ställe än hemmet. Ibland kan ju laddplats vara ledig men fullt på andra platser, då kan det ju vara värt att betala lite för att få en plats. De snabbladdare med minutpris och inte kwh pris känns ju inte alls aktuellt att stå på.C cap skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Man har hybrid av en anledning..
Eller kanske två:
- Kunna komma fram med påfyllning av drivmedel på minuter
- Inte behöva leta efter fungerande laddställen och sen vänta 4 timmar innan man fortsätter
Eller kanske två:
- Kunna komma fram med påfyllning av drivmedel på minuter
- Inte behöva leta efter fungerande laddställen och sen vänta 4 timmar innan man fortsätter
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Nä, de är inte ämnade för PHEV utan rena elbilar. Vettigt att ha en sån taxa så kommer bara de med elbil tanka där och då stå så kort som möjligt. Viktigt att folk snabbladdar så kort tid så så många som möjligt kan tanka.B Bo Berglund skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Hur ser ni på skillnaden mellan en GTE med stora batteriet och det mindre batteriet? Som jag förstått det så har alla faceliftade Passat GTE från och med 2020 årsmodell det stora batteriet.
Hur mycket längre kommer man med stora batteriet?
Är det värt att köpa en med stora batteriet? Eller är dom nästan likvärdiga?
Något annat som skiljer dem åt?
Jag har en Tesla Model S men behöver köra husvagn och funderar på en GTE eller en diesel bil, typ BMW 530d. Några tankar?
Hur mycket längre kommer man med stora batteriet?
Är det värt att köpa en med stora batteriet? Eller är dom nästan likvärdiga?
Något annat som skiljer dem åt?
Jag har en Tesla Model S men behöver köra husvagn och funderar på en GTE eller en diesel bil, typ BMW 530d. Några tankar?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
För att kunna ange detta måste man veta hur långt man kommer på det "gamla" batteriet...R Richardomarie skrev:
Men jag har en 2020 uttagen för ett år sedan och jag kommer c:a 55 km på sommaren mot kanske 40-42 på vintern.
Tror det beror på två saker:
1) Batteriets verkningsgrad är högre om det är hyfsat varmt
2) På vintern drar det ström att värma upp bilkupén
3) På vintern så är det i allmänhet större rullmotstånd också på slaskiga vägar
Kör man bara kortsträckor på några få km hela dagen så går räckvidden också ner.
Vad jag vet så anges det nya batteriet vara på 13 kWh medan det gamla var på 9 kWh.
Det ger nog ungefär skillnaden i procent på räckvidden också.
Jag har också en 2020, dvs stora batteriet. Kommer aldrig mer än 45 km, men så har jag också alltid takräcke med cykelhållare eller takbox på taket, och kör antingen korta sträckor eller motorväg... Allakorta sträckor som jag har funkar dock fin (affären, träningen, etc) men tror att även det lilla batteriet skulle räcka fint för min del. Kör mycket långresor också, och runt 500 mil per år med husvagnen efter! Tycker det funkar klockrent, elmotor stöttar bensinaren hela tiden, och bygger över när bensinaren tappar effekt, så blir en mycket mjukare färd en den passat tdi jag hade innan! Blir dock ganska törstig med vagnen efter, men det kompenseras på ett helår då kortresorna blir "gratis"
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Du borde kunna köra på el 100% då. När jag åker till/från landet 92 km så räcker batteriet halva sträckan (46 km) varefter den går över i hybridläge. Och då har jag kört motorväg 25 km av sträckan.M markooz skrev:
På sommaren räcker batteriet längre än på vintern. Det kan vara 55 km på sommaren och 44 på vintern.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 688 inlägg
Jag tror inte det kommer räcka.
Vi har en 2017, så det 20% mindre batteriet.
Under vettigt väder, utan motorväg kommer vi kanske 40km, och då utan klimatanläggningen igång.
Klimatanläggning drar en del, speciellt när det är kallt. Motorväg drar också rätt mycket mer ut batteriet.
Så jag skulle säga att det kanske går när det är runda slängar 15 grader ute.
För övrigt är detta min första bil med automatlåda, hade hört talas om "kickdown" men inte förstått att man skulle trycka "förbi" på pedalen. I förra veckan upptäckte jag detta.
Kan konstatera att bilen helt enkelt går in i GTE-läge då, rätt smidigt vid omkörningar.
Vi har en 2017, så det 20% mindre batteriet.
Under vettigt väder, utan motorväg kommer vi kanske 40km, och då utan klimatanläggningen igång.
Klimatanläggning drar en del, speciellt när det är kallt. Motorväg drar också rätt mycket mer ut batteriet.
Så jag skulle säga att det kanske går när det är runda slängar 15 grader ute.
För övrigt är detta min första bil med automatlåda, hade hört talas om "kickdown" men inte förstått att man skulle trycka "förbi" på pedalen. I förra veckan upptäckte jag detta.
Kan konstatera att bilen helt enkelt går in i GTE-läge då, rätt smidigt vid omkörningar.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Dessutom är elmotorn rätt trevlig eftersom den ger omedelbar respons och dessutom ordentligt vridmoment i lägre farter också. Så i kombination med fossil får man bra skjuts vid omkörningar.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 688 inlägg
Definitivt!B Bo Berglund skrev:
Diskuterade med en kollega, jobbet har en Tiguan med startstopp som man kan nyttja vid behov, tydligen är responsen på en ren förbränningsbil rätt slö, vilket inte alls märks på våra hybrider där elmotorn fyller i.
Jag har 5.2 mil enkel till jobbet, via essingeleden. Nu har det varit corona hela tiden jag haft bilen (2020) så jag har inte åkt så mkt, men sommartid går det oftast "precis" om man kör normalt och inte hetsigt. Vintertid går det inte, så med 4.3 skulle jag säga att sommartid bör du inte ha några problem alls. På vintern kommer du troligen motionera fossilmotorn rätt ofta men inte så länge.
Motorväg drar ned räckvidden rejält. Kan du ligga och sega i 80-90 så kommer du längre. Men servicen bryr sig vad jag förstår inte hur sällan eller ofta fossilmotorn går, så ska du själv inte äga bilen mer än några år kan du ju skita i om den går 2km på bensin varje dag... Jag tror ändå ingen kommer vilja ha hybrider när de är en 6-8-10 år gamla, kommer nog vara som gasbilar, så gamla bilar körs sällan så långt och även om de körs långt så kommer service- och reparationskostnader peka på att en nyare bil blir billigare totalt. Plus att det kommer finnas gott om hel-el-bilar. Men säkert finns en nisch kvar för tex de som ibland drar husvagn. Om de inte kör vidare på diesel...