44 736 läst ·
289 svar
45k läst
289 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Eftersom jag bråkat med VW i snart ett år undrar jag hur era e-hybrid 2025 funkar
- Tar bilen av nätets el när ni använder "pakeringsvärmarfunktionen" via appen? eller lyser det rött vid laddluckan och batteriet dräneras trots tillgänglig energi från nätet?
- Diverse felmeddelanden kommer och går. Bilens farthållare fungerar inte ibland plus att bilen blir en bensindrivlina utan hybrid funktion.
-Radion har hemskt dålig mottagning utmed E4 och sätter default avstängd TP om och om igen (trafikinformation når ej bilen)
- Radion står på 87.5 MHz titt som tätt när man ska köra iväg.
- Gul varning från olika system som självläker inom 24h
Är det bara min bil....?
- Tar bilen av nätets el när ni använder "pakeringsvärmarfunktionen" via appen? eller lyser det rött vid laddluckan och batteriet dräneras trots tillgänglig energi från nätet?
- Diverse felmeddelanden kommer och går. Bilens farthållare fungerar inte ibland plus att bilen blir en bensindrivlina utan hybrid funktion.
-Radion har hemskt dålig mottagning utmed E4 och sätter default avstängd TP om och om igen (trafikinformation når ej bilen)
Är det bara min bil....?
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Min 2024 har hyss för sig som att påstå att det är 30 på en 50-väg när man passerar ett bostadsområde vid sidan av vägen och det är 30 därinne, samt på Furusndsvägen ut mot stugan där det är 70 max hela vägen så c:a 800 m in på vägen så går farthållaren upp i 90 vid varenda passage på samma ställe och det finns ingen skylt där som ens liknar en hastighetsskylt...
Jag har satt på luftkonditioneringen ibland på morgonen när jag ser att den är isig på rutorna, samtidigt som den är inkopplad för laddning. Då minsann är det som du säger att när jag kör iväg är batteriet nere på 70% eller lägre fast laddboxen är inkopplad. Väldigt konstig funktion!
I slutet av sommaren åkte vi ner till Småland och därnere drabbades bilen av nån sorts funktionsfel som gjorde att den hittade på egna hastigheter hela tiden och GPSD:en placerade bilen ute på åkrarna vi körde förbi. Riktigt otrevligt var det, jag fick hålla farten manuellt och slå på mobilens GPS så att jag såg hastighetsgränserna den vägen i stället. Liksom att jag kunde se navigeringen via Android Auto. Provade att stanna vid en busshållplats och stängde av bilen en stund men det hjälpte inte. Däremot när vi gjorde fikapaus hos en bekant på vägen i c:a 2 timmar så var GPS-problemet fixat efteråt.
Radion har jag inte haft några problem med däremot.
Känns som barnsjukdomar hos min bil, som är en av de första av Passat e-hybrid 2024.
Jag har satt på luftkonditioneringen ibland på morgonen när jag ser att den är isig på rutorna, samtidigt som den är inkopplad för laddning. Då minsann är det som du säger att när jag kör iväg är batteriet nere på 70% eller lägre fast laddboxen är inkopplad. Väldigt konstig funktion!
I slutet av sommaren åkte vi ner till Småland och därnere drabbades bilen av nån sorts funktionsfel som gjorde att den hittade på egna hastigheter hela tiden och GPSD:en placerade bilen ute på åkrarna vi körde förbi. Riktigt otrevligt var det, jag fick hålla farten manuellt och slå på mobilens GPS så att jag såg hastighetsgränserna den vägen i stället. Liksom att jag kunde se navigeringen via Android Auto. Provade att stanna vid en busshållplats och stängde av bilen en stund men det hjälpte inte. Däremot när vi gjorde fikapaus hos en bekant på vägen i c:a 2 timmar så var GPS-problemet fixat efteråt.
Känns som barnsjukdomar hos min bil, som är en av de första av Passat e-hybrid 2024.
GPS-problemet låter som ryska störningar på GPS-systemet.B Bo Berglund skrev:Min 2024 har hyss för sig som att påstå att det är 30 på en 50-väg när man passerar ett bostadsområde vid sidan av vägen och det är 30 därinne, samt på Furusndsvägen ut mot stugan där det är 70 max hela vägen så c:a 800 m in på vägen så går farthållaren upp i 90 vid varenda passage på samma ställe och det finns ingen skylt där som ens liknar en hastighetsskylt...
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Är rätt säker på att Telefonens GPS är mer avancerad (tar fler band) än bilens och därmed inte störs lika lätt.
Felaktiga hastighetsgränser beror på att navigationssystemets kartor har hastighetsinformation beroende på vägtyp och den infon överrider kameran. Att lita på dessa system går inte och det är inte lämpligt att låta dessa styra farthållarenB Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Det borde talas om för VW i så fall...E Edlunn skrev:
Deras farthållare äe "adaptiv" dvs den ändrar fart beroende på rådande hastighetsgräns, som den sen får om bakfoten...
Jag kör på en ganska smal 70-väg med farthållaren påslagen och så helt plötsligt (fast på samma ställe varje gång) så ökar bilen farten till 90 strax före en skymd vänsterkurva dessutom..
Trafikfarligt tycker jag.
Min bil tar både från laddboxen och batteriet vid förvärmningen, värmen tar ju 5-6kW så om man har effektbegränsning på laddboxen räcker det kanske inte med enbart el från den.
GPS-bugg fanns på min 2024 etsi-Passat men inte på nuvarande byggd april 2025.
Har egentligen inga mjukvaruproblem eller andra problem.
Det enda som hänt första 1000 milen är en återkallelse på airbag som byttes på en dryg timma av verkstaden.
Här på bilden kan ni se vad som togs från laddboxen vid förvärmning i fredags, det var ca -4 på morgonen. Att den dippar beror på att varmvattenberedaren gick på samtidigt och då effektbegränsar laddboxen.
Visar även en bild på hur snabb elvärmda framrutan är, 4 minuter tog det vid -5 grader. Hela bilen var värmd till 21 grader med alla rutor rena och värme i speglar, ratt och stol på 20 minuter.
GPS-bugg fanns på min 2024 etsi-Passat men inte på nuvarande byggd april 2025.
Har egentligen inga mjukvaruproblem eller andra problem.
Det enda som hänt första 1000 milen är en återkallelse på airbag som byttes på en dryg timma av verkstaden.
Här på bilden kan ni se vad som togs från laddboxen vid förvärmning i fredags, det var ca -4 på morgonen. Att den dippar beror på att varmvattenberedaren gick på samtidigt och då effektbegränsar laddboxen.
Visar även en bild på hur snabb elvärmda framrutan är, 4 minuter tog det vid -5 grader. Hela bilen var värmd till 21 grader med alla rutor rena och värme i speglar, ratt och stol på 20 minuter.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Nej 2024:an var en mildhybrid tillverkad väldigt tidigt, den hade GPS-bugg som gjorde att position och allt möjligt blev fel men det hände bara en gång under de fem månader jag hade den, den skulle fått ny programvara precis innan jag bytte bil men den programvaran stoppades i sista stund, kanske nya buggar. Nuvarande bli är en e-hybrid tillverkad april 2025.B Bo Berglund skrev:
Våran verkar ta el från laddboxen har aldrig varit med om batteri % har sjunkit någon markant även när parkeringsvärmen har stodd på ett tag.H hulten skrev:Eftersom jag bråkat med VW i snart ett år undrar jag hur era e-hybrid 2025 funkar
Är det bara min bil....?
Har du provat köra med DAB radion tycker det fungerar bättre dom få gångerna jag lyssnar på radion?
Det där med att bilen blir "bensindriven" hade vi också problem med innan vi fick ny växellåda och nu går den mycket mer på el en innan. Förut så gick den typ över till bensin såfort man hade under 50% batteri.
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Är det en Passat e-hybrid 2024 eller 2025 du talar om här?Felix042 skrev:
Verkar konstigt att ha bytt växellåda inom ett år från leverans...
Om det är en Passat GTE så har den en egen tråd på forumet.
Passat eHybrid 2025 växellådan hade för lite olija i sig från fabrik och rasade efter ca 1800mil blev utbytt på garantin.B Bo Berglund skrev: