56 792 läst ·
407 svar
57k läst
407 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Det där verkar enbart centrerat på laddning via sladd hemma (och eventuellt kan man ställa in andra platser också tex Arbete)....
Laddning under färd från bensinmotorn är bortglömt.
Det enda men har där är en inställning som sätter en lägsta nivå på batteriladdningen som gäller under pågående färd och då skall den inte ladda ur under den procenten. Men om man redan är under så hjälper det inte för den laddar inte uppåt, bara verkar begränsa batteri-användningen när man nått ner till den satta gränsen.
På min gamla GTE så fanns motsvarande inställning som då laddade upp batteriet till den nivå man satt om man kommit under redan...
Borta nu.
Det enda men har där är en inställning som sätter en lägsta nivå på batteriladdningen som gäller under pågående färd och då skall den inte ladda ur under den procenten. Men om man redan är under så hjälper det inte för den laddar inte uppåt, bara verkar begränsa batteri-användningen när man nått ner till den satta gränsen.
På min gamla GTE så fanns motsvarande inställning som då laddade upp batteriet till den nivå man satt om man kommit under redan...
Borta nu.
VW har ju sagt att de tagit bort den möjlighet, bland annat av miljöskäl då det leder till större förluster.B Bo Berglund skrev:Det där verkar enbart centrerat på laddning via sladd hemma (och eventuellt kan man ställa in andra platser också tex Arbete)....
Borta nu.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Lagt beställning på en eHybrid för en knapp månad sedan, beräknad leverans i mitten av januari. Kikat på recensioner och tester ganska mycket och fått uppfattningen att det är en väldigt bra bil. Sen blir man lite orolig när man läser i den här tråden gällande mjukvarustrul, som är en av de stora anledningarna till att jag vill byta bort min Cupra. Men skönt att då Junkan, som verkar vara den med nyast bil i tråden, är nöjd. Här blev det iaf en R-line, ganska välutrustad i SWE edition där jag bland annat valt att lägga till läderstolarna då vi tyckte att den rutiga klädseln som är normalt såg rent förjävlig ut. 😅
Ska bli galet spännande att få bilen, nedräkning pågår, 62 dagar kvar. 😁
Kan lägga till att laddning under färd har jag använt någon enstaka gång i min Cupra, men det är ingen funktion jag kommer sakna alls. De gånger den varit bra att ha är när man dragit ur batteriet lite för mycket och av nån anledning vill ha en viss nivå kvar när man kommer fram, men låååånt ifrån nåt som är nödvändigt för min del. Den funktionen kan jag vara utan. De kommentarer som oroar mig är att infotainmentsystemet tappar inställningarna (genvägar, radiostationer osv), så håler Cupran på och det retar gallfeber på mig. Sen att EU tvingar bilar att ha enerverande säkerhetsfunktioner som aktiveras default vid varje uppstart kan man ju inte beskylla VW för, men superenkla sätt att avvaktivera dessa på skulle man ju helst önska.
Kan lägga till att laddning under färd har jag använt någon enstaka gång i min Cupra, men det är ingen funktion jag kommer sakna alls. De gånger den varit bra att ha är när man dragit ur batteriet lite för mycket och av nån anledning vill ha en viss nivå kvar när man kommer fram, men låååånt ifrån nåt som är nödvändigt för min del. Den funktionen kan jag vara utan. De kommentarer som oroar mig är att infotainmentsystemet tappar inställningarna (genvägar, radiostationer osv), så håler Cupran på och det retar gallfeber på mig. Sen att EU tvingar bilar att ha enerverande säkerhetsfunktioner som aktiveras default vid varje uppstart kan man ju inte beskylla VW för, men superenkla sätt att avvaktivera dessa på skulle man ju helst önska.
Mjukvaran lär vara okej eftersom att du kommer förhoppningsvis få den senaste mjukvaran. Våran bil håller kvar alla inställningar över alla profiler förutom det dynamiska kurvijuset av någon anledning och ibland fastnar den i laddningsskärm när försöker byta profil vilket är riktigt irriterande. Men börjar bli dax för första servicen snart så fråga om de kan uppdatera till senaste mjukvaran då.P PerJohan skrev:Lagt beställning på en eHybrid för en knapp månad sedan, beräknad leverans i mitten av januari. Kikat på recensioner och tester ganska mycket och fått uppfattningen att det är en väldigt bra bil. Sen blir man lite orolig när man läser i den här tråden gällande mjukvarustrul, som är en av de stora anledningarna till att jag vill byta bort min Cupra. Men skönt att då Junkan, som verkar vara den med nyast bil i tråden, är nöjd. Här blev det iaf en R-line, ganska välutrustad i SWE edition där jag bland annat valt att lägga till läderstolarna då vi tyckte att den rutiga klädseln som är normalt såg rent förjävlig ut. 😅
Super enkelt att stänga av hastighets varning och alla andra påtvingad stödsystem bara klicka på pilen ner en gång så man kommer till assistans menyn i förare displayen och sedan klicka ok så kommer det up en meny med alla stödsystem.
Ja, jag tänker med att mjukvaruproblemen borde man börjat få bukt med rätt bra nu. Har en bekant som har en ID5 han hämtade ut i höstas och bytte då in sin ID5 från 2022 (tror jag det var) och han upplever att infotainmentsystemet i den nya är mycket bättre och funkar generellt bättre. Nu är han ingen "tekniknörd" så han nyttjar inte så mycket av systemet dock.. Men det tyder ju på att VW jobbat en del med funktionalitet och stabilitet i mjukvaran förhoppningsvis.
Såg att någon hade problem med tanklocket som inte öppnade sig. Haft precis samma på Cupran fast för laddluckan. Fick lämnas in och byta ställdonet som öppnar luckan. Reagerar lite på att i fallet här i tråden har man haft det problemet sen första början utan att kontakta verkstan och bara få det fixat. Irriterande att få sånt fel på ny bil, men det är j enkelt att få fixat på garanti tänker jag.
Såg att någon hade problem med tanklocket som inte öppnade sig. Haft precis samma på Cupran fast för laddluckan. Fick lämnas in och byta ställdonet som öppnar luckan. Reagerar lite på att i fallet här i tråden har man haft det problemet sen första början utan att kontakta verkstan och bara få det fixat. Irriterande att få sånt fel på ny bil, men det är j enkelt att få fixat på garanti tänker jag.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Det var jag som har detta problem. Men eftersom jag nästan aldrig tankar bensin så blir det bortglömt.P PerJohan skrev:Såg att någon hade problem med tanklocket som inte öppnade sig. Haft precis samma på Cupran fast för laddluckan. Fick lämnas in och byta ställdonet som öppnar luckan. Reagerar lite på att i fallet här i tråden har man haft det problemet sen första början utan att kontakta verkstan och bara få det fixat. Irriterande att få sånt fel på ny bil, men det är j enkelt att få fixat på garanti tänker jag
VW service är ju en mil bort och det är ju inte så kul att sitta och vänta där på att de skall fixa bilen om man åker dit. Bättre tidigare då det fanns en VW service-firma på gångavstånd, men den gick i konken i vintras....
Ladd-luckan däremot funkar ju, men det saknas en varningsindikator i instrumentbrädan för att visa att den är öppen. Det är väldigt lätt att glömma att stänga den när man rycker ur sladden och sedan hänger upp kabeln och hoppar i bilen. Och man ser den inte från förarplatsen trots att den sitter ovanför framhjulet till vänster. Min gamla GTE hade en indikator fr ladd-luckan.
När det gäller mjukvaran så kollade jag med VW service för ett tag sedan och en uppdatering måste göras på verkstad i samband med service. Och denna bil har 2 års serviceintervall (var 1 år på den gamla) så det är ett år kvar innan det kan bli gjort.
Vissa saker verkar den ta via luften själv då och då för det signaleras att det finns en uppdatering att hämta i skärmen. Men man får inte veta vad som uppdateras...
Ja, det kan jag förstå, att det glöms bort om man sällan tankar. Jag fick använda en kapsylöppnare jag hade på nyckelknippan för att öppna laddluckan på Cupran tills jag fick det bytt. Men jag tänker att om du lämnar in bilen så vill de ju ha den över dagen och då bör du få en lånebil gratis. Det fick jag, trots att min lucka byttes utanför garantitid.B Bo Berglund skrev:Det var jag som har detta problem. Men eftersom jag nästan aldrig tankar bensin så blir det bortglömt.
VW service är ju en mil bort och det är ju inte så kul att sitta och vänta där på att de skall fixa bilen om man åker dit. Bättre tidigare då det fanns en VW service-firma på gångavstånd, men den gick i konken i vintras....
Ladd-luckan däremot funkar ju, men det saknas en varningsindikator i instrumentbrädan för att visa att den är öppen. Det är väldigt lätt att glömma att stänga den när man rycker ur sladden och sedan hänger upp kabeln och hoppar i bilen. Och man ser den inte från förarplatsen trots att den sitter ovanför framhjulet till vänster. Min gamla GTE hade en indikator fr ladd-luckan.
När det gäller mjukvaran så kollade jag med VW service för ett tag sedan och en uppdatering måste göras på verkstad i samband med service. Och denna bil har 2 års serviceintervall (var 1 år på den gamla) så det är ett år kvar innan det kan bli gjort.
Vissa saker verkar den ta via luften själv då och då för det signaleras att det finns en uppdatering att hämta i skärmen. Men man får inte veta vad som uppdateras...
Indikator för luckan hade varit nice som sjutton, det har inte min Cupra heller. Men man ser den iofs från förarplatsen, oftast. ens ak som irriterar på Cupran, som säkert är samma på alla bilar, är att man måste ju låsa upp bilen för att ta ur laddkabeln, men Cupran måste jag låsa upp bilen, sen måste jag trycka en gång till på upplåsningsknappen, annars sitter kabeln fortfarande låst. Irriterande om man har bilen upplåst och nyckeln ligger i bilen och vill ta ur kabeln. Då får man ta fram nyckeln ur bilen och trycka lås upp innan kabeln kan tas ur. Vid upplåst bil hade jag velat kunna trycka på en knapp vid luckan eller dylikt. alternativt att kabeln bara är fastlåst när bilen är låst, men inte när bilen är olåst.
Det måste ju även gå att be att få bilen uppdaterad utan att det är dags för service? dock måste det göras av verkstad. Ring och kolla med dem. Även detta har jag fått gjort på Cupran vid ett tillfälle (de ville ha bilen en dag, fick även då gratis lånebil under tiden). De sökte på min bil men den hade ingen aviserad uppdatering men jag ville ha en uppdatering ändå och fick det. Cupra säljs ju via VW-återförsäljare så det borde funka minst lika bra med en ny Passat att få lånebil osv.
Men i övrigt, räckvidden verkar vara ganska bra på el iallafall? Min Cupra ska gå 5,5 mil, går närmre det på sommaren, men kanske 3,5 mil på vintern. Hur ser siffrorna för Passaten på el ut på vintern, om man tänker sig trafikerad landsväg, 70-120 km/h typ.. en stor anledning till att det blev Passaten är för att kunna köra sonen till hockeyträning 3-4 mil bort (beroende på om jag utgår från arbetsplatsen eller hemmet) och komma tur och retur på el under vintern.
Har kommit som längst 14,5mil på laddning under perfekt förhållande. Men på sommarn så ligger räckvidden runt 12-13mil och under vardagskörning och ca 10mil på motorväg.P PerJohan skrev:Men i övrigt, räckvidden verkar vara ganska bra på el iallafall? Min Cupra ska gå 5,5 mil, går närmre det på sommaren, men kanske 3,5 mil på vintern. Hur ser siffrorna för Passaten på el ut på vintern, om man tänker sig trafikerad landsväg, 70-120 km/h typ.. en stor anledning till att det blev Passaten är för att kunna köra sonen till hockeyträning 3-4 mil bort (beroende på om jag utgår från arbetsplatsen eller hemmet) och komma tur och retur på el under vintern.
Just nu visar bilen 101km på full laddning så runt 8-10mil i vanlig vardskörning är vad får förvänta sig under vinter halvåret bilen saknar ju tyvärr värmepump så förbrukning blir ganska hög på vintern.
Bilen går även väldigt snålt i hybrid läget när el "räckvidden" är slut under vår långresa i somras på 420mil med fullpackad bil samt takbox så snittade vid 4,4l/100km vilket jag själv tycker är väldigt snålt för en så stor och tung bil.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
I VW Passat e-hybrid 2024, som jag har, så finns det en inställning för kabellåset så att man kan bestämma själv ifall den skall låsas eller inte. Jag har den olåst så att jag lätt kan ta ur sladden när jag skall iväg.
Men när jag laddade på torget i Nora i höstas så satte jag på låset för att ingen skulle kunna sno laddkabeln när jag inte var där.
Inställbart som sagt.
Verkstan jag hörde med kollade också min bil men hittade ingen uppdatering som väntade. Kanske får höra med VW service direkt och ta upp både tankluckan och mjukvaran.
Räckvidden var en stor anledning till att byta upp till denna från GTE 2020, dubbelt så stort batteri.
Vår sommarstuga ligger 94 km hemifrån och på sommaren räcker batteriet dit med lite extra marginal.
Men då körs minst hälften på motorväg och då blir räckvidden förkortad pga den högre hastigheten.
Förbrukningen ökar med kvadraten på hastigheten ungefär.
Och när det blir kallare så stannar räckvidden på c:a 70-80 km. Men man har ju bensin också....
Men när jag laddade på torget i Nora i höstas så satte jag på låset för att ingen skulle kunna sno laddkabeln när jag inte var där.
Inställbart som sagt.
Verkstan jag hörde med kollade också min bil men hittade ingen uppdatering som väntade. Kanske får höra med VW service direkt och ta upp både tankluckan och mjukvaran.
Räckvidden var en stor anledning till att byta upp till denna från GTE 2020, dubbelt så stort batteri.
Vår sommarstuga ligger 94 km hemifrån och på sommaren räcker batteriet dit med lite extra marginal.
Men då körs minst hälften på motorväg och då blir räckvidden förkortad pga den högre hastigheten.
Förbrukningen ökar med kvadraten på hastigheten ungefär.
Och när det blir kallare så stannar räckvidden på c:a 70-80 km. Men man har ju bensin också....
Låter lovande gällande räckvidden iaf. Som längst under vardagspusslet, blir det nog 7-8 mil jag skulle behöva ta mig på el. Nån mil till för att kunna göra ärenden under pågående träning är ju en bonus.
Jag skulle absolut rekommendera dig Bo att ringa dem och ta upp både luckan och be dem göra en uppdatering. Nämn tex att du inte kan ställa in ivägkörningstider, vilket ju bevisligen ska gå att göra med rätt programvara. Då borde de förstå att du bör kunna få den uppdaterad.
Jag skulle absolut rekommendera dig Bo att ringa dem och ta upp både luckan och be dem göra en uppdatering. Nämn tex att du inte kan ställa in ivägkörningstider, vilket ju bevisligen ska gå att göra med rätt programvara. Då borde de förstå att du bör kunna få den uppdaterad.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Angående mjukvaruuppdatering
Idag satt jag och väntade i bilen på min fru, som hämtade ett paket på ett utlämningsställe, och hade stängt av bilen men inte öppnat dörren så infotainment var fortfarande igång. Jag hörde svagt radion så jag ville släcka den och drog åt vänster på volymskenan.
Då bytte displayen till ett läge jag aldrig sett förut där det stod Service och systemuppdatering (tror jag).
Under det stod en lista på saker med versionsnummer efter.
Det fanns ett kommando att starta uppdateringen men där stod också att man inte kunde använda bilen när det utfördes, så jag vågade inte trycka igång det eftersom jag stod illa till och måste kunna flytta den genast om det behövdes.
Så då tänkte jag fotografera av skärmen så att jag kunde komma ihåg exakt vad där stod men hann inte innan min fru kom och öppnade dörren varvid meddelandet helt försvann....
Så nu kan jag inte säga exakt vad där stod och det kommer inte tillbaka om jag upprepar det jag gjorde när det visades....
Har någon här sett detta tidigare eller vet hur man skall kunna få fram det igen?
Jag har försökt använda den inbyggda instruktionsboken och leta fram det utan att lyckas.
Idag satt jag och väntade i bilen på min fru, som hämtade ett paket på ett utlämningsställe, och hade stängt av bilen men inte öppnat dörren så infotainment var fortfarande igång. Jag hörde svagt radion så jag ville släcka den och drog åt vänster på volymskenan.
Då bytte displayen till ett läge jag aldrig sett förut där det stod Service och systemuppdatering (tror jag).
Under det stod en lista på saker med versionsnummer efter.
Det fanns ett kommando att starta uppdateringen men där stod också att man inte kunde använda bilen när det utfördes, så jag vågade inte trycka igång det eftersom jag stod illa till och måste kunna flytta den genast om det behövdes.
Så då tänkte jag fotografera av skärmen så att jag kunde komma ihåg exakt vad där stod men hann inte innan min fru kom och öppnade dörren varvid meddelandet helt försvann....
Så nu kan jag inte säga exakt vad där stod och det kommer inte tillbaka om jag upprepar det jag gjorde när det visades....
Har någon här sett detta tidigare eller vet hur man skall kunna få fram det igen?
Jag har försökt använda den inbyggda instruktionsboken och leta fram det utan att lyckas.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Om det är samma beteende som på vår ID.4 så kommer upp vid ett senare tillfälle igen.