774 460 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Tycker man gjort det onödigt svårt att se status på systemet bara, små vaga linjer på var sida av en filtiv körbana så smått att de knappt syns. På volvo har du en tydlig grön ratt när systemet är aktivt t ex. Sen tycker jag att Lane assist är väldigt opålitligt när vägen delar sit i två, t ex vid en avfart eller en 2+1-väg. Man känner tydligt hur bilen ibland vill dra iväg trots att jag avser att köra rakt fram. Så gör inte Volvon vid samma ställen.13th Marine skrev:
Testade detta på min 2020 men funkade inte! Någon inställning som behövdes?B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Väldigt informativ tråd detta! Har nu haft en Passat GTE (2021) i två veckor och har endel frågetecken.
1. Instruktionsbok - hur får man tag i en sådan förutom att man tydligen kan köpa!!?? via VW. Hittar ingen på VWs hemsida eller när jag loggar in på min VW. (Inte heller i Appen)
2. Ivägkörningstid. Går det att ha en varm bil på något sätt? Har testat att aktivera den med och utan parkeringsvärmare men ingen gång har bilen varit lika varm som när jag aktiverar parkeringsvärmaren manuellt via fjärrkontrollen.
Har hittills endast använt ”reseladdaren” på maxeffekt (10A). Blir det skillnad om bilen är ansluten till laddstation med 16A?
3. Ivägkörningstid - bilen är färdigladdad drygt en timme innan aktuell ivägkörningstid.
4. Laddning via Laddstation: Laddar den på en fas 16A eller 16A fördelat på tre faser?
5. Om jag har en återkommande ivägkörningstid aktiv måndag-fredag. Hur laddar jag bilen fullt på Helgen?
Många frågor. Nöjer mig så. Just nu är jag inte helnöjd att jag valde Passat framför Volvo. Hoppas att det främst har med okunskap att göra
1. Instruktionsbok - hur får man tag i en sådan förutom att man tydligen kan köpa!!?? via VW. Hittar ingen på VWs hemsida eller när jag loggar in på min VW. (Inte heller i Appen)
2. Ivägkörningstid. Går det att ha en varm bil på något sätt? Har testat att aktivera den med och utan parkeringsvärmare men ingen gång har bilen varit lika varm som när jag aktiverar parkeringsvärmaren manuellt via fjärrkontrollen.
Har hittills endast använt ”reseladdaren” på maxeffekt (10A). Blir det skillnad om bilen är ansluten till laddstation med 16A?
3. Ivägkörningstid - bilen är färdigladdad drygt en timme innan aktuell ivägkörningstid.
4. Laddning via Laddstation: Laddar den på en fas 16A eller 16A fördelat på tre faser?
5. Om jag har en återkommande ivägkörningstid aktiv måndag-fredag. Hur laddar jag bilen fullt på Helgen?
Många frågor. Nöjer mig så. Just nu är jag inte helnöjd att jag valde Passat framför Volvo. Hoppas att det främst har med okunskap att göra
Min är 2018 års modell av Golf. Så det kan skilja på vissa punkter.K kent_n skrev:
2. När man ställer in förvärmning vid en ivägkörningstid är det med el kupén värms. Med fjärrkontrollen är det en bensinvärmare. Den senare har högre effekt och gör bilen varmare. Med 16 A tillgängligt blir det varmare än med 10A. Men inte lika varmt som med bensinvärmaren.
4. Passaten har bara enfasladdning.
Tack för svar.A Avemo skrev:Min är 2018 års modell av Golf. Så det kan skilja på vissa punkter.
2. När man ställer in förvärmning vid en ivägkörningstid är det med el kupén värms. Med fjärrkontrollen är det en bensinvärmare. Den senare har högre effekt och gör bilen varmare. Med 16 A tillgängligt blir det varmare än med 10A. Men inte lika varmt som med bensinvärmaren.
4. Passaten har bara enfasladdning.
Trodde att bensinvärmaren skulle bli aktiverad när man kryssar i den rutan som finns (bild 1). Jag märker dock ingen skillnad. Bifogad även bild hur bilen såg ut i morse exakt på ivägkörningstiden. -2 grader utomhus.
Ivägkörningstiden var kl09.40. Bilen var fulladdad ca kl08.30 och slutade därefter ladda.
Jag får inte till det riktigt med det här, i min arbetsgivares miljöpolicy står det att man inte får ladda bilar men däremot att värma bensinmotorer och kupe men när jag aktiverar i appen att jag bara vill klimatreglera så laddar det ändå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Det går verkligen inte att förstå hur detta fungerar med infotainment-displayen!B Bo Berglund skrev:
Tidigt idag åkte jag för att handla mat på äldretid hos ICA.
När jag åkte iväg stod displayen på "Välkommen Bosse" och vägrade att försvinna när jag tryckte på rattens OK-knapp. Så det fungerar alltså INTE!
Displayen visade detta ända tills jag var framme vid ICA.
När jag sen handlat klart och skulle köra hem igen så skippade displayen det där välkomstmeddelandet och visade radion direkt!
Så detta med välkomstmeddelandet verkar vara en slump-funktion för att irritera föraren, varför i hela världen programmerar man så?
Eller är tricket att man först slår på bilen och sedan av och så på igen, kanske? Får prova det nästa gång...
Vi verkar inte vara ensamma om att inte gilla denna uppställning med "Welcome Screen", nedan är ett svar från supporten. Skall alltså handla om att göra föraren uppmärksam på att data skickas från bilen. De som har fått bort det har tydligen tagit bort bilen online osv. ELLER om den snabbt lyckas koppla upp via BT. @Bo Berglund - kanske var det som hände förut när du samtidigt tryckte på OK?
Jag har inte heller fått OK knappen att funka med detta. Vill jag inte trycka under färd så är det till att sitta och vänta tills den kommer upp, vilket är aningen frustrerande.
Thank you for your inquiry concerning the Car-Net/We Connect welcome message in the infotainment system of your Volkswagen.
This message is displayed because it is necessary that we inform the driver of a vehicle that the Car-Net/We Connect services are active in a vehicle. When the Car-Net/We Connect services are active, data is transmitted which can be accessible to registered primary and secondary users.
Since generally vehicles cannot detect who the person behind the steering wheel is, the welcome message has to be displayed shortly after the start of the vehicle.
In some vehicles, the primary user can be detected and the display of the welcome message is suppressed if the infotainment system can establish a Bluetooth connection to the paired phone of the Car-Net/We Connect primary user directly after the start of the vehicle. If, however, the connection is not established quickly enough, then it is possible that the welcome message is still displayed.
Jag har inte heller fått OK knappen att funka med detta. Vill jag inte trycka under färd så är det till att sitta och vänta tills den kommer upp, vilket är aningen frustrerande.
Thank you for your inquiry concerning the Car-Net/We Connect welcome message in the infotainment system of your Volkswagen.
This message is displayed because it is necessary that we inform the driver of a vehicle that the Car-Net/We Connect services are active in a vehicle. When the Car-Net/We Connect services are active, data is transmitted which can be accessible to registered primary and secondary users.
Since generally vehicles cannot detect who the person behind the steering wheel is, the welcome message has to be displayed shortly after the start of the vehicle.
In some vehicles, the primary user can be detected and the display of the welcome message is suppressed if the infotainment system can establish a Bluetooth connection to the paired phone of the Car-Net/We Connect primary user directly after the start of the vehicle. If, however, the connection is not established quickly enough, then it is possible that the welcome message is still displayed.
Man borde väl kunna hitta avtal och villkor som gör att bilens ägare / huvudanvändare förbinder sig att se till att alla andra som disponerar nycklar också godkänner villkoren? Eftersom i stort sett allt numera är uppkopplat är det inte rimligt att alla ska klicka OK varje gång. TVn är uppkopplad, mobilen, kylen, tvättmaskinen. Sen kan jag förstå att vissa marknader kanske måste ha det kravet.
Jag har för mig att det är värre (strängare) regler om man kan detektera VEM som verkligen är användare, så i detta fall känns det som det vart smartare att INTE ha olika loggade användare, eller att få kryssa i att bara EN användare av fordonet kommer finnas (sen om man inte följer det borde ju inte vara VWs problem).
Jag har för mig att det är värre (strängare) regler om man kan detektera VEM som verkligen är användare, så i detta fall känns det som det vart smartare att INTE ha olika loggade användare, eller att få kryssa i att bara EN användare av fordonet kommer finnas (sen om man inte följer det borde ju inte vara VWs problem).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Under Corona har jag mest jobbat hemma och den bättre hälften har kunnat ta GTEn till jobbet, nu är det dock föräldraledigt så det blir ingen pendling och jag stängde av all avresetid så den står fulladdad vid behov.
Kommer ut till en halvladdad bil idag, som direkt startar bensinmotorn trots att det är +5 ute.
Bilen ska tydligen ha gjort likadant i måndags...
Stabilt!
Kommer ut till en halvladdad bil idag, som direkt startar bensinmotorn trots att det är +5 ute.
Bilen ska tydligen ha gjort likadant i måndags...
Stabilt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Nu har jag slutat betala för We Connect, men jag fick inga såna varningar förr.


