774 753 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Det verkar som om det finns ett speciellt störfält ombord på bilfärjor som gör att detta inträffar oftare där...S StevieGee skrev:
Har hänt mig flera gånger i somras.
Annars är radar på broar en klassiker att slå ut elektronik. Men det finns ganska mycket prover som görs för påstrålad EMC.B Bo Berglund skrev:
Kan det vara en större stress att komma iväg på bilfärjor....
Fungerar det så för dig så blir jag avundsjuk. För mig är det trampa på bromsen, vrida om nyckeln och sedan sitta och vänta tills nålen står rakt upp. Ibland går det hyfsat fort. Men aldrig att den går upp direkt.S StevieGee skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 688 inlägg
I 90% av fallen startar min bil direkt, därför det tog mig ett tag att fatta att detta beteende inte är konsekvent.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
andr.ljung skrev:
Vad tror ni om detta då? Det händer att bilen rycker & hoppar i vissa lägen, främst vid backning och vid dragläge. Se video!
[video]
Man hör ganska tydligt när det rycker. Jag har läst något om detta innan, men frågan är var gränsen går för att det ska vara ett ”problem”. Jag ska låta VW ta en titt på det oavsett. Kan det vara kopplingen som
går in och ut just i dragläget?
Detta är tydligen ganska vanligt, precis samma på denna bilen.
På måndag ska bilen in iallafall. Om någon har erfarenhet av vad som löste problemet får ni gärna dela med er! Troligtvis vill man börja med mjukvara, men det verkar inte vara den bästa lösningen vad jag har läst. Snara byte meckatronik/växellåda...
Efter månader av strul med WeConnect så verkar jag nu hamnat på en av de servrar som funkar för det mesta. Bara för jag skriver så skiter det väl sig men... Fortfarande kan dock bilen visas som olåst fast den är låst, och det tar lite för lång tid att logga in för att man ska tycka det funkar lika bra som en knapp på fjärren för att starta värmen... Men, att det ändå GÅR att styra värme och laddning är ju ett "giant leap" som vw ägare.K kent_n skrev:
Ingen feedback på detta, om du äger bilen själv och har garanti kvar skulle jag i din sits varit mycket mån om att få "rätt" lösning... Leasar man bara bilen kan man ju skita i hur det funkar i längden...andr.ljung skrev:
Men lite nyfiken, ni som äger lite äldre GTE där maskinskada börjar löpa ut, hur funderar ni kring hur länge ni vågar ha bilen - de är ju fortfarande ganska dyra så rasar hela drivlinan så vill man ju inte gärna skrota bilen... Det är ju en rätt komplex produkt med dyra reservdelar & reparationskostnader...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 688 inlägg
Helförsäkring på bilen, räknar med att 15000mil/8år sammanfaller ungefär samtidigt.J JohanLun skrev:Men lite nyfiken, ni som äger lite äldre GTE där maskinskada börjar löpa ut, hur funderar ni kring hur länge ni vågar ha bilen - de är ju fortfarande ganska dyra så rasar hela drivlinan så vill man ju inte gärna skrota bilen... Det är ju en rätt komplex produkt med dyra reservdelar & reparationskostnader...
Men detta påminner mig om att jag måste sparka på bilhandlaren jag köpte bilen av, den är felinställd av dem och missade två oljebyten, enligt dem ska VW stå för fiolerna om fel uppstår pga detta, men jag har inte fått några papper på detta.
Behöver jag säga att jag är grymt beskriven på de jag köpte bilen av?
EDIT: Bara för det ringde jag och påminde dem igen, tack för påminnelsen!
Jo, när bilen är 8 år så kanske värdet är såpas lågt så man kan se det som vilken bil som helst, om växellåda, kamkedja eller liknande då rasar (på en vanlig bil) så är det nog många som skrotar bilen. Nackdelen med hybrid är ju att den har både en eldrivlina OCH en ICE drivlina som båda kan gå sönder, så det känns som man dubblar sannolikheten för fel.13th Marine skrev:
Kanske kommer det även finnas beg.delar att tillgå vid det laget. Just batteriernas livslängd som många var rädda för verkar ju inte vara det som kommer "döda" hybrid och elbilar, de verkar ju oftast inte tvärdö utan bara få sämre räckvidd, det kan man kanske leva med på en gammal bil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 688 inlägg
Inser att du nog snarare tänkte på bilar som låg på 15000mil+J JohanLun skrev:Jo, när bilen är 8 år så kanske värdet är såpas lågt så man kan se det som vilken bil som helst, om växellåda, kamkedja eller liknande då rasar (på en vanlig bil) så är det nog många som skrotar bilen. Nackdelen med hybrid är ju att den har både en eldrivlina OCH en ICE drivlina som båda kan gå sönder, så det känns som man dubblar sannolikheten för fel.
Kanske kommer det även finnas beg.delar att tillgå vid det laget. Just batteriernas livslängd som många var rädda för verkar ju inte vara det som kommer "döda" hybrid och elbilar, de verkar ju oftast inte tvärdö utan bara få sämre räckvidd, det kan man kanske leva med på en gammal bil.
Jag förstår vad du menar, jag hade själv dragit mig för att köpa en sån bil, men då är jag också tryggshetsnarkoman (Därför jag trodde att en nästan ny VW hos en VW-återförsäljare skulle vara ett tryggt köp).
Ska bli väldigt spännande att se, hur kommer eldriften leva på sikt, hur dyrt är det att byta styrboxar?
Battericeller som dör behöver inte vara omöjliga att byta beroende på hur man byggt upp det (har sett klipp på hur tredje part börjar fixa Nissan Leaf).
Jag tror sponant att ellinan är ganska robust, den svaga länken är nog bensinmotorn och växellådan, eller all annan elektronik de tryckt in.
Jag köpte min 2018 års modell som gått 8800 mil för 210kkr. Kör helförsäkring nu första året men tänkte nog köra halvförsäkring nästa år om jag behåller den. Är inte imponerad av den som vinterbil. Min V70 från 04 känns som en bättre vinterbil. Men däremot är ju passaten bättre när det inte är vinter, vilket det ändå inte är en så jättestor del av året.
Jag kör en 2 till 3000 mil om året i tjänst så jag får en peng från jobbet för bilen. Så jag kommer sköta om den och lämna in den på service, men inte hos VW. Lämnar den hos min vanliga servicegubbe som jag litar på och som är bra att ha att göra med.
Min nästa bil blir nog en helt elektrifierad bil. Kanske en Tesla för dem verkar ju ha klart bäst mjukvara. VWs mjukvara är ju verkligen inte top notch ..
Men jag har inte kört en Tesla själv så jag kanske hade blivit besviken på den också.
Det som stör mig mest egentligen med passaten är väl att jag tycker det känns lite plastigt. Laddluckan fram är jag orolig för hela tiden. Och tycker det är lite mkt plast i interiören som är lite lite för klen för min smak. Godset i många detaljer hade gärna fått vara några procent tjockare så det känns lite mer rejält... Små grejer egentligen. Men ni förstår nog.
Jag kör en 2 till 3000 mil om året i tjänst så jag får en peng från jobbet för bilen. Så jag kommer sköta om den och lämna in den på service, men inte hos VW. Lämnar den hos min vanliga servicegubbe som jag litar på och som är bra att ha att göra med.
Min nästa bil blir nog en helt elektrifierad bil. Kanske en Tesla för dem verkar ju ha klart bäst mjukvara. VWs mjukvara är ju verkligen inte top notch ..
Men jag har inte kört en Tesla själv så jag kanske hade blivit besviken på den också.
Det som stör mig mest egentligen med passaten är väl att jag tycker det känns lite plastigt. Laddluckan fram är jag orolig för hela tiden. Och tycker det är lite mkt plast i interiören som är lite lite för klen för min smak. Godset i många detaljer hade gärna fått vara några procent tjockare så det känns lite mer rejält... Små grejer egentligen. Men ni förstår nog.
Hm, planar kurvan ut så snabbt. 210 efter 2 år och 4.000 mil per år, nypris ligger väl lite norr om 500? Verkar lite optimistiskt att den bara ska gå ned 30k på tredje året, när den de två åren innan gått ned 300...Peter2400 skrev:
Själv skulle jag tycka det var rimligt att en bil som nått 15.000mil och är utanför alla garantier låg nånstans kring 100.000. En tre-fyra år gammal med 15.000+ kanske får kosta något mer, men är den nästan 8 år och gått en bit över 15.000 så känns det som det KOMMER komma en större reparation som kan landa på 50-100.000, plus garanterat ett antal mindre på 5-15.000. Så jag skulle aldrig köpa en bil utan garantier som inte hade en "rabattpremie" på minst 75.000 mot motsvarande bil som kan gå 2-3 år / 5.000 mil till innan maskinskada löper ut. Det skulle då innebära att bilen i exemplet ovan när den gått ett år och 5.000 mil till skulle vara värd ca 100.000.... för mig. Men jag inser att många inte tänker som mig...
J JohanLun skrev:Hm, planar kurvan ut så snabbt. 210 efter 2 år och 4.000 mil per år, nypris ligger väl lite norr om 500? Verkar lite optimistiskt att den bara ska gå ned 30k på tredje året, när den de två åren innan gått ned 300...
Själv skulle jag tycka det var rimligt att en bil som nått 15.000mil och är utanför alla garantier låg nånstans kring 100.000. En tre-fyra år gammal med 15.000+ kanske får kosta något mer, men är den nästan 8 år och gått en bit över 15.000 så känns det som det KOMMER komma en större reparation som kan landa på 50-100.000, plus garanterat ett antal mindre på 5-15.000. Så jag skulle aldrig köpa en bil utan garantier som inte hade en "rabattpremie" på minst 75.000 mot motsvarande bil som kan gå 2-3 år / 5.000 mil till innan maskinskada löper ut. Det skulle då innebära att bilen i exemplet ovan när den gått ett år och 5.000 mil till skulle vara värd ca 100.000.... för mig. Men jag inser att många inte tänker som mig...
Vad du och andra tycker en bil borde kosta påverkar nog inte priserna så mycketJ JohanLun skrev:Hm, planar kurvan ut så snabbt. 210 efter 2 år och 4.000 mil per år, nypris ligger väl lite norr om 500? Verkar lite optimistiskt att den bara ska gå ned 30k på tredje året, när den de två åren innan gått ned 300...
Själv skulle jag tycka det var rimligt att en bil som nått 15.000mil och är utanför alla garantier låg nånstans kring 100.000. En tre-fyra år gammal med 15.000+ kanske får kosta något mer, men är den nästan 8 år och gått en bit över 15.000 så känns det som det KOMMER komma en större reparation som kan landa på 50-100.000, plus garanterat ett antal mindre på 5-15.000. Så jag skulle aldrig köpa en bil utan garantier som inte hade en "rabattpremie" på minst 75.000 mot motsvarande bil som kan gå 2-3 år / 5.000 mil till innan maskinskada löper ut. Det skulle då innebära att bilen i exemplet ovan när den gått ett år och 5.000 mil till skulle vara värd ca 100.000.... för mig. Men jag inser att många inte tänker som mig...
Jo visst... Men verkar lite orimligt att den faller så kraftigt första två åren för att sen inte falla nästan nåt alls?Peter2400 skrev:
Men jag håller med om att min analys inte verkar vara så priserna slår. Jag fattar inte hur man vågar köpa en bil för 200.000 som inte täcks av vare sig garanti eller maskinskada... Det är ju ungefär som att bara ha halvförsäkring på en så dyr bil...
