951 läst ·
16 svar
951 läst
16 svar
Erfarenheter av Gardena och HQ nya robotgräsklippare
Hej
Jag tittar på att köpa en ny robotgräsklippare som ska ersätta min Gardena R160 från 2013. Vill ha en slinglös robot som bara klipper och går och går. Ny teknik är trevligt men inte nödvändigt i detta fallet, hellere en klippare som gör sitt jobb utan inverkan av mig som ägare. Vad har ni för erfarenheter av nedan fyra klippare ? Tomten är 1000m2 men gräsytan är ca 600m2. Klipparen ska inte gå hela dygnet och alla dagar utan ha drygt dubbel kapacitet mot gräsytan. Gräsytan är U-formad, vanlig normal villatomt utan onormala höjdskillnader. Har bra Wifi täckning på hela tomten m.h.a trådlösa utomhus accesspunkter. Budgeten ligger på kring 20.000kr. När är det bäst pris på dessa, BlackFriday och/eller höst/vinter ?
https://www.gardena.com/se/produkte...ppare-smart-sileno-free-1200-m/970801405.html
https://www.gardena.com/se/produkte...ppare-smart-sileno-free-1500-m/970802705.html
https://www.husqvarna.com/se/robotgrasklippare/automower-312v/
https://www.husqvarna.com/se/robotgrasklippare/automower-310e-nera/
Jag tittar på att köpa en ny robotgräsklippare som ska ersätta min Gardena R160 från 2013. Vill ha en slinglös robot som bara klipper och går och går. Ny teknik är trevligt men inte nödvändigt i detta fallet, hellere en klippare som gör sitt jobb utan inverkan av mig som ägare. Vad har ni för erfarenheter av nedan fyra klippare ? Tomten är 1000m2 men gräsytan är ca 600m2. Klipparen ska inte gå hela dygnet och alla dagar utan ha drygt dubbel kapacitet mot gräsytan. Gräsytan är U-formad, vanlig normal villatomt utan onormala höjdskillnader. Har bra Wifi täckning på hela tomten m.h.a trådlösa utomhus accesspunkter. Budgeten ligger på kring 20.000kr. När är det bäst pris på dessa, BlackFriday och/eller höst/vinter ?
https://www.gardena.com/se/produkte...ppare-smart-sileno-free-1200-m/970801405.html
https://www.gardena.com/se/produkte...ppare-smart-sileno-free-1500-m/970802705.html
https://www.husqvarna.com/se/robotgrasklippare/automower-312v/
https://www.husqvarna.com/se/robotgrasklippare/automower-310e-nera/
En Gardena Smart Sileno free 1500m2 (Scandinavian edition med tak) kan man nu få som billigast enligt prisjakt för 14, 900kr
Husqvarna 310E Nera 1500m2 (exkl. tak) kan man nu utifrån prisjakt få för 22,800kr, Tak/hus kostar 2600kr.
Är verkligen HQ Nera värd 10.000kr extra ?
Antikollisionsradarn till Gardena kostar 1000kr. Behövs den verkligen ?
Husqvarna 310E Nera 1500m2 (exkl. tak) kan man nu utifrån prisjakt få för 22,800kr, Tak/hus kostar 2600kr.
Är verkligen HQ Nera värd 10.000kr extra ?
Antikollisionsradarn till Gardena kostar 1000kr. Behövs den verkligen ?
Ang gardena-modellerna så såg jag förra året en del användare som hade problem med GPS-signalen i smala korridorer med höga träd eller väggar vid sidorna.
Det verkar som programmen i klipparna nu har justerats då jag inte ser samma typ av kommentarer/inlägg längre.
Gardena-modellerna använder inte Wifi utan en egen Gateway som skickar data på 800 MHz till klipparen för att uppnå rätt noggranhet.
Du har tidigare använt robotklippare, så då har du ju erfarenhet av vad som ev. kan ligga på en gräsmatta och utgöra hinder etc, utifrån detta så borde det gå att avgöra om en radarmodul är nödvändigt.
Har man barn som leker på tomten och drar ut grejor så kan det ju vara av intresse att undgå påkörning annars skulle jag skippa det.
Både gardena och HQ har modeller med dubbla knivdiskar för att fixa gräset vid kanter, det är ju en vettig grej, att hålla kanterna snygga har annars fått skötas manuellt med någon trimmer.
Prismässigt så har det alltid diffat rätt rejält mellan gardena- och HQ-modellerna. Hq-modellerna är premiummärket=högre pris. Upp till dig att välja ...
Har du Facebook så finns det ett par användargrupper för gardena och HQ, där kan du få mer synpunkter från användare.
Det verkar som programmen i klipparna nu har justerats då jag inte ser samma typ av kommentarer/inlägg längre.
Gardena-modellerna använder inte Wifi utan en egen Gateway som skickar data på 800 MHz till klipparen för att uppnå rätt noggranhet.
Du har tidigare använt robotklippare, så då har du ju erfarenhet av vad som ev. kan ligga på en gräsmatta och utgöra hinder etc, utifrån detta så borde det gå att avgöra om en radarmodul är nödvändigt.
Har man barn som leker på tomten och drar ut grejor så kan det ju vara av intresse att undgå påkörning annars skulle jag skippa det.
Både gardena och HQ har modeller med dubbla knivdiskar för att fixa gräset vid kanter, det är ju en vettig grej, att hålla kanterna snygga har annars fått skötas manuellt med någon trimmer.
Prismässigt så har det alltid diffat rätt rejält mellan gardena- och HQ-modellerna. Hq-modellerna är premiummärket=högre pris. Upp till dig att välja ...
Har du Facebook så finns det ett par användargrupper för gardena och HQ, där kan du få mer synpunkter från användare.
Bugar och bockar för denna utförliga input.E etompau skrev:Ang gardena-modellerna så såg jag förra året en del användare som hade problem med GPS-signalen i smala korridorer med höga träd eller väggar vid sidorna.
Jag hade starkt fått för mig att roboten kommunicerade med Wifi mot mot min router, men samtidigt ringer det nu en klocka kring denna gateway. Då kommunicerar alltså klipparen med gatewayen. Den ska placeras inomhus som jag förstår det, eller bör man sätta den typ i inglasningen för att få bättre signal mellan gateway och roboten ?
Såhär ser tomten ut idag, blå fyrkant i bild är där min bef. robot finns idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem, det var bara lite allmänt info...M mortimer skrev:Bugar och bockar för denna utförliga input.
Jag hade starkt fått för mig att roboten kommunicerade med Wifi mot mot min router, men samtidigt ringer det nu en klocka kring denna gateway. Då kommunicerar alltså klipparen med gatewayen. Den ska placeras inomhus som jag förstår det, eller bör man sätta den typ i inglasningen för att få bättre signal mellan gateway och roboten ?
Såhär ser tomten ut idag, blå fyrkant i bild är där min bef. robot finns idag:
[bild]
Gateway:n ska du ha inomhus, nära ett fönster är en bra placering. Den kan kopplas med kabel eller wifi till din router.
Denna gatewayen "pratar" inte med roboten direkt på något sätt utan bara med Gardenas molntjänst så man kan hantera roboten via t.ex mobiltelefonen (kanske finns någon webbportal också) ?E etompau skrev:
I free-modellerna så är min uppfattning att det skickas data från Gateway till klipparen som hjälper till att höja noggrannheten på GPS-systemet.M mortimer skrev:
Förutom detta så kan du ju starta/stoppa klipparen via app och Gateway.
gardena har även Sense-modellerna, där har dom tydligen valt att använda Wifi eller mobilnätet för att säkerställa tillräcklig noggranhet.
Inte helt enkelt att välja klippare idag, det har skett en väldig utveckling på grejorna. Ibland kan man fundera på om det inte har blivit lite väl komplicerat att klippa en gräsmatta. Du har ju kört din klippare i 13 år utan internet, GPS eller appar.
E etompau skrev:I free-modellerna så är min uppfattning att det skickas data från Gateway till klipparen som hjälper till att höja noggrannheten på GPS-systemet.
gardena har även Sense-modellerna, där har dom tydligen valt att använda Wifi eller mobilnätet för att säkerställa tillräcklig noggranhet.
Inte helt enkelt att välja klippare idag, det har skett en väldig utveckling på grejorna. Ibland kan man fundera på om det inte har blivit lite väl komplicerat att klippa en gräsmatta. Du har ju kört din klippare i 13 år utan
Sense modellerna fick jag inte upp som alternativ på Gardenas hemsida över aktuella robotar som slinglösa.E etompau skrev:I free-modellerna så är min uppfattning att det skickas data från Gateway till klipparen som hjälper till att höja noggrannheten på GPS-systemet.
Inte helt enkelt att välja klippare idag, det har skett en väldig utveckling på grejorna. Ibland kan man fundera på om det inte har blivit lite väl komplicerat att klippa en gräsmatta. Du har ju kört din klippare i 13 år utan internet, GPS eller appar.
Det kan ev. bero på vilket klippyta du har valt. De hanterar 400 eller 600 m2.M mortimer skrev:
https://www.gardena.com/se/produkte...ppare-smart-sileno-sense-600-m/970817811.html
Sen i måndags så går min nya Huskvarna 405 VE Nera hos mig
Sålde min 2 år gamla Huskvarna 405x
Denna nya klippare är helt fantastiskt
Den klipper betydligt snabbare än den gamla. O coolt med att man kan välja linjer, schack mönster, triangel mönster osv.
OTA uppdateringar sedan några år tillbaka på HQ
Sålde min 2 år gamla Huskvarna 405x
Denna nya klippare är helt fantastiskt
Den klipper betydligt snabbare än den gamla. O coolt med att man kan välja linjer, schack mönster, triangel mönster osv.
OTA uppdateringar sedan några år tillbaka på HQ
Från vad jag kan läsa på HQ´s hemsida för 310E NERA så kräver den Wifi täckning över hela gräsytan. Här ovan så skrivs det om att Gardena inte kräver det; gatewayen placeras inomhus lagom centralt.
Använder inte HQ och Gardena samma system/teknik för GPS positionering ?
För HQ kan man köpa till RS1 referensstation för mer ännu bättre noggrannhet och täckning, men står inget om det hos Gardena.
"Som alternativ finns också Husqvarna EPOS® RS1-referensstation, en fristående lösning som inte kräver internetanslutning och som ger ännu högre positionsnoggrannhet (cirka 2–3 cm)."
För HQ kan man köpa till RS1 referensstation för mer ännu bättre noggrannhet och täckning, men står inget om det hos Gardena.
"Som alternativ finns också Husqvarna EPOS® RS1-referensstation, en fristående lösning som inte kräver internetanslutning och som ger ännu högre positionsnoggrannhet (cirka 2–3 cm)."
Det är olika system, Garderna använder sin smart gateway som kommunicerar med roboten, så du behöver inte ha wifi-täckning på tomten alls. Däremot behöver HQ det.M mortimer skrev:Från vad jag kan läsa på HQ´s hemsida för 310E NERA så kräver den Wifi täckning över hela gräsytan. Här ovan så skrivs det om att Gardena inte kräver det; gatewayen placeras inomhus lagom centralt.
Vilket system ger minst problem tro, givet lika bra täckning av bägge systemen (jag har bra wifi täckning utomhus via utomhus accesspunkter) ?M Magic-gnome skrev: