27 546 läst ·
17 svar
28k läst
17 svar
Erfarenheten av Mazda 6 2013 och nyare.
Sida 1 av 2
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Börjar kika runt på en nyare bil då den befintliga börjar närma sig "strul"-åldern.
Har länge sneglat på Mazda 6 av senare snitt (2013 och nyare) och är inne på den fullutrustade Optimum med bensin och automat.
Är det någon som har någon erfarenhet de nyare mazdorna?
Har länge sneglat på Mazda 6 av senare snitt (2013 och nyare) och är inne på den fullutrustade Optimum med bensin och automat.
Är det någon som har någon erfarenhet de nyare mazdorna?
Min kollega har en mazda 6 med diesel.
Har åkt med honom några gånger och är positivt överraskad av bilen. Den går tyst, ligger bra på vägen och man sitter bra i den.
Verkar som den sväljer en del i bagaget också.
Dock kan jag tycka att infotainment systemet inte ser alltför trevligt ut.
Trevlig och snygg bil!
Har åkt med honom några gånger och är positivt överraskad av bilen. Den går tyst, ligger bra på vägen och man sitter bra i den.
Verkar som den sväljer en del i bagaget också.
Dock kan jag tycka att infotainment systemet inte ser alltför trevligt ut.
Trevlig och snygg bil!
Jag kör en 6 kombi från 16 och är i det stora hela mycket nöjd. Diesel, AWD med Optimum paketet samt eftermonterad värmare. Drar 0,55-0,6 ish.
Enda nackdelarna är att den är lite högljudd och det något låga bagageutrymmet om man använder insynsskyddet. I övrigt helt problemfritt ägande med lång garanti. Servicen kostar straxt under 3k SEK har jag för mig...
Har varit på mycket långresor med den där en Brita Go Big ihopfälld, 3 större mjuka väskor, 3 ryggsäckar, en bakåtvänd barnstol, sambo med tillbehör samt ettåring med tillbehör går in utan problem på ett säkert sätt med hela passagerarsätet fram tomt.
Enda nackdelarna är att den är lite högljudd och det något låga bagageutrymmet om man använder insynsskyddet. I övrigt helt problemfritt ägande med lång garanti. Servicen kostar straxt under 3k SEK har jag för mig...
Har varit på mycket långresor med den där en Brita Go Big ihopfälld, 3 större mjuka väskor, 3 ryggsäckar, en bakåtvänd barnstol, sambo med tillbehör samt ettåring med tillbehör går in utan problem på ett säkert sätt med hela passagerarsätet fram tomt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Tack för bra kommentarer!
Vad jag förstår är infotainment inte deras starka sida (idag har jag knappt ett).
Ser även att utrustningen och ljuddämpning utvecklats under de åren den funnits, vilket talar för att skaffa en lite nyare årsmodell.
Har ni någon uppfattning om rost, var runt lite med Saaben (9-3ss -03 28kmil) och fick "nya" däck och besiktigade i veckan och de sa att de att mazda rostade rätt bra (oklart om det gäller den nya modellen efter 2013)
Vad jag förstår är infotainment inte deras starka sida (idag har jag knappt ett).
Ser även att utrustningen och ljuddämpning utvecklats under de åren den funnits, vilket talar för att skaffa en lite nyare årsmodell.
Har ni någon uppfattning om rost, var runt lite med Saaben (9-3ss -03 28kmil) och fick "nya" däck och besiktigade i veckan och de sa att de att mazda rostade rätt bra (oklart om det gäller den nya modellen efter 2013)
Går att installera Android Auto utan några större problem vilket gör upplevelsen betydligt bättre. Jag kör med det.
Den revision som kommer börja levereras nästa år har ett antal små men trevliga uppdateringar om du vill köpa helt nytt.
Rost har jag svårt att uttala mig om, byter bil ganska ofta och behåller dom sällan över 10000 mil. Hade dock förmånen att få titta på min gamla Mazda 3 MPS från 09 för något år sen. Den såg ut som ny fortfarande, även under bilen. Sen ska det sägas att den då hade 3 ägare som alla vet hur man tar hand om en bil.
Den revision som kommer börja levereras nästa år har ett antal små men trevliga uppdateringar om du vill köpa helt nytt.
Rost har jag svårt att uttala mig om, byter bil ganska ofta och behåller dom sällan över 10000 mil. Hade dock förmånen att få titta på min gamla Mazda 3 MPS från 09 för något år sen. Den såg ut som ny fortfarande, även under bilen. Sen ska det sägas att den då hade 3 ägare som alla vet hur man tar hand om en bil.
Mazda 6 äldre årsmodell hade enorma rostproblem.. men köper du 2013 så är det ingen fara.
Fick höra att Mazda numera mellanlandar sina bilar som ska till skandinavien i Nederländerna där dem drar på ytterligare rostskydd för att undvika samma dåliga pr som de äldre 6: orna orsakade.
2013 körde Mazda med 10års garanti om man följer serviceintervallen hos deras verkstäder.. så det kan vara viktigt att kolla upp att det inte slarvats med detta.. digitala serviceböcker så borde bara vara att ringa en Mazda verkstad och ge dem regnr så bör dem kunna svara om garantin fortfarande är giltig på den bilen.
Edit: 10årsgarantin fanns även 2014 och 2015... hur det ser ut nu vet jag tyvär inte.
Fick höra att Mazda numera mellanlandar sina bilar som ska till skandinavien i Nederländerna där dem drar på ytterligare rostskydd för att undvika samma dåliga pr som de äldre 6: orna orsakade.
2013 körde Mazda med 10års garanti om man följer serviceintervallen hos deras verkstäder.. så det kan vara viktigt att kolla upp att det inte slarvats med detta.. digitala serviceböcker så borde bara vara att ringa en Mazda verkstad och ge dem regnr så bör dem kunna svara om garantin fortfarande är giltig på den bilen.
Edit: 10årsgarantin fanns även 2014 och 2015... hur det ser ut nu vet jag tyvär inte.
Redigerat:
10 årsgarantin är fortfarande kvar. Hämtade ut en ny CX-5 i våras. Hel nöjd och väldigt mycket bil för pengarna. 10 års garantin består av 3 års nybilsgaranti (redan där mer än många andra dyra märken) Sen är det ytterligare 7 års komponentgaranti. Komponentgarantin gäller många dyra bitar som normalt inte ska gå sönder, motor, växellåda, styrboxar m.m. Ej bromsar ochoch likna slitage grejer. Infotainment systemet tycker jag är helt okej. Funkar bra och dom nya kommer med Apple Carplay och Android Auto. Detta går även eftermontera. GPS kartorna är dessutom enkelt att uppdatera själv. Ingår gratis uppdateringar tre första åren.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
10års garanti är en av anledningarna till att jag kikar på Mazda (att europeiska tillverkare nöjer sig med ett år förstår jag inte alls) det och att den ser bra ut och att en fullutrustad kostar som en outrustad Volvo.
Garantin känns väldigt viktig när det gäller all elektronik i bilarna, jag tänker på radar, kameror och LED-strålkastare.
Bra att höra att det går att installera android auto, även om jag egentligen inte vet vad det innebär. Men att betala för kartor känns förlegat idag när Google Maps finns. (Farfars 5år gamla XC60 behöver manuell kartuppdatering som släpps varannan år
)
Garantin känns väldigt viktig när det gäller all elektronik i bilarna, jag tänker på radar, kameror och LED-strålkastare.
Bra att höra att det går att installera android auto, även om jag egentligen inte vet vad det innebär. Men att betala för kartor känns förlegat idag när Google Maps finns. (Farfars 5år gamla XC60 behöver manuell kartuppdatering som släpps varannan år
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Har varit och stört två handlare men ej provkört idag.
Den senaste årsmodellen har rätt trevliga saker som jag överväger.
Dock är bilen mindre än jag tänkt mig på insidan, jag kan inte sätta mig bakom mig själv.
Och garantin var inte så omfattande som jag hoppades, exempelvis ingår inte elektronik som kan slitas, då är det främst strålkastarna som jag reagerat på då det känns som ett rätt dyrt byte. Även sätesvärmen räknades som slitdel
Den senaste årsmodellen har rätt trevliga saker som jag överväger.
Dock är bilen mindre än jag tänkt mig på insidan, jag kan inte sätta mig bakom mig själv.
Och garantin var inte så omfattande som jag hoppades, exempelvis ingår inte elektronik som kan slitas, då är det främst strålkastarna som jag reagerat på då det känns som ett rätt dyrt byte. Även sätesvärmen räknades som slitdel
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Ja Kias gäller väl allt, men det är å andra sidan en tråkigare bil.
Ska kolla upp vad de räknar för livslängd på en sådan lykta och vad den kostar att byta. Hörde en säljare snacka om att det kunde gå på elektronikförsäkringen på bilen, men jag tror även de kommer tycka det är en slitdel i så fall.
Får luskade lite mer, och kika runt lite till.
Ska kolla upp vad de räknar för livslängd på en sådan lykta och vad den kostar att byta. Hörde en säljare snacka om att det kunde gå på elektronikförsäkringen på bilen, men jag tror även de kommer tycka det är en slitdel i så fall.
Får luskade lite mer, och kika runt lite till.
Eventuella dyra reparationer finns på alla bilar. Är det ett stort orosmoment så köp en ny bil med bra garantin och byt bil när garantin går ut. Blir dyrt i värdeminskning men helt klart värt det med dagens nya bilar fulla med dyra komponenter och komplexa lösningar. Dagens stårkastare med adaptivt led-heljus lär kosta en slant. Hade inte förvånat mig om dom ligger på 15-20 tusen styck faktiskt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Ja helt klart, därför jag gillade 10års garanti, vilket inte visar sig vara helt sant i Mazdas fall.
Jag förväntar mig nog ungefär samma prisbild.
Kikar i reklamfoldern för garantin och där ingår systemet för automagiska helljuset, frågan är var de drar gränsen. Får höra mig för.
Jag förväntar mig nog ungefär samma prisbild.
Kikar i reklamfoldern för garantin och där ingår systemet för automagiska helljuset, frågan är var de drar gränsen. Får höra mig för.
10 års nybildsgaranti hade varit nått. Mitsubishi har ganska bra med 5 års nybildsgaranti. Fast dom har ganska snålt utbud på bilar. Finns ju ingen vanlig kombi t.ex. Mazdas 3 års nybildsgaranti är redan där bättre än många andra dyra märken. Dom extra 7 åren är ju en extra trygghet. Återstår dock om man får någon glädje av den. Förhoppningsvis ska man inte behöva använda den alls. Dom nyare Mazdorna har ju riktigt mycket och trevlig utrustning i Optimum utförande. Bland annat Autobroms och filhållningsassistans. Adaptivfarthållare, Headupdisplay i framrutan. Adaptivt och automatiskt helljus. Ett varningens finger för rattvärmen bara. Det går inte köpa en bil utan sen när man väl haft det en gång. Riktigt skönt.
Fullständig vilkor för garantin hittar du här.
https://www.mazda.se/kopa-aga/mazda-tjanster/garanti/
Där står det att i-active Sense täcks av Garantin och där ingår ALH (adaptive led headlamps). Sen om det verkligen tar en eventuell trasig strålkastare vågar jag ej lova.
https://www.mazda.se/kopa-aga/mazda-tjanster/garanti/
Där står det att i-active Sense täcks av Garantin och där ingår ALH (adaptive led headlamps). Sen om det verkligen tar en eventuell trasig strålkastare vågar jag ej lova.