774 486 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Spännande, bra funktion, det hade inte jag innan, valde att inte förnya i somras då jag knappt använde appen.
Peppar peppar så har min bil kört på me bara el även om det varit minus 10 till 15 , som det var för någon vecka sen...
Jag har problemet istället att jag knappt får igång bensinmotorn. Är det någon som har några bra tips för att kunna starta igång bensinmotorn och inte stänger av sig direkt när jag tex behöver skrapa rutorna?
Jag har problemet istället att jag knappt får igång bensinmotorn. Är det någon som har några bra tips för att kunna starta igång bensinmotorn och inte stänger av sig direkt när jag tex behöver skrapa rutorna?
Har också funderat på om det går att blocka bensinmotorn så att den kan vara på, blev lite nojig på väg hem från fjällen i januari när tempen låg på stadigt -27 och bilen stängde av motorn i varenda nedförslut trots inställningen "håll laddning"... Men gick ju braT tobbbias skrev:Peppar peppar så har min bil kört på me bara el även om det varit minus 10 till 15 , som det var för någon vecka sen...
Jag har problemet istället att jag knappt får igång bensinmotorn. Är det någon som har några bra tips för att kunna starta igång bensinmotorn och inte stänger av sig direkt när jag tex behöver skrapa rutorna?
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
I somras kunde jag ladda in upp till 58 km i batteriet men nu rymmer det bara sisådär 30-34 km... 
Varför är det så? Skall batteriet inte hålla bortåt 8-10 år?
Tog ut bilen 25 maj 2020.
Varför är det så? Skall batteriet inte hålla bortåt 8-10 år?
Tog ut bilen 25 maj 2020.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Bilen gissar väl hur långt du kommer komma utifrån de senaste körningarna, och nu när det är kallt och du behöver halvljus så drar bilen mer.B Bo Berglund skrev:
Är det inte en siffra som beror på hur långt du kommit senaste körningarna vilket beror på vädret vilket hos mig är nollgradigt och snöslask på vägen. Alltså kortare räckvidd. Hur mycket kortare som är rimligt vet jag inte.B Bo Berglund skrev:
Har du värme på? Min erfarenhet är att räckvidden sjunker markant när det är minusgrader. I synnerhet om värmen är på. Sedan har räckvidden minskat även generellt nu efter två och ett halvt år. Men inte så mycket som den minskar för att det är kallt.B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Ja nuförtiden är det ju mycket korta turer vi gör i närområdet (till affären etc).
I somras var det oftast turer till Norrtälje från vår stuga (drygt 25 km enkel väg) som tömde batteriet till 1-2 km när vi var tillbaka. Det var då jag t.o.m kom över 60 km inladdat....
Är det så att batteriet håller mindre energi när det är kallt också? I så fall kan det ju vara "vintern" det handlar om.
I somras var det oftast turer till Norrtälje från vår stuga (drygt 25 km enkel väg) som tömde batteriet till 1-2 km när vi var tillbaka. Det var då jag t.o.m kom över 60 km inladdat....
Är det så att batteriet håller mindre energi när det är kallt också? I så fall kan det ju vara "vintern" det handlar om.
Det kan också bidra. Sedan väglaget, temperaturen och om du har värme i ratt stol och kupéB Bo Berglund skrev:Ja nuförtiden är det ju mycket korta turer vi gör i närområdet (till affären etc).
I somras var det oftast turer till Norrtälje från vår stuga (drygt 25 km enkel väg) som tömde batteriet till 1-2 km när vi var tillbaka. Det var då jag t.o.m kom över 60 km inladdat....
Är det så att batteriet håller mindre energi när det är kallt också? I så fall kan det ju vara "vintern" det handlar om.
Min stora diesel drar sedan senaste tankning 10.7 liter per 100 km.... Samma skäl som för din GTE plus uppvärmning med dieselvärmare ibland.
Helt normalt och inget att förvåna sig eller oroa sig för.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Nej, men bilen drar mer energi per km (och framförallt tidsenhet eftersom att värmaren drar mycket) på vintern.B Bo Berglund skrev:
Kan du ladda 8 kWh på sommaren kan du ladda lika mycket på vintern, men det går åt mer när du kör.
Jämför med en bensinbil som du kör olika fort. Kör du 90 km/h räcker en 50-literstank en viss sträcka, kör du 130 räcker den kortare. Samma sak med elbilar, men det märks extra tydligt på vintern då motorn är så effektiv att det inte bildas någon spillvärme för att värma kupén, utan värmaren drar extra energi mot sommartid.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 672 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 672 inlägg
Kupévärme är väldigt långt ifrån hela sanningen, min Kia har ingen elektrisk värme och det skiljer evigheter i räckvidd vid -6 och +6 grader ute. Eventuellt att det är uppvärmning av batteriet som drar en del men det kan inte heller vara hela sanningen.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men bilen drar mer energi per km (och framförallt tidsenhet eftersom att värmaren drar mycket) på vintern.
Kan du ladda 8 kWh på sommaren kan du ladda lika mycket på vintern, men det går åt mer när du kör.
Jämför med en bensinbil som du kör olika fort. Kör du 90 km/h räcker en 50-literstank en viss sträcka, kör du 130 räcker den kortare. Samma sak med elbilar, men det märks extra tydligt på vintern då motorn är så effektiv att det inte bildas någon spillvärme för att värma kupén, utan värmaren drar extra energi mot sommartid.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Det var absolut en förenkling. Jag har också en Kia utan elvärme, men hade tidigare en Audi med det. Den hade stor skillnad på räckvidd med värme på jämfört med utan. Men absolut att batteritempen också påverkar, liksom rullmotståndet om det är moddigt.F fsn skrev:
Vissa elbilar har system för att värma batterierna vid körning. Detta är för att vinsten i räckvidd av att batteriet är varmt är större än förlusten av att värma det. Det finns flera skäl varför räckvidden minskar när det är kallt. Det gör den ju för övrigt på bränsledrivna bilar också även om det inte märks lika tydligt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 672 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 672 inlägg
Det har väl i princip alla el och laddhybrider.A Avemo skrev:Vissa elbilar har system för att värma batterierna vid körning. Detta är för att vinsten i räckvidd av att batteriet är varmt är större än förlusten av att värma det. Det finns flera skäl varför räckvidden minskar när det är kallt. Det gör den ju för övrigt på bränsledrivna bilar också även om det inte märks lika tydligt.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Vad jag blir trött på WeConnect!
Jag kollade laddläget varvid den sa att sladden inte var ansluten, så jag gick ut i garaget och tittade.
Visst var den ansluten!
Då låste jag upp, drog ur sladden, satte tillbaka den och tryckte på "ladda nu"-knappen och kollade att gröna lampan blinkar.
Sen tillbaka in igen och kollade via WeConnect, som snurrade en bra stund och sedan sa att sladden inte var ansluten!!!!
Vilket skämt! Hur mycket kostar det per bil att anställa en programmerare som kan sin sak och fixa detta?
Jag kollade laddläget varvid den sa att sladden inte var ansluten, så jag gick ut i garaget och tittade.
Visst var den ansluten!
Då låste jag upp, drog ur sladden, satte tillbaka den och tryckte på "ladda nu"-knappen och kollade att gröna lampan blinkar.
Sen tillbaka in igen och kollade via WeConnect, som snurrade en bra stund och sedan sa att sladden inte var ansluten!!!!
Vilket skämt! Hur mycket kostar det per bil att anställa en programmerare som kan sin sak och fixa detta?
