engs
13th Marine 13th Marine skrev:
360graders kamera - Kul gimmick, men kamerorna har aldrig linjerat. Omogen lösning.
Testade denna funktion på en Audi hyrbil och tyckte det fungerade bra där. Önskade jag haft det på min bil, i vilket fall tidigare när man ofta hade barnvagn som skulle i och ur skuffen.
Dvs då man ofta fick backa ut från parkeringen skulle man ha mer nytta av dessa, istället för att backa in som jag gör normalt, då gör en 360-vy ingen nytta, jmf med en vanlig back-kamera. (Och även nu om man ska ladda på en publik plats då ladduttaget sitter i fronten idiotiskt nog, borde sitta långt bak).
 
Redigerat:
Och dessutom:
När man kör på en motorväg och passerar en viadukt eller tunnel vid en korsande lokalgata så slår den om från 110 till 50 och larmar! Detta även om det inte finns någon 50-skylt inom synhåll!!!!
Otroligt irriterande.
Och det svenska systemet att sätta hastighetsskylten i början på infarterna så de inte syns från motorvägen gör ju att varken bilen eller föraren därifrån kan kolla om det är rätt hastighet!
Detta sista har jag irriterat mig på jättelänge innan jag fick GTE:n eftersom jag ofta sysslar med annat än titta på skylt när jag skall åka upp på motorväg och sen vet jag inte vilken hastighet som gäller.
 
engs
B Bo Berglund skrev:
Och dessutom:
När man kör på en motorväg och passerar en viadukt eller tunnel vid en korsande lokalgata så slår den om från 110 till 50 och larmar! Detta även om det inte finns någon 50-skylt inom synhåll!!!!
Otroligt irriterande.
Och det svenska systemet att sätta hastighetsskylten i början på infarterna så de inte syns från motorvägen gör ju att varken bilen eller föraren därifrån kan kolla om det är rätt hastighet!
Detta sista har jag irriterat mig på jättelänge innan jag fick GTE:n eftersom jag ofta sysslar med annat än titta på skylt när jag skall åka upp på motorväg och sen vet jag inte vilken hastighet som gäller.
Syftet är nog att man ska komma upp i rätt hastighet på påfarten innan man kommer ut på motorvägen för att enklast möjligt komma in i trafikflödet och inte stoppa upp det med en lägre fart.
Samma sak med avfarter, man ska köra av först och sen bromsa in, inte tvärtom.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Testade denna funktion på en Audi hyrbil och tyckte det fungerade bra där. Önskade jag haft det på min bil, i vilket fall tidigare när man ofta hade barnvagn som skulle i och ur skuffen.
Dvs då man ofta fick backa ut från parkeringen skulle man ha mer nytta av dessa, istället för att backa in som jag gör normalt, då gör en 360-vy ingen nytta, jmf med en vanlig back-kamera. (Och även nu om man ska ladda på en publik plats då ladduttaget sitter i fronten idiotiskt nog, borde sitta långt bak).
Jag har bråkat med handlaren jag köpte bilen hos, första gången jag lämnade in den (den var inte inställd rätt när jag köpte den) så konstaterade de fel på någon styrbox till kamerorna (givetvis ville de jag skulle betala för den trots garanti) och sedan när jag fick tillbaka bilen så var kameran på andra sidan feljusterad.
De bad mig kolla med en lokal firma om att justera den, men de kan inte ge ett pris utan vill ta in den på felsökning först :sweat:

Är något trött på detta bilköp som flitiga läsare av denna tråd nog kan komma ihåg.
 
Jag är än så länge svinnöjd med min GTE. Köpte från KVD. Gjorde ett verkstadsbesök i april då de bytte olja och sedvanlig årskontroll. Tror kost var strax under 3k. Just nu har jag kört 120 mil och har kanske 40 L bensin kvar i tanken.
I snitt har jag tankat i den 92kWh per månad.
Bensinförbrukning inom stad är alltså ca 0,18L/mil.

Jag har dock inte skyltavläsning. Jag tänker väl som sa att någon sorts hjärnaktivitet ska jag väl försöka bibehålla när jag kör bil ... :rofl:
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror min nuvarande arbetsgivare snackade om att införa nått sånt med, men för min del så är det ett nollsummespel.
Det är det nog för mig åxå, framförallt nu när de höjt förmånsvärdet.

Tror det kommer bli ganska intressant med andrahandsmarknaden för hybrider, kommer de bli nollade i värde, eller kommer det tredjepartsverkstäder ta över och bilarna behålla sitt värde, främst emot rena fossilbilar. (här tänker jag exempelvis på Nissan Leaf som åtminstone i England verkar hållas i liv rätt bra)
Vad jag misstänker kommer haverera först är alla förarstödsystem och elektronik i bilen som inte har med den elektriska drivlinan att göra.
Leaf är väl ren elbil? De tror jag kommer hålla bättre värde pga lägre service och rep kostnader. Batterierna verkar ju hålla hyfsat bra.

När skatteeffekterna avtagit på tex GTE gäller att ökad kostnad för bilen (inköp/service/rep) kompenseras av lägre förbrukning. Man måste nog ha ett visst körmönster för att lyckas med det. När bilar blir äldre brukar årlig körsträcka minska och rep.kostnader öka. Det är inte lönsamt köra 3-4000 mil/år med en för gammal bil.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
engs engs skrev:
Syftet är nog att man ska komma upp i rätt hastighet på påfarten innan man kommer ut på motorvägen för att enklast möjligt komma in i trafikflödet och inte stoppa upp det med en lägre fart.
Samma sak med avfarter, man ska köra av först och sen bromsa in, inte tvärtom.
Men om man inte kollade just då så går det många mil innan man får reda på vilken hastighet som gäller... :worried:
 
J JohanLun skrev:
Det är inte lönsamt köra 3-4000 mil/år med en för gammal bil.
Fast jag har inte kommit upp i 900 mil ännu efter 13 månaders körning...
 
J
B Bo Berglund skrev:
Fast jag har inte kommit upp i 900 mil ännu efter 13 månaders körning...
Min kalkyl gick om intet då jag åxå kört ca 1000 mil på ett år. Då hade en vanlig bil varit bättre. Får tänka på miljön och som en kollega sa, bilen ska ju leva i 8-10 år efter du lämnat tillbaka den.
 
E
B Bo Berglund skrev:
Det var detta erbjudande jag fick när jag tog ut min GTE-2020 i maj 2020. Fast prislappen var 99/mån och det tog jag direkt.
Så nu har jag kört ett år, servat en gång och betalat 12x99 kr för det. Då ingick också lånebil medan de servade.

Det lät ju onekligen förmånligt.

jag tycker som flera andra att det blivit svårt att välja bil. Jag ser massa fördelar med elbilar men jag har redan ersatt de flesta kortare resorna med pendeltåg och tunnelbana. Kvar är lite ärenden, storhandling och längre turer där el än så länge känns svårt att motivera. Investerar man mellanskillnaden mellan en elbil och en fossilbil i afrikanska solceller kanske man dessutom gör en större miljönytta?

det är synd om människorna!
 
Jag har en fråga angående hur bilen reagerar på gaspedalen
Det verkar finnas två olika "moder" för gaspedalens funktion:
1) När man kör i en viss hastighet och lättar på gasen så beter sig bilen ungefär som om den hade frihjul, liksom de gamla SAAB 93-94 (tvåtaktarna). Dvs den fortsätter i den hastighet den har tills det blir motlut då den stannar av lite lugnt.

2) Ibland hamnar den i ett läge när den aktivt bromsar när man lättar på pedalfoten. Man känner det och man ser det på ladd-indikatorn som åker upp mot max laddning under inbromsningen. I variant 1 ovan händer inget alls på ladd-indikatorn.

Idag växlade bilen mellan dessa två lägen utan någon av mig förståelig anledning.
Så nu undrar jag vad det är som orsakar detta (någon inställning?)
Och finns det något ställe där man kan välja mellan dessa två helt olika driftfall?
Bilen är en Passat GTE MY 2020 uttagen 25 maj 2020.
 
Drar du växelspaken bakåt en extra gång får du upp B som körläge då bromsar den om du släpper gasen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Idag växlade bilen mellan dessa två lägen utan någon av mig förståelig anledning.
Så nu undrar jag vad det är som orsakar detta (någon inställning?)
Och finns det något ställe där man kan välja mellan dessa två helt olika driftfall?
Bilen är en Passat GTE MY 2020 uttagen 25 maj 2020.
Som sagt för att växla mellan de två lägena drar man växelspaken bakåt. Det som jag tyckt mig märka på ID4 är att den generatorbromsar när man släpper gasen oavsett läge om man ligger över hastighetsbegränsningen. möjligen även om man närmar sig en lägre skyltning. Kan det vara något sådant för dig också?
 
Får testa i morgon. Visste inte om extra drag bakåt i växelspaken....
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Halloj

Hur ser ni på att ladda på laddstation när ni är ute och reser med GTEn. Igår när vi stannade vid Max hamburgare ville dom ha 5,95kr/Kwh. Känns som om det inte riktigt lönar sig att ladda VS köra på hybrid.
//Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.