Byggahus.se
B Bo Berglund skrev:
Vilket skämt! Hur mycket kostar det per bil att anställa en programmerare som kan sin sak och fixa detta?
Haha, VW hade 10 000 ingenjörer som försökte få ordning på mjukvaran till nya ID3.
Ändå blev den rejält försenad.
Så det kanske är svårare än vad man tror:thinking:
 
M
Peter2400 Peter2400 skrev:
Haha, VW hade 10 000 ingenjörer som försökte få ordning på mjukvaran till nya ID3.
Ändå blev den rejält försenad.
Så det kanske är svårare än vad man tror:thinking:
Haha, ytterligare ett storföretag där beslutsfattarna aldrig läst The Mythical Man-Month av Brooks som är standardverket på området.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Haha, VW hade 10 000 ingenjörer som försökte få ordning på mjukvaran till nya ID3.
Ändå blev den rejält försenad.
Så det kanske är svårare än vad man tror:thinking:
Jag har varit med och utvecklat liknande telematiklösningar i fordon, det är dock snart 20 år sen, då var tekniken inte lika mogen. Det finns utmaningar, men tycker att de borde vara avklarade vid det här laget. Jag TROR VW historiskt köpt in mjukvara som de specar gränssnitten på. Troligen består bilen av ett par dussin olika styrenheter som pratar via olika CAN eller LIN bussar. Dessutom, som somnar när man stänger av tändningen. Har man inte byggt arkitekturen för att fungera för detta från början är det nog svårt att lägga till det efteråt, speciellt om mjukvaran skrivs av massor av helt olika företag. Det jag tycker är trist är att istället för att få en rock-solid lösning för det man VERKLIGEN behöver verkar man implementerat en massa nice-to-have prylar som bara funkar halvdant.

Jag hade nöjt mig med att kunna slå av och på värmen, slå av och på laddningen och få bilens GPS position och laddningsstatus.

Säkert är det lätt att skicka massor med annan data, men om den inte är pålitlig är den värdelös (tex om bilen är låst eller inte verkar ju vara något statiskt läge nån minut innan man bröt tändningen, mina dörrar är ofta öppna i appen fast bilen är låst).

Jag har föga förhoppning att detta ska bli bra på just min årsmodell, men jag är rätt övertygad om att VW kommer rulla ut en bättre mjukvara till kommande modeller, men jag tror som sagt att det inte bara är i en styrenhet man behöver ändra, kanske behöver dessutom hårdvara och strömförsörjningskoncept helt ändras för att få till att det funkar bra. Man kanske kan trösta sig med att flera andra tillverkare verkar ha liknande problem (även om jag hört att Volvo och Tesla har stabila appar).
 
Går det på något sätt att ställa in värmen i ratten? Alltså den har tre lägesinställningar. Men jag upplever att den på sin höjd blir ljummen på nivå 3.

Jämfört med min tidigare Volvo så var Volvon varmare i läge 1 jämfört med Passaten i Läge 3.

Finns det någon ytterligare justering?

Upplever ni att ratten någonsin blir varm?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
heisiandiishe
Offtopic, läs endast om du inte bara vill läsa om GTE!

Slår ett slag för Arteon mitt i elbildstråden. Bra bil men tråkig. Ville undvika Passat som jag tyckte hade lite mycket kupéljud. Blev en Arteon 240 hästar diesel. Går fantastiskt bra. Det enda skumma är att rattvärme inte kunde väljas till i den version jag ville ha. Kanske fanns det inte ens som tillval. Men garage och dieselvärmare gör att problemet blir litet

Inte det mest ekonomiska köpet, men har ingen laddningsmöjlighet i i garaget där vi bor. Föreningen diskuterar det men det kan nog ta ngt år till. Oavsett om ekonomin inte är den bästa i köpet så är det heller inte speciellt stor skillnad för mig som kör ca 1500 mil om året. Visst är man den som räknar kronor och ören och väljer snålt så är det klart att man kan tjäna 10 000kr om året i 3 år på att välja liten motor etc etc. Det har jag gjort flera ggr tidigare men i detta fall så är det fantastisk komfort, grymt lastutrymme (kört hem långa stora paket från Ikea) och i sammanhanget så blir extra pengarna på drivmedel, försäkring och service inte så mycket. En GTE kostar mycket pengar så att köpa en 1 år gammal Arteon (2017 modellen uttagen 2018, köpt av mig 2019 för 370Tkr) kan nog mäta sig ganska ok i totalkostnad mot en GTE. Men som sagt jag gillar inte GTE, kanske beroende på att jag även tröttnade på Volvo kombi vilket jag haft ett par varianter av tidigare och att mina barn snart är myndiga..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ok, men låt oss återgå till topic igen.

Jag tycker att mina vindrutetorkare är dåliga fram och tänkte byta dem själv. Vad är trixet för att få torkararmarna att "våga sig fram upp ovanför huven"?
 
heisiandiishe
Har för mig att man slår av tändningen och drar spaken nedåt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Jag besiktigade precis bilen och valde en ”extra” service där man bl a läser felkoder, och man fann följande:

U041300 Styrdon för hybridbatterikontroll, orimlig signal
U112300 CAN kommunikation; fel/defekt

Någon som har koll på vad det kan vara? Det är alltså inget som dykt upp när jag kört. VW ska få nollställa, men det hade vart bra och veta dess ursprung.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
kämpa!

[länk]
Haha, jag frågade ju mest för att inte ditt inlägg skulle döda vår fina tråd :)

Jag tycker även att bakrutetorkan låter som åskan när jag startar igång den. Är det något man borde smörja upp eller är jag kanske själv med detta problem?
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag besiktigade precis bilen och valde en ”extra” service där man bl a läser felkoder, och man fann följande:

U041300 Styrdon för hybridbatterikontroll, orimlig signal
U112300 CAN kommunikation; fel/defekt

Någon som har koll på vad det kan vara? Det är alltså inget som dykt upp när jag kört. VW ska få nollställa, men det hade vart bra och veta dess ursprung.
Googlade precis felkoderna och U041300 är tydligen relaterat till transmissionen och U112300 har med Lane Assist att göra. Frågan är varför de varnat?
 
  • Ledsen
tobbbias
  • Laddar…
Det ligger alltid massa felkoder och skräpar som inte betyder nåt. När jag scannar min bil får man alltid minst 10st utan att nåt är fel egentligen. Bara radera och gå vidare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det ligger alltid massa felkoder och skräpar som inte betyder nåt. När jag scannar min bil får man alltid minst 10st utan att nåt är fel egentligen. Bara radera och gå vidare.
Nja, jag har bara ett par veckors garanti kvar på bilen så något får de allt göra. Det är trots allt en FEL-kod, sen om det innebär att de bara nollställer dem är en sak...
 
Vad tror ni om detta då? Det händer att bilen rycker & hoppar i vissa lägen, främst vid backning och vid dragläge. Se video!



Man hör ganska tydligt när det rycker. Jag har läst något om detta innan, men frågan är var gränsen går för att det ska vara ett ”problem”. Jag ska låta VW ta en titt på det oavsett. Kan det vara kopplingen som
går in och ut just i dragläget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.