774 700 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 680 inlägg
Som jag skrivit tidigare, har man ett lite kallare batteri så kan den kicka igång bensinmotorn om man trycker hårt på pedalen.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
OK, jag missade det här med att trycka hårt på gasen..
Det gör jag nog aldrig, men ifall man snabbt skall förbi en bil så kan man ju antagligen få hjälp av bensinmotorn även om elmotorns vridmoment är stort.
På min gamla SAAB var det ju bra drag i turbon när man skulle köra om.
Men dagligdags när jag kör kortsträckor så tycker jag att elmotorn är jättebra på att accelerera bilen i de flesta lägen. Men vid låga varv är ju ett högt vridmoment inte så effektslukande men ger tryck i ryggen i alla fall..
Det gör jag nog aldrig, men ifall man snabbt skall förbi en bil så kan man ju antagligen få hjälp av bensinmotorn även om elmotorns vridmoment är stort.
På min gamla SAAB var det ju bra drag i turbon när man skulle köra om.
Men dagligdags när jag kör kortsträckor så tycker jag att elmotorn är jättebra på att accelerera bilen i de flesta lägen. Men vid låga varv är ju ett högt vridmoment inte så effektslukande men ger tryck i ryggen i alla fall..
Jag kanske har lite tyngre högerfot då, men som sagt, ganska ofta har bensinmotorn startat på tex en motorvägspåfart eller kraftig backe när jag tycker jag gasar 8-9 på "happy" skalan utan att ha plattan i mattan. Jag skulle tycka att den kunde ligga på max (10) på el även vid kraftigt gaspådrag och om det inte räcker så får man trycka kickdown eller trycka GTE knappen. Flera gånger har jag av misstag startat förbränningsmotorn, utan att jag egentligen behövde den extra accelerationen plus att jag kommit hem efter de resorna med ström kvar i batteriet. För har förbränningsmotorn väl startat så kan man ju inte slå av den direkt.
Ibland har jag börjat med GTE läge för att låta bilen värmas av förbränningsmotorn i början på min körning, istället för att köra tills batteriet är slut och de sista milen när man inte behöver kupevärmen köra på förbränningsmotor. Bättre ta det direkt i början på färden om man vet man kommer tömma batteriet.
Ibland har jag börjat med GTE läge för att låta bilen värmas av förbränningsmotorn i början på min körning, istället för att köra tills batteriet är slut och de sista milen när man inte behöver kupevärmen köra på förbränningsmotor. Bättre ta det direkt i början på färden om man vet man kommer tömma batteriet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 680 inlägg
Jag får det aldrig att hända när jag har "fem pluppar" över 100%. Så länge jag håller mig på det blåa så tror jag inte den har hoppat igång.
Men av förklarliga anledningar så undviker jag att testa det hela så mycket jag kan
Men av förklarliga anledningar så undviker jag att testa det hela så mycket jag kan
Under de tre år jag haft Golfen ha det hänt två gånger att den startat bensinmotorn omedelbart vid start trots fulladdat batteri. Det har då varit kallare än -15º och möjligen ännu kallare under natten. Andra gånger har jag kört när det varit kallare utan att den startat. Ett par gånger förutom detta har den startat bensinmotorn på motorvägspåfarten. Också då vid många minusgrader. Kanske att Golfen är lättare än Passaten och och har lite mer marginaler till att starta bensinmotorn. Eller så är det jag som aldrig gasar mycket.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Viktig information gällande användningen av Car-Net/We Connect
Jag fick ett email från VW idag med ovanstående ärendenamn
I mailet stod det följande angående WeConnect:
Jag har hela tiden använt WeConnect på datorn men nu verkar det som att den skall stängas och i stället hänvisas man till en app på telefonen...
Eller har jag missat något?
Jag vill verkligen inte använda telefonen när det finns en PC med stor skärm!
EDIT:
Och så undrar jag hur man får reda på att bilen (en 2020 GTE) behöver in på service?
Min gamla SAAB 9-5 poppade upp ett meddelande i bilen när det var dags..
Jag fick ett email från VW idag med ovanstående ärendenamn
I mailet stod det följande angående WeConnect:
Är det nån annan som fått detta mail och förstått vad man skall göra?
Jag har hela tiden använt WeConnect på datorn men nu verkar det som att den skall stängas och i stället hänvisas man till en app på telefonen...
Eller har jag missat något?
Jag vill verkligen inte använda telefonen när det finns en PC med stor skärm!
EDIT:
Och så undrar jag hur man får reda på att bilen (en 2020 GTE) behöver in på service?
Min gamla SAAB 9-5 poppade upp ett meddelande i bilen när det var dags..
Redigerat:
Borde inte följande mening antyda att man kan göra samma sak som tidigare fast på en annan webplats?B Bo Berglund skrev:
"Ur tjänsteportföljen Car-Net/We Connect hittar du framöver följande funktioner på den nya webbplatsen myVolkswagen:"
I min Golf GTE från 2018 poppar det också upp ett meddelande när det är dags. Men det går att hitta i menyn någonstans hur lång tid eller sträcka som återstår även innan meddelande kommit upp.B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jovisst, men om det finns kvar skulle de väl inte skriva att det skulle stängas i april?A Avemo skrev:
Jag har försökt att följa länkarna ifrån mailet och hitta ersättaren till WeConnect men jag kommer bara till WeConnect i alla fall....
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
När det gäller service så har min bil börjat varna om oljeservice inom 26 dagar etc. Så det funkar tydligen ungefär som med den gamla SAAB 9-5 jag hade förut.
Men när det gäller WeConnect så blir jag mer och mer förbryllad.
Är det så att man lägger ner hela funktionen att se sin bils data på en PC via webbläsaren?
Jag hittar ingenstans i den nya MyVolkswagen där man kan se det som WeConnect visat ända sedan jag köpte bilen för ett år sedan.
Och när man går till WeConnect poppar den upp en dialog som säger att tjänsten skall läggas ner den 27/4 och hänvisar till MyVolkswagen. Men där kan man tex beställa service (vilket jag nu gjort) men jag hittar ingen ingång för att få se det WeConnect visade om min bil.
Tex bilens nuvarande status och med möjlighet att starta kupevärme eller laddning etc.
Har någon här hittat det nya stället skulle jag uppskatta ett inlägg med beskrivning av hur man gör...
Men när det gäller WeConnect så blir jag mer och mer förbryllad.
Är det så att man lägger ner hela funktionen att se sin bils data på en PC via webbläsaren?
Jag hittar ingenstans i den nya MyVolkswagen där man kan se det som WeConnect visat ända sedan jag köpte bilen för ett år sedan.
Och när man går till WeConnect poppar den upp en dialog som säger att tjänsten skall läggas ner den 27/4 och hänvisar till MyVolkswagen. Men där kan man tex beställa service (vilket jag nu gjort) men jag hittar ingen ingång för att få se det WeConnect visade om min bil.
Tex bilens nuvarande status och med möjlighet att starta kupevärme eller laddning etc.
Har någon här hittat det nya stället skulle jag uppskatta ett inlägg med beskrivning av hur man gör...
Saab gick i konkurs, ändå hade jag oftast ett leende på läpparna när jag körde i väg med mina saabar. Gte:n finns en hoper ogenomtänkta och buggiga funktioner som tyvärr tar udden av en i övrigt mycket trevlig bil att köra...B Bo Berglund skrev:När det gäller service så har min bil börjat varna om oljeservice inom 26 dagar etc. Så det funkar tydligen ungefär som med den gamla SAAB 9-5 jag hade förut.
Men när det gäller WeConnect så blir jag mer och mer förbryllad.
Är det så att man lägger ner hela funktionen att se sin bils data på en PC via webbläsaren?
Jag hittar ingenstans i den nya MyVolkswagen där man kan se det som WeConnect visat ända sedan jag köpte bilen för ett år sedan.
Och när man går till WeConnect poppar den upp en dialog som säger att tjänsten skall läggas ner den 27/4 och hänvisar till MyVolkswagen. Men där kan man tex beställa service (vilket jag nu gjort) men jag hittar ingen ingång för att få se det WeConnect visade om min bil.
Tex bilens nuvarande status och med möjlighet att starta kupevärme eller laddning etc.
Har någon här hittat det nya stället skulle jag uppskatta ett inlägg med beskrivning av hur man gör...
WeConnect kommer finnas kvar som app i telefonen. Tyvärr är appen långsam och fungerar inte alltid. Alltför ofta saknas kontakt med bilen.B Bo Berglund skrev:När det gäller service så har min bil börjat varna om oljeservice inom 26 dagar etc. Så det funkar tydligen ungefär som med den gamla SAAB 9-5 jag hade förut.
Men när det gäller WeConnect så blir jag mer och mer förbryllad.
Är det så att man lägger ner hela funktionen att se sin bils data på en PC via webbläsaren?
Jag hittar ingenstans i den nya MyVolkswagen där man kan se det som WeConnect visat ända sedan jag köpte bilen för ett år sedan.
Och när man går till WeConnect poppar den upp en dialog som säger att tjänsten skall läggas ner den 27/4 och hänvisar till MyVolkswagen. Men där kan man tex beställa service (vilket jag nu gjort) men jag hittar ingen ingång för att få se det WeConnect visade om min bil.
Tex bilens nuvarande status och med möjlighet att starta kupevärme eller laddning etc.
Har någon här hittat det nya stället skulle jag uppskatta ett inlägg med beskrivning av hur man gör...
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Å nej! Så då måste man ha en smartphone för att det skall funka?E Edlunn skrev:
Jag har vant mig vid WeConnect i PC där man kan göra saker som inte går på telefonen och dessutom se ordentligt med en stor skärm.
Jag tycker det är rent ut sagt urkasst att ta bort web-funktionalitet och flytta det till appar.**
En bil är tänkt att hålla i alla fall 10 år, men man undrar ju länge VW tänker att porta sina appar till olika OS som kommer och går på mobilen. En webbläsare är ju "tidlös" om man skriver sin kod rätt.
Jag tycker ni VW-ägare skall börja skriva arga brev till VW och klaga. Själv äger jag ingen VW, men jag lider med er. (Och efter att ha läst här känner jag mig inte lika sugen att skaffa en ny bil från VW heller).
** = Givetvis skall man ha en bra app OCKSÅ, men att stänga av webbstöd är ju bara dumt.
En bil är tänkt att hålla i alla fall 10 år, men man undrar ju länge VW tänker att porta sina appar till olika OS som kommer och går på mobilen. En webbläsare är ju "tidlös" om man skriver sin kod rätt.
Jag tycker ni VW-ägare skall börja skriva arga brev till VW och klaga. Själv äger jag ingen VW, men jag lider med er. (Och efter att ha läst här känner jag mig inte lika sugen att skaffa en ny bil från VW heller).
** = Givetvis skall man ha en bra app OCKSÅ, men att stänga av webbstöd är ju bara dumt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 680 inlägg
Bilen funkar ju förvisso utan hemsida och app också, det är bara att man får ställa in det i bilen istället.
Eon dödade motsvarande funktion på sin laddtjänst, så nu är det bara appen som gäller.
Eon dödade motsvarande funktion på sin laddtjänst, så nu är det bara appen som gäller.
Lite synd att man inte kan styra sin bils funktioner, eller ladda hos EON utan google-services, eller motsvarande iOS-stöd då.
Eg vore det bra för samhället att se vad som händer om google services ligger nere en dag eller två, så kan man se hur bra det är att ha byggt upp ett enormt beroende på ett fåtal företag utom sin kontroll.
Nåja, jag ska inte spamma sönder tråden mer. Jag tycker bara det är synd att man tar bort grundläggande funktioner som är "operatörsoberoende" (google/apple)
Eg vore det bra för samhället att se vad som händer om google services ligger nere en dag eller två, så kan man se hur bra det är att ha byggt upp ett enormt beroende på ett fåtal företag utom sin kontroll.
Nåja, jag ska inte spamma sönder tråden mer. Jag tycker bara det är synd att man tar bort grundläggande funktioner som är "operatörsoberoende" (google/apple)
Redigerat:
