Tänkte att det kunde vara läge att skapa en erfarenhetstråd för efterträdaren till Passat GTE där man kan ställa frågor om den nya bilen.
Här finns den gamla GTE-tråden.
Jag har beställt en Passat e-hybrid och har glömt att kolla hur lång laddkabel som medföljer.
Det finns ju i princip 3 kabel-varianter:
1) Kabel med strömadapter för laddning från jordat vägguttag.
2) Kabel med typ2 kontakt (1 till 3-fas AC laddning)
3) CCS-kontakt med Typ2 och DC-snabbladdning
Jag tror att det som följer med är 1 och 2.
Fråga:
- Hur lång är Typ-2 kabeln som ingår?
Jag har en GTE MY2020 nu och min laddbox finns inne i garaget vid sidan av framdörren när bilen är inkörd
Sladden (som är 6m lång) räcker både när bilen är inkörd och när den är utanför garaget med nosen nära dörren.
Men på den nya Passaten sitter ju laddkontakten ovanför vänster framhjul så nu undrar jag ifall den är lång nog att nå fram till kontakten när bilen står utanför...
Om inte så måste jag ju köpa en extra lång laddkabel att ha till laddboxen...
Jag har beställt en Passat e-hybrid och har glömt att kolla hur lång laddkabel som medföljer.
Fråga:
Jag har en GTE MY2020 nu och min laddbox finns inne i garaget vid sidan av framdörren när bilen är inkörd
Sladden (som är 6m lång) räcker både när bilen är inkörd och när den är utanför garaget med nosen nära dörren.
Men på den nya Passaten sitter ju laddkontakten ovanför vänster framhjul så nu undrar jag ifall den är lång nog att nå fram till kontakten när bilen står utanför...
I våran offert så står det att endast ingår Laddkabel type 2 mode 3 16A stor inga mått. Men om din kabel är till ladboxen är 6m så borde det inte vara några helst problem?B Bo Berglund skrev:Tänkte att det kunde vara läge att skapa en erfarenhetstråd för efterträdaren till Passat GTE där man kan ställa frågor om den nya bilen.
[bild]
Fråga:
Men det är väl egentligen bara att ringa upp din VW återförsäljare och fråga eller sicka ett mail till din säljaren så får du snabbt veta hur lång den är.
Vi har också beställt en blev en Elegance med 272hk samt en del extra utrustning.
Detta valde vi till.
- Adaptivt chassi (DDC PRO)
- Assistanspaket (IQ Drive)
- Läderpaket med ergoActivestolar plus med ventilation och massage,
- ijudsystem Harman/kardon
- Dragkrock samt trailer assist
- Vinterpaket med uppvärmed framruta och stols värme bak.
Så princip allt förutom stora skärmen hoppas man inte ångra sig.
Någon som redan fått sin? isåfall skulle det vara intressant hur förbrukningen är kommer man faktiskt 10mil på el i verkligheten och hur mycket drar den med tomt batteri?
Detta valde vi till.
- Adaptivt chassi (DDC PRO)
- Assistanspaket (IQ Drive)
- Läderpaket med ergoActivestolar plus med ventilation och massage,
- ijudsystem Harman/kardon
- Dragkrock samt trailer assist
- Vinterpaket med uppvärmed framruta och stols värme bak.
Så princip allt förutom stora skärmen hoppas man inte ångra sig.
Någon som redan fått sin? isåfall skulle det vara intressant hur förbrukningen är kommer man faktiskt 10mil på el i verkligheten och hur mycket drar den med tomt batteri?
Skall hämta min i morgon! 😀
Fick besked om att kabeln är 5,5 m lång av säljaren.
Av det jag läst om bilen så skall den kunna ladda med 3-fas, alltså 11 kW max.
Men eftersom mina laddboxar bara är 1-fas så antar jag att det bara blir max 3,7 kW, eller är det så att en 1-fas box inte kommer att funka alls?
Men eftersom mina laddboxar bara är 1-fas så antar jag att det bara blir max 3,7 kW, eller är det så att en 1-fas box inte kommer att funka alls?
Roligt när beställde du? vi beställde den 26 juni och fick nyss informationen om att bilen ska byggas om 2 veckor.B Bo Berglund skrev:Skall hämta min i morgon! 😀
Det borde gå att ladda med 1fas också med 3,7kw lär ta väldigt lång tid eftersom att batteriet är 22kwh om jag minns rätt men borde vara tillräckligt att för ladda fult under en natt.
Uppdatera gärna med förbrukning och räckvidd när du har kört lite ska bli intressant och se om faktiskt kommer 10mil på en laddning.
Vi har 93 km till vårt sommarställe så vi har väntat ett tag på att en hybrid med större batteri skulle dyka upp. Den resan är den enda där vi behöver bensin i normalfallet. Annars åker vi bara el.
I augusti 2023 publicerades en pressrelease från VW i flera biltidningar där den "nya vw passat e-hybrid" beskrevs och då trodde man ju att det var säljstart om ett par månader eller så.
Den hade ju det stora batteri vi var ute efter så vi ville ju byta upp oss.
Men tji fick vi! Först veckan efter påsk i våras öppnade de försäljningen så då lade jag beställningen.
Sen har det varit olika bud om när bilen skulle kunna levereras, först var det efter midsommar, sen i början av augusti och nu är vi äntligen framme!
Men nån annan måste ha varit före för när vi körde till Arboga för en månad sedan körde jag om en sån här Passat med ladd-luckan ovanför vänster framhjul, dvs en ny passat e-hybrid....
Hur som helst så lär jag snart veta hur långt den kör, men tyvärr är det färdigåkt till sommarstugan för i år. Vi vintrade in den förra veckan.
PS:
Vår nuvarande GTE MY2020 laddar vi hemma och på landet med laddboxar nerskruvade till 13A för att inte riskera överlast. Fanns ingen möjlighet att installera lastbalansering varken hemma eller på landet.
Det tar 4 timmar att ladda ett tomt batteri fullt (går då in 11,5 kWh)
DS
I augusti 2023 publicerades en pressrelease från VW i flera biltidningar där den "nya vw passat e-hybrid" beskrevs och då trodde man ju att det var säljstart om ett par månader eller så.
Men tji fick vi! Först veckan efter påsk i våras öppnade de försäljningen så då lade jag beställningen.
Sen har det varit olika bud om när bilen skulle kunna levereras, först var det efter midsommar, sen i början av augusti och nu är vi äntligen framme!
Men nån annan måste ha varit före för när vi körde till Arboga för en månad sedan körde jag om en sån här Passat med ladd-luckan ovanför vänster framhjul, dvs en ny passat e-hybrid....
Hur som helst så lär jag snart veta hur långt den kör, men tyvärr är det färdigåkt till sommarstugan för i år. Vi vintrade in den förra veckan.
PS:
Vår nuvarande GTE MY2020 laddar vi hemma och på landet med laddboxar nerskruvade till 13A för att inte riskera överlast. Fanns ingen möjlighet att installera lastbalansering varken hemma eller på landet.
DS
Om resan till sommarstugan är den enda längre resan ni gör varje år (93km) Varför inte då välja en ren elbil? Finns många bra alternativ för runt 500kkr speciellt om du är villig att köpa ett lätt begagnad?B Bo Berglund skrev:Vi har 93 km till vårt sommarställe så vi har väntat ett tag på att en hybrid med större batteri skulle dyka upp. Den resan är den enda där vi behöver bensin i normalfallet. Annars åker vi bara el.
PS:
DS
En resa varje år? Har jag väl inte sagt....Felix042 skrev:
Vi åker fram och tillbaka rätt många gånger under sommarhalvåret.
Då är det störande att inte kunna nå fram utan bensin. Räcker bara halvvägs.
Och vår dotter bor i Karlstad 300 km härifrån, så dit åker vi också ibland.
Men dit accepterar jag att vi får köra bensin en del av vägen. Åker inte så ofta.
När det gäller rena elbilar så har jag räckviddsångest för de resor till norrland som vi också gör då och då och dessutom gillar jag inte SUV-stuket på de flesta såna bilar. Det finns vad jag vet ingen elbil av samma typ som Passaten...
Behöver lasta mycket när vi flyttar fram och tillbaka till landet så lastförmågan är också en faktor.
Då missförstod jag dig..B Bo Berglund skrev:En resa varje år? Har jag väl inte sagt....
Vi åker fram och tillbaka rätt många gånger under sommarhalvåret.
Då är det störande att inte kunna nå fram utan bensin. Räcker bara halvvägs.
Och vår dotter bor i Karlstad 300 km härifrån, så dit åker vi också ibland.
Men dit accepterar jag att vi får köra bensin en del av vägen. Åker inte så ofta.
När det gäller rena elbilar så har jag räckviddsångest för de resor till norrland som vi också gör då och då och dessutom gillar jag inte SUV-stuket på de flesta såna bilar. Det finns vad jag vet ingen elbil av samma typ som Passaten...
Behöver lasta mycket när vi flyttar fram och tillbaka till landet så lastförmågan är också en faktor.
Vid räckviddångest kan man tänka så här hur ofta kör du egentligen 35-40mil utan att någon paus eller mat stop?
Med moderna elbilar behöver du inte tänka så mycket heller då slår in var du ska och så planerar bilen själv in vart du ska ladda och hur länge.
Volkswagen ID.7 Tourer släpptes ju i år vilket princip är Passat fast på el men kan hålla med dig om att är tråkigt att all nya elbilar till mesta dels är suvar får hoppas på ID.7 Tourer ändrar denna trend..
Nu har jag i alla fall en 2024 Passat e-hybrid på garageuppfarten och kämpar med att förstå mig på och anpassa förarmiljön (läs "infotainment").
Laddade den till 100% och då tror den att den kan köra 104 km, men det vet jag sedan tidigare är en "guessometer", dvs den tror detta.
En sak som den dock gör är att den vet temperaturen och att batteriet räcker kortare sträcka när det är kallt. så de där 104 km skulle antagligen ha varit bortåt 120 km mitt i sommaren.
Laddade den till 100% och då tror den att den kan köra 104 km, men det vet jag sedan tidigare är en "guessometer", dvs den tror detta.
En sak som den dock gör är att den vet temperaturen och att batteriet räcker kortare sträcka när det är kallt. så de där 104 km skulle antagligen ha varit bortåt 120 km mitt i sommaren.
Räckvidden som bilen visar är baserad på din förbrukning under det senaste 50km tror jag det är.B Bo Berglund skrev:Nu har jag i alla fall en 2024 Passat e-hybrid på garageuppfarten och kämpar med att förstå mig på och anpassa förarmiljön (läs "infotainment").
Men uppdatera gärna med lite förbruknings siffror när du har haft den ett par veckor. Skulle gärna villa veta vad man kan förvänta sig för förbrukning när batteriet är urladdat.
Jag kan ju låta bli att ladda ett tag och se hur långt jag når innan den är nere på under 10 km eller så.
Måste hitta trippmätaren nånstans i infotainment-gyttret först så den kan nollställas...
Måste hitta trippmätaren nånstans i infotainment-gyttret först så den kan nollställas...
Men det beror mycket på hur man kör, tex en långkörning på 70-90 väg jämfört med samma sträcka i närområdet till/från ICA, Bauhaus etc. Drar mindre el i första fallet för samma sträcka.