Aero
De kampanjar för övrigt även diesel passaten nu. Tvingad sw uppdatering

P PerJohan skrev:
Ja precis, har ju läst att den inte ska kunna ladda upp batteriet under färd på det sättet, men det kan den. Den hade ju inte klarat av att ldda från 3% (eller vad det var) till 10-11% bara genom att vi körde nedförsbackar från Mora till Tänndalen. :) Så nog kan den ladda från bensinmotorn om den vill. Men det går kanske inte att tvinga den genom att ställa önskad batterinivå till 20% när man har mindre kvar än det? Så kunde jag göra med Cupran jag hade innan. Men det var dock inget jag hade nån nytta av.

Snabbladdningen ger jag inte supermycket för (än så länge). Funkar nog på sommaren, men vinterhalvåret är temperaturerna så låga att det inte blir mer än kanske max 20 kW. Och inte sparar men särskilt mycket på att betala 5 kr/kwh när bilen drar rätt lite bensin när man kör på det. Nu vintertid så har jag konstaterat att med mitt körsätt behöver elen ligga på 3 kr/kwh eller mindre för att det ska löna sig att ladda istället för att köra på bensin. Nu med idioterna i mellanöstern som bråkar kanske bensinen springer iväg lite mer. Och då är det ju skönt att ha en hybrid man kommer en bit på iaf. :)
Från min upplevelse så laddar den endast batteriet med hjälp av motorn om har slut på "E-Boost" för ladda upp dessa igen.

P Peter Fröhlin skrev:
Vi tänker att vi ska byta bil nu under våren, från vår Passat FSI bensinare 2016 och kikar på en begagnad Passat laddhybrid.
Vi har solceller så jag tänker att det skulle vara ett bra sätt att stor del av året åka i stort sett "gratis".
De flesta bilresor är inom närområdet och på somrarna brukar det bli en resa ner i Europa, ofta till något hus vi hyrt för en vecka eller två. Jag brukar också försöka få till en vecka i fjällen och då blir det en del åkande på småvägar i glesbygd sökandes efter bra fiskevatten.
Ska även nämna att jag är helt okunnig om elbilar och laddhybrider så mina frågor kan verka märkliga...

Jag har en fundering efter att ha läst denna tråd.

Urladdning/icke laddning av batteriet gör att bilen inte kan starta. Används batteriet även som startbatteri för bensinmotorn?
Måste man ladda batteriet regelbundet? Tänker att vi under i a f en vecka i sommar i Italien eller Lappland inte har tillgång till laddning.

Antar att om jag köper en bil nu så bör många av mjukvarumissarna vara åtgärdade (och nya uppstått...).
Vad har ni för budget inte funderat på elbil en ID.7 kostar väl typ lika mycket som Passat eHybrid? ID.7 är till och med billigare om vi kollar nypris med motsvarande utrustning efter alla prissänkningar. Så borde väl se ungefär lika ut på andrahandsmarknaden?

P Peter Fröhlin skrev:
Jo jag tänker en 2024 eller 2025, alltså den nyaste modellen.
Det jag funderar över är om den får startproblem om batteriet är urladdat och vi inte kunnat ladda det, t ex ute i Lapplands skogar eller mindre byar i Italien.
Nej det kommer inte vara några problem batteriet är aldrig helt urladdat finns en ganska stor buffert till och med eftersom man alltid ska möjlighet till full effekt och för hybrid systemet ska fungera korrekt. Om det skulle vara så bufferten är urladdat som typ aldrig händer så kommer den starta upp bensin motorn direkt för ladda upp.

Felix042 Felix042 skrev:
Vad har ni för budget inte funderat på elbil en ID.7 kostar väl typ lika mycket som Passat eHybrid? ID.7 är till och med billigare om vi kollar nypris med motsvarande utrustning efter alla prissänkningar. Så borde väl se ungefär lika ut på andrahandsmarknaden?
För ett halvår sedan var Passaten runt 50 000 kr billigare begagnad än id7 i det utbud som fanns då. Begagnatmarknaden har ju en tendens att vara lite segare än nybilsmarknaden och inte följa dess kampanjer osv.

B Bo Berglund skrev:
Oj då det var mycket som skiljer från min...
Hur gammal är din bil?
Hur hamnade din bil på verkstan för uppdatering?

Min togs ut i slutet av oktober 2024 och den visar följande:
[bild]
För oss skedde uppdateringarna i samband med första servicen så lär var samma för din del. Var beredde på att kan ta längre tid vad som sägs för oss kunde dom inte få i backen efter uppdateringen och behövde gör om allt.

• Wow
Per Sandberg1
  • Laddar…
Felix042 Felix042 skrev:
Från min upplevelse så laddar den endast batteriet med hjälp av motorn om har slut på "E-Boost" för ladda upp dessa igen.
Det är inte min upplevelse. Min har laddat från 0% till flera % utan att en enda av E-boost" rutorna är släckta. Men jag tror bara att den laddat batteriet från bensinmotorn när man ligger nere på eller nära noll. Aldrig när man kör på hybridläget och har typ 40% kvar. När jag i helgen körde på hybridläge och var nere på 2% så började den ladda och kom nog upp till 7-8%. Kan vara kopplat mot att jag vid dessa tillfällen kört med en rutt i navigatorn aktiv.

P PerJohan skrev:
Det är inte min upplevelse. Min har laddat från 0% till flera % utan att en enda av E-boost" rutorna är släckta. Men jag tror bara att den laddat batteriet från bensinmotorn när man ligger nere på eller nära noll. Aldrig när man kör på hybridläget och har typ 40% kvar. När jag i helgen körde på hybridläge och var nere på 2% så började den ladda och kom nog upp till 7-8%. Kan vara kopplat mot att jag vid dessa tillfällen kört med en rutt i navigatorn aktiv.
Ja det verkar som den laddar när den beräknar att eldrift är fördelaktigt längre fram. Min gjorde så när jag ställt in navigatorn på Stockholms innerstad.

H herrmelinryd skrev:
Ja det verkar som den laddar när den beräknar att eldrift är fördelaktigt längre fram. Min gjorde så när jag ställt in navigatorn på Stockholms innerstad.
Ja, utan att ha tänkt på det så är det nog den gemensamma faktorn för de gånger bilen laddat batteriet från bensinmotorn (förutom de ggr den vill fylla upp boosten), att jag haft navin igång med ett resmål.

• Gilla
herrmelinryd
  • Laddar…
P PerJohan skrev:
Intressant antar att beror på att du använder inbyggda navigatorn själv kör jag endast google maps via Android Auto.

H herrmelinryd skrev:
För ett halvår sedan var Passaten runt 50 000 kr billigare begagnad än id7 i det utbud som fanns då. Begagnatmarknaden har ju en tendens att vara lite segare än nybilsmarknaden och inte följa dess kampanjer osv.
När vi beställde våran Sommaren 2024 så var Passat ca 100000kr biligare en motsvarande ID.7 men idag så är passat drygt 50000kr dyrare en ID.7 så har just skett endel med priserna på VW bilarna på senare tid.

Felix042 Felix042 skrev:
Intressant antar att beror på att du använder inbyggda navigatorn själv kör jag endast google maps via Android Auto.
Skulle tro det. Använder bara den inbyggda och mest då för att kunna nyttja att bilen fördelar el/hybriddriften som den tycker är bäst. För själva navin och kartorna i bilen är på riktigt helt galet dåliga, när det gäller att hitta till rätt platser. 😅

Förresten någon mer som har upplevt problem med internet uppkopplingen i bilen den senaste veckan vår tappade internet helt för 1 vecka sedan och har inte fått tillbaks uppkopplingen sedan dess?

Felix042 Felix042 skrev:
Förresten någon mer som har upplevt problem med internet uppkopplingen i bilen den senaste veckan vår tappade internet helt för 1 vecka sedan och har inte fått tillbaks uppkopplingen sedan dess?
Det försvann för mig för kanske 1,5 vecka sen. Jag mailade VW och frågade om det var nåt hos dem, då även Tibber inte kunde läsa av bilens status vid laddning. Fick aldrig nåt svar från VW, men strax innan helgen nu kom min internet anslutning tillbaka, nu funkar det igen.

P PerJohan skrev:
Det försvann för mig för kanske 1,5 vecka sen. Jag mailade VW och frågade om det var nåt hos dem, då även Tibber inte kunde läsa av bilens status vid laddning. Fick aldrig nåt svar från VW, men strax innan helgen nu kom min internet anslutning tillbaka, nu funkar det igen.
Får hoppas våran kommer tillbaks snart också lite störande att inte kunna slå på klimatanläggningen från appen samt använda inbyggda Spotify som ger bra mycket bättre ljudkvalite speciellt om har Harman/Kardon systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.