Byggahus.se

Erfarenheter Passat GTE

1. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 762 inlägg

Fairlane

Medlem
    En fråga till er som har bilarna och kör på vägar där man börjat med variabel hastighet, exempelvis E4/E20 söder om Stockholm: Uppfattas den nya hastighetsgränsen överhuvudtaget av skyltavläsningen (som iofs verkar vara lite halvdan)?
    Om den uppfattar det, klarar den av att skilja på rekommenderad maxhastighet och påbjuden maxhastighet?

2. 13th Marine
    Jordgubbsfrälst · Trelleborg · 9 118 inlägg

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Har inte kört på sådan väg, men min erfarenhet är den endast triggar på siffror, vet inte om de måste vara placerade i högerkant dessutom.
    Kör jag förbi en "60" med tilläggsskylten "200m", triggar min bil direkt och säger att jag kör för fort.
    Den triggar även på skyltar på sidovägar eller avfarter som man inte kört av på.

Dessutom synkar den med navigatorn vars hastighetsdata jag anser vara granska bristfällig.

• Laddar…
  3. M
    Senilingenjör · Skåne · 679 inlägg

mnils

Senilingenjör
    Det stämmer, pengarna du spar på bensin går åt till service istället :)

Köper du nyare beg bil från en auktoriserad VW återförsäljare så brukar de även erbjuda serviceavtal 4500mil/3år för 150 till 200kr/mån. De har även 12mån DWA garanti, kan vara värt att räkna med om du jämför med priser hos KVD.

• Laddar…
  4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 846 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    DSG har du även på en Skoda med automat så det är inget att lasta GTE för.

5. A
    Medlem · Stockholms län · 8 957 inlägg

Avemo

Medlem
    Jag har just gått från en golf som hade en statisk tabell med hastigheter till en ID4 som har både en tabell och skyltavläsning. Ibland är det oklart om det är tabellen eller skyltavläsningen som fungerar sämst. Men klart är att golfen för det mesta visade rätt hastighet medan ID4 är genuint opålitlig. Det är så ofta den har fel att om den visar rätt när det är en variabel hastighet så vet jag inte om det är en slump. Men det har inträffat.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 27 inlägg

Edlunn

Medlem
    Kort svar: Nej, skyltavläsningen klarar inte variabla skyltar. Den är ganska dålig då den ibland läser skyltar på avfarter och på parallella vägar. Den läser till och med av Roslagsbanans hastighetsskylt på 65km/h vid Täby centrum. På E18 genom Täby är det just nu en del vägarbeten och lite si och så med skyltningen och då tror bilen att det är 110km/h och det var länge sedan det var det.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · stockholm · 4 078 inlägg

JohanLun

Medlem
    Min GTE 2020 vill gärna köra 110 i tunnlarna på essingeleden. :) Så, nej, skyltavläsningen är inte den bästa.

Jag har ju leasingbil, bara servat en gång. Jag misstänker det är olika pris på fakturorna när de skickas till leasingbolag eller en privatperson får den (har ju haft endel golfar innan med samma upplägg så de fakturorna har jag ju sett).

Jag har funderat på att byta till privatägd bil efter denna, just GTE är jag lite skeptisk mot (jättebra att köra nu när Wee-connect inte strular längre) att äga då det verkar mycket komplex teknik som både kostar att serva och riskerar gå sönder. Just nu känns det som att det är svårt välja bil. PHEV är för komplexa (dyra) att äga över tid, elbilarna som är prismässigt överkomliga funkar inte för alla körfall, fossilbil känns fel. Lutar nog åt en ID3/4 som leasing (ID3 om den får krok och takräcke till nästa årsmodell) eller en privatägt Dacia Spring el. MG ZS plus en gammal fossilbil med krok.

Intressant läsa om kostnaderna med en privatägd GTE. Vore kul att höra hur ni med GTE tänker om er nästa bil... Både ni med "förmånsbil" och de med privatägd bil. (Förmånsvärdet för en GTE har ju gått upp rejält men en ID3 ligger vad jag förstår under en GTE i kostnad, om man får plats i sådan).

8. B
    Medlem · Stockholm · 681 inlägg

Bo Berglund

Medlem
    Det var detta erbjudande jag fick när jag tog ut min GTE-2020 i maj 2020. Fast prislappen var 99/mån och det tog jag direkt.
    Så nu har jag kört ett år, servat en gång och betalat 12x99 kr för det. Då ingick också lånebil medan de servade.

• Laddar…
  9. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 762 inlägg

Fairlane

Medlem
    Det låter oneklingen som att funktionen "skyltavläsning" är så dålig så den är mer eller mindre oanvändbar. Kan man stänga av det? Finns ju ingen större poäng med funktionen om man ändå inte kan lita på det. OK, att det kan bli fel ibland, men det låter ju mer som att det ibland blir rätt.

10. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Jobbar inte så att jag har förmånen att ha förmånsbil utan köpte vår GTE beggad 2.5år gammal.
    Har nu haft den 2.5år och planen just nu är väl att byta ut den innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla.
    Då kan jag förhoppningsvis knipa en bättre begagnad elbil, men vi får väl se hur bilmarknaden och vårt behov ser ut då.

• Laddar…
  11. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Jag tycker min MY17 har lite att önska på förarassistanssidan, den enda funktion som funkar vettigt är farthållarrradarn, fotgängarskyddet har bara varnat en gång så det vet jag inte hur bra det funkar.

Skyltavläsning - känns mest som en gimmick, hjälper vid ett fåtal tillfällen. Känns omogen.

Lane assist - Funkar av och till, känns omogen.

Dödavinkelvarning/backaut varning - funkar OK, när den ser ut, men tidiga modeller saknar ett stänkskydd så att de snabbt skitas igen. Kan sluta fungera i blött väglag, och slår då av sig själv, men vaknar inte igen utan måste slås på manuellt, gäller även om man kopplat på släp - Känns omogen.

360graders kamera - Kul gimmick, men kamerorna har aldrig linjerat. Omogen lösning.

Dynamiskt helljus - Funkar inte klockrent, känns också som att den behöver kalibreras om eller nått då jag tycker den skickar lite ljus på mötande trafik ändå.

Givetvis tittar verkstaden inte på något av detta utan att ta betalt, saftigt betalt i mina ögon.
    Känns som många av dessa features skulle kunna mogna med mjukvaruuppdateringar, men sånt verkar man inte jobba med (saknar för övrigt en uppdatering som gör att infotainment kan köra tethering via blåtand eller iaf USB)

• Laddar…
  12. J

JohanLun

Medlem
    Mycket klokt! Frågan är, vem vågar köra utan maskinskada på en såpass dyr bil?

Min arbetsgivare erbjuder personalbil för alla anställda, det räknas som förmånsbil men är egentligen inte det då jag betalar allt bilen kostar för företaget, bara tex säljare med behov av bil har dock andra avtal där "allt" ingår (i princip bara de med chefsansvar för ett par hundra personer som får "äkta" förmånsbil förutom de som lyckats behålla sina gamla avtal). Med ändrade skatteregler verkar dessa bilar nu bli dyrare än privatleasing. Jag tror många kommer skippa förmånsbil därav (utom de som måste ha bil i jobbet där ren tjänstebil inte funkar då man vill utgå från hemmet). Så, min "förmånsbil" är inte speciellt förmånlig och en GTE är helt klart inte det om jag tar det som nästa bil. Jag tror därav att försäljningen kommer dyka rejält på dem - bra om elbilarna väljs istället. Det som är synd är ju om tillgången på beg bilar minskar, då kör vi mer med gamla fossilbilar istället. Om vi istället gör över till mindre elbilar så är det positivt. Jag tycker man skulle låta små elbilar ha extremt bra villkor som förmånsbilar för att få ut många på marknaden.

Kanske kommer detta med delningsekonomi starkare, iallafall för storstäder. Att fler och fler "hyr" bil i olika former. Det är nog egentligen bättre för miljön.

13. J

JohanLun

Medlem
    Jag hade flera av dessa på mina 2 senaste golfar, GTE 2020 är ett stort lyft map assistansfunktioner, speciellt lane-assist biten. Men även den har en lång bit kvar.

14. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Jag tror min nuvarande arbetsgivare snackade om att införa nått sånt med, men för min del så är det ett nollsummespel.

Tror det kommer bli ganska intressant med andrahandsmarknaden för hybrider, kommer de bli nollade i värde, eller kommer det tredjepartsverkstäder ta över och bilarna behålla sitt värde, främst emot rena fossilbilar. (här tänker jag exempelvis på Nissan Leaf som åtminstone i England verkar hållas i liv rätt bra)
    Vad jag misstänker kommer haverera först är alla förarstödsystem och elektronik i bilen som inte har med den elektriska drivlinan att göra.

Har GTEn på verkstad just nu för att byta vindruta, har fått en e-up som lånebil, funkar hyfsat även om jag stör mig på några smådetaljer (ingen farthållare, men lane assist, och så kan jag inte lägga armbågen på dörrsidan). Men motorn är pigg och den skulle definitivt fungera som andrabil och pendlingsbil.

15. A
    Medlem · Stockholms län · 8 957 inlägg

Avemo

Medlem
    Jag är inte säker på att det är så enkelt. Jag trodde först att den såg skyltar lite var stans. Men enligt säljaren skall den inte se skyltar som inte finns. Däremot kan det vara fel i tabellen med lagrade hastigheter. Jag har inte provat att stänga av, men jag har sett någon inställning jag tolkat som att det är möjligt. Intrycket är att den sällan läser en skylt fel. Men ibland läser den skyltar den inte borde läsa. Och mycket ofta stämmer inte tabellen med hastigheter. Det är ofta den tror att det är 50, 90 eller 110 på 70-vägar. Men det blir rätt när man passerar en skylt. Min slutsats är därför att det största problemet är tabellen. Och varför den blivit så mycket sämre än på golfen är en gåta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.