774 564 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jag gjorde ett test och det visar sig att denna sekretess-sida är både ett ställe där man kan anpassa inställningarna i de 4 klasserna OCH ange vilken inställning som skall gälla!B Bo Berglund skrev:Vad jag undrar är var någonstans aktiverar man inställningen som man vill ha?
Det måste ju finnas något ställe där man kan välja mellan dessa fyra kandidater och sen trycka "Utför" eller liknande, eller hur?
Men var är det?
Eller menar du att det är den knapp som senast trycktes in på denna sida som gäller ifall man lämnar sidan (vilket inte går med "tillbaka"-knappen uppe till höger utan bara med MENY-knappen i infotainment-panelen...)?
Dvs om man trycker på den knapp som finns uppe till höger och sedan trycker på stora MENY-knappen för att lämna sidan så aktiveras inställningen till "Dela min position"!
Otroligt märkligt system.
Men nu får jag åter data till WeConnect, tyvärr verkar inte mellanliggande data sedan 21/1 ha sparats i bilens system så det blir ett glapp där.
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av vår GTE som vi haft sedan i somras.
+ Fin komfort och kvalitetskänsla i kupén
+ Den har alla funktioner en barnfamilj kan tänkas behöva
+ Inga problem med långa körningar
+ Laddning funkar perfekt för oss som kör många korta sträckor (skola, pendel-P, affären mm)
- Man behöver vänta några sekunder efter man tryckt på startknappen för att vara säker på att motorn gick igång innan man lägger i D/B. Eftersom bilen är helt tyst får man helt enkelt hoppas den gått igång, men ibland är man för snabb och då får man snällt dra upp till P och trycka på startknappen ett par gånger till. Vi som har sommarställe med bilfärja har några gånger orsakat viss frustration i bilkön och på färjan när vi inte kört på/av i tid (i-landsproblem förvisso).
- Startskärmen visar en mindre roman till meddelande varje gång man startar. Och nej, det går inte att trycka bort med någon rattknapp utan man får ta av sig handskarna och pricka ok-knappen (ofta i farten).
- Parningen mellan mobil och vw-systemet funkar... nästan alltid. Min erfarenhet, generellt, är att om man använder sladd så funkar det alltid. Om man använder wifi eller bt så funkar det nästan alltid. Här är det lite random. Kan leda till en del frustration. De behöver helt enkelt fila en del på "it systemet", men det kan ju fixas i kommande uppdateringar.
- Det absolut sämsta med bilen, som vi upplever det, är att plastdetaljerna kring laddlucka och bensinlucka inte är anpassade efter det kalla klimatet. En morgon tidigare i vinter upptäcker vi att plastpiggen som låser laddkontakten inte åker upp när vi låser upp bilen. Den har frusit fast. Med min speedheater och lite tålamod och med work-around-instruktioner kunde jag få upp luckan, motorhuven och inspektionsluckan och skjuta upp piggen manuellt. Men det är ju inget man gör varje morgon direkt. Detta innebär i praktiken att man inte kan ladda bilen på vinterhalvåret. Och vi som ville göra en grön gärning. Miljön blev snuvade på den insatsen. Även tanklocket är svårt att få upp när det är minusgrader ute, men man behöver iaf ingen speedheater.
Jag har svårt att förstå hur man kan missa en sån här detalj på den nordiska marknaden. Sätt 5 tyska ingenjörer på det så löser dom ju problemet.
Simon
+ Fin komfort och kvalitetskänsla i kupén
+ Den har alla funktioner en barnfamilj kan tänkas behöva
+ Inga problem med långa körningar
+ Laddning funkar perfekt för oss som kör många korta sträckor (skola, pendel-P, affären mm)
- Man behöver vänta några sekunder efter man tryckt på startknappen för att vara säker på att motorn gick igång innan man lägger i D/B. Eftersom bilen är helt tyst får man helt enkelt hoppas den gått igång, men ibland är man för snabb och då får man snällt dra upp till P och trycka på startknappen ett par gånger till. Vi som har sommarställe med bilfärja har några gånger orsakat viss frustration i bilkön och på färjan när vi inte kört på/av i tid (i-landsproblem förvisso).
- Startskärmen visar en mindre roman till meddelande varje gång man startar. Och nej, det går inte att trycka bort med någon rattknapp utan man får ta av sig handskarna och pricka ok-knappen (ofta i farten).
- Parningen mellan mobil och vw-systemet funkar... nästan alltid. Min erfarenhet, generellt, är att om man använder sladd så funkar det alltid. Om man använder wifi eller bt så funkar det nästan alltid. Här är det lite random. Kan leda till en del frustration. De behöver helt enkelt fila en del på "it systemet", men det kan ju fixas i kommande uppdateringar.
- Det absolut sämsta med bilen, som vi upplever det, är att plastdetaljerna kring laddlucka och bensinlucka inte är anpassade efter det kalla klimatet. En morgon tidigare i vinter upptäcker vi att plastpiggen som låser laddkontakten inte åker upp när vi låser upp bilen. Den har frusit fast. Med min speedheater och lite tålamod och med work-around-instruktioner kunde jag få upp luckan, motorhuven och inspektionsluckan och skjuta upp piggen manuellt. Men det är ju inget man gör varje morgon direkt. Detta innebär i praktiken att man inte kan ladda bilen på vinterhalvåret. Och vi som ville göra en grön gärning. Miljön blev snuvade på den insatsen. Även tanklocket är svårt att få upp när det är minusgrader ute, men man behöver iaf ingen speedheater.
Jag har svårt att förstå hur man kan missa en sån här detalj på den nordiska marknaden. Sätt 5 tyska ingenjörer på det så löser dom ju problemet.
Simon
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Vi har fått mailet, jag har bara varit för lat för att fixaS StevieGee skrev:För några veckor sedan fick jag ett mail från VW angående att de skulle göra en stor uppdatering. Har du inte också fått det? Alla jag känner med en GTE av den senare modellen har fått det mailet.
Efter den uppdateringen så blev min inställning ändrad från "dela min plats" (bilden med stigen) till "privat" (gubben med hatt).
Där har du nog orsaken till varför ändringen skett.
Vill du att allt ska funka igen som vanligt i appen så ändrar du enkelt tillbaka till "dela min plats" genom att trycka på den ikonen som är inringad med blått i inlägg #1772 .
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Detta kanske skiljer mellan modellerna. Men på min golf från 2018 finns det en något odefinierad mätare som visar hur mycket kraft som levereras till hjulen. Den står initialt på off för att sedan ställa sig rakt upp. När mätarnålen står rakt upp får man lägga i växeln. Det tar störande lång tid och det är inte alltid lika lång tid. Men givet att en mätare med liknande funktion finns även i din bil borde även du kunna få återkopplingen när det går att lägga i växeln.S SimonZ skrev:- Man behöver vänta några sekunder efter man tryckt på startknappen för att vara säker på att motorn gick igång innan man lägger i D/B. Eftersom bilen är helt tyst får man helt enkelt hoppas den gått igång, men ibland är man för snabb och då får man snällt dra upp till P och trycka på startknappen ett par gånger till. Vi som har sommarställe med bilfärja har några gånger orsakat viss frustration i bilkön och på färjan när vi inte kört på/av i tid (i-landsproblem förvisso).
Tror det kom den någon dag innan uppdateringen. Har tyvärr slängt det, men maila supporten på Vw så kan de säkert hjälpa. Jag fick till mitt nu på em bara genom att byta sekretessnivå, så kanske nåt i din uppdatering som spökar.B Bo Berglund skrev:
Det var inget viktigt, med kan försöka posta det nedan. Det enda som stod av värde var att det kommer ändras till privat läge och om man önskar något annat får man ställa in det efter uppdateringen.
I min förra GTE kunde man välja laddnivå mätt i ampere. I den jag har nu, införskaffad våren 2020, kan man välja mellan ”maximal” och ”reducerad”. Ampere-måtten var mer lättförståeliga, kan någon förklara/konkretisera vilken laddtid jag får på ”reducerad”?
Jag frågar då jag fått skäl att gå ned från maximal till reducerad, se: https://www.byggahus.se/forum/threads/huvudsaekring-gar-ofta.405025/page-3#post-4063505
Däri finns uppgifter om laddbox och hemmets elanläggning.
Jag frågar då jag fått skäl att gå ned från maximal till reducerad, se: https://www.byggahus.se/forum/threads/huvudsaekring-gar-ofta.405025/page-3#post-4063505
Däri finns uppgifter om laddbox och hemmets elanläggning.
Fått förklarat att reducerad innebär 50% av det som skickas in. Är det 16A in innebär det 8A. är det 10A in är reducerat 5A osv.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Vilken instrumentpanel menar du?S StevieGee skrev:
Det finns ju dels instrumenten rakt fram bakom ratten och dels infotainment-panelen...
Och bakom ratten ser det olika ut beroende på tillval när man köpte bilen.
Så här såg min "rattpanel" ut när jag kollade nyss med laddsladden inkopplad och fulladdat batteri:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det så att medan laddning pågår så visas något mer där?
Jag har samma instrumentpanel som dig.
Några sekunder efter att du kopplat in laddsladden kommer det upp en text med laddtid eller nåt liknande i det inringade området (om den börjar ladda, det syns inte om den är full-laddad). Har för mig att det bara visas några minuter.
Några sekunder efter att du kopplat in laddsladden kommer det upp en text med laddtid eller nåt liknande i det inringade området (om den börjar ladda, det syns inte om den är full-laddad). Har för mig att det bara visas några minuter.
Och när vi ändå pratar om start/komma iväg snabbt/lägga i växel.
Man måste vänta på att den vänstra visaren går upp och pekar på 0. Står den på off som i bilden nedan visar så är bara tändningen igång. Då kan man inte köra iväg med någon bil, vare sig det är en GTE eller någon annan.
För att bilen ska starta direkt måste man tryck in bromsen och trycka på start. Då startar bilen direkt och visaren går upp på 0.
Är man för snabb med att lägga i växeln eller inte tryckt in bromsen när man startar så kommer inte bilen starta och man får börja om. Dvs stänga av med start/stopp, lägga i P, hålla nere bromsen och trycka på start.
Man måste vänta på att den vänstra visaren går upp och pekar på 0. Står den på off som i bilden nedan visar så är bara tändningen igång. Då kan man inte köra iväg med någon bil, vare sig det är en GTE eller någon annan.
För att bilen ska starta direkt måste man tryck in bromsen och trycka på start. Då startar bilen direkt och visaren går upp på 0.
Är man för snabb med att lägga i växeln eller inte tryckt in bromsen när man startar så kommer inte bilen starta och man får börja om. Dvs stänga av med start/stopp, lägga i P, hålla nere bromsen och trycka på start.





