B Bo Berglund skrev:
Jag kollar med att gå in i WeConnect-appen på mobilen och klicka på tex "Driving data".
Då kommer det upp en sida med en bensinpump-symbol och texten:
"This on-line service is deactivated in your vehicle.
Please activate this service in your infotainment system settings.
Samma meddelande för de flesta alternativen man kan välja.

Så det jag ville veta var HUR man går till väga i infotainment för att fixa detta.
Är jag över huvud taget på rätt plats i menysystemet för att göra detta?

Användarmanualen som följde med bilen är ingen hjälp här alls...
:mad::devilish::cry:
Jag tror inte den gamla datan är sparad pga sekretessläget. All ny data bör sparas och visas framåt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Gick att stänga av, helt eller delvis.
[bild] [bild]
Ja, ODB11 pratar ju longtalk så :D
 
K kent_n skrev:
Jag tror inte den gamla datan är sparad pga sekretessläget. All ny data bör sparas och visas framåt.
Nej, det tror jag inte för det visas ingenting alls om min bils status i appen numera. Förr kunde jag se hur läget för laddning/lås etc var. Nu syns inget alls.

Så jag får försöka hitta nån VW support att tala med i morgon eller på måndag...
 
Redigerat:
Fairlane
K kent_n skrev:
1. Instruktionsbok - hur får man tag i en sådan förutom att man tydligen kan köpa!!?? via VW. Hittar ingen på VWs hemsida eller när jag loggar in på min VW. (Inte heller i Appen)
Tyvärr har jag inget svar på frågan.
Jag förstår att 9 av 10 inte läser instruktionsboken, så ur den aspekten kan det ju vara vettigt att inte skicka med någon, men jag kan tycka att VW borde skicka med en gratis om man vill ha.
 
B Bo Berglund skrev:
Nej, det tror jag inte för det visas ingenting alls om min bils status i appen numera. Förr kunde jag se hur läget för laddning/lås etc var. Nu syns inget alls.

Så jag får försöka hitta nån VW support att tala med i morgon eller på måndag...
Nu har jag gått igenom alla inställningar i den här sekretess-dialogen.
Bifogar en utskrift av det jag hittat för de 4 klasserna av inställningar.
Det man kan se att "Maximal sekretess" är satt på "Avaktiverad" rakt igenom och då är ju frågan om det betyder att resp inställning då är blockerad eller att det betyder att max sekretess för den är avaktiverad, dvs att den inte är blockerad?
Är det någon som vet?
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag gått igenom alla inställningar i den här sekretess-dialogen.
Bifogar en utskrift av det jag hittat för de 4 klasserna av inställningar.
Det man kan se att "Maximal sekretess" är satt på "Avaktiverad" rakt igenom och då är ju frågan om det betyder att resp inställning då är blockerad eller att det betyder att max sekretess för den är avaktiverad, dvs att den inte är blockerad?
Är det någon som vet?
Hej Bo, jag killgissar att du ska förstå det där schemat som att du ska ställa den på visa min position! Om du har på "maximal sekretess" så är det som att du har på "flight mode" på din mobil. Den stänger ned massa uppkopplingar. Och just nu kanske du har råkat få på flight mode på din bil. Så ta bort det.

Min andra tanke angående We connect appen är att du inte har betalat för tjänsterna på deras hemsida och att det är därför som du inte ser något i appen.
Jag struntade i att betala i början på denna månad och det medförde att min app inte visar någon info alls om bilen längre...

Men som sagt , jag killgissar här nu.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr har jag inget svar på frågan.
Jag förstår att 9 av 10 inte läser instruktionsboken, så ur den aspekten kan det ju vara vettigt att inte skicka med någon, men jag kan tycka att VW borde skicka med en gratis om man vill ha.
Hittade boken

Jag hade själv tagit ur den ur handskfacket och lagt den i bagaget med lite andra grejer.
 
  • Älska
Fairlane
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Hej Bo, jag killgissar att du ska förstå det där schemat som att du ska ställa den på visa min position! Om du har på "maximal sekretess" så är det som att du har på "flight mode" på din mobil. Den stänger ned massa uppkopplingar. Och just nu kanske du har råkat få på flight mode på din bil. Så ta bort det.
Jag har redan fattat att det är nåt som ställts fel i min bil (se nedan). Problemet är hur man "tar bort det"....
Min andra tanke angående We connect appen är att du inte har betalat för tjänsterna på deras hemsida och att det är därför som du inte ser något i appen.
Jag struntade i att betala i början på denna månad och det medförde att min app inte visar någon info alls om bilen längre...
Jag har haft bilen sedan 25/5 2020 och VW har inte sagt något om betalning för WeConnect (ännu). Jag antar att det ingår i några år iaf.

När jag öppnar WeConnect-sidan så visas detta meddelande överst:
Skärmbild av Volkswagen WeConnect-meddelande om inaktiverade mobila onlinetjänster med en informationsikon och länk till "Mer information".
Klick på "Mer information" leder till den sida som har informationen om hur man aktiverar avaktiverade tjänster (se nedan)...

Jag har forskat vidare och insett att den här uppsättningen av inställningar, som jag redovisat ovan, visar på HUR bilen agerar när den är inställd för olika sekretessnivåer.
Dvs det jag studerat är de 4 olika möjliga sekretessnivåerna som är:
- Maximal sekretess (allt avaktiverat)
- Ingen position
- Använd min position
- Dela min position
(väldigt egendomliga namn f.ö. ...)

Det som verkar ha hänt på min bil är att den ställts in för "Maximal sekretess" utan att jag vet hur detta gått till. :mad:
Så då gick jag i WeConnect (via webbläsare på min PC) till "Mer information"-sidan där det bland annat fanns följande:
Instruktioner för att aktivera inaktiverade tjänster i en bils infotainmentsystem.
Det verkade ju bra så jag gick ut till bilen och kollade.
Det sprack redan i punkt 2 eftersom det inte finns någon funktionsknapp som heter "Setup"!!!
Provade med en del andra som kanske skulle kunna vara aktuella men ingenstans visades nästa steg!

Och på samma sida fanns det ett supportnummer man kan ringa för att få hjälp 24/7 så jag provade det och kom till en sån här knappmeny, vilken slutade med att jag kunde välja mellan Tyska och Engelska som språk och när jag valde Engelska så blev det "tack för samtalet och välkommen åter"!!!
:mad::devilish::mad::devilish::mad::devilish:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mange_64 och 2 till
  • Laddar…
Kan det vara att bilen kopplades bort HELT från We conncet? Dvs prova att lägga till bilen igen till ditt konto, eller om den finns kvar ta bort och sen lägg till den igen. I så fall borde du hamna i default setup läge igen och kunna välja hur du vill ha det.
 
Är det skillnad på Klimatreglering om bilen är inkopplad via ”reseladdaren” på 10A eller via laddbox på 16A?
 
K kent_n skrev:
Är det skillnad på Klimatreglering om bilen är inkopplad via ”reseladdaren” på 10A eller via laddbox på 16A?
Jag upplever att bilen blir fulladdat och varm i tid på 16A, men inte när det är lägre än typ 10 grader på 10A.
 
  • Gilla
kent_n
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Kan det vara att bilen kopplades bort HELT från We conncet? Dvs prova att lägga till bilen igen till ditt konto, eller om den finns kvar ta bort och sen lägg till den igen. I så fall borde du hamna i default setup läge igen och kunna välja hur du vill ha det.
Nej, bilen finns där och alla statiska data visas inklusive kördata fram till 21 januari...
 
Jag har samma dilemma som Bo på min -20, efter den stora uppdateringen som Wv skickade ut den 20'e så är det maximal sekretess, och appen säger att tjänsten är av-aktiverad... Har inte orkat försöka mig på att fixa inställningarna ännu, gillar inte att lägga tid på sånt strunt, men får nog ta tag i det snart, börjar sakna den fantastiska appen ....
 
B Bo Berglund skrev:
Nej, bilen finns där och alla statiska data visas inklusive kördata fram till 21 januari...
För några veckor sedan fick jag ett mail från VW angående att de skulle göra en stor uppdatering. Har du inte också fått det? Alla jag känner med en GTE av den senare modellen har fått det mailet.
Efter den uppdateringen så blev min inställning ändrad från "dela min plats" (bilden med stigen) till "privat" (gubben med hatt).
Där har du nog orsaken till varför ändringen skett.
Vill du att allt ska funka igen som vanligt i appen så ändrar du enkelt tillbaka till "dela min plats" genom att trycka på den ikonen som är inringad med blått i inlägg #1772 .
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Vill du att allt ska funka igen som vanligt i appen så ändrar du enkelt tillbaka till "dela min plats" genom att trycka på den ikonen som är inringad med blått i inlägg #1772 .
Det enda som händer när jag klickar på den ikonen är att listan över de inställningar som finns att modifiera ändras. Det finns ingen "aktivera" eller liknande funktion där över huvud taget. Jag har gått igenom hela den här sidan och kollat alla de olika inställningarna som finns när man har sekretess i resp läge.
Vad jag undrar är var någonstans aktiverar man inställningen som man vill ha?
Det måste ju finnas något ställe där man kan välja mellan dessa fyra kandidater och sen trycka "Utför" eller liknande, eller hur?
Men var är det?
Eller menar du att det är den knapp som senast trycktes in på denna sida som gäller ifall man lämnar sidan (vilket inte går med "tillbaka"-knappen uppe till höger utan bara med MENY-knappen i infotainment-panelen...)?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.