Jag åkte över och pratade med verkstaden.
Tydligen gör de mjukvaruuppdateringen vid servicen och den är kostnadsfri.
Men den kan ta väldigt olika lång tid, så de vet inte hur länge förrän de kopplat upp till bilen. Han sa att det kan variera mellan någon/några timmar till ett par dygn...
Anledningen är tydligen att det finns så många enheter av varierande slag i bilen som är inkopplade på CAN-bussen och först när de ansluter till den kan de läsa av vad som behöver göras.
Så lämnar man in den så får man planera att kunna vara utan bil ett par dagar.
Jag får min service om några veckor.

• Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ja, men det är helt normalt. Det verkar vara så överallt, att uppdateringarna tar väldigt lång tid och att de sällan i förväg kan säga hur lång tid det tar. Cupran jag nämnde innan skulle de ha ett dygn för säkerhets skull, men efter 2 timmar fick jag meddelande om att den var klar. Jag tycker inte det är nåt bekymmer att lämna bort bilen ett par dagar. När man har en så pass ny bil brukar man ju få en lånebil och det är ju kul att få testa nåt annat. Det var på så sätt jag insåg att jag inte var intresserad av en Skoda tex. Perfekt sätt att få provköra.

P PerJohan skrev:
Det var på så sätt jag insåg att jag inte var intresserad av en Skoda tex. Perfekt sätt att få provköra.
Får man fråga vilken Skoda modell det var som inte "passade".

R roli skrev:
Får man fråga vilken Skoda modell det var som inte "passade".
Absolut. Nu var detta i ett läge då jag var inne på att skaffa en mindre bil, eventuellt hel el. Så det var en av de lite "mindre" Skoda modellerna. Minns inte exakt nu, men kan ha varit en Epiq kanske? Hur som helst så var känslan i den modellen väldigt plastig. Jag förstår ju att Superben som är mer rätt att jämföra mot Passat är ett par steg upp, men just där och då var inte Passat på kartan heller. Den landade på kartan tack vare ett ordentligt bra erbjudande och en ruggigt trevlig säljare. 🤣

• Gilla
roli
  • Laddar…
P PerJohan skrev:
Absolut. Nu var detta i ett läge då jag var inne på att skaffa en mindre bil, eventuellt hel el. Så det var en av de lite "mindre" Skoda modellerna. Minns inte exakt nu, men kan ha varit en Epiq kanske? Hur som helst så var känslan i den modellen väldigt plastig. Jag förstår ju att Superben som är mer rätt att jämföra mot Passat är ett par steg upp, men just där och då var inte Passat på kartan heller. Den landade på kartan tack vare ett ordentligt bra erbjudande och en ruggigt trevlig säljare. 🤣
Ja, det finns de som är bra på att övertala att det här är den bästa för dig....

P PerJohan skrev:
Jag tycker inte det är nåt bekymmer att lämna bort bilen ett par dagar.
Bekymmer eller inte men för mig är det helt obegripligt hur man 2026 kan sälja en konsumentpryl som en bil där det tar timmar/dygn att göra en rutinmässig mjukvaruuppgradering. En telefon kan ta från några minuter upp till kanske en halvtimma och redan det är för mig obegripligt långsamt.

MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Bekymmer eller inte men för mig är det helt obegripligt hur man 2026 kan sälja en konsumentpryl som en bil där det tar timmar/dygn att göra en rutinmässig mjukvaruuppgradering. En telefon kan ta från några minuter upp till kanske en halvtimma och redan det är för mig obegripligt långsamt.
Då är du dåligt insatt i hur extremt många olika komplexa moduler som en modern bil består av. Tänk dig 30 mobiltelefoner som är hopkopplade på olika sätt. När jag pysslade med verkstadsutrustning till BMW för 15-20 år sedan krävdes ibland uppkoppling direkt mot München där de fick gå in i bilens system för att lösa problem som deras egen programvara inte kunde fixa direkt. Det krävde tidsbokning med ingenjörsteamen i förväg. Men problemen blev lösta, vilket är det viktigaste.

Redan då kunde uppdateringar tar upp emot ett dygn pga komplexiteten. Det varierade dock väldigt mellan modeller, utrustning och vad som skulle göras.

30 tror jag förresten inte räcker. Redan på 1990-talet kunde man nog komma upp i det på en välutrustad 5 eller 7-serie.

Sedan kan ju många olika funktioner och mjukvaror vara sammanbyggda i en enhet, se t ex en inverterbox till en elbil. Nu har jag inte kollat sådant på mer än 10 år, men detta är en av anledningarna till att jag föredrar auktoriserade verkstäder för märket när jag ska serva och som har tillgång till alla de system som krävs för att ta hand om en modern bil. Körde ut en verkstadsåtgärdslista på min Mini från 2020 och där har gjort två stora mjukvaruuppdateringar, en 2022 och en 2024 där det krävts extra besök, troligen pga tidsaspekten. Hade man åkt till Bosses Bilar runt hörnet hade detta inte blivit utfört.

Edit: Som kontrast tog det inte mig mer än max 20 minuter att uppdatera bilens kartsystem till senaste versionen via en USB-sticka i bilens avsedda uttag, så är det bara en enskild sak går det rätt fort trots några gigabyte data.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Då är du dåligt insatt i hur extremt många olika komplexa moduler som en modern bil består av.
Jag är totalt oinsatt men jag vidhåller att det är en väldigt usel implementering om det ska behövas timmar/dagar för en rutinuppdatering.

At det tydligen är vanligt med kassa lösningar förändrar inte min åsikt.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag är totalt oinsatt men jag vidhåller att det är en väldigt usel implementering om det ska behövas timmar/dagar för en rutinuppdatering.

At det tydligen är vanligt med kassa lösningar förändrar inte min åsikt.
De flesta biltillverkare sitter tyvärr fast i modellen med en lång rad i nästan oberoende moduler. Det har varit praktiskt att kunna lägga ut utvecklingen av olika delar på underleverantörer och sen sätta ihop. Det har fungerat när man.betesktst bilen som färdig närvden lämnar bandet och som nästan aldrig ska behöva uppdateras.
Fast forward till nu när det förväntas att bilar ska vara mycket mer mjukvarudefinierade och kunderna kräver att den ska förbättras och uppdateras efterhand (precis som en mobil man köper). Då blir det genast jobbigt.
Den nya vågen av bilar löser det med färre mer kapabla moduler som styr fler aspekter av bilen där tillverkaren själv står för mjukvaran. Gör man så kan en mjukvaruuppdatering ta en halvtimme på upofarten medan man ändå tittar på tv. Inga namn nämnda...

U Ursidae skrev:
Gör man så kan en mjukvaruuppdatering ta en halvtimme på uppfarten medan man ändå tittar på tv
Ja som icke tekniker ser jag det som betydligt rimligare.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja som icke tekniker ser jag det som betydligt rimligare.
Men ack så svårt stt få till. Krävs nästan att man börjar från scratch i designtänket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.