13th Marine 13th Marine skrev:
Nu skiljer sig min MY17 lite mot din, även om jag har stora nav så kan den inte planera (kolla så att det inte är avstängt i någon meny, det finns ju menyer kors och tvärs i bilen).

Att bilen inte vill växla tillbaka till eldrift direkt efter den startat bensinmotorn är nog meningen, den vill smörja lite inför nästa start.

(I övrigt så kan min bestämma sig för att det är dags att starta bensinmotorn när det är 6km el kvar, oftast sammanfaller det med att jag är 1-2km hemifrån :cry:)

Men om du ställer in en destination som du vet att elen kommer räcka till går din bil då fortfarande igång på bensin fast elen utan problem skulle räcka fram? Har du provat det?. Jag tog en destination 3 km hemifrån men bilen ville ändå starta bensinmotorn. Jag har en meny för inlärning av användarbeteende men den går inte att aktivera så det som gör mig konfunderat att något inte är rätt
 
N mnage_ask skrev:
Men om du ställer in en destination som du vet att elen kommer räcka till går din bil då fortfarande igång på bensin fast elen utan problem skulle räcka fram? Har du provat det?. Jag tog en destination 3 km hemifrån men bilen ville ändå starta bensinmotorn. Jag har en meny för inlärning av användarbeteende men den går inte att aktivera så det som gör mig konfunderat att något inte är rätt
Min kan nog inte lära sig sånt, det kom nog med en nyare årsmodell (VW har aldrig hört talas om att uppgradera redan sålda bilar med fler funktioner :sweat:)

Men ja den hittar på sånt även om jag har en navigering igång.

Men om du inte kan aktivera inlärning, kan det vara som så att du i någon sekretessinställning inte godkänt det? :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Min kan nog inte lära sig sånt, det kom nog med en nyare årsmodell (VW har aldrig hört talas om att uppgradera redan sålda bilar med fler funktioner :sweat:)

Men ja den hittar på sånt även om jag har en navigering igång.

Men om du inte kan aktivera inlärning, kan det vara som så att du i någon sekretessinställning inte godkänt det? :thinking:
Jag tycker jag gått igenom alla inställningar utan att hitta någon sekretessinställning för detta men det finns ju en hel del att leta igenom så helt säker ska man ju inte vara.
Jag har i alla fall sett att jag är huvudanvändare i min profil och tycker inte jag ser någon sekretess som skulle vara fel..
 
Jag har en Passat GTE MY21 och om jag lägger in att jag ska åka till landet, ca 100km, och väljer hybridläge så gå bilen på el så länge jag håller mig under runt 50km/h. På motorvägen är det fossilmotor som gäller. När jag kommer fram till landet har jag typ el för 2km kvar.
Samma sak om jag kör till stugan i Dalarna, runt 30mil och 2km el kvar när jag kommer fram.
Tidigare när det var kallare/kallt så startade alltid fossilmotorn direkt i hybridläge och gick till motorn var varm.
Om jag kör i hybridläge och går tillbaka till elläge så stannar inte fossilmotorn förrän bilen stannat och inte rulla mer, sen är det bara el förutsatt att det finns tillräckligt med el kvar.
 
E Edlunn skrev:
Jag har en Passat GTE MY21 och om jag lägger in att jag ska åka till landet, ca 100km, och väljer hybridläge så gå bilen på el så länge jag håller mig under runt 50km/h. På motorvägen är det fossilmotor som gäller. När jag kommer fram till landet har jag typ el för 2km kvar.
Samma sak om jag kör till stugan i Dalarna, runt 30mil och 2km el kvar när jag kommer fram.
Tidigare när det var kallare/kallt så startade alltid fossilmotorn direkt i hybridläge och gick till motorn var varm.
Om jag kör i hybridläge och går tillbaka till elläge så stannar inte fossilmotorn förrän bilen stannat och inte rulla mer, sen är det bara el förutsatt att det finns tillräckligt med el kvar.
Aha, ja det låter ju lite likt hur min beter sig.
Har du provat lägga in en adress på navigatorn där du vet att elen räcker men ställa bilen i hybridläge, Jag tycker ju då bilen borde välja köra på el hela vägen men så gör inte min.
Har du också den större Navigatorn Discover Pro 9,2" skärm? Enligt säljaren skulle den ha fler funktioner och vara smartare och kunna lära sig körmönster mm men vet inte om det stämmer
 
Jag ser inte vitsen med att köra 3km i hybridläge när jag vet att elen räcker men jag tycker att det verkar som att fossilmotorn alltid går till den blir varm i hybridläge när den väl har startat.

Ja, jag har Discover Pro.
 
Är det någon av er som fått upp detta meddelande någon gång? (GTE 2020)
Jag får upp det då och då (varannan dag kanske).
VW har uppdaterat kameran första gången den var inne för det. Andra gången bytte de ut kameran. Nu är det tillbaka igen..
 
  • Bilens infotainmentskärm visar felmeddelande "Vägmärkesassistenten är begränsad just nu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S StevieGee skrev:
Är det någon av er som fått upp detta meddelande någon gång? (GTE 2020)
Jag får upp liknande meddelanden vid start då och då, hade den på service i förrgår så jag vet inte om det kvarstår nu. Det händer inte alltid och då är det flera funktioner som den inte vill kännas vid. Stäng av och starta om brukar fixa detta.

När det gäller kameran så är det en inte så pålitlig funktion:
1) Om man kör på motorväg där det är 110 och man passerar en korsning med lokalgata (under eller över spelar ingen roll) så slår den om till att varna för överskriden hastighet. Nu tror den att det är 50!!!!

2) Motorväg igen men nu passerar vi en avfart som är skyltad 70. Då slår bilen över till 70 fast det inte finns någon skylt på motorvägen, den satt långt till höger på avfarten.

3) Eller vi kör på en lokalgata som är skyltad 60 och passerar en infart till ett villaområde till vänster. Nu slår den om till att tycka det skall vara 50 i stället för 60, som det fortsätter att vara några 100 m till.

4) Kör E18 förbi Jakobsberg in mot Stockholm. Pga byggen är det 70 och sen blir det 80. Detta uppfattas OK. Men sen när man kör förbi Husby där det fortfarande är 80 så tycker bilen att det skall vara 110!

OSV OSV
Jag fattar inte varför den beter sig så här visset. Man kan inte lita på den hastighet som bilen visar!
 
Skyltäsningen läser inte bara skyltar den tar info från navigatorn också. Om jag kör in på en motorväg som är skyltad till 90 så är allt ok, men när jag passerat nästa påfart visar systemet 110.
Men det verkar finnas någon rimlighetskontroll ändå, jag åker ofta parallellt med en järnväg. Gatan är skyltad till 30km/h, Järnvägens hastighetsskylt säger 65 och då visar bilen 65 men 100meter senare visar järnvägens hastighetsskylt 95, men det köper inte skyltavläsningen. utan den fortsätter visa 65.

Hur som helst är skyltavläsningen inte pålitlig.
 
T Traven skrev:
Aha, ja det låter ju lite likt hur min beter sig.
Har du provat lägga in en adress på navigatorn där du vet att elen räcker men ställa bilen i hybridläge, Jag tycker ju då bilen borde välja köra på el hela vägen men så gör inte min.
Har du också den större Navigatorn Discover Pro 9,2" skärm? Enligt säljaren skulle den ha fler funktioner och vara smartare och kunna lära sig körmönster mm men vet inte om det stämmer
Nu har jag provat att köra med navigatorn och hybridläge hem från jobbet, totalt 7km, varav hälften motorväg och fossilmotorn startar inte. Men, jag passerade målet med 100m och då startade fossilmotorn så visst finns det en koppling mellan navigator och hybridkörning.
 
E Edlunn skrev:
Nu har jag provat att köra med navigatorn och hybridläge hem från jobbet, totalt 7km, varav hälften motorväg och fossilmotorn startar inte. Men, jag passerade målet med 100m och då startade fossilmotorn så visst finns det en koppling mellan navigator och hybridkörning.
Intressant att din inte startar, Är ju så man förväntar sig att det ska vara.
Vitsen är ju inte att köra i hybridläge när man vet att elen räcker utan var ett test för att se om funktionen fungerar.
Tyder på att något inte fungerar som det ska i min bil som jag misstänkt.
Har skrivit till Volkswagen Sverige som skulle undersöka så vi får väl se vad de svarar, de brukar ju inte vara så snabba med svar

Får väl berätta när jag får svar
 
J
Detta kan ju gälla den vanliga passaten också. Mitt takräcke från golfen passade inte på passaten. I år spelade det ingen roll då det inte blev nån skidresa. Bilen ska lämnas igen i april nästa år. Ska jag köpa ett takräcke är det lika bra att göra det direkt. Jag vet inte om jag kan behålla takräcket om jag tar ut det via leasingbolaget, tidigare var det så men jag undrar om det int ändrats. Jag betalar fullt pris för kostnader på bilen (tillbehör), jag tror det läggs på förmånsvärdet och kanske får man som sagt behålla det men det dras på lönen innan skatt och troligen utan moms. Frågan är; ska jag försöka köpa nåt billigt pirat som jag sen kan sälja/skänka/kasta eller köpa ett original via ÅF/leasingbolag och tro att man får nåt för det om jag nu får behålla det? Kommer som sagt användas 1 vecka. Vill nån byta ett golf 7 SC räcke mot ett passaträcke blir jag överlycklig! Kanske har nån en golf7a utan räcke som andrabil och ska lämna igen en passat leasingbil? :) Skit att de hela tiden gör om railsen så man inte kan ha samma räcke till alla bilar... Någon som vet nåt billigt takräcke som passar och orkar med en takbox?
 
Jag skulle köpa ett begagnat Thule eller Vw original på blocket. Runt 1500 spänn för ett kvalitetsräcke, och du får förmodligen tillbaks ungefär samma pengar när du vill sälja igen. Att köpa nått billigt krafs tror jag inte på, ska man ha en box eller cyklar på taket så ska det vara säkert och enkelt!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Efter 3 år och 8500 mil har jag nu lämnat ifrån mig golfen. Detta blir det sista diagram över förbrukningen jag presenterar. Man kan få ut att kör man på bara el blir förbrukningen ungefär 1,7 kWh per mil. Kör man på bara bensin blir det ungefär 0,54 l per mil. Och för mitt användande av bilen har det stannat på 0,89 kWh och 0,26 l per mil som total. Framöver skal jag köra ID4 i stället.
Diagram över bilförbrukning med punkter som visar förhållandet mellan körsträcka och förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta blir det sista diagram över förbrukningen jag presenterar
Förstår inte diagrammet. Vad är det på axlarna?
Nånting går från 0-8
Någonting annat från -x till +20
Hade varit intressant att begripa detta. Har själv Passat GTE 2020.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.