774 654 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Var tvungen att googla, mekatronik är alltså den robotiserade växlingen och ska vara samma som på VW s torrlamelllådor, 1.4or. den styr två växelförare och en kopplingsauktuator. Då känns det mindre dramatiskt, men ändå är det en komplex och dyr komponent.andr.ljung skrev:
Det är mekatronikenheten som ska bytas, inte växellådan nej. Felet består i ett lätt skakande i vissa situationer, långt från något man märker av vid daglig körning. Inga felmeddelanden eller ”hybridfel” mao. Som sagt många hade nog låtit detta passera obemärkt, men det kanske hade blivit värre med tiden. Första gången jag påpekade detta var vid förra servicen. Man hade t o m bilen en extra dag för en kontroll, men lyckades inte återskapa felet. Så misstänker ni något liknande med era bilar, stå på er!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Precis, bra sammanfattning! Det finns dock fall då man behövt byta både mekatronik & växellåda för att få bukt med problemet. Hoppas jag slipper det!J JohanLun skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Idag meddelade bilen att jag hade 50 av 50km i batteriet vid start (8grader, Eco-läge samt avstängd klimatanläggning).
Så på 7500mil, varav mästan 5000 i vår ägo och ca 3/5 på el så har vi försumbar batteridegradering (under förutsättning att bilen faktiskt räknar elektroner och inte bara batterispänning)
Så på 7500mil, varav mästan 5000 i vår ägo och ca 3/5 på el så har vi försumbar batteridegradering (under förutsättning att bilen faktiskt räknar elektroner och inte bara batterispänning)
Hur långt kom du?13th Marine skrev:
Idag meddelade bilen att jag hade 50 av 50km i batteriet vid start (8grader, Eco-läge samt avstängd klimatanläggning).
Så på 7500mil, varav mästan 5000 i vår ägo och ca 3/5 på el så har vi försumbar batteridegradering (under förutsättning att bilen faktiskt räknar elektroner och inte bara batterispänning)
Min bil har också tinat upp nu. Från att bara ha 22 km under de kallaste veckorna så är jag nu på typ 40 km. Beror ju lite på hur mkt fläkt man använder osv. Här är det fortfarande och touchar vi nollan på natten så det blir lite fuktigt och isigt när man ska iväg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Jag kom till jobb 30km bort, slog på klimatanläggningen efter 15-20km, 4-5grader ute, mest 70/80väg med partier på 40 och 90.T tobbbias skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Idag när vi åkte iväg på en utflykt rapporterade bilen räckvidd 32 km vid start.
Vi kom precis tillbaka när mätaren stått på noll de sista 800 meterna, dvs totalt utkört, men bensinen behövde inte användas.
Jag hade kollat vägmätaren innan start och när vi kom hem och kan rapportera att vi fick ut 45 km körning idag.
Dvs bilen räknade 40% fel!
Den använder en algoritm som kollar hur långt man kört den senaste tiden och hur mycket batteri det drar. Under vintern har vi mest kört korta sträckor till affären och liknande och det vet man ju att sånt drar upp förbrukningen per km. Så därför tror jag "guess-o-metern" räknar så fel när man plötsligt gör en långkörning.
Vi kom precis tillbaka när mätaren stått på noll de sista 800 meterna, dvs totalt utkört, men bensinen behövde inte användas.
Jag hade kollat vägmätaren innan start och när vi kom hem och kan rapportera att vi fick ut 45 km körning idag.
Dvs bilen räknade 40% fel!
Den använder en algoritm som kollar hur långt man kört den senaste tiden och hur mycket batteri det drar. Under vintern har vi mest kört korta sträckor till affären och liknande och det vet man ju att sånt drar upp förbrukningen per km. Så därför tror jag "guess-o-metern" räknar så fel när man plötsligt gör en långkörning.
Jag äls

Ja, man får ta den med en nya salt. Min långtidsförbrukning över 10kmil är 4,7L bensin/mil iaf. Det är jag nöjd medB Bo Berglund skrev:Idag när vi åkte iväg på en utflykt rapporterade bilen räckvidd 32 km vid start.
Vi kom precis tillbaka när mätaren stått på noll de sista 800 meterna, dvs totalt utkört, men bensinen behövde inte användas.
Jag hade kollat vägmätaren innan start och när vi kom hem och kan rapportera att vi fick ut 45 km körning idag.
Dvs bilen räknade 40% fel!
Den använder en algoritm som kollar hur långt man kört den senaste tiden och hur mycket batteri det drar. Under vintern har vi mest kört korta sträckor till affären och liknande och det vet man ju att sånt drar upp förbrukningen per km. Så därför tror jag "guess-o-metern" räknar så fel när man plötsligt gör en långkörning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Min bil är en obotlig optimist, den verkar ha en hårdkodad algoritm till hur längden beräknas, verkar mest vara utifrån vad som är igång.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Efter gårdagens utflykt med körning 18+26 km på el så har bilen räknat om vad ett fullt batteri räcker till.
Numera anses jag komma 53 km med mitt fullt laddade batteri (alltså 9 km längre än det räckte till igår)...
Undrar hur programmerarna kom fram till detta?
Numera anses jag komma 53 km med mitt fullt laddade batteri (alltså 9 km längre än det räckte till igår)...
Undrar hur programmerarna kom fram till detta?
Köpt mig en GTE 2018, tycker den är kanon och fungerar bra för våran familj. Men en sak jag inte får att fungera som jag tror den borde är det här med ivägkörningstid. Ställer in det i appen och synkar till bilen, Men på morgonen är inte bilen fulladdad. Inga problem att ladda bilen som vanligt till fullt.
Men just när jag kör med ivägkörningstid så funkar det inte. Måste bilen vara fulladdad innan jag sätter en tid? Som det är nu så börjar den ladda och kör upp till det jag satt som mini nivå. Sen slutar den att ladda för som jag antar börja ladda sen och värma upp och vara fulladdad till den tid jag satt.
Eller tänker jag fel?
Men just när jag kör med ivägkörningstid så funkar det inte. Måste bilen vara fulladdad innan jag sätter en tid? Som det är nu så börjar den ladda och kör upp till det jag satt som mini nivå. Sen slutar den att ladda för som jag antar börja ladda sen och värma upp och vara fulladdad till den tid jag satt.
Eller tänker jag fel?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
