774 535 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Såhär ser appen ut steg för steg när jag startar bensinvärmaren:
Stefan N skrev:
T tobbbias skrev:Kör du bilen på något märkligt sätt kanske?
Min första sträcka med bilen var 50 mil från Bromölla till Karlstad. Blandad körning såklart men en hel del 110-120 km/h körning. Körde i hybridläget och kom fram på ett snitt av 0,56L/mil. Du har ju nästan 1 liter till per 10 mil jämfört med min första resa?
Håller med, har aldrig varit över 0,55 med oladdat batteri.T tobbbias skrev:Kör du bilen på något märkligt sätt kanske?
Min första sträcka med bilen var 50 mil från Bromölla till Karlstad. Blandad körning såklart men en hel del 110-120 km/h körning. Körde i hybridläget och kom fram på ett snitt av 0,56L/mil. Du har ju nästan 1 liter till per 10 mil jämfört med min första resa?
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jag upplever att den slår om till exempelvis 50 när man kör på en väg med högre fartgräns men passerar en infart till ett villaområde (på vänster sida av vägen dessutom). Likaledes när man kör på motorväg eller annan huvudled och passerar en viadukt där en lokalgata passerar under eller över vägen.13th Marine skrev:
Ganska irriterande tycker jag.
Fel hastighet på motorvägar händer ofta också.
Liksom att gatan i vårt villaområde (30-väg) påstås ha 5 som gräns...
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Är det nån som vet ifall/hur man kan stänga av det här startmeddelandet som visas när man slår på bilen? Eller slå på en timeout på några sekunder?
För att kunna se verkliga data i infotainment måste man vänta på att den säger "Välkommen Bosse" och sen trycka på skärmen där det står OK. Men i det läget är jag oftast redan på rull...
Varför stannar detta meddelande (som inte innehåller någon vettig information) kvar i all evighet om man inte trycker OK?
Och för att göra detta måste man ta av sig handsken för knappen funkar inte annat än med ett naket finger!!!!!!
Detta är ju nästan trafikfarligt!
För att kunna se verkliga data i infotainment måste man vänta på att den säger "Välkommen Bosse" och sen trycka på skärmen där det står OK. Men i det läget är jag oftast redan på rull...
Varför stannar detta meddelande (som inte innehåller någon vettig information) kvar i all evighet om man inte trycker OK?
Och för att göra detta måste man ta av sig handsken för knappen funkar inte annat än med ett naket finger!!!!!!
Detta är ju nästan trafikfarligt!
Har exakt samma skit med Skodan, hur fan kan man prioritera "Välkommen..." före att visa t.ex. backkameran?B Bo Berglund skrev:
Brukar också komma upp nått om "laddar profil", Jaha? men gör det i bakgrunden då! Inte fan lägga det ovanpå relevant information.
Tunnlarna på essingeleden tycker GTE har 110 som gräns (70->110 blir rätt kraftig acceleration). Tyvärr funkar funktionen dåligt.B Bo Berglund skrev:Jag upplever att den slår om till exempelvis 50 när man kör på en väg med högre fartgräns men passerar en infart till ett villaområde (på vänster sida av vägen dessutom). Likaledes när man kör på motorväg eller annan huvudled och passerar en viadukt där en lokalgata passerar under eller över vägen.
Ganska irriterande tycker jag.
Fel hastighet på motorvägar händer ofta också.
Liksom att gatan i vårt villaområde (30-väg) påstås ha 5 som gräns...
Även sista biten hem till mig är 5km/h. Finns inga skyltar alls där den ändrar detta, så det är nog kartdata. Det är några meter väg där man i princip inte kan mötas 2 st bilar.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Tillbaka igen...B Bo Berglund skrev:
Jag gick ut i garaget och testade en sak jag kom på när jag funderat ett tag:
Det visar sig att mittknappen på höger ratt-eker [OK] fungerar för att få bort meddelandet!
Den går ju att trycka med handskar på och utan att behöva flytta fokus till bildskärmen.
Jag tänkte just skriva det till digB Bo Berglund skrev:
Men det är ju ändå en helt onödig ruta/meddelande!
Hur som, du vet om att du ska vänta tills bilen "plingar" till innan du ändrar växelspaken va? Jag gjorde i början så att jag hoppade in i bilen och ville komma iväg så snabbt som möjligt. Men någon lärde mig att man ska tydligen vänta på på plinget för då är bilen redo...
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jo, jag har sett detta här så nu väntar jag.T tobbbias skrev:
Brukar också lämna bilen påslagen när jag står på en färja, i somras när jag var ny GTE-ägare och bodde på landet i Roslagen så hände det flera gånger att bilen hamnade i nåt mellanläge och jag försökte frenetiskt få igång den men gjorde nåt fel varje gång. Och så blev de andra i kön bakom irriterade...
Detta med tiden det tar för bilen att starta är klart störande. Det är inte bara en orimligt lång tid. Den är inkonsekvent. Jag har varit med om att starten i sig tog så lång tid att bilarna bakom på färjan hann tuta trots att bilen startade på första försöket.B Bo Berglund skrev:Jo, jag har sett detta här så nu väntar jag.
Brukar också lämna bilen påslagen när jag står på en färja, i somras när jag var ny GTE-ägare och bodde på landet i Roslagen så hände det flera gånger att bilen hamnade i nåt mellanläge och jag försökte frenetiskt få igång den men gjorde nåt fel varje gång. Och så blev de andra i kön bakom irriterade...![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Någon som vet ifall man kan eftermontera en torkare till radarn? Snöslask sabbar ju sikten.
Jag visste inte riktigt vad som ingick med appen om man inte betalade ett avtal som kostade ~590kr/år. Så nu vet jag det... betalar man ingenting till VW så får man en helt obrukbar app. Ingenting visas. Så det man betalar 50kr/månad för är en där jättesega datakopplingen från bilen till internet helt enkelt. Var ju ändå lite skönt att veta detta till slut
dock har jag fortfarande sos samtal i bilen i 4år till om jag förstår det hela rätt 
I köptankar på Gte 2017 eller 2018. hur viktigt skulle ni säga att safe tech paketet är på en bättre begagnad? Är lane assist underbart på motorväg? Kör i stan och till golfbanor annars till Sommarhus som ligger 10 mil bort längs motorväg. Ska något annat tillval prioriteras högre? Köper delvis för att få en ny säker modern bil men känns som få har gjort safe tech tillvalet och därmed är utbudet begränsat på marknaden.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jag har Safetech på min my18, men just Lane Assist tycker jag fungerar bra men inte mer. Men då jämför jag mot Volvos Pilot Assist som är bättre.M Majaaa skrev:I köptankar på Gte 2017 eller 2018. hur viktigt skulle ni säga att safe tech paketet är på en bättre begagnad? Är lane assist underbart på motorväg? Kör i stan och till golfbanor annars till Sommarhus som ligger 10 mil bort längs motorväg. Ska något annat tillval prioriteras högre? Köper delvis för att få en ny säker modern bil men känns som få har gjort safe tech tillvalet och därmed är utbudet begränsat på marknaden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Lane assist funkar så länge bilen kan se linjerna, så från och till på landsväg.
Har potential att rädda en, men man ska inte lita på att den är igång.
Rear assist är trevlig när den funkar. Ger dig dödvinkeln-varnare samt utkörningsvarnare när man backar ut från parkeringen osv.
Men lider även den av att den ibland inte funkar (tidiga modeller saknar "stänkskydd" så det samlas skit mellan radarboxarna och stötfångaren).
Trailer assist har jag, men tycker det är enklare att backa själv.
Parkeringshjälpen är trevlig, när jag väl lyckas få den att parkera. Oftast tycker jag att den bara säger "parkeringsassistans avslutad".
Har potential att rädda en, men man ska inte lita på att den är igång.
Rear assist är trevlig när den funkar. Ger dig dödvinkeln-varnare samt utkörningsvarnare när man backar ut från parkeringen osv.
Men lider även den av att den ibland inte funkar (tidiga modeller saknar "stänkskydd" så det samlas skit mellan radarboxarna och stötfångaren).
Trailer assist har jag, men tycker det är enklare att backa själv.
Parkeringshjälpen är trevlig, när jag väl lyckas få den att parkera. Oftast tycker jag att den bara säger "parkeringsassistans avslutad".


