774 714 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag tror att han menar detta:B Bo Berglund skrev:
På X-axeln elförbrukningen
På Y-axeln bensinförbrukningen
Varje punkt motsvarar en resa
Det hade varit tydligare att skriva enheter på axlarna. Jag tänkte inte på det. Som Blackbird1100xx skriver så är X-axeln elförbrukning i kWh per 100 km och Y-axeln bensinförbrukningen i liter per 100 km. Punkterna är enskilda resor och linjen är en minsta kvadrat-anpassning av punkterna. Punkterna som ligger negativa på X-axeln innebär att bilen laddat batterierna lite med bensinmotorn under resan. Det kan inträffa ibland om man startar med tomt batteri.B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Så man skall ligga med punkterna så långt nere till höger som möjligt då?
Hur får du ut dessa data?
Hur får du ut dessa data?
Ännu hellre långt nere till vänster för min del. I appen we connect kan man se körsträckor och förbrukning. Med den tidigare webportalen kunde man även ladda ner data för alla körningar med bilen i en excelfil. Det verkar tyvärr som att Volkswagen har slutat med detta. Enligt säljaren finns inte möjligheten med min nya bil. Man kan ju vara konspiratorisk och tro att de inte vill ha för mycket statistik på vad bilarna faktiskt förbrukar. Eller så var det bara dyrt. Jag tyckte att det var en bra funktion i alla fall. Även till annat än att göra nördiga diagram.B Bo Berglund skrev:
Är det kopplat till nyckeln? Intressant..
Jag har nog testat båda, men ska göra ett test.
Lång historia kort, bilen var inne för tredje gången på felsökning. Nu i 4 dagar för att den varnat om att skyltavläsningen är ut funktion. Fick tillbaka den och då hade de nollställt hela systemet. Fick ladda in min profil igen och sen dess så är den såhär..
Jag har nog testat båda, men ska göra ett test.
Lång historia kort, bilen var inne för tredje gången på felsökning. Nu i 4 dagar för att den varnat om att skyltavläsningen är ut funktion. Fick tillbaka den och då hade de nollställt hela systemet. Fick ladda in min profil igen och sen dess så är den såhär..
Jag svarar mig själv så kanske det hjälper någon annan.S StevieGee skrev:
Ringde VW support och fick svar direkt.
Man skulle i inställningar för användarprofil välja skydda användare, slå in S-PIN och inte glömma att bocka i rutan "kom ihåg S-PIN".
Nu kommer den ihåg mig varje gång..
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Bra och trevlig läsning för oss som kör f d tjänstebilar, men är detta verkligen rätt sätt att utvärdera batteriets status? En gamla mobiltelefon visar ju också fullt batteri när den är laddad, men likt förbaskat håller den knappt en dag. Är det inte körd sträcka på el alternativt bränsleförbrukning över tid som bör vara bättre indikatorer? Är det någon här som har en GTE med ”dåliga” batterier som kan berätta hur bilen beter sig så vi vet med säkerhet... men det facto att det inte verkar göra det är ju bra i sig?!Stefan N skrev:
Var inte så misstänksam. Den rullar säkert 51 kmandr.ljung skrev:
Bra och trevlig läsning för oss som kör f d tjänstebilar, men är detta verkligen rätt sätt att utvärdera batteriets status? En gamla mobiltelefon visar ju också fullt batteri när den är laddad, men likt förbaskat håller den knappt en dag. Är det inte körd sträcka på el alternativt bränsleförbrukning över tid som bör vara bättre indikatorer? Är det någon här som har en GTE med ”dåliga” batterier som kan berätta hur bilen beter sig så vi vet med säkerhet... men det facto att det inte verkar göra det är ju bra i sig?!
Hej, funderar på att köpa en Passat GTE som ersätter min Skoda Octavia 1.0 TSI.
Jag har roat mig med att knappa in regnr på några utannonserade bilar på KVD i några serviceverkstäders bokningssstem. Inte en enda gång har jag kommit under 9000kr. Det är bilar som gått mellan 4000-10000 mil ungefär. Oavsett miltal föreslås något extrajobb, DSG-oljebyte, tändstift, osv. Jämfört med min Skoda är det ju mer än dubbla servicekostnaden.
Ni som är rutinerade GTE-förare, stämmer dessa kostnadsnivåer?
Jag har roat mig med att knappa in regnr på några utannonserade bilar på KVD i några serviceverkstäders bokningssstem. Inte en enda gång har jag kommit under 9000kr. Det är bilar som gått mellan 4000-10000 mil ungefär. Oavsett miltal föreslås något extrajobb, DSG-oljebyte, tändstift, osv. Jämfört med min Skoda är det ju mer än dubbla servicekostnaden.
Ni som är rutinerade GTE-förare, stämmer dessa kostnadsnivåer?
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
När jag köpte min fick jag ett erbjudande om "prenumeration" på service för 99 kr/mån.
Nyss var det dags för första servicen efter 12 mån. Det fungerade smärtfritt, fick tom en gratis lånebil medan de servade. Inte en krona till att betala.
Nyss var det dags för första servicen efter 12 mån. Det fungerade smärtfritt, fick tom en gratis lånebil medan de servade. Inte en krona till att betala.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Den dyraste vi haft var 11000kr, men då var det allt, inkl växellådan.
Nu senast var den en enklare (inspektion och olja) tror den gick på 3600.
Nu senast var den en enklare (inspektion och olja) tror den gick på 3600.

