Stefan N Stefan N skrev:
Den ska ladda men det kan fattas nån km om den inte hinner ladda för man har snålt ställd laddning.
ok, men testar att sätta den på 80 % och se om den laddar upp 20 % sen innan man ska åka. Har ju ingen laddstolpe hemma än så kör via vanligt uttag, det kanske gör sin del också.
 
Sätt på 100.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Om du ställer den på 100% då i laddningsnivå?
Man kan inte ställa in 100% numera, max är 50%.
Om man vill att bilen skall laddas genast så måste man avaktivera ivägkörningstiderna helt.
Då kör den genast upp till 100%.
Om man har ivägkörningstid så laddar den bara till 50% om man inte trycker på den lilla knappen intill kabelkontakten förstås.
 
D dthompa skrev:
ok, men testar att sätta den på 80 % och se om den laddar upp 20 % sen innan man ska åka.
Vilken modell har du? Min är från maj 2020 och där kan man inte ställa högre nivå än 50%
 
Han har ju en 2018, den kan man ställa till 100.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
Funderar på att skaffa laddbox till bilen. Någon som använder Easee laddbox 22 Kw ? https://www.evify.se/produkter/easee-laddbox/ Tänkte jag tar en 22 kw så man framtids säkrar lite om nästa bil är ren elbil.

Eller någon som har något bra tips på annan box?
 
D dthompa skrev:
Funderar på att skaffa laddbox till bilen. Någon som använder Easee laddbox 22 Kw ? [länk] Tänkte jag tar en 22 kw så man framtids säkrar lite om nästa bil är ren elbil.

Eller någon som har något bra tips på annan box?
Vi har installerat en Easee-box.
Generellt sett är den bra. Men det är en del störande saker som dom inte har utvecklat ännu.
Exempelvis schemaläggning - går bara att ha ett aktivt schema. I vårt fall där vi har skillnad i rörliga elnätskostnaden mellan veckodagar och kväll/helg så behöver vi ta bort schemat manuellt efter kl22 varje fredag och sen skapa ett nytt schema för kommande vecka på söndag.
En annan del är statistiken som inte går att få per dag eller timme utan bara per månad.

Men den laddar i alla fall
 
Kör Halo Wallbox och den har all möjlig statstik men jag är aldrig inne och tittar på den, bryr mig bara om att ha det laddat.
 
D dthompa skrev:
Funderar på att skaffa laddbox till bilen. Någon som använder Easee laddbox 22 Kw ? [länk]
Installerade en Easee för 6 månader sedan och är generellt mycket nöjd med den. Liten och smidig, snabb installation. Lätt att utöka med ytterligare upp till totalt tre boxar i samma grupp. Har behövt support två gånger, bägge gångerna mycket snabb support från norska tillverkaren.
Installerade också deras lastbalanserare i förra veckan (Equalizer), och den fungerar också bra. Den har även funktionen att dynamiskt välja den fas som för tillfället är minst belastad. När jag letade laddbox för ett halvår sedan så förstod jag det som att sådan växling mellan faser inte är möjlig, men nu är jag positivt överraskad :).
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
H HakanThn skrev:
Installerade en Easee för 6 månader sedan och är generellt mycket nöjd med den. Liten och smidig, snabb installation. Lätt att utöka med ytterligare upp till totalt tre boxar i samma grupp. Har behövt support två gånger, bägge gångerna mycket snabb support från norska tillverkaren.
Installerade också deras lastbalanserare i förra veckan (Equalizer), och den fungerar också bra. Den har även funktionen att dynamiskt välja den fas som för tillfället är minst belastad. När jag letade laddbox för ett halvår sedan så förstod jag det som att sådan växling mellan faser inte är möjlig, men nu är jag positivt överraskad :).
Dedär sista skulle jag gärna vilja ha mer info om, utifrån min förståelse om laddstandarden så kanske man skulle kunna göra det med en enfas-bil, men har verkligen easee stöd för det? :thinking:
 
En fråga om räckvidd och huruvida ni tycker detta verkar vara rimligt.

Har en GTE 2017 som gått 6800 mil ungefär.

På full laddning så rapporterade min bil idag när jag skulle iväg 42 km räckvidd. Det var ca 1 grad ute. Inge förvärmning och jag körde med AC på.
Jag kom 25.5 km innan den drog igång förbränningsmotorn.
Förvisso så körde jag på väldigt kurviga och ganska kuperade vägar.

Vad tror ni, rimlig körsträcka? Finns det något man kan göra för att få en tydlig bild av hur batteriet mår?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Låter som min bil på en höft.

-2 ute, stod i garage med 6-8grader.
Slog av värmen en del av sträckan för att komma hela vägen till jobb (31km) vilket jag gjorde.
Blandat 40/70/80-väg mest.
 
  • Gilla
Majaaa och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dedär sista skulle jag gärna vilja ha mer info om, utifrån min förståelse om laddstandarden så kanske man skulle kunna göra det med en enfas-bil, men har verkligen easee stöd för det? :thinking:
Jag vet inte alls hur den hanterar en trefas bil, men med min GTE funkar det klockrent. När man installerat Equalizer ser man enkelt i appen både hur mycket Easee laddar per fas och husets totala förbrukning per fas.
Vid installation av Easee valde jag minst lastad fas som nr 1 in till Easee, har bara 25A huvudsäkring. Men om eloatron går upp i högeffekt, ugnen är på diskmaskinen är igång så blir det trångt....
Testade efter installation av Equalizern och kom lätt upp i över 40A, så har haft tur att säkringen hållit i ett halvår nu .
Test med Equalizer på:
1. Ugn på högeffekt => Equalizer valde en mindre lastad fas vid start av laddning.
2. Slog på panna och sedan ugn när laddning var igång => Equalizer stryper först laddningen och efter några minuter bytte den till annan fas och gick upp i 16A igen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Boom, idag var det 6,5 grader varmt ute och när jag startade bilen så hade jag 46 km på batteriet. Högsta siffran än så länge. Min bil är 2018 och gått 9100 mil.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
En annan fördel när värmen kommer är att man kan sätta på sommardäcken.:cool:
Jag behöver inte ha min bil så jag kan ställa den om det kommer lite mer snö.
Blå kombibil parkerad på en grusväg med bostadshus och nakna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Majaaa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.