774 700 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Hur ska vi överleva i en nära framtid när inte allt går att fixa med internet eller en app. Jag ser domedagen komma... Hahaha. Jag har en GTE. Jag betalar in längre för WeAppen. Jag är förnöjd ändå. Slapp en dretapp och en mindre kostnad. Om jag vill ändra laddström eller annat så kan jag ju göra det i displayen innan jag stänger av bilen. Ser inte det som en stor grej.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
I bilen finns också konstigheter...
Jag hade en i februari som återkommit idag:
När jag slår på bilen så dyker ett meddelande upp i rutan med texten (ur minnet):
"Aktivera ändringarna av profilinställningarna"
Men VILKA inställningar som har ändrats får man inte veta!
Avstår man från detta så dyker det upp igen nästa gång man startar....
Och man kan undra vad som händer för jag har inte medvetet gjort några ändringar varken via WeConnect eller inne i bilen.
Jag hade en i februari som återkommit idag:
När jag slår på bilen så dyker ett meddelande upp i rutan med texten (ur minnet):
"Aktivera ändringarna av profilinställningarna"
Men VILKA inställningar som har ändrats får man inte veta!
Avstår man från detta så dyker det upp igen nästa gång man startar....
Och man kan undra vad som händer för jag har inte medvetet gjort några ändringar varken via WeConnect eller inne i bilen.
Om man ska skriva reseräkningar är det kanon att kunna kolla historiken, dvs antal km / dag etc.T tobbbias skrev:Hur ska vi överleva i en nära framtid när inte allt går att fixa med internet eller en app. Jag ser domedagen komma... Hahaha. Jag har en GTE. Jag betalar in längre för WeAppen. Jag är förnöjd ändå. Slapp en dretapp och en mindre kostnad. Om jag vill ändra laddström eller annat så kan jag ju göra det i displayen innan jag stänger av bilen. Ser inte det som en stor grej.
Har sluppit skriva av mätarställning / nolla trippen och skriva av sen jag skaffade min första uppkopplade bil. (Något jag ofta glömde av då dessutom).
Jag har åxå denna skit och har loggat in och ut men det kommer tillbaka. (man ser det på en liten skummis i slokhatt ibland ikonerna) - då är weconnect begränsad.B Bo Berglund skrev:I bilen finns också konstigheter...
Jag hade en i februari som återkommit idag:
När jag slår på bilen så dyker ett meddelande upp i rutan med texten (ur minnet):
"Aktivera ändringarna av profilinställningarna"
Men VILKA inställningar som har ändrats får man inte veta!
Avstår man från detta så dyker det upp igen nästa gång man startar....
Och man kan undra vad som händer för jag har inte medvetet gjort några ändringar varken via WeConnect eller inne i bilen.![]()
Jag har för övrigt använt google maps för att hålla koll på var jag varit olika dagar. Funkar också rätt bra.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
På förekommen anledning:
WeConnect App saknar funktioner, tex ser man inte var bilen står. Det kan man göra i webb-versionen på en PC. På en PC är det också bättre överblick tack vare den större skärmen..
WeConnect App saknar funktioner, tex ser man inte var bilen står. Det kan man göra i webb-versionen på en PC. På en PC är det också bättre överblick tack vare den större skärmen..
Det finns i underkant av appen tre ikoner. Konto, fordon och karta. Väljer du kartan så kan du se var bilen är någonstans. Och just den funktionen är väl betydligt mer användbar i telefonen än i datorn.B Bo Berglund skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Kollat så du inte är inloggad som gäst, istället för huvudprofilen. I bilen alltså. Händer ibland i min Transporter, då svär jag lite tills jag kommer på felet (igen...)J JohanLun skrev:Jag har åxå denna skit och har loggat in och ut men det kommer tillbaka. (man ser det på en liten skummis i slokhatt ibland ikonerna) - då är weconnect begränsad.
Jag har för övrigt använt google maps för att hålla koll på var jag varit olika dagar. Funkar också rätt bra.Bättre än VWs loggar skulle jag tro.
![]()
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Tror inte att det har hänt. Min bil envisas med att INTE visa infotainment-konsolen när man startar den utan i stället skriva i stora bokstäver "Välkommen Bosse" och då skall man trycka på en OK-knapp i skärmen för att komma in. Detta går inte om man har handskar på sig, och meddelandet kommer upp först efter att jag börjat rulla. Innan dess verkar den leta efter mig.[SKPG]Zamora skrev:
Jättedåligt att detta meddelande inte kan konfigureras bort eller att det inte försvinner av sig själv efter förslagsvis 5 sekunder.
Annat ergonomi-vansinne:
När man har startat så visar centralinstrumentet en "flygplansfåtöljvy", troligen över baksätet i stället för batteriläget som är det man vill se för att planera körningen. Och jag har inte hittat något sätt att få bort stolarna. Jag förstår inte meningen med dessa 3 stolar som skall visas i centralinstrumentet, måste vara något superviktigt som helt saknas beskrivning av i handboken....
Visar om baksätespassagerare har bälte på sig, har man barn är det faktiskt en bra funktion, men håller med att implementationen inte är perfekt då man sen under resan vet om de tagit av bältet eller om man glömt kolla när man startar...
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Behöver inte visas med ett tomt baksäte...
Det vet den inte, finns ingen Seat occupancy trycksensor. Den vet bara om någon tagit på bältet, iofs skulle den kunna vänta att visa till dess, men även det vore en ologisk implementation. Bästa vore om även den lilla displayen kunde visa flera saker samtidigt. Och vissa händelsestyrda. Tex telefon ringer, man byter låt/radiostation. Nån tar av eller sätter på bältet. Och när det inte är nån händelse kan tex 2 förvalda visas. Inte bara en som idag.B Bo Berglund skrev:
Jag har ju rätt nyligt köpt en Passat GTE MY2020 med den större Navigatorn Discover Pro men jag undrar hur era bilar fungerar med Navigatorn och och optimering av förbrukning / räckvidd
Jag upp lever problem med min Navigator men har inte riktigt fått grepp på det. Det jag har läst så ska den större Navigatorn vara smart och lära sig körmönster och beräkna optimal drift mellan el och bensin när man avger en destination men det funkar inte alls på min. Så är det beskrivet i tester mm att det ska fungera
Jag har testat lite olika. Anger jag en adress och låter bilen stå i eldrift så går ju bilen på el tills batteriet är slut och går sen över till hybridläge vilket är förväntat
Om jag anger en adress och väljer hybridläge har jag förväntat mig att bilen räknar ut hur mycket bilen kan gå på el för att ni fram till målet så optimalt som möjligt.
Startar jag med fullladdad batteri väljer en destination 3 km hemifrån och ställer bilen i hybridläge så går min bil i princip direkt över och slår på benisinmotorn trots att elen mer än väl skulle räcka ändå fram. Dessutom om jag då försöker ställa tillbaka bilen manuellt i eldrift säger säger bilen ofta " funktionen är inte tillgänglig just nu" . Försöker jag växla några gånger ställer sig instrumenten så att det ser ut som bilen valt eldrift men bensinmotorn fortsätter gå. Enda sättet då är att slå av bilen och slå på den direkt för att få över den till El..
Jag kan dessutom inte få fram vyn över 360 grader räckvidd
Jag har dessutom en annan funktion där bilen ska lära sig vilka sträckor jag brukar köra som jag inte heller kan aktivera, har visat en video på det förut
Hur funkar era bilar? Min känsla är att min Navigator inte kommunicerar med övriga bilen korrekt men verkstaden verkar inte riktigt kunna hur det ska fungera. De bad mig skriva centralt till volkswagen Sverige och fråga så vi får se vad de svarar.
Hur funkar det för er?
Jag upp lever problem med min Navigator men har inte riktigt fått grepp på det. Det jag har läst så ska den större Navigatorn vara smart och lära sig körmönster och beräkna optimal drift mellan el och bensin när man avger en destination men det funkar inte alls på min. Så är det beskrivet i tester mm att det ska fungera
Jag har testat lite olika. Anger jag en adress och låter bilen stå i eldrift så går ju bilen på el tills batteriet är slut och går sen över till hybridläge vilket är förväntat
Om jag anger en adress och väljer hybridläge har jag förväntat mig att bilen räknar ut hur mycket bilen kan gå på el för att ni fram till målet så optimalt som möjligt.
Startar jag med fullladdad batteri väljer en destination 3 km hemifrån och ställer bilen i hybridläge så går min bil i princip direkt över och slår på benisinmotorn trots att elen mer än väl skulle räcka ändå fram. Dessutom om jag då försöker ställa tillbaka bilen manuellt i eldrift säger säger bilen ofta " funktionen är inte tillgänglig just nu" . Försöker jag växla några gånger ställer sig instrumenten så att det ser ut som bilen valt eldrift men bensinmotorn fortsätter gå. Enda sättet då är att slå av bilen och slå på den direkt för att få över den till El..
Jag kan dessutom inte få fram vyn över 360 grader räckvidd
Jag har dessutom en annan funktion där bilen ska lära sig vilka sträckor jag brukar köra som jag inte heller kan aktivera, har visat en video på det förut
Hur funkar era bilar? Min känsla är att min Navigator inte kommunicerar med övriga bilen korrekt men verkstaden verkar inte riktigt kunna hur det ska fungera. De bad mig skriva centralt till volkswagen Sverige och fråga så vi får se vad de svarar.
Hur funkar det för er?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 680 inlägg
Nu skiljer sig min MY17 lite mot din, även om jag har stora nav så kan den inte planera (kolla så att det inte är avstängt i någon meny, det finns ju menyer kors och tvärs i bilen).
Att bilen inte vill växla tillbaka till eldrift direkt efter den startat bensinmotorn är nog meningen, den vill smörja lite inför nästa start.
(I övrigt så kan min bestämma sig för att det är dags att starta bensinmotorn när det är 6km el kvar, oftast sammanfaller det med att jag är 1-2km hemifrån
)
Att bilen inte vill växla tillbaka till eldrift direkt efter den startat bensinmotorn är nog meningen, den vill smörja lite inför nästa start.
(I övrigt så kan min bestämma sig för att det är dags att starta bensinmotorn när det är 6km el kvar, oftast sammanfaller det med att jag är 1-2km hemifrån
