S StevieGee skrev:
Jag har samma instrumentpanel som dig.
Några sekunder efter att du kopplat in laddsladden kommer det upp en text med laddtid eller nåt liknande i det inringade området (om den börjar ladda, det syns inte om den är full-laddad). Har för mig att det bara visas några minuter.
Nu har jag kollat hur det ser ut efter en körning och efter att jag stoppat in laddkabeln, det ser ut som du beskrivit det:

Elbil kopplad till laddkabel med laddtid 2:10h och miljödata på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Oj, nästa år är den väl värd minst 180kkr.
Lite våghalsigt att köra runt utan vagnskadeförsäkring då tycker jag.
Det är en MY-18, men den är i drift sen okt-2017. Det var en företags-leasing som gick ut efter 3 år. Jag lyckades vinna den på KVD. Beräknat marknadsvärde P2P var typ 250kkr så jag fick den lite billigare. Därav har jag väl några k marginal.
Men helförsäkring är svindyrt och jag har ju inte "tänkt krocka med någon" så då borde en halvförsäkring täcka mina behov.. :) MEN, som sagt, det är fr.o.m nästa år i så fall. Första året nu kör jag helförsäkrat.

Jag tror som du att den borde ha ett marknadsvärde runt 180-210 kkr nästa år, även om den gått 11000 mil då.
Om man kollar på alla nya elbilar som kommer ut och vilka sjuka priser de tar så känns det som andrahandsvärdet på sådana här bilar borde vara helt ok.
Men beror som sagt lite på hur bra mjukvara de nyare bilarna kommer med under de närmaste 36 månaderna. Än så länge är jag inte ett dugg orolig att det ska bli någon revolution på den fronten. Men det vore kul om även bilarna kunde bli lite mer som mobiltelefonerna där mjukvaran börjar bli riktigt bra över hela sortimentet.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Detta är tydligen ganska vanligt, precis samma på denna bilen.

[media]
På måndag ska bilen in iallafall. Om någon har erfarenhet av vad som löste problemet får ni gärna dela med er! Troligtvis vill man börja med mjukvara, men det verkar inte vara den bästa lösningen vad jag har läst. Snara byte meckatronik/växellåda...
All heder åt min VW-handlare. Efter att en tekniker följt med i bilen fick jag en tid på ett par dagar. Idag måndag har jag lämnat in bilen och hämtat min lånebil. I eftermiddags ringde de och bekräftade det jag misstänkte; mekatronikenheten behöver bytas. Delen beställes och kommer redan imorgon så förhoppningsvis är allt klart om ett par dagar.

Det är värt att kolla upp detta ganska vanliga fel för er som likt jag äger bilen privat. Reparationen går på 30000... lyckligtvis täcker min garanti detta.
 
På andra sidan kan man tycka att växellådan inte ska gå sönder på en såpass ny bil. :thinking:

Själv är jag föga förvånad över att säljchefen på "min" VW-handlare återigen inte hört av sig
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På andra sidan kan man tycka att växellådan inte ska gå sönder på en såpass ny bil. :thinking:

Själv är jag föga förvånad över att säljchefen på "min" VW-handlare återigen inte hört av sig
Jag håller med dig, men den har ju inte gått sönder och för de flesta skulle det säkert passerat obemärkt. Man kunde mao från VW’s sida skyllt bort det eller börjat med mjukvaror osv för att förminska problemet.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag håller med dig, men den har ju inte gått sönder och för de flesta skulle det säkert passerat obemärkt. Man kunde mao från VW’s sida skyllt bort det eller börjat med mjukvaror osv för att förminska problemet.
Hade den inte gått sönder? Eller skiljer du bara på växellåda och mekatronik?

Jag vet fler som drabbats. Jag tycker det verkar vara en riktigt dålig konstruktion om det händer på nästan nya bilar efter ett par tusen mil (som det var i ett annat fall jag känner till). Garantin täcker, men hur blir det med värdet begagnat om det är en konstruktionsmiss? Antingen köpa bil med nyss bytt, eller sänka priset med någon riskpremie på bortåt 30 000 kr.
 
P Pin skrev:
Hade den inte gått sönder? Eller skiljer du bara på växellåda och mekatronik?

Jag vet fler som drabbats. Jag tycker det verkar vara en riktigt dålig konstruktion om det händer på nästan nya bilar efter ett par tusen mil (som det var i ett annat fall jag känner till). Garantin täcker, men hur blir det med värdet begagnat om det är en konstruktionsmiss? Antingen köpa bil med nyss bytt, eller sänka priset med någon riskpremie på bortåt 30 000 kr.
VW är världens största biltillverkare, och de gör som de känner för. Det funkar ju ändå:)
Har varit väldigt mycket strul med deras DSG lådor, men inget som gjort att VW går under.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
VW är världens största biltillverkare, och de gör som de känner för. Det funkar ju ändå:)
Har varit väldigt mycket strul med deras DSG lådor, men inget som gjort att VW går under.
Ja de kanske gör som de känner för, men då riskerar de tappa några kunder. Mig till exempel. De är förövrigt inte störst 2020, det är Toyota. VW var störst flera år i rad fram till 2019. Så frågan är hur bra det funkar. Nu tror jag inte det är viktigt att var störst, att vara bland de största räcker gott. Bättre att ha bäst kvalitet, nöjdast kunder, mest vinst.
 
Nu har jag avaktiverat alla 3 ivägkörningstiderna på min GTE MY20.
Betyder det att den laddar fullt så snart som möjligt när jag sätter in sladden då?
Dvs att jag inte behöver trycka på laddanu-knappen under indikatorlampan.
 
Finns inte min laddningsnivån kvar i menyn på 2020?

Edit: såg nu att du skrev AVaktiverat och inte aktiverat.
Skärmdump av bilens inställningsmeny med klimatreglering och laddningsnivå på 100%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag avaktiverat alla 3 ivägkörningstiderna på min GTE MY20.
Betyder det att den laddar fullt så snart som möjligt när jag sätter in sladden då?
Dvs att jag inte behöver trycka på laddanu-knappen under indikatorlampan.
Japp. Så har jag det. Har aldrig orkat krångla med ivägkörningstider..
 
Fördelen med ett varmt batteri, vilket man får med avresetid är att du kan plocka ut mer effekt (trycker vi gasen i botten med ett kallt batteri nu så startar bensinmotorn), förlusteffekterna blir lägre och du kan ladda in mer i batteriet vid regenerering.
 
Fast jag har egentligen inga fasta tider, är pensionär och behöver bara då och då åka iväg med bilen, aldrig på samma tid...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
I och med föräldraledighet och att jag jobbat hemifrån under Corona så har vi också stängt av avresetid.
 
P Pin skrev:
Hade den inte gått sönder? Eller skiljer du bara på växellåda och mekatronik?

Jag vet fler som drabbats. Jag tycker det verkar vara en riktigt dålig konstruktion om det händer på nästan nya bilar efter ett par tusen mil (som det var i ett annat fall jag känner till). Garantin täcker, men hur blir det med värdet begagnat om det är en konstruktionsmiss? Antingen köpa bil med nyss bytt, eller sänka priset med någon riskpremie på bortåt 30 000 kr.
Det är mekatronikenheten som ska bytas, inte växellådan nej. Felet består i ett lätt skakande i vissa situationer, långt från något man märker av vid daglig körning. Inga felmeddelanden eller ”hybridfel” mao. Som sagt många hade nog låtit detta passera obemärkt, men det kanske hade blivit värre med tiden. Första gången jag påpekade detta var vid förra servicen. Man hade t o m bilen en extra dag för en kontroll, men lyckades inte återskapa felet. Så misstänker ni något liknande med era bilar, stå på er!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.